WRC 9 Review

• Titel: WRC 9
  • Uitgever: Nacon
  • Releasedatum: 3 september 2020

WRC 9 brengt de spannende rallysport naar je huiskamer

Jaren lang reisde ons gezin twee keer per jaar naar het subtropische eiland Madeira om op bezoek te gaan bij familie. Het grote hoogtepunt van de zomervakantie was echter de Rally Vinho da Madeira. Tijdens dit populaire evenement stond het hele eiland in het teken van de populaire jaarlijkse race. Op de openingsdag presenteerden de coureurs zich met veel geknal en scheurende banden op het plein van Funchal. Hier werd mijn liefde voor de rallysport geboren.

De laatste game die ik uit de WRC-serie heb gespeeld was WRC 6. Daarom was deze fan uiteraard reuze benieuwd wat dit negende deel te bieden had. Wat is er nou allemaal veranderd? Hoe voelen de verschillende wagens aan en heb ik het nog altijd in me om een ware Rally kampioen te worden? Jullie lezen het in deze review.

Word jij de nieuwe Rally Kampioen?

WRC 9 bied je verschillende keuzes om je rally career te beginnen. Je kunt er namelijk voor kiezen om helemaal onderaan te starten in de het rookie kampioenschap van de WRC Junior. Een goede zet als je de game beter wilt begrijpen. Door hier te beginnen leer je namelijk hoe de wagens rijden en hoe de verschillende tracks er uit zien. Het maakt het latere stadium van de game een stuk makkelijker. Voor je het weet manoeuvreer je jouw gedeukte rally wagen door scherpe bochten en kun je met de grote jongens en meisjes gaan spelen in de professionele klasse.

Word één met jouw machine

Car handling is een belangrijk aspect van racing games en helemaal in een game als WRC 9. Je bolide over bulten laten vliegen en haarscherpe bochten maken dankzij een perfecte drift is nog al een uitdaging. Maar zodra je de verschillende wagens beter leert kennen is het enorm bevredigend om razendsnel over het ingewikkelde parcour te scheuren. Tijd is jouw aartsvijand en je zult er alles aan moeten doen om de klok te verslaan. In de Rally sport neem je het namelijk niet rechtstreeks op tegen je tegenstanders, maar ben je constant bezig de tijden van je tegenstanders te verslaan. Zo nu en dan zul je mee kunnen doen aan speciale evenementen. Vooral de races waar je rekening moest houden met extreme weeromstandigheden waren een geweldige uitdaging. Keer op keer zat ik op het puntje van mijn stoel.

De uitgebreide Career modus van WRC 9 is waar je de meeste tijd zult doorbrengen. De modus is erg uitgebreid en dwingt je om allerlei rollen op je te nemen om je team winstgevend te maken. Je moet namelijk loon betalen, geld investeren voor research & development en betalen om mee te doen aan de verschillende evenementen. Het komt er eigenlijk op neer dat je geld investeert in de race waarvan jij denkt dat je de grootste kans van slagen hebt. Uiteraard kun je ook gewoon op alle races inzetten.

Het team managen is niet echt moeilijk. Inplaats van saaie spreadsheets en schermpjes bekijk je jouw kantoor vanuit een top-down perspectief. Door de camera te bewegen selecteer je vervolgens de verschillende onderdelen van het kantoor alsof je door een menu beweegt. Het heeft zijn charme. Zelf dook ik echter liever zo snel mogelijk weer in de volgende race. Vakanties inplannen voor je team was niet echt mijn favoriete bezigheid.

De uitgebreide Career modus van WRC 9 is waar je de meeste tijd zult doorbrengen.

Spelers die echt competitief zijn kunnen het via de online multiplayer modus opnemen tegen spelers van over de hele wereld. Zelf genoot ik het meeste van de career modus en het vrijspelen van nieuwe wagens. WRC 9 is namelijk een gelicenseerde game. Als rally fan zul je dus heel wat namen en banen uit de Rally sport herkennen. Als je van authenticiteit houdt zit je dus helemaal goed. Nieuwe races die voor dit deel zijn toegevoegd sturen je naar de modderige natuur van Afrika, de claustrofobische smalle straten van Japan en de prachtige zeekust van Nieuw Zeeland. Je zult je ogen uitkijken.

Zie ik daar een Zebra?

Het eerste wat aan WRC opvalt is dat de wagens er geweldig uit zien. Sinds WRC 6, de laatste game uit de serie die ik heb gespeeld, lijken de visuals nog mooier te zijn geworden. Hetzelfde geldt voor de uitgebreide omgevingen en alle extra kleine details die Kylotonn aan de game heeft toegevoegd. Kijk dus vooral niet raar op als je door Afrika rijdt en begroet wordt door een tweetal nieuwsgierige Zebrapaarden. WRC 9 is een prachtige game die vooral vanuit de cockpit view erg authentiek over komt. Ik raad jullie daarom om zeker aan om vanuit dit perspectief te racen.

Waar is het geluid?

Jouw beste vriend is de navigator die naast je zit met zijn kladblokje. De aanwijzingen die ze door hun mic roepen zijn misschien niet altijd duidelijk als je de vaktaal niet begrijpt. Maar gelukkig zijn er genoeg borden en andere hulpmiddelen die je voorbereiden op de volgende bocht. Iets wat me opviel en enorm frustreerde was dat het geluid van de auto soms weg viel. Dit lijkt me een bug te zijn, die hopelijk met een patch verholpen wordt. Maar zo nu en dan hoor je de motor niet of klinkt het als een op hol geslagen grasmaaier. Kylotonn, wat is hier gebeurt? Gelukkig was het niet game breaking en kon ik toch nog gewoon van de rally pracht genieten.

Online of offline, in WRC 9 is genoeg te doen

In WRC 9 is genoeg te doen en is het vooral de uitgebreide Career modus die de show steelt. Maar als je toch liever wat losse races doet kan dit ook gewoon. De online multiplayer modus is uitdagend en wordt naar mijn weten al jaren gebruikt voor eSports. Dus misschien heb jij het wel in je om je aan te sluiten bij de beste digitale Rally coureurs van de wereld. Dankzij de Covid-19 epidemie zijn veel races afgelast en is WRC 9 de enige manier om deze toch nog te kunnen ervaren. Dit keer zit je echter zelf achter het stuur en dat is zeker niet verkeerd.

WRC 9 is vooral spectaculair voor nieuwe spelers

De Rally sport is niet voor iedereen weg gelegd dus de WRC games zijn meer bedoeld voor de echte fans. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je WRC 9 niet een kans moet geven. Vooral nieuwe spelers zullen zich namelijk enorm met dit nieuwe deel kunnen vermaken. De hardcore fans die WRC 8 nog gespeeld hebben zullen denk ik niet zo onder de indruk zijn. Ik heb me namelijk laten vertellen dat de veranderingen ten opzichte van de vorige game nogal miniem zijn. De Career modus is hartstikke leuk en de nieuwe races in Afrika, Nieuw Zeeland en Japen zijn een leuke toevoeging. Grafisch zit het ook helemaal snor met de game. De enige tegenvaller is eigenlijk de audio bug. Maar dit wordt hopelijk snel met een patch opgelost.