South Park: The Fractured but Whole Review

• Titel: South Park: The Fractured but Whole
  • Uitgever: Ubisoft
  • Releasedatum: 17 oktober 2017

Kan South Park: The Fractured but Whole de vorige game evenaren?

In 2014 konden fans genieten van de uitmuntende South Park: The Stick of Truth videogame en aangekomen in 2017 is het tijd voor een nieuw avontuur. South Park staat vooral bekend om grove humor, kleurrijke personages en bizarre avonturen. En dat is dit keer ook uiteraard niet anders. In de vorige game was het thema Fantasy en werd er vooral veel gebruik gemaakt van magie. De brutale jongens zijn echter overgestapt naar het superhelden thema en hebben grootse plannen. Hadden wij het in ons om een superheld te worden South Park te redden? Lees het in deze review.

The Coon and Friends willen een succesvolle franchise

Cartman heeft een geniaal idee bedacht. Fantasy is niet langer keeewwwll, dus de vriendengroep moet overstappen naar een ander thema. Elke dag hetzelfde spelen is immers geen bal aan. Aangezien superhelden tegenwoordig mega populair zijn is de kwajongen vastberaden om zijn alterego “The Coon” een multi-miljardair te maken. The Coon heeft dus een franchise nodig om dit doel te bereiken. Gelukkig wordt South Park geteisterd door een golf van criminaliteit. Misschien kunnen The Coon and Friends hier dus een slaatje uit slaan. Iemand is bereid om maar liefst $100.00 uit te keren aan de persoon die zijn/haar vermiste kat Scrambles weet te vinden. Heb jij het in je om The Coon and Friends te helpen hun franchise plannen te verwezenlijken (en tegelijkertijd de Freedom Pals te dwarsbomen)? Kies je superkracht, een stoere outfit en maak je klaar voor een hilarisch avontuur.

Maak kennis met nieuwe gameplay elementen

Turn-based combat is nog altijd de standaard in deze South Park game. Dit keer is het echter een stuk strategischer en kan elk personage over een grid bewegen. Denk hierbij aan spellen als Final Fantasy Tactics, de Front Mission games of het onlangs uitgebrachte Mario + Rabbids Kingdom Battle. Elke aanval is uniek en zal over een bepaald aantal vakjes van het grid effect hebben. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere vijanden die op een rij staan allemaal raken met een AOE aanval, of juist een aanval uitvoeren die recht naar voren gaat. Er zijn een heleboel verschillende variaties beschikbaar. Onze voorkeur gaat daarom zeker uit naar dit type combat en vinden het een enorme verbetering ten opzichte van de vorige game.

Aan het begin van de game kun je kiezen uit drie verschillende classes, maar voor je het weet mag je een tweede en derde class selecteren om je personages van allerlei andere aanvallen te voorzien. Dit zorgt er voor dat spelers echt helemaal zelf kunnen bepalen welke superkrachten hun held heeft. Je kunt melee en ranged aanvallen combineren of je juist meer richten op support eigenschappen. Een leuk systeem die volledig past bij de immense fantasie van The Coon and Friends. Elke keer dat je een class toevoegt of wisselt zal The Coon een nieuwe backstory voor je bedenken. Het eindresultaat is altijd hetzelfde, maar blijft hilarisch. In verband met spoilers kunnen we hier helaas niets over los laten. De grap zelf ervaren is immers veel leuker.

South Park is niet bijzonder groot, maar toch is er heel wat in het stadje te doen. Als speler zul je daarom ook net als in de voorgaande game allerlei bekende locaties bezoeken. Het hoogtepunt was voor ons vooral de Peppermint Hippo stripclub, waar je op een gegeven moment aan de hand van een mini-game schetend en twerkend twee perverse zakenmannen moest ondervragen. Kan het nog gekker? Wat is dat voor vraag? Dit is South Park remember!!!

Nog een belangrijk gameplay element is het maken van selfies. The Coon heeft namelijk zijn eigen social media app genaamd Coonstagram. Door missies te halen en een reputatie op te bouwen zullen steeds meer mensen in South Park je willen volgen. Wat je hier nou precies aan hebt is ons nog niet helemaal duidelijk, behalve dat je er XP mee verdiend. Zo zijn er bovendien veel meer uitdagingen die je belonen met XP. Het in elkaar slaan van Sixth Graders, vinden van Yaoi art, oplossen van puzzels en meer.

South Park is niet bijzonder groot, maar toch is er heel wat in het stadje te doen.

Tot slot is er nog een crafting systeem. Je kunt door grondstoffen te vinden allerlei kostuums maken, maar jezelf ook voorzien van handige drankjes die je kunnen genezen, uit de dood laten opstaan en bijvoorbeeld sterker maken. Je kunt daarnaast ook speciale artifacts craften om nieuwe eigenschappen aan je DNA toe te voegen. Deze artifacts zijn er in vele vormen en maten en zijn een goede manier om je personage op bepaalde gebieden te specialiseren. Word jouw superheld heel sterk, heeft hij een hoge verdediging of is hij juist sneller aan de beurt om aan te vallen. Je kunt in ieder geval een aantal hele leuke builds bedenken als je de juiste artifacts combineert met bepaalde classes. Het gaat een stuk dieper dan je denkt.

