Star Wars Battlefront 2 Review

• Titel: Star Wars Battlefront 2 Review
  • Uitgever: EA Games
  • Releasedatum: 17 november 2017

Star Wars Battlefront 2 stoomt spelers klaar voor galactische oorlogsvoering

Sinds Disney zich met Star Wars is gaan bemoeien worden fans sinds 2015 ieder jaar getrakteerd op een nieuwe Star Wars film. Dankzij het immense succes van films als Star Wars The Force Awakens en Star Wars Rogue One is inmiddels wel duidelijk dat Star Wars een gigantische fanbase heeft opgebouwd. Bij een succesvolle film franchise hoort daarom ook een succesvolle game. Met Star Wars Battlefront sloeg EA Games de plak op sommige gebieden een beetje mis. Maar dit jaar zijn ze terug en hebben ze hopelijk geluisterd naar de kritiek van fans. Is Star Wars Battlefront 2 de ultieme Star Wars game? Je leest het in onze review.

Iden Versio, de heldhaftige schurk

Fans kunnen een gat in de lucht springen want Star Wars Battlefront 2 bevat een heuse campaign modus. Hierin maak je kennis met Iden Versio, commandant van de gevreesde Inferno Squad. Een elite commando eenheid die achter vijandelijke linies opereren en met veel plezier Rebel scum naar het hiernamaals helpen. Maar zelfs Versio heeft een geweten en twijfelt of de intenties van het duistere Keizerrijk nog wel zo nobel zijn. Na de dood van de keizer wordt “Operation: Cinder” namelijk in werking gesteld en is haar eigen thuisplaneet Vardos geselecteerd om schoongeveegd te worden. Kiest ze voor de kant van het licht of laat ze zich verleiden door de duistere kant van de Force?

Star Wars Battlefront 2 bevat voor iedereen wel iets leuks

Dit jaar heeft DICE een Battlefront game uitgebracht die veel meer diversiteit bevat. Tijdens de campaign (jippie, er zit een heuse campaign in) zul je namelijk allerlei verschillende gameplay elementen ervaren die je later in de multiplayer zult zien terugkomen. De gunplay van Battlefront 2 is solide en de meeste wapens zijn een genot om te gebruiken. Het probleem hierbij is echter wel dat je mogelijk niet vaak van wapens zult wisselen omdat een bepaalde loadout gewoon optimaal functioneert. Je hoeft natuurlijk niet alleen maar op de grond rond te rennen en kunt ook bekende voertuigen uit het Star Wars universum besturen. Van TIE fighters en X-Wings tot aan de Millennium Falcon, er is van alles mogelijk. De besturing voelt bovendien erg natuurlijk aan en voor je het weet vlieg je als een ware Skywalker of Dameron door het luchtruim op zoek naar een nieuw doelwit.

Naast de campaign kun je ook aan de slag met de arcade modus van de game. Je zult hier verschillende scenario’s moeten doorspelen vanuit het perspectief van de Light Side of Dark Side. Deze modus kan erg uitdagend zijn en laat je spelen met verschillende infanterie eenheden of helden uit het Star Wars universum. In deze modus is het ook mogelijk om custom games tegen bots te maken en in splitscreen co-op te spelen. Het enige nadeel is dat je geen voertuigen kunt gebruiken, maar dat maken de rest van de modi wel goed.

In Galactic Assault zul je te midden van een Star Wars slagveld moeten laten zien dat jij de beste bent. De actie is bliksemsnel en je zult verschillende doelstellingen moeten voltooien. Deze modus is hartstikke leuk en ook zeker de leukste multiplayer modus die je in de game zult vinden. Tijdens het gevecht verzamel je Battlepoints waarmee je o.a. een AT-ST of X-Wing kunt oproepen. Ook zul je hiermee als een van de helden of schurken uit de game kunnen spelen. Starfighter Assault richt zich juist volledig op voertuigen en laat TIE fighters en X-Wing’s het tegen elkaar opnemen in bliksemsnelle dogfights. Minder interessante multiplayer modi zijn Strike (een kleinschalige Galactic Assault zonder voertuigen en helden), Blast (team deathmatch zonder voertuigen en helden) en Heroes vs Villains (een grote chaos waarbij de melee combat absoluut niet goed werkt).

Dit jaar heeft DICE een Battlefront game uitgebracht die veel meer diversiteit bevat.

Het zwakste aspect van de gameplay van Star Wars Battlefront 2 is het progressie-systeem. De skills en eigenschappen van personages worden verbeterd door de zogenaamde Star Cards. Deze bemachtig je door lootboxes te openen of deze zelf te craften. Waarom kun je dit bijvoorbeeld niet vrijspelen door gewoon de game te spelen… De tijd die je in een class, held of voertuig investeert zou genoeg moeten zijn. Het craften van Star Cards is ook een ramp, grondstoffen verzamelen duurt namelijk een eeuwigheid en dat maakt het een onplezierige bezigheid. EA Games wil daarom dolgraag dat je echt geld besteed aan lootboxes (al hebben ze dit nu tijdelijk uitgeschakeld). Hopelijk veranderen ze dit systeem dus snel.

