Mario Kart 8 Deluxe Review

• Titel: Mario Kart 8 Deluxe
  • Uitgever: Nintendo
  • Platform: Nintendo Switch
  • Releasedatum: 28 april 2017

Is Mario Kart 8 Deluxe de moeite waard?

Mario Kart 8 is nog altijd een van de beste Mario Kart games ooit en zonder meer een van de beste games die Nintendo voor de Wii U heeft uitgebracht. In eerste instantie waren we daarom in het begin een beetje skeptisch over de aankondiging van een Mario Kart 8 upgrade voor de Nintendo Switch. Zou deze nieuwe versie ook voor bezitters van de Nintendo Wii U versie de moeite waard zijn? Het regent momenteel namelijk geen geweldige Nintendo Switch games en naast The Legend of Zelda: Breath of the Wild zijn veel fans op zoek naar een tweede top titel. Tijdens de Nintendo Switch launch party in Amsterdam konden we eind februari van dit jaar al aan de slag met Mario Kart 8 Deluxe, maar de afgelopen weken hebben we de game echt even goed onder de loep kunnen nemen. Is dit de ultieme Mario Kart?

Het is weer tijd om te racen, Mario Kart stijl!

In Mario Kart 8 moesten spelers het vooral doen met de Grand Prix modus en werd ons tijden lang beloofd dat de game uitgebreid zou worden met een waardige Battle modus. De Grand Prix modus is ook in Mario Kart 8 Deluxe nog altijd ijzersterk, maar dit keer heeft Nintendo eindelijk geluisterd en een verbeterde Battle Modus aan de game toegevoegd. Er is dit keer dus nog meer content in de game te vinden. Maar wat maakt deze versie nou anders?

Mario Kart 8 Deluxe bevat ten eerste alle downloadable content die voor de Nintendo Wii U versie is verschenen. Fans kunnen dus racen met tweeënveertig personages en hier zitten dus nog zes nieuwe bij. Wat dacht je van King Boo, Dry Bones, Bowser Jr. Inkling Girl, Inkling Boy, en Gold Mario. Daarnaast kunnen van een aantal personages ook verschillende kleuren gekozen worden. Qua circuits zijn alle achtenveertig tracks weer in de game te vinden en kun je een hele lading onderdelen en voertuigen verzamelen. De Mirror Mode en 200 cc klasse zijn al vanaf het begin te selecteren, maar dit brengt eigenlijk een nadeel met zich mee. Dingen vrijspelen is juist leuk en daarom valt het een beetje tegen dat enkel voertuigen en onderdelen vrijgespeeld moeten worden door gouden muntjes te verzamelen. Zelfs als bezitter van de originele game op Wii U was het geen straf geweest om allerlei content opnieuw vrij te spelen. Mogelijk had Nintendo daarom ook wel een functie kunnen inbouwen waarmee je Wii U save file gekoppeld kon worden aan je Nintendo Switch save file.

In Mario Kart 8 Deluxe kun je “Smart Steering” en “Auto Accelerate” aan zetten.

Nog iets nieuws is meer op gameplay gericht. Het is nu namelijk mogelijk om twee items op te pakken zonder dat je eentje achter je aan hoeft te slepen. Dit geeft spelers natuurlijk wat meer mogelijkheden om te verdedigen als je eerste staat, of de kans om juist aan te vallen zodat je de eerste plaats kan veroveren. Het is iets kleins wat enorm veel impact op een race kan hebben en zeker een leuke toevoeging. Dit is overigens niet de enige positieve toevoeging. In Mario Kart 8 Deluxe kun je namelijk “Smart Steering” en “Auto Accelerate” aan zetten. Deze handige functies zorgen ervoor dat je kids op de baan blijven rijden en zelf geen gas hoeven te geven. Zo kunnen ze zich lekker richten op het verzamelen van items en natuurlijk het gebruiken van de items. Nooit meer zul je als ouder in hoeven grijpen om een kart om te draaien. Ultra Mini-Turbos kunnen gelukkig alleen handmatig uitgevoerd worden, krijg dus geen gekke ideeën.

