Assassin’s Creed Odyssey Review

• Titel: Assassin´s Creed Odyssey
  • Uitgever: Ubisoft
  • Releasedatum: 5 oktober 2018

Met Assassin´s Creed Odyssey slaat Ubisoft een nieuwe weg in

De afgelopen jaren hebben we met de Assassin´s Creed games vele tijdperken mogen ervaren. Maar één element was altijd prominent aanwezig. Als speler behoorde je namelijk tot de eeuwenoude Assassin´s gilde en vocht je tegen de kwaadaardige Tempeliers. Vorig jaar deden we dit in de geweldige Assassin´s Creed Origins en ontdekten we hoe de strijd tussen de twee geheimzinnige genootschappen nou is begonnen. Dit keer slaat Ubisoft echter een totaal andere weg in en ga je als speler op avontuur in het oude Griekenland, een tijdperk waarin de Assassin´s gilde helemaal nog niet eens bestond. Of Assassin´s Creed Odyssey het in zich heeft om Bayek´s epische avontuur te overtreffen lees je in deze review.

Kassandra of Alexios, welke Misthios kies jij?

In Assassin’s Creed Syndicate introduceerde Ubisoft gameplay met twee verschillende personages. De tweeling Jacob en Evie Frye brachten verschillende eigenschappen naar het strijdveld en boden spelers veel diversiteit in speelstijl. In Assassin’s Creed Odyssey kun je ook uit twee verschillende personages kiezen. Dit keer ben je echter vanaf het begin gebonden aan je keuze. Zowel Kassandra als Alexios zijn beiden geweldige krijgers, dus komt je keuze vooral neer op het geslacht die jouw voorkeur heeft. Wij kozen er voor om de eerste playthrough in de Spartaanse laarzen van Kassandra te stappen.  Het verhaal van Assassin’s Creed Odyssey begint in het heden, waar Layla Hassan de legendarische speer van de Spartaanse koning Leonidas vindt. Dankzij de DNA-resten die op de speer worden gevonden kan Hassan via de Animus ervaren hoe het leven van Kassandra (of Alexios) gelopen is en op zoek gaan naar de befaamde staf van Hermes. Het avontuur begint op het eiland Kephallonia. Er is oorlog op komst, Sparta neemt het op tegen Athene en jij zit er midden in. Kies je een kant of ga je beide kanten bespelen? Het is tijd om op avontuur te gaan in een gigantische wereld!

De Misthios heeft geen schild nodig

Het eerste wat opvalt aan de combat van AC Odyssey is dat Kassandra en Alexios geen gebruik maken van een schild. Wat eigenlijk best raar is aangezien de traditionele Spartaanse vechtsstijl bestaat uit het gebruik van een schild, een speer en een zwaard. De Misthios gebruiken allerlei wapens en kunnen dankzij een uitgebreide skill tree gebruik maken van geweldige aanvallen. De meest iconische hiervan is mogelijk wel de Spartan Kick die je tussen de Warrior eigenschappen kunt vinden. Keer op keer bewees deze move handig te zijn bij het uitschakelen van een geduchte tegenstander. Het is daarom ook aan te raden om deze zo snel mogelijk aan te schaffen. Spelers kunnen kiezen uit Warrior, Hunter en Assassin skills. Als Hunter verbeter je de manier waarop je gebruik maakt van je boog, terwijl de Assassin’s skills meer gericht zijn op het gebruik van gif om nietsvermoedende vijanden vanuit de schaduwen aan te vallen. Een nieuwe toevoeging is dat je met een druk op de knop (en wat Drachmae) je volledige skill tree kunt resetten. Er is dus genoeg mogelijkheid om te experimenteren en jouw favoriete eigenschappen te combineren.

Ook dit keer zijn er weer gigantisch veel wapens aan de game toegevoegd. Maar de meest iconische zijn vaak de Legendary versies die je op allerlei manieren kunt vinden. De ene keer wordt je met een Legendary wapen beloond door een premiejager uit te schakelen, de andere keer vind je simpelweg eentje in een verborgen schatkist. Ga dus zeker op onderzoek uit, want het oude Griekenland herbergt vele schatten. Hetzelfde geldt voor je pantser, deze zijn er in vele vormen en maten. Legendary pantser beloont je vaak met een speciale set bonus die van pas kan komen tijdens je avonturen.

