Forged in the Barrens Review

• Titel: Hearthstone Forged in the Barrens
  • Releasedatum: 30 maart 2021

Forged in the Barrens trapt het nieuwe seizoen af

Het was de afgelopen weken een beetje een rommeltje op onze redactie, maar we hebben eindelijk Hearthstone’s nieuwste uitbreiding grondig kunnen doorspelen. Forged of Barrens voegt een hele lading nieuwe content en gameplay features aan de game toe. Genoeg om Hearthstone eigenlijk volledig in een nieuw jasje te steken. Hoe dit is bevallen lees je in deze review.

Forged in the Barrens
Forged in the Barrens cardback

Frenzy is nieuwste Hearthstone keyword

Laten we het eerst eens hebben over de nieuwe Frenzy keyword. Het eerste wat het nieuwe keyword goed doet is natuurlijk het thematische karakter. Forged in the Barrens is een uitbreiding die zich namelijk vooral richt op bekende en onbekende krijgers van de Horde. Frenzy zelf is echter niet echt zo bijzonder en vindt zelfs na ruim twee maanden en heel wat nerfs en buffs nog steeds geen standaard plek in de nieuwe meta van Hearthstone. Minions die de Frenzy eigenschap hebben activeren eenmalig een effect als zij de eerste keer schade overleven. Daarna veranderen ze gewoon weer terug in een normale minion, maar dan met lagere stats. Dit maakt de kaarten niet echt dreigend. Sommige eigenschappen zijn echter wel erg sterk. Neem bijvoorbeeld Octo-bot. Met deze kaart reduceer je de kosten van alle kaarten in je deck met één mana. Dit kan in beurt twee al een enorm voordeel bieden. Frenzy is zeker wel leuk om een beetje mee te experimenteren, maar in ranked play kun je beter kiezen voor een meta deck, wil je serieus een kans hebben om de ladder te beklimmen.

Spell Schools voegen een nieuwe dimensie aan de game toe

Waar Forged in the Barrens een stuk interessanter wordt is te danken aan de toevoeging van Spell Schools. Vroeger waren spreuken gewoon maar spreuken. Nu worden spreuken onderverdeeld in de scholen: Arcane, Fel, Fire, Frost, Holy, Nature of Shadow. Dit zorgt er voor dat deckbuilding totaal verandert. Het is nu een stuk makkelijker om bepaalde spreuken uit je deck te vissen. Daarnaast ontvangt elke class nu ook een Ranked Spell. Zodra je vijf mana bereikt worden de Ranked Spells krachtiger en bereiken deze hun volle potentie op tien mana. Als speler krijg je dus de optie om de spreuk vroeg te gebruiken of om wat langer af te wachten voor maximaal effect.

De meta van Hearthstone was de eerste paar weken (zoals gewoonlijk) totale chaos. Het waren vooral Mage en Paladin decks die domineerden. Inmiddels is dat al een stuk aangenamer geworden. Alhoewel de Mage nog steeds een vervelende doorn in mijn oog blijkt te zijn. Zelfs na alle nerfs kom ik twee maanden later nog steeds talloze Mage spelers tegen op de ladder.

Zou de zogenaamde Pity Timer (nog) wel werken?

Dankzij Blizzard Entertainment mocht ik een Forged in the Barrens Mega Bundle opentrekken, die me zeker heeft geholpen. Het was alleen erg teleurstellend dat ik uit ruim vijfentachtig pakjes kaarten maar twee Legendary kaarten heb weten te bemachtigen. Dat waren er normaal gesproken elke nieuwe uitbreiding gemiddeld toch zeker wel een stuk of zeven. Zou de zogenaamde Pity Timer (nog) wel werken? Gelukkig zaten er wel een hele lading Epic cards in mijn pakjes en kon ik alle dubbele kaarten voor ruim 4000 arcane dust inleveren. Wel handig om weer wat betere kaarten te kunnen craften. Ik mag dus zeker niet klagen. Forged in the Barrens is tot nu toe (op een handje vol vervelende Mage spelers) dus een erg leuke ervaring geweest.

Forged in the Barrens Legendary

The Book of Mercenaries

De nieuwe Book of Mercenaries solo adventure heeft veel weg van de Book of Heroes. Dit keer stap je echter niet in de modderige laarzen van de klassieke Hearthstone helden en heldinnen. De huurlingen in Book of Mercenaries zijn de personages die je kent uit een aantal van de Forged in the Barrens Legendary kaarten. In totaal zullen er tien Mercenaries worden uitgebracht die goed zijn voor ruim tachtig missies. De modus is volledig free-2-play en dus voor iedereen beschikbaar. Daarnaast zijn de verschillende bazen die je zult moeten trotseren vrij uitdagend. Door het verhaal van een Mercenary uit te spelen ontvang je bovendien een speciale class pack met kaarten. Voor nu moeten we het helaas doen met Rokara, een stoere Orc Warrior die voor niemand bang is. Elke maand worden er vervolgens nieuwe personages toegevoegd. Wij zijn dus erg benieuwd naar de volgende merc.

Hearthstone-Book-of-Mercenaries-Rokara

Welke Legendaries heb jij verzameld?

Een van de meest uitdagende aspecten van een nieuwe Hearthstone uitbreiding is wat ons betreft het bemachtigen van al die nieuwe kaarten. Niet iedereen beschikt immers over een lading in-game gold, arcane dust of echt geld om alle kaarten te bemachtigen. Zoals eerder genoemd mochten wij dankzij Blizzard Entertainment vijfentachtig digitale pakjes open scheuren en wisten we helaas maar twee Legendary kaarten te bemachtigen. Daarnaast konden we gelukkig ook een heleboel epic kaarten aan onze groeiende collectie toevoegen. Genoeg om veel van de nieuwe decks uitgebreid in ranked play te testen.

Forged in the Barrens is fun

Blizzard Entertainment is niet te stoppen, want na Scholomance Academy hebben ze weer een geweldige uitbreiding uitgebracht. De nieuwe kaarten gooien de verouderde meta volledig op de kop en we zijn eindelijk af van al die vervelende Res Priests. Helaas kregen we er No Minion Mages voor in de plaats terug. Nog even geduld en we kunnen aan de slag met een nieuwe Book of Mercenaries held (of heldin) die Blizzard Entertainment binnenkort zal aankondigen. Voor nu gaan we gewoon lekker door spelen en hopen we toch eindelijk een keer Legend rank te bereiken. Het is een lange, maar zeer spannende weg!