Het enige nadeel van Mario Kart 8 Deluxe is wat ons betreft het gebruiken van de Joy-Con controllers. Als je met twee man gezellig op de bank co-op wilt spelen zul je waarschijnlijk (als je grote handen hebt) twee Pro Controllers in huis moeten halen. Je kan namelijk erg snel kramp in je handen krijgen omdat de Joy-Con eigenlijk veel te klein zijn. Bevestigd aan de Nintendo Switch display is het gelukkig geen probleem… Toch is het een beetje een gemiste kans voor Nintendo, bovendien zijn Pro Controllers niet bepaald goedkoop.

De kleurrijke graphics spatten nog altijd van het scherm

Mario Kart 8 Deluxe ziet er nog altijd geweldig uit en dankzij de kracht van de Nintendo Switch ziet het er nog net iets beter uit dan op de Nintendo Wii U. Personages, voertuigen en de vele circuits zijn precies hoe je ze herinnert uit de Wii U versie van de game. De game draait dit keer op maar liefst 1080p resolutie (inplaats van 720p op de Nintendo Wii U) en doet dit op zestig frames per seconde op zowel 1 player als 2 player split screen. Als je met 3 of 4 spelers aan de slag gaat moet je rekenen op dertig frames per seconde. Daarnaast is de game natuurlijk dankzij de Nintendo Switch ook portable. Niet verkeerd dus!

Eindelijk een volwaardige Battle Modus

De Battle Modus van Mario Kart 8 Deluxe is flink aangepakt. Spelers ontvangen bijvoorbeeld vijf ballonnen aan het begin van de battle. Het is vervolgens nog niet Game Over mocht je ze allemaal kwijtraken. Je respawned namelijk met drie nieuwe ballonnen en de helft van je score. Dit betekent dus dat je nooit echt helemaal uit de match bent en dit is echt wel een slim systeem om immense frustratie te voorkomen en er voor te zorgen dat niemand aan de zijlijn hoeft te blijven zitten.

Verder kun je gebruik maken van standaard items, maar kun je de modi ook wat spannender maken met allerlei items die voor (nog meer) chaos zorgen. De Battle Modus bevat dit keer acht arena’s en deze zijn op alle vlakken een enorme verbetering. Gevechten vinden dit keer plaats in de Battle Stadium, Sweet Sweet Kingdom, Dragon Palace, Lunar Colony, Urchin Underpass en de vernieuwde klassieke Wuhu Town (Mario Kart 7), Luigi’s Mansion (Mario Kart Double Dash) en Battle Course 1 (afkomstig uit de originele Mario Kart op de Super Nintendo Entertainment System). Genoeg afwisseling en gegarandeerd speelplezier.

De vijf Battle Modi zijn:

• Balloon Battle:de klassieke Battle Modus waarin je de ballonnen van je tegenstander kapot moet maken.
  • Bobomb Blast: bestook je tegenstanders met Bob-ombs!
  • Shine Thief: Probeer de “shine” af te pakken van een specifieke speler.
  • Coin Runners: Verzamel zo veel mogelijk gouden muntjes.
  • Renegade Roundup: Twee teams bestaande uit boeven en politieagenten spelen een soort tikkertje. Het doel is om alle boeven te vangen met je piranha plant, maar boeven kunnen elkaar helpen te ontsnappen. Zodra alle boeven achter slot en grendel zitten win je. Boeven kunnen winnen door uit de handen van de politie te blijven.

Mario Kart 8 Deluxe is zeker een waardige Nintendo Switch titel

Als je een Nintendo Switch bezitter bent is de keuze zo gemaakt. Mario Kart 8 Deluxe hoort namelijk gewoon in je collectie thuis. Het is een game die je nog lange tijd zult kunnen spelen en je kunt dit samen of zelfs onderweg doen. Grafisch gezien is de game nog mooier dan op de Wii U en bevat deze alle dlc, personages, voertuigen, etc. Ook zijn er een aantal nieuwe gameplay elementen aan de game toegevoegd. Smart Steering en Auto-Accelerate zijn erg leuke toevoegingen als je samen met kids wilt spelen. Daarnaast is het ook een verbetering dat je nu twee items bij je kunt dragen tijdens een race. De Battle Modus is eindelijk goed uitgewerkt en vooral Renegade Roundup heeft onze harten gestolen. Het is grappig en enorm spannend, de uitkomst kan namelijk in een oogwenk veranderen. Als je Mario Kart 8 Deluxe in huis haalt zul je dus zeker geen spijt krijgen.