Final Fantasy XV Review

• Titel: Final Fantasy XV
  • Uitgever: Square Enix
  • Releasedatum: 29 november 2016

Final Fantasy XV, de game waar fans al vele jaren op wachten

Final Fantasy is een serie die al sinds het tijdperk van de Super Nintendo Entertainment System gamers in een magische wereld stort en de grootste avonturen laat beleven. Het begon allemaal met simplistische sprites en turn-based gevechten, maar is inmiddels uitgegroeid tot een serie waarin state of the art graphics en realtime gevechten de boventoon voeren. Final Fantasy XV is de game waar fans van de serie al ruim tien jaar op wachten en sinds 29 november eindelijk mee aan de slag kunnen. Ook wij reisden door de omvangrijke wereld van Lucis om te bepalen of Final Fantasy XV het wachten waard was. Hoe het avontuur van Prins Noctis en zijn metgezellen ons is bevallen lees je in deze review.

Final Fantasy XV begint al in de film Final Fantasy Kingsglaive

In september van dit jaar bracht Square Enix de animatiefilm Final Fantasy Kingsglaive uit. Dit visuele spektakel was bedoeld om een brug te vormen tussen het verhaal van de game en de film. In Kingsglaive zie je namelijk wat er allemaal gebeurt is voordat Prins Noctis in de Regalia stapte en een roadtrip ging maken. Het einde van de film is het begin van het spel en de twee verhalen lopen naadloos in elkaar over. Het is daarom zeker aan te raden om Kingsglaive eerst te kijken voordat je met Final Fantasy XV aan de slag gaat.

Prins Noctis is op weg naar zijn toekomstige bruid. Prinses Lunafreya, sinds kleins af aan al zijn beste vriendin, is namelijk op jonge leeftijd al geselecteerd om op een dag met Noctis te trouwen. Het koninkrijk van Lucis is echter aangevallen door de oorlogszuchtige Niflheim en koning Regis, de vader van Noctis, heeft deze aanval met zijn leven moeten bekopen. De stad Insomnia is in rep en roer en Niflheim zal er alles aan doen om Noctis tegen te houden. Hij wilt namelijk zijn rechtmatige troon opeisen en de onderdrukking van Niflheim stoppen. Zal het Noctis en zijn trouwe vrienden lukken? Jij hebt het volledig in de hand!

Waar moeten we beginnen?

Als je het over de gameplay van een titel als Final Fantasy XV wilt hebben sta je voor een enorme uitdaging. Er is namelijk zo vreselijk veel te vertellen dat het eigenlijk moeilijk is om een begin te maken. Laten we dus maar beginnen bij het doorkruisen van de wereld. De wereld van Final Fantasy XV is namelijk verdeeld in allerlei zones. In de eerste zone maak je kennis met Cindy, een getalenteerde monteur die er alles aan doet om de Regalia in goede staat te houden. De Regalia is een luxe wagen waarmee Noctis en zijn drie vrienden/ bodyguards rondreizen. Om sommige gebieden te onderzoeken zul je echter te voet (of later op een Chocobo) verder moeten gaan, wat vooral ‘s nachts niet aan te raden is. De wereld van Lucis wordt namelijk in het holst van de nacht geteisterd door kwaadaardige demonen. Aan de hand van speciale markers en een gedetailleerde kaart ga je op avontuur om story missies en sidequests te voltooien. Het leuke hier van is dat je continu het gevoel krijgt dat je ook werkelijk met je groep vrienden op avontuur bent. De klungelige Prompto die graag foto’s maakt, de serieuze Ignis die van koken houdt en je van allerlei advies voorziet en de standvastige krijger Gladiolus zijn niet zomaar personages. Tijdens zowel de saaie als opwindende momenten toont het spel hun intieme band en lijkt het zo nu en dan ook alsof hun avontuur een grote bachelor party is.

Gevechten in Final Fantasy XV worden in realtime gedaan, een gameplay keuze die natuurlijk veel meer dynamiek (en chaos) met zich mee brengt. Als speler ben je Noctis en door tech energie te verzamelen kun je teamgenoten speciale aanvallen laten uitvoeren en geweldige combo’s op vijanden los laten. Elk personage is bovendien gespecialiseerd in specifieke wapens, met uitzondering van Noctis. De prins kan namelijk alle wapens gebruiken en vier verschillende voor gebruik tijdens gevechten selecteren. Dit werkt heel goed en niet elk wapen functioneert optimaal op elke vijand. Je zult dus geregeld moeten testen waarmee je de meeste schade op een vijand aanricht. Naast wapens is er ook magie. Deze equip je net al wapens en kun je afhankelijk van hoeveel je hebt gemaakt maar een paar keer gebruiken. Dit nieuwe systeem werkt naar onze mening niet fijn en daarom hadden we liever gehad dat personages bepaalde magie konden leren en deze altijd (zolang de hoeveelheid mana die je hebt) konden gebruiken. Nu zul je continu flasks moeten verzamelen en spreuken moeten craften, anders kun je geen standaard magie inzetten… Nog iets wat vooral later in de game vervelend blijkt te zijn is de camera. Tijdens gevechten in kleine ruimtes wilt de camera geregeld achter een muur of ander object verdwijnen waardoor je niets ziet.

