Dawn of War III Review

• Titel: Dawn of War III
  • Uitgever: SEGA
  • Releasedatum: 27 april 2017

In Dawn of War III stelen vooral de Blood Angels de show!

Warhammer 40.000: Dawn of War III is een titel die we al sinds Gamescom 2016 goed in de gaten hebben gehouden. Na ons interessante interview met Philippe Boulle, Game Director van Warhammer 40.000: Dawn of War III (die je overigens hier kunt terug lezen), was het dan eindelijk zo ver. De afgelopen weken stapten we namelijk met veel genot in de metalen laarzen van de Space Marines, gingen we plunderen met de oorlogszuchtige Orks en namen we het recht in eigen handen als de geheimzinnige Eldar. Dit heeft natuurlijk slapeloze nachten opgeleverd, maar alles was voor een goed doel. Wij hebben namelijk onderzocht of Warhammer 40.000: Dawn of War III de RTS verlangens van vele gamers zal kunnen bevredigen. Onze bevindingen lezen jullie hier!

Vrees Gabriel’s God-Splitter

De Imperial Knight wereld Cyprus Ultima wordt bezet door een gigantisch Ork leger en Imperial Inquisitor Holt beveelt de keizerlijke vloot om toegang tot de planeet te blokkeren. De Blood Ravens, onder leiding van Chapter Master Gabriel Angelos spelen hierbij natuurlijk een belangrijke rol. Plots verschijnt de geheimzinnige planeet Acheron na vijfduizend jaar afwezigheid uit de Warp en zijn alle ogen gericht op een legendarisch wapen dat ergens op Acheron verstopt ligt. Bewapend met zijn God-Splitter en loyale broeders vertrekt Gabriel naar de planeet en zal hij met zowel de Orks als de Eldar moeten uitvechten wie de nieuwe eigenaar van de “Spear of Khaine” wordt. Kun jij het wapen bemachtigen en als overwinnaar uit de strijd komen? Dit is Warhammer 40.000: Dawn of War III!

Deze RTS bevat veel MOBA elementen

Dawn of War III gaat terug naar de roots en laat spelers gebruik maken van grote legers en krachtige elite personages. Vooral de elites zijn erg belangrijk op het moment dat je de multiplayer modus betreedt. Elites zijn er in vele vormen en maten. De eerste zijn Assassins, snelle eenheden die in korte tijd veel schade kunnen aanrichten, maar erg zwak zijn. Nukers kunnen zowel schade aanrichten als schade incasseren, maar zijn erg duur om in te zetten. Daarnaast kunnen zij AOE (Area of Effect) aanvallen gebruiken. De elite Support personages doen precies wat hun naam al beschrijft. Zij ondersteunen de rest van je leger en kunnen troepen genezen en sterker maken. Zelf kunnen ze overigens ook redelijk wat schade aanrichten. De zogenaamde Crowd Control elites  zijn in feite een combinatie van Assassins, Nukers en Support, maar kunnen ook nog eens debuffs op vijandelijke troepen gebruiken. Erg handig dus en in vele gevallen een goede manier om een zege te garanderen! Tot slot zijn er ook nog Tank elites. Deze krachtige eenheden wil je op de frontlinie hebben om de rest van je leger te beschermen tegen vijandelijke aanvallen.

Door de campaign en multiplayer te spelen verzamel je XP en Skulls. Elke keer als je elite een level stijgt word je beloond. De skulls die je verzameld kun je namelijk gebruiken om nieuwe “doctrines” aan te schaffen. Dit zijn speciale eigenschappen die elites nog sterker maken. Doctrines activeren namelijk passieve eigenschappen die handig zijn op het strijdveld. Naast doctrines speel je verder ook nieuwe skins en Hero Masks vrij. Het loont dus zeker de moeite om hier wat extra tijd in te investeren. En het leuke is dat je dit in zowel de campaign als multiplayer kunt doen.

VOORAL DE ELITES ZIJN ERG BELANGRIJK OP HET MOMENT DAT JE DE MULTIPLAYER MODUS BETREEDT.

De campaign bestaande uit een stuk of zeventien missies is uitgebreid, maar niet de grote kracht van Dawn of War III. De structuur van missies is vaak nog al lineair. Je start met een kleine groep units en een elite. Vervolgens moet je op een gigantische map van punt A naar punt B weten te komen en alle tegenstand onderweg vernietigen. Er zijn zeker een aantal leuke missies in de campaign te vinden, maar om eerlijk te zijn is de campaign bijna een veredelde tutorial. Een verdraaid uitgebreide tutorial, waarin je alle drie facties een stuk beter leert kennen. De grote kracht van de game is in de multiplayer te vinden.