Als er iets aan AC Odyssey is waar we commentaar op hebben zijn het de doelloze sidequests. Het is gewoon niet realistisch dat een krachtige Misthios tijd gaat verspillen om een brief te bezorgen voor een vrouw die vreemd gaat…of meer van dat soort saaie lineaire opdrachtjes moeten vervullen. Er zitten zeker ook sidequests bij die de moeite waard zijn, maar vaak voelen ze als irritante opdrachten die je moet vervullen om net even wat extra XP binnen te halen. Je wilt namelijk niet confrontaties aangaan met vijanden die een hoger level zijn. Dit zorgt alleen maar voor frustratie en tijdverspilling, iets wat vooral in de  eerste Conquest missie naar voren kwam. Je moet deze namelijk spelen om verder te kunnen met het verhaal. Zorg er dus zeker voor dat je een level hoger bent dan de vijanden en schakel indien mogelijk ook een aantal huurlingen uit voordat je aan de Conquest missie begint. Dit zorgt er namelijk voor dat zij niet op het strijdveld verschijnen. Wat je ook kunt doen is een permanente XP boost kopen, vreemd genoeg maakt dit de game leuker en dat zou niet moeten.

Als er iets aan AC Odyssey is waar we commentaar op hebben zijn het de doelloze sidequests

Als je in AC Odyssey op zoek bent naar liefde zit je (soort van) goed. Het zorgde tijdens onze speelsessie in ieder geval voor de meest lachwekkende situaties, waarin onze Kassandra nogal opdringerig over kwam. Kassandra zoekt geen liefde, maar casual seks…en de dialogen die hierop volgden waren hilarisch. Om eerlijk te zijn had Ubisoft dit volledig uit de game kunnen laten, erg veel voegde het namelijk niet echt toe. Al kun je hiermee wel bemanningsleden voor je schip rekruteren.

Veel spelers houden niet van de naval combat die in Assassin’s Creed 3 werd geïntroduceerd. Wij kunnen er echter geen genoeg van krijgen en zijn blij dat het ook in AC Odyssey zit. Het is alleen minder indrukwekkend dan in AC Black Flag. We missen de combinatie van bulderende kanonnen en het strategische gebruik van een flintlock pistool en een vlijmscherpe sabel om je vijanden mee af te maken. In AC Odyssey moet je het vooral doen met (vlammende) speren en pijlen. Daar komt ook nog eens bij kijken dat de schepen uit dit tijdperk een stuk simpeler zijn.

Sta stil en geniet van de natuur

Ubisoft heeft het weer geflikt want ook AC Odyssey is een prachtige game geworden. Als je de omvangrijke wereld van Origins al indrukwekkend vond ben je met AC Odyssey aan het juiste adres. De game is vele malen groter en vooral veel groener. Het landschap is gevuld met kolossale standbeelden van goden, prachtige bosrijke gebieden, indrukwekkende steden en hoge bergen. Daarnaast is de oceaan zo verschrikkelijk mooi. Golven deinen op en neer, het zonlicht schittert in het water en vooral de zonsondergangen vanaf je schip zijn een magische ervaring. Het is daarom ook aan te raden om zo nu en dan even te stoppen met je missie en gewoon stil te staan om van al die grafische pracht te genieten. Kassandra en Alexios zien er bovendien ook geweldig uit. De gelaatsuitdrukkingen, lichaamstaal en verschillende aanvallen zijn perfect geanimeerd en komen erg realistisch over. De bevolking in AC Odyssey ziet er helaas niet altijd zo goed uit. Veel lijken erg op elkaar en hebben vreselijke kapsels, maar nooit was dit echt storend. En bij zo’n omvangrijke game is het wel logisch dat je sommige elementen moet beperken om de rest van de game zo mooi te kunnen maken.

