Mass Effect Andromeda Review

• Titel: Mass Effect Andromeda
  • Uitgever: EA Games
  • Releasedatum: 28 maart 2017

Zal Mass Effect Andromeda de originele trilogie kunnen overtreffen?

Het is al weer tien jaar geleden dat het eerste deel uit de Mass Effect trilogie werd uitgebracht. Na heel wat controversie omtrent het afsluiten van deze trilogie heeft Bioware nu eindelijk een nieuw Mass Effect avontuur voor fans uitgebracht. Commander Shepard is niet meer en tot onze grote teleurstelling moeten we het doen met personages die een een stuk minder charisma hebben. Mass Effect Andromeda is een geheel nieuwe game die een aantal elementen van de originele trilogie prima weet te gebruiken. Hoe Mass Effect Andromeda ons verder is bevallen lezen jullie hier.

In Mass Effect Andromeda zoeken we een nieuwe thuis!

Sinds de originele Mass Effect trilogie hebben we onze Melkweg weten te koloniseren en leven we samen met verscheidene buitenaardse rassen (voornamelijk in vrede) met elkaar samen. Het is echter tijd voor een nieuwe expeditie om nog verder door de ruimte te reizen en nieuwe melkwegstelsels te ontdekken. De mensheid is op zoek naar een nieuw thuis, een nieuwe start en het Andromeda stelsel biedt mogelijk de perfecte uitkomst. Vanaf lange afstand hebben we een aantal geschikte planeten (Golden Worlds) gevonden, maar zullen we deze planeten wel eerst grondig moeten onderzoeken. Vier gigantische ruimteschepen gevuld met tienduizenden passagiers worden er op uit gestuurd om de Golden Worlds onder begeleiding van Alec Ryder, een getalenteerde Pathfinder, te koloniseren. Tijdens de reis stuit de expeditie echter op een vreemde energiewolk die schijnbaar de leefbaarheid van de Golden Worlds heeft aangetast. De Pathfinder en zijn team gaan op onderzoek uit en komen in aanraking met de Kett. Een vijandelijk buitenaards ras die niets van diplomatie wilt weten. Er gaat van alles mis en als speler wordt jij de nieuwe Pathfinder en rust op jouw schouders een enorme verantwoordelijkheid. Vind een geschikte wereld om te koloniseren, neutraliseer de dreiging van de Kett en wordt een legendarische Pathfinder.

De gameplay van Mass Effect Andromeda voelt vertrouwd

Erg veel is er sinds Mass Effect 3 niet veranderd al zul je merken dat een aantal Biotic Powers anders werken of niet meer in de game zitten. Om de gameplay kort en bondig te beschrijven: accepteer missie, bezoek een planeet, onderzoek de locatie, vecht tegen buitenaardse wezens, ontvang je beloning.

De gunplay in Mass Effect Andromeda is even wennen als je al jaren Destiny of andere fps games hebt gespeeld. Het cover systeem werkt namelijk niet altijd even goed, maar een headshot maken met een krachtige sniper rifle blijft erg bevredigend. Dit keer ligt de nadruk echter nog veel meer op Biotic Powers en de combo’s die je hier mee uit kunt voeren. De samenwerking met je team lijkt wel minder goed te werken. Je kunt ze een aantal simpele commando’s geven maar eerlijk gezegd lopen ze best vaak alleen maar in de weg. Zodra je echter een bepaald level hebt bereikt en super sterk bent maakt het allemaal niet meer uit. Je bent namelijk zo sterk dat je vijanden met gemak uitroeit. De standaard moeilijkheidsgraad is daarom ook geen echte uitdaging. Maar Mass Effect games speel je vaak meerdere keren uit, met verschillende builds en/ of personages, dus hier ben je wel even zoet mee. Verwacht op de hoogste moeilijkheidsgraden pas echte tegenstand van de Kett.

CRAFTING IS WEER EEN BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DE GAMEPLAY

In Mass Effect Andromeda zijn talloze wapens te vinden en te craften. Crafting is weer een belangrijk onderdeel van de gameplay en met de juiste blueprints en materialen kun je een aantal geweldige wapens en pantsers maken. In combinatie met de vele Biotic Powers, eigenschappen van de verschillende skills die je kunt kiezen heb je binnen no time jouw eigen ultieme Pathfinder. Bioware heeft er voor gezorgd dat dit deel van de game erg vertrouwd voelt en dat maakt de game dus zeker wel goed. Het is in grote lijnen gewoon niet een verbetering op de originele Mass Effect trilogie en dat is gewoon jammer.

