STEEP Review

• Titel: STEEP
  • Uitgever: Ubisoft
  • Releasedatum: 2 december 2017

STEEP brengt de sneeuw bij je thuis

Dit jaar hadden we helaas geen witte Kerst en niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden om de sneeuw op te zoeken. Gelukkig biedt Ubisoft een handige oplossing in de vorm van hun nieuwste titel STEEP. Dankzij STEEP kun je namelijk al die sneeuwpret gewoon ervaren vanuit het comfort van je eigen huis. Wij gingen met STEEP aan de slag om te kijken of er ook daadwerkelijk een heleboel pret in de game te vinden is. Hoe STEEP ons is bevallen lezen jullie hier!

Tijd voor Extreme Sports!

Het verhaal van STEEP is simpel, er is namelijk geen verhaal. Jij beslist zelf wat je in de game doet en hier blijft het eigenlijk wel bij. Je wordt op een berg neergezet en daar begint je avontuur. Kies uit snowboarden, skiën, rondvliegen in een wingsuit of paragliden. Makkelijker konden ze het bij Ubisoft niet maken en dat is totaal geen probleem; STEEP heeft namelijk helemaal geen verhaal nodig.

In de snowbox van STEEP doe je wat je wilt…

Het Alpenlandschap van STEEP is het beste te omschrijven als een grote sandbox, of misschien beter verwoord “snowbox”, waar je als speler van alles kunt doen. Verspreid over de kaart zijn plekken gedefinieerd waar je opdrachten kunt uitvoeren. De ene keer moet je de piste afrazen met behulp van je snowboard en een bepaald aantal punten scoren met coole tricks. Maar het kan ook maar zo zijn dat je in je wingsuit, met gevaar voor eigen leven, van een berg moet afspringen en door de geraamtes van elektriciteitsmasten heen moet manoeuvreren. Het leuke is dat je deze opdrachten zo vaak kunt doen als je wilt en ook met een druk van de knop naar bepaalde plekken op de kaart kunt reizen. De game kent echter wel een paar problemen.

In STEEP kun je snowboarden en dit is waarschijnlijk wel de leukste manier om op avontuur te gaan in de sneeuw. De controls zijn misschien even wennen maar die heb je daarna wel snel onder de knie. Tricks uitvoeren is vooral in het begin erg lastig. Leren hoe je trucjes moet doen is niet erg moeilijk, maar hier echt heel goed in worden is nog al een uitdaging. Alles draait uiteraard om timing en het correcte gebruik van de vele ramps die je op de berg vindt. Een van de grootste frustraties in de game is de collision. Zo nu en dan zul je tegen een onzichtbaar object aan botsen die meteen al je snelheid afneemt. En om eerlijk te zijn voelt het nooit aan alsof je met een hoge snelheid van de berg af raast. Enkel bij het gebruik van de wingsuit is snelheid merkbaar. Skiën voelt vrijwel hetzelfde aan als snowboarden en wij vonden persoonlijk dat dit laatste toch een stuk leuker was. In STEEP heb je overigens ook nog een paraglider…maar laten we het daar maar gewoon niet eens over hebben. STEEP is waarschijnlijk vooral een game die je in huis haalt om in te kunnen snowboarden. Met of juist tegen vrienden is dit heel erg leuk om te doen en komt het beste uit de game naar boven.

