Total War Arena Preview

• Titel: Total War Arena
  • Uitgever: Wargaming, SEGA
  • Releasedatum: n.v.t.

Total War Arena is een game voor rasechte strategen

Afgelopen jaar werden we tijdens Gamescom bij Wargaming uitgenodigd om een speciale presentatie van Total War Arena bij te wonen en kregen we een voorproefje van wat de uitgebreide titel te bieden had. Naast de iconische Romeinse legioenen, gespecialiseerde Griekse krijgers en bloeddorstige barbaren bevatte de game immens veel content en mogelijkheden. Sinds vorige maand is de open beta echter beschikbaar en hebben fans de game al uitvoerig getest. Ook wij betraden het digitale slagveld om te kijken of Total War Arena ons hart zou kunnen veroveren. Hoe ons dit is bevallen lees je hier in de speciale Total War Arena Preview.

Met wie verover jij de wereld?

In Total War Arena zul jij moeten laten zien dat je het in je hebt om het slagveld te domineren. Als je voor de Romeinen kiest zul je kennis maken met Germanicus, Julius Caesar, Sulla en Scipio Africanus. Of gaat je voorkeur juist uit naar de iconische Griekse commandanten: Cynane, Miltiades, de machtige Spartaanse Koning Leonidus of Alexander de Grote? Voor spelers die naam willen maken met de commandanten van de Barbaren heeft Creative Assembly krijgers als Arminius, Boudica en Vercingetorix aan de game toegevoegd. Fans van Carthago kunnen met Hannibal of Hasdrubal op oorlogspad. De uitkomst van dit verhaal heb je dus helemaal zelf in de hand. Met welke commandant verover jij de wereld?

Spartanen vechten in de schaduw

Als fans van de film 300 leek het ons een goede zet om gewoon meteen Koning Leonidus vrij te spelen en een getrainde Spartaanse oorlogsmachine te bouwen. Want zeg nou zelf, die Spartanen zijn bikkelhard en werden bij hun geboorte al beoordeeld of ze waardig genoeg waren om te leven. We hadden sterke voetsoldaten nodig, cavalerie en natuurlijk boogschutters. Het werd al gauw duidelijk dat Total War Arena een overweldigende tech tree heeft waarin je uit gigantisch veel verschillende eenheden en items kunt kiezen. Upgrades van wapens, sterke pantsers en helmen, er is van alles mogelijk. Maar tegelijkertijd is het ook erg belangrijk om de overige stats te bekijken. Een dik pantser is mooi meegenomen, maar boogschutters moeten mobiel en wendbaar zijn, overweeg dus goed welke items passen bij je eenheden. Al snel hadden we een selectie gemaakt en konden we ons leger vullen met Cretan Archers, Hellenic Cataphracts ( krachtige cavalerie bewapend met speren) en de legendarische Royal Spartans.

Tijdens ons eerste potje namen we twee groepen boogschutters mee en een groep voetsoldaten. De boogschutters bestookten de vijanden met vlammende pijlen en doorboorden met veel gemak de pantsers van onze nietsvermoedende vijanden. De voetsoldaten werden er vooral op uitgestuurd om de klus af te maken. Een strategie die redelijk goed werkte. Het leuke is dat je bovendien voor elke confrontatie een nieuwe samenstelling van eenheden kunt gebruiken. Je mag elke keer echter namelijk maar drie squads aan je leger toevoegen. Maar samen met de legers van je negen teamgenoten is dat meer dan genoeg.

Persian: A thousand nations of the Persian empire descend upon you. Our arrows will blot out the sun. Stelios: Then we will fight in the shade.

