Wolfenstein 2 New Colossus Preview

• Titel: Wolfenstein 2 The New Colossus
  • Uitgever: Bethesda Softworks
  • Releasedatum: 27 oktober 2017

Besthesda Nederland, here we come!

Op woensdag 19 juli mochten we bij Bethesda op bezoek om een deel van B.J. Blazkowicz´s nieuwste avontuur te beleven. De E3 demo build van Wolfenstein 2 The New Colossus lag namelijk op hun kantoor in Eindhoven op ons te wachten en wij waren uiteraard bijzonder gretig om de game uit te proberen. Hadden we het in ons om het Nazi gespuis met veel sier aan gort te schieten? Jullie lezen het hier in onze exclusieve Wolfenstein 2 The New Colossus preview.

Terror Billy is terug en zint op wraak

Nou heeft William Joseph “Terror Billy” Blazkowicz tijdens de afgelopen twee games niet echt stil gezeten. Maar in dit nieuwe deel van Wolfenstein ontwaakt de stoere rebel (en dit is niet de eerste keer) uit een vijf maand lange coma. Hij is vastberaden om een verzet op te richten en de Nazi heerschappij om ver te werpen. Desnoods vanuit een rolstoel, aangezien zijn lichaam na de gebeurtenissen uit de vorige game volledig gebroken is.

The Reunion en Roswell, twee explosieve missies

Tijdens de speelsessie konden genodigden aan de slag met twee verschillende missies van de nieuwe game. In de eerste, genaamd The Reunion, ontwaakt Blazkowicz uit zijn coma op “Eva’s Hammer”. Dit voormalige Nazi schip was gedurende een lange tijd de perfecte schuilplaats voor de gewonde Blazkowicz . Inmiddels zijn de Nazi’s hem op het spoor en breekt de hel los. Bewapend met een machinegeweer en een rolstoel zul je door het schip moeten navigeren en de Nazi boarding party moeten uitschakelen. Verwacht dus veel vuurgevechten in smalle gangen. Je begint bovendien met maar vijftig health en zult dit constant moeten aanvullen om in leven te blijven. De manier hoe deze missie in elkaar zat (door het feit dat je in een rolstoel zit) is totaal anders dan in vergelijkbare games uit het genre. Kan het nog gekker? Wolfenstein 2 The New Colossus zal je verassen.

In de “Rosswel” missie waren de doelstellingen helemaal over the top. Bewapend met een nucleaire bom verstop in een brandblusser zul je voor de eerste stap van de missie het stadje Roswell moeten infiltreren. Het blijkt namelijk dat de militaire top van het Nazi leger van Berlijn verhuisd is naar Rosswell. Naast Area 51 zijn onder Rosswell namelijk talloze geheime facaliteiten te vinden. De Nazi’s zijn in handen gekomen van allerlei buitenaardse technologie en proberen vernietigende nieuwe wapens te ontwikkelen. Blazkowicz moet de basis infiltreren en de bom tot ontploffing laten brengen in het ondergrondse hoofdkwartier van de “Oberkommando”. Hier zal het verzet vanzelfsprekend een enorm voordeel uit kunnen halen. Het werd al snel duidelijk dat infiltreren niet makkelijk werd en de tegenstand enorm was. Naast de standaard Nazi soldaten ontmoet je voor het eerst zwaar bepantserde Nazi’s, Nazi vechthonden, Nazi androids en tot slot een gigantische Nazi mech. Wij kozen echter eieren voor ons geld en rende vliegensvlug langs de kolossale mech. Dit was een gevecht die je soweiso niet zou kunnen winnen.

De Nazi’s waren zo sterk dat ze je met veel gemak aan flarden schoten.

Volgens de woordvoerder van Besthesda zal de uiteindelijke game qua moeilijkheidsgraad enorm gepolijst worden. De balans was namelijk ook nog best ver te zoeken. De Nazi’s waren zo sterk dat ze je met veel gemak aan flarden schoten. Maar het meest frustrerende was dat je af en toen met low health tussen een groep vijanden spawnde onmiddellijk weer de verdoemenis in te worden geholpen.

Wolfenstein 2 The New Colossus zag er al erg goed uit

Bethesda heeft nog tot oktober om de game eventueel op te poetsen, maar het totaalplaatje zag er nu al geweldig uit. We verwachten daarom ook dat de veranderingen voornamelijk in de gameplay en balans zullen plaats vinden. Terror Billy ziet er geweldig uit. Maar de Nazi’s zien er zelfs nog beter uit. De geavanceerde technologie die de Nazi’s gebruiken geeft de game bijna een science fiction sfeertje, maar wel in combinatie met het charme van een game die zich rond of na de Tweede Wereldoorlog afspeelt.

Wolfenstein 2 The New Colossus wil je niet missen

Onze speelsessie met Wolfenstein 2 The New Colossus duurde maar een aantal uurtjes, maar na de twee beschikbare missies gespeeld te hebben waren we verkocht. Dit is een game die dit najaar veel plezier met zich mee zal brengen. De gameplay is explosief, gewelddadig en op sommige momenten bijzonder uniek. Daarnaast ziet het er naar uit dat er ook extra tijd aan het verhaal is besteed. Grafisch gezien zag deze vroege build er al erg goed uit en zijn we juist benieuwd hoe ze de balans van de game gaan aanpakken. Nog even geduld dus. Wolfenstein 2 The New Colossus ligt vanaf 27 oktober 2017 in de winkelschappen.