STEEP IS WAARSCHIJNLIJK VOORAL EEN GAME DIE JE IN HUIS HAALT OM IN TE KUNNEN SNOWBOARDEN

De vele verschillende uitdagingen in STEEP worden vrijgespeeld door deze te vinden met je verrekijker of genoeg experience te verzamelen waardoor nieuwe uitdagingen verschijnen. Het leuke van STEEP is dat je nooit gedwongen wordt om een bepaalde challenge af te maken voordat je verder kunt met een nieuwe. Dit zorgt er voor dat je veel meer controle hebt over wat je nou precies wilt doen. De Freerider en Extremerider challenges waren een genot om te spelen en hier werd ook de meeste tijd in doorgebracht. Verder waren er leuke Freestyler challenges en kwam er tevens een Bone Collector challenge op ons pad. Voor deze uitdaging hoefde je enkel je personage van een berg af te gooien om zoveel mogelijk punten binnen te harken… Maar het kan nog vreemder, want de game bevat ook zogenaamde Mountain Stories. Tijdens deze uitdagingen spreekt de berg tegen je en vertelt deze een verhaal. Je zult allerlei rare opdrachten moeten voltooien en hiermee ook meteen je skills kunnen testen. Wat dacht je van kwaadaardige sneeuwmannen vernietigen of op zoek gaan naar verborgen schatten op de besneeuwde hellingen. Aan de ene kant erg leuk bedacht maar ook meteen weer een element die het realisme volledig uit de game haalt. Origineel is het echter wel.

Prachtige besneeuwde bergtoppen

STEEP is een game waar je snel afgeleid zult worden door randzaken zoals bijvoorbeeld de prachtige omgevingen. Er is zo veel tijd besteed aan de machtige bergen en het geweldige uitzicht, dat het daarom ook niet raar is dat je even stil zal willen staan om van al die prachtige details te genieten. De lichteffecten in de game zijn ook van de hoogste kwaliteit en dit zie je vooral als de digitale zonnestralen een bepaalde gloed over het besneeuwde landschap creëren. Je personage ziet er in STEEP ook erg gedetailleerd uit en dankzij de customization opties kun je de meest bizarre personages bedenken. Dit neemt echter wel veel weg van het realisme van de game en dat is best jammer. Soms neemt de game zich niet echt serieus en Extreme Sports zou je normaal gesproken best wel serieus nemen. Maar goed; het blijft natuurlijk maar een game.

STEEP bevat een passende soundtrack

Voor elke stijl hebben ze in STEEP wel een leuk deuntje gekozen en er komen best wat iconische songs voorbij. Tijdens de uitgebreide speelsessies viel de muziek alleen een beetje weg in de achtergrond omdat het spelen van de , en het genieten van het uitzicht, nogal zorgt voor concentratieproblemen. Grappige opmerkingen als “Not the face” komen ook vaak voorbij, helemaal als je er een gewoonte van maakt om met een harde smak van de berg te tuimelen.

Online is de game nog leuker

In je eentje van een besneeuwde berg af glijden was al leuk. Maar met vrienden wordt STEEP nog leuker. Het enige probleem is dat de servers niet altijd meewerkten en dat random spelers vaak niet samen willen spelen. Je zult het dus vooral van je vrienden moeten hebben als je de game online wilt spelen. Maar dat is natuurlijk niet erg en ook zeker niet de schuld van Ubisoft. Het grootste gedeelte van de replay waarde van STEEP is hier dus te vinden. Of je gaat gewoon lekker in je eentje op pad, daar is helemaal niets mis mee.

STEEP mag blijven

Toen STEEP voor het eerst aan de wereld getoond werd hadden we op de redactie van Kijk-online twijfels. Was dit wel de Extreme Sports game waar we al die jaren op hebben zitten wachten? Je wordt in een gigantische “snowbox” gegooid, iets met zo veel potentie, en kiest zelf welke uitdagingen je aan gaat. Daarnaast kun je ten alle tijden snowboarden, skiën, wingsuit vliegen of paragliden. Grafisch ziet de game er werkelijk prachtig uit en aan de muziek is ook gedacht. In je uppie spelen is fun, maar met vrienden wordt het zeker een stuk leuker. Random spelers die in de online modus te vinden zijn willen helaas niet vaak samen spelen. Gelukkig is er genoeg in de game te doen en bepaal je zelf het tempo of de moeilijkheidsgraad. Lukt een bepaalde uitdaging niet? Geen probleem, ga gewoon naar de volgende toe of kies er voor om freestyle aan de slag te gaan. STEEP is zeker een game waarin je uren lang plezier kunt hebben. Geef STEEP dus een kans!