De verschillende werelden zien er prachtig uit

Ondanks alle negatieve publiciteit door de vele grafische glitches en framerate drops bevat Mass Effect Andromeda op vele vlakken prachtige graphics. De werelden die je zult bezoeken hebben allen een geheel eigen karakter en keer op keer kregen we het gevoel dat we daadwerkelijk op ontdekkingsreis waren. Vreemde flora en fauna, bioluminescerende elementen, er zit van alles in. Daar komt ook nog eens bij dat je met je handige omni-tool veel informatie kunt vinden door objecten, planten en wezens te scannen. Personages zien er vooral in hun pantser erg goed uit, maar zodra je op de Tempest of de Nexus rondloopt is dit een stuk minder. De casual kleding uit de nabije toekomst is saai en bevat weinig details. Het zijn net geen pyjama’s. Personages zien er best goed uit voornamelijk omdat Bioware een aantal grafische mankementen heeft gepatched. Toch was het wel teleurstellend dat de character customization erg beperkt was. Tevens is het jammer dat we in de campaign modus enkel een mens kunnen zijn. Er zijn immers zo veel andere interessante buitenaardse rassen in Mass Effect Andromeda te vinden. De wapens en effecten van Biotic Powers zien er wel weer erg goed uit, dus dat is zeker een pluspunt. Een groot gedeelte van de game ben je toch op onderzoek uit. Het enige wat echt verbeterd zou kunnen worden zijn een aantal animaties van personages. Rennen ziet er bijvoorbeeld onnatuurlijk uit en vooral in je casual kleding is dit erg zichtbaar.

Sfeervolle science fiction muziek

De muziek in Mass Effect Andromeda is van goede kwaliteit en past zeker wel bij de game. Het zijn helaas juist de dialogen die vreselijk zijn uitgevoerd en geschreven. Zo nu en dan konden we de dialogen niet eens serieus nemen en was het nog al puberaal. Je zou verwachten dat een elite team van ontdekkingsreizigers een beetje professioneler en volwassener zouden overkomen. In Mass Effect Andromeda ren je min of meer rond met de cast van die hele slechte Fantastic Four reboot film. Overdrijven we? Misschien wel een beetje, maar na de originele Mass Effect trilogie grijs gespeeld te hebben is dit een lachertje. Gelukkig bevat de game ook wel een heleboel goede dingen en is dit niet perse iets wat de speelervaring zal verpesten.

Mass Effect Andromeda is een hele grote game

Als je op zoek bent naar een game waarmee je een tijdje zoet bent is Mass Effect Andromeda een goede keus. De story modus is omvangrijk en bevat naast de standaard verhaallijn gigantisch veel optionele missies en sidequests. En deze hebben in grote lijnen ook echt toegevoegde waarde. Bereid je dus maar voor op hele lange conversaties met een heleboel verschillende personages en voor je het weet zwem je in credits en allerlei geweldige loot. Naast de singleplayer modus kun je bovendien ook aan de slag met multiplayer missies. Het is mogelijk om deze missies door de computer te laten spelen, maar als je dit juist doet met een groep vrienden kun je hele goede beloningen in de wacht slepen. Speel eerst wel een groot deel van de campaign om bepaalde spoilers te voorkomen. De multiplayer modus toont namelijk dingen die je misschien liever tijdens de campaign wilt ontdekken.

We moeten Mass Effect Andromeda kritisch bekijken

Is Mass Effect Andromeda een slechte game? Absoluut niet! Het is namelijk echt wel een leuke game, ondanks een aantal mankementen. Het is gewoon niet een verbetering in vergelijking met de originele Mass Effect trilogie en na al die jaren hadden fans gewoon veel meer verwacht. Het verhaal is niet bijzonder en de manier waarop deze verteld wordt is niet goed gedaan. De dialogen van de personages zijn zo nu en dan puberaal en gewoon irritant. Gelukkig is de game op grafisch gebied voornamelijk wel weer heel erg goed gedaan. Een aantal grafische mankementen zijn dankzij een patch namelijk al door Bioware aangepakt. De gunplay en gebruik van Biotic Powers is vertrouwd en qua gameplay zit de game nog steeds wel goed in elkaar. Mass Effect Andromeda is erg groot en er is dus genoeg te doen. Laat je dus niet afschrikken door al die negatieve kritiek over Bioware’s nieuwste titel. Als science fiction liefhebber is het echt wel de moeite waard. Daarnaast is het ook een prima game om te spelen als je nog nooit een Mass Effect avontuur hebt ervaren. Geef de game dus zeker een kans, maar misschien niet voor full price. Het is een goed idee om te wachten tot de prijs van de game een beetje verlaagd is.