Sholomance Academy Review

• Titel: Sholomance Academy
  • Releasedatum: 6 augustus 2020

Sholomance Academy start het najaar seizoen van Hearthstone

De zomer is al bijna weer voorbij en al gauw gaan de scholen weer open. Ook in Hearthstone zullen spelers zich voor moeten bereiden op een nieuw schooljaar. De nieuwste Hearthstone uitbreiding staat namelijk helemaal in het teken van Sholomance Academy! Binnen de verheven hallen van de prestigieuze Sholomance Academy worden de nieuwe generatie tovenaars en krijgers opgeleid. Headmaster Kel’Thuzad houdt daarnaast een oogje in het zeil en heeft samen met de Cult of the Damned ongetwijfeld snode plannen. Zijn we eindelijk van de irritante Res Priest decks af? Het is tijd om de gevestigde meta weer helemaal op de kop te gooien en de reis naar Legend Rank opnieuw te beginnen. Wat heeft Sholomance Academy ons allemaal te bieden?

Sholomance Academy introduceert nieuwe gameplay

Hearthstone spelers kunnen ook deze uitbreiding vanzelfsprekend weer allerlei nieuwe kaarten aan hun collectie toevoegen. Blizzard Entertainment heeft maar liefst honderdvijfendertig splinternieuwe kaarten aan Hearthstone toegevoegd en hiermee oudere decks een nieuwe kans gegeven. Neem de Double Major kaarten. Deze kaarten bevatten eigenschappen van twee classes en kunnen dus ook door beide classes gebruikt worden. Schrik dus niet als je tegenstander je te slim af is door dezelfde Double Major kaart tegen je te gebruiken. Er zijn veertig verschillende die je aan je collectie kunt toevoegen en we hebben al een aantal geweldige ontdekt. Kaarten als Soulciolist Malicia, Soul Shear en Spirit Jailer werken bijvoorbeeld geweldig in een Demon Hunter deck. Je doel hierbij is om zo veel mogelijk Soul Fragments in je deck te krijgen zodat je in beurt 7 (of beurt 6 + coin) met behulp van Malicia een lading 3/3 Souls met Rush kunt oproepen. De Double Major kaarten zorgen dus voor allerlei nieuwe mogelijkheden en zijn wat ons betreft een geweldige toevoeging aan de game. Geloof je ons niet?

Kopieer deze Control Demon Hunter deck code om het zelf uit te proberen: AAECAea5AwiKB8O8A/fDA7zGA/LJA9bRA8/SA4vVAwuloQOLugOcvAPZxgPRzQPezgPM0gPN0gPU0gP31QP41gMA

Wat is het nieuwe keyword?

Elke uitbreiding biedt spelers natuurlijk ook een nieuw Keyword. In Sholomance Academy is dit Spellburst. Kaarten die de Keyword Spellburst bevatten hebben een eigenschap die geactiveerd wordt op het moment dat je een spreuk gebruikt. In theorie werkt dit erg goed, maar vaak heb je net even de pech dat je geen spreuk in je hand hebt. Dit maakt je spellburst kaart dus best vaak onspeelbaar. Het is dus belangrijk om een goede balans van kaarten in je deck te hebben. Of je bouwt natuurlijk gewoon een keihard aggro deck en valt genadeloos de face van je tegenstander aan. Iets waar Hunter, Demon Hunter en Rogue ook in deze uitbreiding vrij goed in zijn.

Over Rogue gesproken, Stealth Rogue en Quest Rogue decks zijn enorm irritant om tegen te spelen. Vooral als Hunter zul je ervaren dat het bijna onmogelijk is om van een Rogue te winnen. Je kunt dus eigenlijk beter meteen op de concede knop drukken om verdere frustratie te voorkomen. In Ranked Play zijn het keer op keer die stomme Rogue’s die mijn winstreak verpesten.

In Sholomance Academy vindt je tot slot ook Studies. Deze krachtige spreuken zorgen er voor dat je kaarten kunt ontdekken waarvan de mana kosten verlaagd worden. Een kaart als Draconic Studies laat je bijvoorbeeld een draak ontdekken en maakt je volgende draak één mana goedkoper. Hier kun je potentieel games mee winnen of hele gemene combo’s mee uitvoeren. Studies moeten dus zeker niet onderschat worden. Zelf hebben we nog niet zo veel met de Studies kaarten gespeeld, maar al wel ervaren hoe het is als je tegenstander er vollop gebruik van maakt. Spoiler alert: het is niet fijn!

Sholomance Academy is verfrissend en gooit de Ashes of Outland meta volledig op de kop!

Naast de nieuwe kaarten zal met Sholomance Academy ook weer een nieuwe Solo Adventure aan de game toegevoegd worden. Wat deze precies te bieden heeft is nog in mysterie gehuld, maar het zal vast en zeker iets te maken hebben met de Cult of the Damned en de praktijken die ondergronds in de catacomben van de academie plaats vinden. Als dit avontuur vergelijkbaar is met de Solo Adventure uit Ashes of Outland zit het dus wel goed. Want hier hebben wij ons vele uren enorm mee vermaakt. Daarnaast zijn we ook erg benieuwd of we tijdens dit avontuur meer over Kel’Thuzad’s verleden te weten zullen komen. De irritante tovenaar is immers een iconische Warcraft bad guy met een interessante achtergrond.

Blizzard schijnt bovendien ook nog een nieuwe game modus aan Hearthstone toe te gaan voegen. Een aankondiging zal op een later tijdstip volgen, maar wij houden dit natuurlijk voor jullie in de gaten. Na Battlegrounds zijn we toch wel heel erg nieuwsgierig naar wat de nieuwe modus te bieden zal hebben.

Hoeveel Legendary kaarten heb jij bemachtigd?

Een van de meest uitdagende aspecten van een nieuwe Hearthstone uitbreiding is wat ons betreft het bemachtigen van al die nieuwe kaarten. Niet iedereen beschikt immers over een lading in-game gold, arcane dust of echt geld om alle kaarten te bemachtigen. Dankzij Blizzard Entertainment mochten wij tachtig digitale pakjes open scheuren en wisten we maar liefst zeven Legendary kaarten te bemachtigen. Daarnaast konden we ook een heleboel epic kaarten aan onze groeiende collectie toevoegen. Genoeg om veel van de nieuwe decks uitgebreid in ranked play te testen. Helaas konden we nog niet aan de slag met de Sholomance Academy Solo Adventure, want ook hier valt vast en zeker weer allerlei leuks te verzamelen. Qua replay waarde zit het dus helemaal goed!

Sholomance Academy is verfrissend

Blizzard Entertainment is niet te stoppen, want na Ashes of Outland hebben ze weer een geweldige uitbreiding uitgebracht. De nieuwe kaarten gooien de verouderde meta volledig op de kop en we zijn eindelijk af van al die vervelende Res Priests. Wij zijn er in ranked play namelijk nog niet een tegen gekomen. Dat was vorige maand wel anders. Het zijn nu vooral de Paladin en Rogue decks die je te slim af zult moeten zijn. Nog even geduld en we kunnen aan de slag met de Solo Adventure en de nieuwe game modus die Blizzard Entertainment binnenkort zal aankondigen. Voor nu gaan we gewoon lekker door spelen en hopen we toch eindelijk een keer Legend rank te bereiken. Het is een lange, maar zeer spannende weg!