GEDURENDE HET AVONTUUR ZUL JE MEERDERE ATTIRES VRIJSPELEN EN JE JAPANSE BOYBAND IN EEN GROEP STOERE AVONTURIERS KUNNEN OMTOVEREN

Er zijn verschillende skill trees beschikbaar die allerlei eigenschappen voor de personages vrijspelen. Dit is echter zo complex dat het vaak een moeilijke opgave is om nieuwe eigenschappen uit te kiezen. Dit doe je overigens met AP punten en daar zul je op een gegeven moment heel erg veel van moeten hebben. Dit systeem had best wat simpeler mogen zijn. Wapens en accessoires verhogen de stats van personages natuurlijk ook, maar wat nieuw is zijn de zogenaamde attires. Deze outfits/ kostuums geven personages bonus stats zoals extra crit damage of meer hp, om maar een paar te noemen. Gedurende het avontuur zul je meerdere attires vrijspelen en je Japanse boyband in een groep stoere avonturiers kunnen omtoveren. Elk personage heeft nog een additionele unieke eigenschap. Noctis houdt bijvoorbeeld van vissen, Prompto houdt van fotograferen, Ignis is de getalenteerde kok en Gladiolus is in feite de ontdekkingsreiziger van het stel.

Final Fantasy XV is een grafisch meesterwerk

Nou zijn er het afgelopen jaar zeker een heleboel titels uitgebracht die er grafisch geweldig uit zagen. Square Enix heeft het echter voor elkaar gekregen om de graphics van Final Fantasy XV naar een hoger niveau te tillen. De wereld van Lucis ziet er ten eerste prachtig uit en bevat zoveel uitgekiende details. Je zult je ogen uitkijken en geregeld even stil staan om van al die grafische pracht te genieten. De wereld van Final Fantasy XV leeft bovendien en dat voegt zoveel toe aan de beleving. Nog een grafisch element waarin zo veel tijd is gestoken zijn de animaties. Noctis en zijn metgezellen bewegen ongelofelijk vloeiend en realistisch, het is gewoon bizar. Prompto struikelt geregeld over zijn eigen voeten en zo heeft elk personage een bepaalde manier van bewegen. Dit geeft de personages alleen al qua lichaamstaal enorm veel karakter. Tijdens gevechten zul je ook opmerken hoe geweldig Noctis bijvoorbeeld door het beeld teleporteert dankzij zijn phase-krachten en hoe hij beweegt aan de hand van het wapen dat hij gebruikt. Final Fantasy XV is een grafisch meesterwerk en zonder twijfel de allermooiste Final Fantasy game die Square Enix tot nu toe heeft uitgebracht.

Japans of Engels, je mag zelf kiezen

Een van de belangrijkste audio opties in een Japanse roleplaying game is wat ons betreft de gesproken taal. Het was daarom ook een aangename verrassing dat de Japanse voiceover ook gewoon voor westerse spelers beschikbaar is gesteld. Het is alleen best raar om de game in het Japans te spelen, aangezien we de Kingsglaive film gewoon in het Engels hebben bekeken. Nog een nadeel van de Japanse voiceover is dat sommige random uitspraken van personages niet ondertiteld worden. Het is dus maar net waar je voorkeur naar uit gaat. De voiceacting is voor beide talen in ieder geval erg goed verzorgd. De muziek in Final Fantasy is in de meeste gevallen van epische proporties, al kun je ook gewoon de traditionele afgezaagde deuntjes in de game vinden. Een leuke feature van rondrijden in de Regalia is dat je in-game verschillende soundtracks van oudere Final Fantasy games kunt aanschaffen, om vervolgens in de auto af te spelen. De geluidseffecten in de game zijn ook van de hoogste kwaliteit en vooral in de vele gevechten die je zult hebben komen deze werkelijk tot hun recht. Van kletterende zwaarden tot het gebrul van kolossale tegenstanders, Square Enix weet precies hoe het moet en dat is te verwachten met al die jaren ervaring.

Final Fantasy XV is overweldigend

Er is in Final Fantasy XV gigantisch veel te doen, zo veel zelfs dat het makkelijk is om de story missies voor uren te negeren. Een beetje doorgewinterde JRPG-fan gaat immers met elke NPC praten en per zone het hele gebied verkennen. Wie weet wat je allemaal wel niet tegen komt. De omvangrijke wereld is gevuld met verborgen schatten, sidequests, speciale hunts en nog veel meer. Het is zelfs overweldigend te noemen. Wij hebben bijvoorbeeld de eerste vier uur speeltijd enkel nog maar door het eerste gebied van de game rondgelopen om zo veel mogelijk hunts te voltooien, schatten te zoeken en  kook ingrediënten te verzamelen. Dit avontuur zou niet compleet zijn zonder mini-games en verspreid over de wereld vind je bijvoorbeeld Justice Monsters Five pinball machines en Chocobo races. In Final Fantasy XV is zo veel te zien en te doen dat je ongetwijfeld tientallen uren zoet zult zijn.

Final Fantasy XV is een titel die je zult haten en zult liefhebben

Als je een liefhebber bent van JRPG’s heb je de afgelopen jaren niet echt toppers voorbij zien komen. Wat ons betreft waren Xenoblade Chronicles X en Ni no Kuni Wrath of the White Witch de enige echte hoogtepunten. Maar met Final Fantasy XV is er eindelijk weer een JRPG die een enorme positieve indruk bij ons heeft achter gelaten. Het verhaal van Noctis is interessant genoeg om je te vermaken. De ware kracht van Final Fantasy XV is echter de gameplay en de manier waarop je het verhaal doorspeelt. Grafisch is de game echt een meesterwerk en zal het voor de concurrentie erg moeilijk zijn om deze kwaliteit te evenaren. Hetzelfde geldt voor de muziek, geluidseffecten en voiceacting, allen geweldig uitgevoerd en van het hoogste niveau. De game zit boordevol content, zo veel dat het gewoonweg overweldigend is en het moeilijk te zeggen is hoeveel uren je in dit avontuur zult doorbrengen. Wij zijn er in ieder geval van overtuigd dat je deze game als JRPG liefhebber en gamer moet bezitten en vinden Final Fantasy XV ondanks een aantal gebreken zonder twijfel een van de leukste games die dit jaar voorbij is gekomen!