Battlefront 2 is pure eyecandy!

Het mag gezegd worden, Battlefront 2 is op visueel gebied een uitmuntende game. Van de groene bossen op Endor, tot de epische ruimtegevechten tussen brokstukken van de tweede Death Star. EA Games en DICE hebben werkelijk alles uit de kast getrokken om spelers een grafisch spektakel te laten ervaren. Het enige waar we commentaar op zouden kunnen leveren zijn de houterige loopanimaties vanuit een third person perspectief, maar dan zijn we aan het mierenneuken Personages zien er erg gedetailleerd uit en lijken ook zeker op de mensen die we uit de succesvolle films kennen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Lando Calrissian, Luke Skywalker en Princess Leia Organa, om maar een paar te noemen. Tot slot zien de wapens, al zijn dit er minder als we hadden gedacht, er ook geweldig uit. De verschillende blasters hoeven niet te herladen, maar moeten na een aantal schoten afkoelen. Als speler zul je een “active reload” a la Gears of War moeten uitvoeren om je wapen weer snel te kunnen gebruiken en het zijn deze subtiele grafische elementen die leven in het digitale Star Wars Universum van Battlefront 2 blazen.

Pew, pew, pew, vliegen in een TIE fighter

Een van de meest herkenbare Star Wars geluiden wordt ongetwijfeld geproduceerd door de TIE fighter. De blasters van deze dodelijke starfighter zijn inmiddels iconisch en uit geen enkele Star Wars film of game weg te denken. Daarnaast maken de vreemd gevormde ruimteschepen ook een heel distinctief geluid als ze voorbij vliegen. De TIE fighter staat voor The Empire, dat is een feit. Uiteraard bevat de game ook talloze andere herkenbare geluidseffecten die vooral voor de Star Wars fans en audiofielen onder ons een lust voor het oor zijn. De voiceacting is overigens ook erg goed gedaan, maar de stemmen van een aantal bekende personages zitten niet in de game. John Boyega, Daisy Ridley en Billy Dee Williams zijn (als we IMDB moeten geloven) de enige “echte” stemmen die we in de game kunnen vinden en dat is best jammer. Qua muziek zit het ook helemaal goed. Componist Gordy Haab heeft de muziek van Star Wars Battlefront 2 namelijk gecomponeerd. Iets wat hij eerder al met veel succes deed voor Star Wars Battlefront, Star Wars Battlefront – Outer rim, Star Wars: The Old Republic – Knights of the Eternal Throne, Star Wars: The Old Republic – Knights of the Fallen Empire, Star Wars: The Old Republic – Shadow of Revan en zelfs Halo Wars 2. Haab is dus zeker geen groentje en dat is te horen in de epische muziek die in elke modus van de game door je speakers knallen.

De Star Wars Battlefront 2 campaign is kort maar krachtig

De campaign van Star Wars Battlefront 2 is niet erg lang. De gemiddelde gamer zal het verhaal namelijk in een uurtje of vijf uit kunnen spelen op de normale moeilijkheidsgraad. Maar dit is niet iets waar we over zouden moeten klagen. De huidige Battlefront-serie is namelijk altijd in essentie een multiplayer PVP game geweest. En DICE verdient zeker een schouderklopje dat ze voor dit vervolg een heuse campaign aan de game hebben toegevoegd. Jammer genoeg is er niet echt een goede reden om de campaign meerdere keren uit te spelen. Voor de teleurstellende collectibles hoef je het in ieder geval niet te doen. Gelukkig is de multiplayer modus van de game erg omvangrijk, maar is het meeste plezier wat ons betreft slechts in twee modi’s te vinden: Galactic Assault en Starfighter Assault. Als je alles in de multiplayer modus wilt vrijspelen zul je honderden uren moeten spelen. Genoeg te doen dus!

Star Wars Battlefront 2 heeft veel goed gemaakt

In vergelijking met de originele Battlefront game heeft DICE veel positieve veranderingen doorgevoerd. Dit tweede deel bevat een heuse campaign, die kort maar toch krachtig is. Het verhaal is voor sommigen misschien niet wat ze hadden verwacht. Iden Versio is wat ons betreft een goede toevoeging aan de game en maakte het verhaal interessant. Op grafisch gebied is de game voor 99,9% fantastisch en kun je merken dat DICE de game met liefde gebouwd hebben. Hetzelfde geldt voor de geweldige geluidseffecten en muziek. Qua voiceacting zitten helaas niet alle iconische stemmen in de game. Battlefront 2 bevat voor zowel de offline als online speler enorm veel content en de game is gewoon hartstikke leuk om te spelen. Zelfs als je geen PVP god bent. Het enige zwakke punt van de game is het progressie-systeem. Het duurt een eeuwigheid om de “coole” items en Star Cards voor customization vrij te spelen. Als je van Star Wars houdt is dit echter zeker niet een game die je ondanks de lootbox controversie zou moeten overslaan. Geef Battlefront 2 dus gewoon een kans! Wij duiken in ieder geval snel de game weer in. May the Force be with you!