In Total War Arena is communicatie erg belangrijk en zul je met je teamgenoten moeten overleggen hoe je de strijd gaat aanpakken. Win condities zijn bijvoorbeeld het veroveren van een vijandelijke basis, het vernietigen van alle vijandelijke eenheden of juist uit de strijd komen met de meeste overlevenden. De potjes duren maximaal vijftien minuten, maar het kwam geregeld voor dat een match al na vijf minuten besloten was. Als je van strategische games houdt is er in ieder geval veel plezier in Total War Arena te vinden. Een van Koning Leonidus zijn eigenschappen is “fight in the shade” , een leuke verwijzing naar de film 300 en een goede reden om je Spartaanse leger vooral uit Royal Spartans te laten bestaan. Alle skills van Leonidus verbeteren namelijk de efficiency van (shielded) melee infanterie.  Iets wat ons later eigenlijk pas duidelijk was. Sindsdien hebben we de boogschutters en cavalerie niet meer aangeraakt. Met dertien verschillende commandanten en talloze verschillende eenheden kun je als speler letterlijk jouw droomleger bouwen. Iets wat erg goed door Creative Assembly is uitgewerkt en zorgt voor snelle en spannende gameplay.

Total War Arena kan er heel mooi uit zien

In Total War Arena kunnen maar liefst twintig spelers het tegen elkaar opnemen in 10 vs 10 gevechten. En dit vergt natuurlijk wel wat van je hardware. Gelukkig is het mogelijk om de game ook in lage instellingen te spelen en toch een zeer plezierige ervaring te kunnen hebben. Total War Arena komt echter pas echt goed tot zijn recht als je de instellingen helemaal open knalt en alle grafische elementen in volle glorie kunt ervaren. Vooral de details in de verschillende legereenheden zijn geweldig gedaan. Daarnaast zien de verschillende maps waarop je oorlog voert er ook erg goed uit. Wij zijn daarom heel erg benieuwd wat Wargming nog meer aan de game zal toevoegen.

De oorlogstrommels dreunen door je headset

De muziek in Total War Arena brengt je zeker in de stemming voor een epische strijd en voordat je het doorhebt pompt de adrenaline door je lichaam. Het is spannend, opzwepend en heeft veel weg van filmmuziek. De geluidseffecten zijn ook leuk gedaan en voegen veel toe aan de fictieve historische veldslagen waar je samen met negentien andere spelers aan deelneemt.

10 vs 10 is waar schouwspel

Zodra je de hogere tiers van units en commandanten hebt bereikt zul je alleen nog maar tegen menselijke spelers kunnen vechten, zorg er dus voor dat je genoeg oefent tegen AI bots.  Het echte werk begint pas op het moment dat je honderden potjes hebt lopen grinden om al die verbeteringen vrij te spelen. Als Wargaming ons niet gezegend had met een hele lading goud, zilver en zogenaamde ” free XP” zou het echt heel lang voordat we de meest krachtige eenheden aan ons leger zouden kunnen toevoegen. Je hebt dus genoeg te doen en zult je letterlijk honderden uren kunnen bezig houden. De eerste drie commandanten (Germanicus, Cynane en Arminius) zijn meteen gratis te gebruiken, maar voor de rest zul je moeten zwoegen!

Total War Arena is vooral voor PVP fans een genot om te spelen

Een game als Total War Arena is eigenlijk volledig gericht op PVP. Tuurlijk kun je op de lagere levels aan de slag tegen AI bots, maar dit is meer om te oefenen. Het echte werk komt pas later. Maar dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Grafisch gezien ziet de game er nu al erg goed uit, maar zul je wel een redelijk krachtige PC moeten hebben om de game in volle glorie te ervaren. Het blijft echter ook op lagere instellingen zeer leuk om te spelen. De game zit boordevol content en om alles vrij spelen zul je echt heel lang bezig zijn. maar dat is alleen maar positief, zo heb je tenminste even wat te doen. Reken dus maar op honderden uren gameplay. Total War Arena zal ongetwijfeld een hit worden. Probeer de game anders hier gratis uit en oordeel zelf. Heb jij het in je om een legendarische commandant te worden?