The Legend of Zelda: Breath of the Wild Review

• Titel: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  • Uitgever: Nintendo
  • Platform: Nintendo Switch
  • Releasedatum: 3 maart 2017

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een game die je niet snel zult vergeten!

Vorige maand kwam na lang wachten eindelijk het nieuwste avontuur van onze geliefde Hero of Time op de Nintendo Wii U en Nintendo Switch uit. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is niet zomaar een nieuwe Zelda game, want voor dit avontuur heeft Nintendo het volledig anders aangepakt. Als enorme The Legend of Zelda fans stonden we daarom ook te popelen om dit nieuwe avontuur helemaal grijs te spelen en dat is precies wat we hebben gedaan. Dit is ook meteen een van de redenen waarom onze recensie iets later is dan gebruikelijk. Hoe het vernieuwde Hyrule ons is bevallen lezen jullie hier!

De geschiedenis herhaalt zich…

In elke The Legend of Zelda game is de kern van het verhaal min of meer hetzelfde. Een groot kwaad dreigt de wereld van Hyrule in duisternis te dompelen. Enkel de Hero of Time kan met behulp van een wijze prinses, het legendarische Master Sword en een hele lading skills de dag redden. In The Legend of Zelda: Breath of the Wild is dit uiteraard niet anders. De kwaadaardige Calamity Ganon heeft Hyrule vernietigd en Prinses Zelda heeft als laatste redmiddel hoofdpersonage Link in een magische slaap laten vallen. Zelf strijdt ze al sinds de vernietiging van Hyrule in haar eentje tegen Calamity Ganon en wacht ze tot de Hero of Time ontwaakt en Hyrule redt. Het nieuwe avontuur begint met een Link die zijn geheugen kwijt is en al zijn krachten en uitrusting opnieuw zal moeten bemachtigen om Prinses Zelda van dienst te kunnen zijn. Heb jij het in je om dit grootste avontuur aan te durven?

Hyrule is een gigantische wereld

Veteranen van The Legend of Zelda games zullen vanaf het begin al merken dat de gameplay als vanouds is. Tuurlijk zit de game boordevol nieuwe gameplay mechanics en zijn de makers van TLoZ: Breath of the Wild terug gegaan naar de kern-gameplay van de allereerste game. Hyrule is nu een gigantische open wereld waarin je als speler volledige vrijheid krijgt in wat je wilt doen. Ga bezig met de main quests om het verhaal te ervaren, voltooi zo veel mogelijk side quests, of ga gewoon lekker op je eigen tempo op onderzoek uit. Deze formule zorgt er voor dat je heel wat te doen hebt in dit nieuwe avontuur.

De combat in TLoZ: Breath of the Wild is voornamelijk hetzelfde als in andere titels uit de serie, maar voegt een aantal nieuwe dingen toe die zowel voordelen als nadelen met zich meebrengen. In deze game vindt je namelijk talloze verschillende wapens. De voordelen zijn natuurlijk dat je hiermee allerlei verschillende speelstijlen beschikbaar maakt en je als speler jouw eigen “Link” kunt maken. Het nadeel is dat wapens een bepaalde levensduur hebben, die er voor zorgt dat ze kunnen breken (wat eigenlijk wel weer een nadeel is). Het ziet er naar uit dat de makers dit hebben gedaan om er voor te zorgen dat spelers met zo veel mogelijk verschillende wapens op avontuur gaan en zich niet alleen bewapenen met het sterkste wapen (of wapens) in de game. De levensduur van sommige wapens had wat ons betreft echter best wel wat hoger kunnen zijn. Er is niets minder vervelend dan een geliefd wapen kwijtraken tijdens een uitdagend gevecht.

Dit keer kan Link een hele lading verschillende kostuums bemachtigen en deze ook upgraden. De verschillende kostuums zijn bovendien voorzien van speciale eigenschappen die Link tijdens zijn avontuur kunnen helpen. Een hele gave nieuwe functionaliteit, die er wederom voor zorgt dat elke speler een eigen “Link” kan maken. Op een gegeven moment zul je bepaalde kostuums of onderdelen hiervan ook nog van andere kleuren kunnen voorzien. Geen enkele TLoZ game bevat zoveel customization als Breath of the Wild. Helaas zijn sommige kostuums enkel te verkrijgen via Amiibo’s en sommige van deze verzamelbare figuurtjes zijn erg moeilijk te krijgen. Soms moet je er wel vier keer zo veel voor betalen dan normaal. Maar echte Zelda fans willen natuurlijk wel alle kostuums bemachtigen. De Super Smash Bros. Link en 30th Anniversary Ocarina of Time Link belonen spelers bijvoorbeeld met Epona (Link’s legendarische paard) en een prachtig kostuum. Bovendien is dit de enige manier om Epona in de game te bemachtigen.

In Hyrule zijn maar liefst honderdtwintig verschillende Shrines te vinden die Link belonen met nieuwe items en speciale Shrine Orbs waarmee je Link’s uithoudingsvermogen of levensmeter kunt verhogen. De Shrines zijn af en toe best uitdagend, maar zeker de moeite waard om tijd in te investeren. Dit avontuur bevat overigens maar vier echte Dungeons, gelukkig is er verder genoeg te doen. In de Shrines en Dungeons zul je gebruik moeten maken van de verschillende Runes die je al vrij vroeg in de game vrij speelt. Zo heb je vierkante en ronde bommen die je op afstand kunt laten ontploffen. Kun je vijanden of objecten tijdelijk stil laten staan door de “Stasis” Rune te gebruiken en kun je metalen objecten verplaatsen dankzij de magnetische Rune. Slim gebruik van verschillende Runes en wapens is dus vaak de sleutel tot succes.