Sommige dialogen trekken je uit de game

Als diehard Assassin’s Creed fan hebben we de avonturen van Ezio in het verleden volledig in het Italiaanse gespeeld, dit voegde enorm veel waarde toe aan de beleving van de inmiddels iconische games. Maar in Origins en nu ook Odyssey is het niet mogelijk om het verhaal te beleven in de oorspronkelijke taal van het tijdperk. Zo nu en dan hoor je wel wat Griekse woorden, maar de game is grotendeels in het Engels. En daar komt ook nog eens bij dat sommige dialogen zo modern zijn dat het zo nu en dan voelde alsof je in een Amerikaanse ghetto was beland. Het sloeg helemaal nergens op en zorgde letterlijk voor heel wat schaterlachende momenten. Dit gebrek aan authenticiteit had echt een negatief effect op de beleving. Het is niet duidelijk of de schrijvers nou iets vanuit het oude Grieks hebben vertaald naar het Engels, of dat een stagiaire het een goed idee vond om allerlei rare NPC uitspraken in de game te stoppen. Met de muziek zit het gelukkig wel weer helemaal goed en voelt het alsof je door het oude Griekenland reist om een opdracht van epische proporties te vervullen. De muziek in een game is vreselijk belangrijk. Nog een leuke toevoeging is dat de bemanning van je schip liederen zingt als je rondvaart, vooral een vrouwelijke bemanning gekleed in traditionele Assassin’s outfits zorgde voor een prachtig concert en toverde een lach op onze gezichten. Oh, wat hadden we de shanties uit AC Black Flag toch gemist.

AC Odyssey is te groot…

Je zou denken dat een grotere game ook meteen voor een betere ervaring zou zorgen, dit is echter niet altijd het geval. Ja, AC Odyssey is vele malen groter dan Origins, maar dit zorgt er voor dat de game grotendeels gevuld is met betekenisloze sidequests. Zo’n grote wereld moet gevuld worden met content, maar de manier waarop Ubisoft dat gedaan heeft had beter gekund. Om alles in de game te halen ben je zeker een hele tijd bezig, maar op een gegeven moment is het niet echt plezierig meer. Wij raden daarom aan om de game zowel als Kassandra als Alexios te spelen en tijdens je tweede playthrough pas te beginnen met de vele optionele sidequests, collectibles en andere verborgen schatten. Het is namelijk wel de moeite waard om het avontuur vanuit de twee verschillende personages te ervaren. Daarnaast zorgen de verschillende keuzes die je in de game maakt ook voor verschillende uitkomsten van het verhaal.

Odyssey is een nieuwe soort Assassin’s Creed game

Als je met AC Odyssey een traditionele Assassin’s Creed game verwacht kom je van een koude kermis thuis. De game is meer actie RPG dan ooit te voren en draait niet om de geheimzinnige gilde. Jij bent een Misthios die op zoek is naar de waarheid. Wie ben je precies, waar kom je vandaan en wat is jouw rol in deze turbulente gewelddadige wereld. De Misthios vecht vrijwel niet vanuit de schaduwen en trotseert gevaar zonder vrees om ontdekt te worden. Dit is het verhaal van een krijger, een verhaal dat overigens goed in elkaar zit. De gameplay van AC Odyssey is niet erg veel veranderd sinds de voorgaande game. Het combat systeem heeft mogelijk de grootste verandering ondergaan en deze is minimaal. De Misthios gebruikt geen schild, maar moet het hebben van verschillende eigenschappen. Op grafisch gebied is dit avontuur uitmuntend en zul je geregeld stil staan om te genieten van al die prachtige omgevingen en subtiele details. De sfeervolle soundtrack voegt daarnaast heel wat toe aan de beleving. Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen over de dialogen in de game. Sommige NPC’s doen uitspraken die waarschijnlijk niet in het oude Griekenland te vinden waren. In AC Odyssey is verder verschrikkelijk veel te doen, al moet wel gezegd worden dat een heleboel sidequest betekenisloos zijn. Bigger is not always better! Heeft Odyssey het avontuur van Medjay Bayek weten te overtreffen? Wat ons betreft niet. Het is een vermakelijke game die je zeker niet moet overslaan, maar waar je niet al te veel van moet verwachten om mogelijke teleurstelling te voorkomen. De kracht van AC Odyssey zijn vooral Kassandra, de spannende gevechten en de prachtige gedetailleerde wereld.