Dragon Ball Xenoverse 2 Review

• Titel: Dragon Ball Xenoverse 2
  • Uitgever: Bandai Namco Entertainment
  • Releasedatum: 28 juni 2016

Dragon Ball Xenoverse 2

De avonturen van de jonge Son Goku in Dragon Ball en de avonturen van de Z Warriors in Dragon Ball Z hebben altijd al een speciaal plekje in ons hart gehad. Naast de Macross/ Robotech anime was Dragon Ball Z namelijk een van de leukste anime series van die tijd en waren veel van ons aan de buis gekluisterd als het er weer op was. In de loop der jaren zijn door de populariteit ook talloze Dragon Ball Z games verschenen, al waren de meeste niet echt om over naar huis te schrijven. Inmiddels zijn we aangekomen bij Dragon Ball Xenoverse 2, het vervolg op een van de leukste games uit de langlopende serie, maar heeft ontwikkelaar Dimps de game kunnen verbeteren? Wij creëerden de ultieme Time Patrol krijger en gingen op avontuur in Dragon Ball Xenoverse 2. Hoe dit is bevallen lezen jullie hier.

Towa en Mira keren terug in Dragon Ball Xenoverse 2!

Dragon Ball Z kent vele iconische gebeurtenissen en in Dragon Ball Xenoverse 2 zul je terug in de tijd moeten gaan om er voor te zorgen dat de geschiedenis niet veranderd wordt. Towa en Mira, beiden afkomstig uit het rijk der demonen, willen namelijk bepaalde historische gebeurtenissen beïnvloeden zodat onze huidige realiteit verdwijnt. En om het je nog lastiger te maken hebben ze de hulp ingeroepen van de kwaadaardige Saiyan Turles, Lord Slug, Cooler (Frieza’s gestoorde broer) en iemand die mogelijk wel eens een gehersenspoelde Bardock zou kunnen zijn. De Time Patrol is gelukkig gespecialiseerd in tijdreizen en onder leiding van Trunks, begeleid door de Supreme Kai of Time en de grappige Elder Kai begint jouw avontuur. Heb jij het in je om Towa, Mira en hun handlangers te verslaan?

Reis door de tijd met jouw persoonlijke Z Warrior

Het eerste wat je in Dragon Ball Xenoverse 2 doet is een eigen personage maken. Je kunt kiezen uit de Majin, Human, Saiyan, Namekian en Frieza rassen en zowel een mannelijke als vrouwelijke (niet alle rassen ondersteunen de optie om het vrouwelijke geslacht te kiezen) personages maken. Naast de lengte kun je van alles aanpassen. Huidskleur, type ogen, kapsels en nog veel meer! Dit is aspect van de game is enorm uitgeprobeerd en dat is precies wat fans wilden zien. Daarnaast verzamel je tijdens het spelen van de game ook nog eens een hele lading kledingstukken waarmee je jouw personage nog meer naar eigen smaak kan aanpassen. De kledingstukken zijn bovendien niet enkel cosmetisch en voegen ook attributen aan je personage toe. Zo is het dus mogelijk om een krijger te maken die gespecialiseerd is in aanvallen of juist eentje die erg gebalanceerd is. Je hebt het zelf in de hand.

Het vechtsysteem is makkelijk om te leren maar best uitdagend om te meesteren. Basis aanvallen doe je met de X en Y knop, en deze kun je op verschillende manieren combineren. Maar je wilt ook gebruik maken van instant-teleportation zodat je achter tegenstanders kunt verschijnen om je combo’s te verlengen. Gooi daar tussendoor nog even een special attack tussen en je zult je al snel een Z Warrior voelen. Zodra je het vechtsysteem een beetje snapt is het echt genieten. En gedurende de game speel je zo gigantisch veel verschillende technieken vrij dat het vaak moeilijk is om te kiezen. Test ze dus zeker uitgebreid uit.

HET VECHTSYSTEEM IS MAKKELIJK TE LEREN MAAR BEST UITDAGEND OM TE MEESTEREN.

Naast de story missies waarin je historische gebeurtenissen zult moeten veilig stellen kun je ook zogenaamde Parallel Quests selecteren. Deze speciale opdrachten zijn er in vele verschillende versies. de ene keer moet je Dragon Balls verzamelen op Namek en de andere keer neem je het op tegen Great Ape Vegeta om maar een tweetal te noemen. Door deze missies op een specifieke manier te spelen kun je overigens een “Ultimate Finish” behalen. Als beloning ontvang je vervolgens zeldzame items die heel wat Zeni waard zijn. Het is dus best een goed idee om sommige Parallel Quests meerdere keren te doen om in korte tijd een fortuin op te bouwen. Met Zeni, de in-game currency, koop je kleding, skills, items, etc. Het behalen van Parallel Quests beloont je ook met TP medals, die vervolgens ook weer gebruikt kunnen worden om handige items, kleding of skills te kopen. Conton City is de plek waar vanuit alles gedaan wordt. Hier vind je alle vendors, personages die je nieuwe aanvallen kunnen leren en de vele verschillende modi die je kunt spelen.