DIT KEER KAN LINK EEN HELE LADING VERSCHILLENDE KOSTUUMS BEMACHTIGEN EN DEZE OOK UPGRADEN

Omdat de wereld van Hyrule zo gigantisch groot is kun je gebruik maken van fast travel punten en natuurlijk te paard rondreizen. Paarden zul je wel eerst moeten vangen en je kunt maximaal vijf paarden tegelijk in een stal plaatsen. Door een bepaald paard vaak te gebruiken bouw je bovendien een betere band met het dier op en zal deze beter naar je luisteren. Bij Epona is dit overigens niet nodig, het nobele dier is al vanaf het moment dat je deze oproept je beste maatje en dat is ook wel begrijpelijk.

Over de gameplay van TLoZ: Breath of the Wild is verder zo veel te vertellen dat we het hier gewoon bij laten. Ga de game dus gewoon op je eigen gemak spelen en ontdek zelf de vele mogelijkheden die je als speler worden aangeboden. Je zult zeker niet teleurgesteld worden.

Ook de Wii U versie van TLoZ: Breath of the Wild ziet er prima uit

De grafische stijl is voor sommige spelers misschien even wennen, maar wat ons betreft prachtig. Het is bijna een combinatie van TLoZ: Wind Waker en TLoZ: Skyward Sword en brengt veel sfeer met zich mee. Na de Wii U versie en Nintendo Switch versie naast elkaar vergeleken te hebben kwamen we tot de conclusie dat er niet gigantisch veel verschil te bespeuren is en wordt je in beide versie de sfeervolle wereld van Hyrule ingetrokken (de Nintendo Switch versie is iets scherper en mooier). Personages zien er ook geweldig uit en vooral de Goron, de Zora en een aantal dorpelingen uit Kakariko Village hebben onze harten gestolen. Maar daar blijft het niet bij want vijanden zien er ook erg goed uit. De kolossale Hinox of Lynel zijn intimiderend en geven je echt een gevoel van spanning. Tot slot zijn ook de omgevingen geweldig ontworpen. Er is wat kritiek dat Hyrule “leeg” voelt, maar wat ons betreft bruist het van het leven. Er zijn allerlei wilde dieren in de natuur te vinden en elk gebied heeft een eigen thema. De ene keer sta je in een bosrijk gebied en de andere keer dwaal je door een gloeiend heet woestijngebied. Er is net als in voorgaande games van alles in Hyrule te vinden.

TLoZ: Breath of the Wild bevat vrijwel geen gesproken dialogen…

Als er iets negatiefs gezegd moet worden over Link’s nieuwste avontuur dan is het de afwezigheid van gesproken dialogen. Tijdens cutscenes hoor je de meeste personages gelukkig wel praten, maar voor simpele in-game conversaties mag je lekker lezen. Voor een game uit 2017 is dat toch wel een minpunt. Echte fans zullen gelukkig wel herkenbare deuntjes voorbij horen komen en de geluidseffecten zijn wel weer erg goed uitgevoerd. Maar die dialogen…wat een gemiste kans…

Met dit avontuur zul je tientallen uren zoet zijn!

In TLoZ: Breath of the Wild is extreem veel te doen. Het is gewoon overweldigend en als je niet elke vierkante meter van Hyrule uitgebreid onderzoekt zul je veel mislopen. Het startgebied is al enorm groot en bevat allerlei geheimen. Ga dus zeker niet gehaast te werk. De game bevat zo veel verschillende wapens, kostuums, items waarmee je kunt koken, Shrines, verborgen Korok seeds die je inventory vergroten, Shrine Orbs waarmee je Link’s uithoudingsvermogen en/of levensbalk kunt verhogen, etc. Het zal je zeker tientallen uren kosten om alles in TLoZ: Breath of the Wild te bemachtigen. Daarnaast kun je sommige items en kostuums enkel krijgen door gebruik te maken van Amiibo’s. Maak je borst dus maar nat!

Kunnen we TLoZ: Breath of the Wild aanraden?

We schreeuwen uit volle borst, JA!!! Toch zouden we niet speciaal voor de game een Nintendo Switch aanschaffen als je al in het bezit bent van een Nintendo Wii U. De kern van het verhaal is misschien niet zo bijzonder, omdat het eigenlijk voornamelijk hetzelfde is als in voorgaande TLoZ games, maar dat is begrijpelijk. En als fans vinden wij dat op de redactie geen enkel probleem. De gameplay is uitgebreid en bevat allerlei leuke nieuwe elementen die dit eerlijk gezegd wel een van de leukste TLoZ games maakt die we ooit gespeeld hebben. Grafisch is de game prima op zowel de Nintendo Wii U als de Nintendo Switch, maar is de grafische stijl misschien niet voor iedereen weggelegd. Een van de weinige negatieve dingen in de game is de afwezigheid van gesproken dialogen. Hier had Nintendo anno 2017 toch wel wat meer tijd in mogen steken. Gelukkig is er immens veel in de game te doen en zul je tientallen uren bezig zijn met dit grootse avontuur. Ren vandaag dus nog naar de winkel als je de game niet al lang in huis hebt gehaald. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is wat ons betreft in ieder geval de allerbeste TLoZ game tot nu toe! Oordeel zelf.