Speel je eigen aflevering van South Park

In South Park: The Stick of Truth zagen we al dat de wereld van South Park met veel gemak en heel veel detail in beeld gebracht kon worden in een videogame. Er is dankzij de simplistische stijl van South Park de afgelopen drie jaar dus niet veel veranderd. Ook South Park: The Fractured but Whole ziet er geweldig uit! South Park is als stad weer volledig nagemaakt en de personages zien er allen authentiek uit. Het feit dat je een eigen superheld kunt maken brengt een overweldigende lading aan kostuums en cosmetische keuzes met zich mee. De kostuums bestaan bovendien uit een “head”, “chest” en “gloves” onderdeel, dus je kunt naar smaak van alles met elkaar combineren. Daarnaast kun je natuurlijk ook uit talloze kapsels, brillen, maskers, kleuren en make-up kiezen. De vele verschillende aanvallen zien er ook erg gedetailleerd en geven de combat veel dynamiek. Op het moment van schrijven hebben we maar liefst acht verschillende classes vrijgespeeld waarvan je drie verschillende tegelijkertijd kunt activeren. Wil je een sneaky Assassin, die de kracht van vuur kan gebruiken dankzij de Blaster class en bewapend is met een arsenaal aan vuurwapens van de Cyborg class? Het is allemaal mogelijk in South Park: The Fractured but Whole. De kleine details van vernietigbare objecten of battledamage voegen ook heel veel aan de game toe. Het Ubisoft team heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om ook deze South Park game met veel stijl van je beeldscherm te laten knallen. Tijdens het spelen lijkt het gewoon alsof je in een interactieve aflevering van South Park bent beland.

De kracht van een scheet…

Het is een genot om de stemmen van Trey Parker en Matt Stone in de game te horen. Het is immers erg indrukwekkend hoe zij samen al die verschillende stemmetjes aan hun personages geven. De dialogen zijn hilarisch en zo nu en dan heerlijk grof. We willen jullie daarom ook waarschuwen om de game niet te spelen in de nabijheid van ouders, jongere kinderen en bijvoorbeeld je opa en oma. Die zullen ongetwijfeld niet gecharmeerd zijn van de praatjes die uit de mond van The Coon and Friends komen. De geluidseffecten in de game klinken zeer authentiek en je hebt pas een goede scheet gehoord als je South Park: The Fractured but Whole een tijdje hebt gespeeld. Scheten zullen namelijk nooit meer hetzelfde klinken. De muziek is enorm divers en bevat Country muziek tijdens gevechten tegen Rednecks, Metal als je op bezoek bent in Raisins en nog veel meer.

Zonder de speciale buddy powers kom je niet ver

South Park: The Fractured but Whole heeft een zeer uitgebreide story waar je zeker wel een uurtje of vijftien (of meer) mee bezig zult zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk ook een heleboel extra missies in de game te vinden. De ene keer zul je zogenaamde Japanse “Yaoi” afbeeldingen van Craig en Tweek moeten verzamelen of juist op kattenjacht moeten gaan voor Big Gay Al. Door verschillende buddy powers vrij te spelen kun je bovendien op plekken komen waar je in het begin van de game niets te zoeken had. De Human Kite helpt je om hoger gelegen plekken te bereiken en Captain Diabetes gebruikt zijn oerkracht om zware objecten voor je aan de kant te gooien. Zo zijn er nog een aantal buddy powers die je nodig zult hebben. Dit keer zit de game niet gevuld met verborgen Chinpokomon, al vind je in de garage van je huis wel een doos met alle Chinpokomon die je in de vorige game hebt verzameld. Ga daarom vooral op onderzoek uit en wie weet wat je wel niet allemaal tegenkomt.

South Park: The Fractured but Whole is nu al een klassieker

De meeste sequels van films en games zijn vaak niet zo goed als het origineel. South Park: The Fractured but Whole is een game die juist nog leuker en nog beter is dan de vorige titel. Het superhelden thema past erg goed bij dit nieuwe avontuur en het verhaal is ook bijzonder vermakelijk. Qua gameplay is vooral de combat enorm verbeterd en is het fijn dat kostuums geen extra stats bevatten. Zo kun je namelijk zelfs beslissen hoe je er uit ziet, zonder dat dit invloed heeft op je krachten, een “probleem” die de vorige game juist had. Grafisch ziet de game er geweldig uit en lijkt het alsof je in een interactieve aflevering van South Park de hoofdrol speelt en eerlijk gezegd is dat ook zo. Op het gebied van geluid is ook niets op de game aan te merken en zul je qua replay waarde vele uurtjes in de game kunnen doorbrengen, als je werkelijk alle missies wilt halen en alle geheimen wilt vinden. South Park: The Fractured but Whole is nu al een klassieker die zeker in je collectie thuis hoort als je van rpg’s en South Park houdt! Als er iets is wat ze aan de game hadden kunnen verbeteren is dit een co-op modus. Hoe gaaf zou het namelijk zijn als je de game met meerdere mensen kon spelen?