Tennis World Tour 2 Review

• Titel: Tennis World Tour 2
  • Uitgever: Nacon
  • Releasedatum: 24 september 2020

Is Tennis World Tour 2 een verbetering?

Tennis, het is een sport waar je van moet houden en een sport die maar weinig vertegenwoordigt wordt in de game-industrie. Er is nou eenmaal veel meer animo voor racen, voetballen en basketballen. Maar heeft Tennis World Tour 2 het in zich om uitgeroepen te worden als de beste tennis game van de wereld? Ik kan je alvast verklappen dat dit helaas niet zo is. Maar waarom dan? Dat lezen jullie in deze korte review.

Een Career modus moet omvangrijk zijn

In de meeste sport games vind je altijd een uitgebreide Career modus waarin je jouw eigen topatleet kunt samenstellen. In Tennis World Tour 2 lukt het samenstellen nog wel, maar erg uitgebreid is het helaas niet. Tuurlijk zijn er verschillende haarstijlen beschikbaar, kun je het gezicht van je speler aanpassen en zul je bepaalde grappige persoonlijke kenmerken kunnen selecteren. De manier waarop je een bal serveert, de houding die je aanneemt om een bal te ontvangen en de hoeveelheid gekreun die je tijdens een match uitschreeuwt. Nooit had ik echter het gevoel dat ik een personage kon maken die een digitale reflectie van mijzelf was. Erg jammer dus.

In de Career modus zul je verder allerlei verschillende toernooien vinden. Maar voordat je goed genoeg bent om hier aan mee te doen kun je beter liefdadigheidswedstrijden spelen. Hier ontvang je XP om je speler mee te verbeteren. Je kunt natuurlijk ook trainen en bepaalde uitdagingen aangaan om je speler (tijdelijk) een boost te geven. Vreemd genoeg kun je ook geautomatiseerde trainingen selecteren die je speler verbeteren, maar wat is daar nou weer leuk aan? De Career modus was daarom vrij saai en motiveerde mij totaal niet om te proberen om de nieuwe wereldkampioen te worden.

Gameplay kan vermakelijk zijn

Om echt goed te worden in Tennis World Tour 2 moet je echt even goed oefenen en de tutorial modus doorspelen. Het is namelijk best een uitdagende game. De controls zijn namelijk niet zo goed. De richting van de bal bepalen doe je met de linker analog stick, maar het lukte nooit om nou het juiste gevoel te krijgen. De bal vloog de ene keer te veel naar een bepaalde richting of soms gewoon helemaal niet. Zeer frustrerend als je ook nog op het punt staat de match te winnen. Maar zodra je het een beetje onder de knie hebt kun je zeker wel wat plezier in de game vinden. Verwacht gewoon niet te veel, het is namelijk niet erg realistisch.

Skill cards zijn een manier op vals te spelen.

Skill cards zijn een manier om vals te spelen. Deze skill cards kun je namelijk activeren om tijdelijk je personage te verbeteren of de tegenstander juist slechter te maken. Je kunt bijvoorbeeld invloed uitoefenen op hun precisie, terwijl je die van jezelf juist verbetert. De skill cards kun je kopen met in-game geld en gelukkig niet door middel van microtransactions. Maar het is een vreselijk systeem die totaal overbodig is. Het probleem is dat je het hele systeem best kunt negeren, maar je tegenstanders doen dit niet. Je zult dus altijd een nadeel hebben als je ze niet gebruikt. Daarnaast is er ook geen optie om het gebruik van skill cards uit te schakelen.

Tennis World Tour 2 ziet er uit als een last gen game…

Het is mij niet echt duidelijk waarom de spelers in Tennis World Tour 2 er zo lelijk uit zien. Misschien dacht de ontwikkelaar dat het niet zo belangrijk was, omdat je tijdens een match op hele andere zaken moet letten. Maar de personages zien er totaal niet realistisch uit en bevatten weinig details. Daarnaast glimmen ze enorm waardoor ze wat mij betreft vooral op plastic poppen lijken. De verschillende banen waarop je kunt spelen zien er gelukkig wel beter uit, maar zijn zeker geen grafisch hoogstandje. Daar komt ook nog eens bij dat de meeste animaties van de personages er nog al klunzig en houterig uit zien. Nee, Tennis World Tour 2 is helaas niet de mooiste tennis game die ik ooit gespeeld heb en heeft meer weg van een low budget game uit de last gen.

Exibition matches, hier is nog wat plezier te vinden

Normaal gesproken zou ik zeggen dat je enorm veel plezier in de Career modus kunt vinden, maar dat is in Tennis World Tour 2 helaas niet het geval. De modus is saai en totaal niet bevredigend. Maar waar moet je dan replay waarde vinden? Wat mij betreft in de Exibition matches. Hier kun je tenminste nog een beetje experimenteren. Daarnaast is er ook nog een vermakelijke tutorial modus waar je leert hoe je de game moet spelen. Competitieve spelers kunnen het misschien online proberen met wat PVP. Veel meer is er vrees ik niet.

Tennis World Tour 2 had zo veel meer kunnen zijn

Het is spijtig maar Tennis World Tour 2 is geen goede game. Het is niets meer dan een matige game die zelfs moeilijk de aandacht van een doorgewinterde tennis fan zal kunnen houden. De gameplay is niet echt realistisch en het gebruik van skill cards had wij mij betreft niet gehoeven. De Career modus was niet leuk en het meeste plezier was in Exibition matches te vinden. Grafisch heeft de game ook nog heel veel te leren. De personages zien er nep uit, gelukkig zijn de verschillende tennisbanen wel okay. Tennis World Tour 2 is helaas niet een game waar je veel uren zoet mee zal zijn. Er is in ieder geval genoeg ruimte voor verbetering.