Dragon Ball Xenoverse 2 bevat overtuigende graphics

Games met een fundering in anime zijn natuurlijk altijd al iets makkelijker om te realiseren, omdat met hedendaagse technologie gewoonweg heel veel mogelijk is. Naast Dragon Ball Xenoverse 2 is de Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm serie wel een goed voorbeeld. Ook daar knallen de prachtige cel shaded graphics van je scherm en tillen de hedendaagse generatie consoles de animaties naar een hoger niveau. De omgevingen in Dragon Ball Xenoverse 2 zijn nooit gigantisch groot, maar zien er erg goed uit. De grote kracht zit juist in de personages en het overweldigende assortiment van aanvallen en skills die je kunt vrijspelen. Het blijft erg indrukwekkend om een beeldvullende Kamehameha aanval door het beeld te zien knallen, of iemand te raken met de Super God Fist aanval. De game zoomt hierbij even heel kort in op het gezicht van de tegenstander zodat je als speler ziet hoeveel impact die klap wel niet heeft. Het aanpassen van je personage is ook weer extreem uitgebreid en de Namekian waarmee wij door de tijd reisden bevat zoveel coole details. Dragon Ball Xenoverse 2 is de mooiste Dragon Ball Z game die we ooit hebben mogen spelen.

Zet de taal van de game op Japans!

Als anime puristen raden we iedereen aan om de game qua taalinstellingen op Japans te zetten. Het voegt gewoon zo veel toe aan de sfeer en beleving van de game. De stemmen van personages uit de Engelstalige versie van Dragon Ball Z werden namelijk zo vaak veranderd dat het op een gegeven moment gewoon irritant werd. Maar ook Xenoverse 2 kent op het gebied van audio irritaties. De muziek die je (als je nog een newb bent) moet aanhoren in Conton City is vreselijk! Wie bij Dimps heeft bedacht dat spelers continu fanfare muziek moeten aanhoren moet serieus een cursus sounddesign gaan volgen. Gelukkig heb je hier tijdens de Story missies, Parallel Quests, etc. geen last van. Zodra je genoeg van de Story missies hebt uitgespeeld mag je door de stad vliegen (je hebt namelijk een “vliegbewijs” nodig) en veranderd de muziek gelukkig ook. Je zult meer rock muziek horen en dat is prettig. Dit genre past namelijk een stuk beter bij de explosieve gevechten van Dragon Ball Xenoverse 2.

Kleding, aanvallen, skills, er is enorm veel te verzamelen

De story modus in Xenoverse 2 is bijna wel twee keer zo lang als voorheen en dat zorgt voor enorm veel content. Daarnaast bevat de game ook vele Parallel Quests waarmee je items en Zeni kan verdienen, Time Miniature quests met speciale rewards en kun je allerlei nieuwe aanvallen, skills en kleding aanschaffen. Je zult uren zoet zijn met het customizen van jouw persoonlijke Z Warrior en dit is geweldig om te doen. Naast offline gameplay kun je alle content ook online spelen, met mensen of juist tegen andere mensen. Al moeten we toegeven dat wij ons juist voornamelijk op de story content hebben gericht. In het weekend schijnt er een speciale Raid baas te verschijnen, maar door server problemen hebben we dit tot nu toe nog moeten missen.

Dragon Ball Xenoverse 2 is meer dan fanservice…

Het maken van een eigen Z Warrior heeft altijd al veel charme gehad en dankzij de hedendaagse generatie consoles ziet het er eindelijk ook geweldig uit. Het verhaal van Xenoverse 2 is erg vermakelijk en het toevoegen van een aantal iconische slechteriken uit verschillende Dragon Ball Z films is een geweldig idee van Dimps. Het past namelijk perfect bij het tijdreis thema en de verschillende dimensies. De gameplay is erg leuk en het is bovendien enorm bevredigend om jouw personage te zien groeien. Voor je het weet heb je een heel arsenaal aan krachtige aanvallen verzameld en zul je op gelijke voet (of eigenlijk zelfs sterker) staan met personages als Goku of Vegeta. De vele verschillende soorten missies zorgen er voor dat er altijd wel wat te doen is. Grafisch gezien is dit echt de mooiste Dragon Ball Z game die wij hebben gespeeld en zodra je de audio op Japans zet is het net alsof je naar een aflevering van de originele anime zit te kijken. Maar dan zonder al die vervelende filler episodes en een jammerende Krillin en Gohan. Dragon Ball Xenoverse 2 is vooral voor de echte fan een enorm vette game, al is Xenoverse 2 zo veel meer dan alleen fanservice. Ook mensen die weinig van Dragon Ball Z afweten zullen zich ongetwijfeld enorm met de game kunnen vermaken.