Dawn of War III vereist krachtige hardware

Net als de Blood Ravens zul je als speler zwaar bewapend moeten zijn. Niet met de legendarische God-Splitter Daemonhammer, een volgeladen Bolter of vlijmscherpe Chainsword. Nee, je zult over een krachtige PC moeten beschikken als je Warhammer 40.000: Dawn of War III in volle glorie wilt kunnen ervaren. De game weet namelijk menig PC tot het uiterste te drijven. Alle facties zien er enorm goed uit en bevatten die kleine herkenbare details die de tabletop miniaturen nou zo populair maken (ze vinden op een gigantisch slagveld waar tientallen eenheden door het beeld rennen is een andere vraag). Van alle Space Marine Chapters zijn de Blood Ravens erg speciaal en de manier hoe deze bloeddrinkende vervloekte krijgers tot leven zijn gebracht is gewoonweg prachtig door Relic gedaan. Dat Philippe Boulle, Game Director van Dawn of War III, al ruim acht jaar bezig is met zijn gigantische Blood Raven leger zegt genoeg. De makers van deze game hebben een enorme passie voor het Warhammer 40.000 universum. Hetzelfde geld overigens voor de Orks en de Eldar, want deze zijn zeker met net zo veel liefde behandeld. Elke factie wordt voortreffelijk op het beeld getoverd en vooral fans en liefhebbers van de tabletop game zullen daarom hun ogen uitkijken. Maar zelfs als je nog nooit van Warhammer 40.000 hebt gehoord is er veel moois in Dawn of War III te vinden. Tijdens gevechten word je beeldscherm volgeladen met kleurrijke laserstralen, indrukwekkende explosies en meer van dat soort hedendaagse RTS eye candy.

Het is tijd voor een Waaagh!!!

Orks houden van knokken en zijn een smet op het Warhammer 40.000 universum. Waar zij opduiken vind je dood en verderf en onder hun luide Waaagh!!! gebrul zullen ze er alles aan doen om een gevecht aan te gaan en hun tegenstanders volledig te vernietigen. De gehate Greenskins brengen daarom ook veel sfeer naar Dawn of War III. Zowel de Blood Ravens als de Eldar komen vaak erg stoïcijns over, maar laat het aan de Orks over om er een feestje van te maken. Het Cockney accent waarmee de Orks spreken brengt namelijk in elke Warhammer game een gigantische glimlach op ons gezicht. Naast de dialogen is de soundtrack van Dawn of War III ook erg indrukwekkend en zorgde deze geregeld voor kippenvel. De muziek geeft je het gevoel dat elk gevecht eentje van epische proporties is. Voeg daar ook nog eens een hele lading bulderende explosies, lasers, schreeuwende krijgers, etc. aan toe en je hebt een recept voor succes.

In Dawn of War III is de campaign de tutorial…

RTS games bevatten grotendeels een uitgebreide campaign modus en in Dawn of War III is dit ook zeker het geval. De manier hoe je het verhaal vanuit de verschillende facties ervaart is erg goed uitgevoerd en leert je bovendien een heleboel over de Blood Ravens, Orks en Eldar. Erg handig als je bijvoorbeeld helemaal niets van de lore weet. Toch is de campaign ondanks de verschillende moeilijkheidsgraden voor sommige mensen misschien wat aan de korte kant en vrij lineair. Daarnaast voelt de campaign heel erg aan als een tutorial, waarin je de verschillende legers leert gebruiken. Logisch, want de echte uitdaging begint pas in de multiplayer modus van Dawn of War III. Hier kun je bewijzen of je al die tactieken die je tijdens de campaign modus hebt geleerd ook in een dynamisch gevecht weet te implementeren. Dankzij de multiplayer modus zul je Dawn of War III gelukkig nog talloze uren kunnen spelen.

Dawn of War III is een goede RTS game

Het is vast al wel duidelijk, Dawn of War III heeft onze lust voor een nieuwe Warhammer 40.000 RTS game enorm weten te bevredigen. Het verhaal van de game wordt leuk in beeld gebracht dankzij de uitgebreide (maar vrij lineaire) campaign. Door je te dwingen met zowel de Blood Ravens als de Orks en Eldar te spelen leer je veel over de verschillende facties. Daarnaast kies je hierdoor in de multiplayer misschien wel voor een factie die je normaliter links zou laten liggen. Grafisch ziet de game er op alle vlakken geweldig uit, maar daar is wel een nadeel aan verbonden. Je zult namelijk over krachtige PC hardware moeten beschikken om in volle glorie van Dawn of War III te kunnen genieten. De game verdient het bovendien om op de hoogste settings gespeeld te worden. De dialogen zijn geweldig en vooral de Orks toveren met hun Cockney accent keer op keer een glimlach op ons gezicht. Hetzelfde geldt voor de intensieve geluidseffecten en soundtrack van epische proporties. In Dawn of War III is ook zeker veel te doen, al ligt de replay waarde voornamelijk in de multiplayer modus van de game en het vrijspelen van Elites, Doctrines, Skins en Hero Masks. Als je op zoek bent naar een goede RTS en ook nog eens van het Warhammer 40.000 universum houdt is de keuze snel gemaakt. Bewapen jezelf met de God-Splitter en ga op zoek naar de Spear of Khaine!