World of Warcraft: Shadowlands Review

• Titel: World of Warcraft Shadowlands
  • Releasedatum: 23 november 2020

Shadowlands brengt een nieuwe dreiging naar Azeroth

World of Warcraft, een van de populairste mmorpg’s ooit gemaakt, heeft er na twee jaar eindelijk weer een uitbreiding bij. World of Warcraft Shadowlands stuurt spelers dit keer naar een gloednieuwe wereld waarin zij oog en oog komen te staan met een van de gevaarlijkste slechteriken uit het World of Warcraft universum. Dit keer zijn het geen felgroene demonen of krachtige bezeten ijsridders. In Shadowlands start je epische avontuur namelijk in The Maw, Azeroths versie van de hel…en hoe dit deze nuchtere Orc is bevallen lees je hier.

Sylvanas is volledig geconsumeerd door haat…

Na de gebeurtenissen van Wrath of the Lich King neemt de dappere Bolvar Fordragon de verantwoordelijkheid op zich om de bloeddorstige Scourge onder controle te houden. Er moet immers altijd een Lich King op de bevroren troon gezeteld zijn. Sylvanas heeft echter andere plannen en reist af naar Icecrown Citadel om Bolvar te confronteren. Wat volgt is een spectaculair gevecht waarin Sylvanas korte metten maakt met de eens zo krachtige Bolvar. Maar dan doet ze iets wat niemand ooit had verwacht. Ze breekt de Helm of Domination in stukken en veroorzaakt hiermee een scheur tussen twee realiteiten. De weg naar de Shadowlands is geopend en het is aan een kleine groep helden om deze kwaadaardige daad te dwarsbomen. Samen met Bolvar Fordragon, Darion Mograine en andere iconische helden ga je er op uit om je vrienden te redden en de balans te herstellen.

Killen en fetchen is nog altijd een ding…

In de loop der jaren is er helaas vrij weinig veranderd aan de manier waarop Blizzard Entertainment quests ontwerpt. Je zult grotendeels vooral heel veel vijanden moeten doden en specifieke quest items moeten verzamelen. Maar de meest frustrerende quests van Shadowlands zijn vooral de escort quests. Als er iets is waar ik een bloedhekel aan heb is het wel wachten op een NPC die de toeristische route besluit te nemen. Zo nu en dan kom je gelukkig nog wel eens een quest tegen die leuk in elkaar zit, maar dat is echt zeldzaam.

Hetzelfde geldt voor de nieuwe World Quests. Ik snap echt totaal niet hoe ze deze hebben ontwerpen. De ene keer moet je een vreselijke lange en saaie opdracht voltooien. De andere keer ben je er zo door heen. De beloningen die je ontvangt zijn bovendien ook vaak hartstikke waardeloos. Wat moet ik met allemaal iLv 148 gear, terwijl de gear die ik met leatherworking heb gecraft al iLv 151 is? De enige WQ’s die ik de moeite waard vind zijn de quests waar je anima voor ontvangt. Voor nieuwe gear kun je beter dungeons doen.

Je hebt er veel meer profijt aan als je eerst een deel van de campaign speelt en ergens halverwege overschakelt naar de ToF modus.

Waar ik wel heel positief over ben is de manier waarop het verhaal verteld wordt. Je kunt niet kiezen waar je het avontuur wilt beginnen en start zoals iedereen in The Maw. Hierdoor voelde ik me veel meer betrokken bij het verhaal en was het ook veel leuker om per zone nieuwe mijlpijlen te behalen. Zodra je een level 60 personage hebt kun je bovendien de zogenaamde Threads of Faith modus op een alt activeren. Dit zorgt er voor dat je andere personages niet opnieuw door de hele campaign hoeven te spelen en je zelf kunt kiezen in welke zone je begint. Doe dit echter niet te vroeg. Je hebt er namelijk veel meer profijt aan als je eerst een deel van de campaign speelt en ergens halverwege (of iets verder) overschakelt naar de ToF modus. Je kunt dit zo ver ik heb begrepen namelijk niet weer uitschakelen.

Shadowlands ziet er geweldig uit

World of Warcraft is een oude game en dat merk je vooral in de klassieke gebieden van de omvangrijke mmorpg. Deze hebben de tand des tijds namelijk niet echt goed doorstaan. Maar Shadowlands is echt een ander verhaal. De verschillende gebieden zien er werkelijk prachtig uit. Bij een aantal van de nieuwe zones zie je duidelijk dat het creatieve team alles uit de kast heeft getrokken om spelers een onvergetelijke ervaring te bieden.

Iedereen begint in The Maw. Een vreselijke plek waar de Jailer de dienst uit maakt. Het is een grauwe angstaanjagende zone waarin je veel lava en demonen zult tegen komen. Dit is Azeroth’s versie van de hel en een plek waar alleen de sterkste krijgers kunnen overleven. Het is wat mij betreft ook tegelijkertijd de minst aantrekkelijke nieuwe zone van de Shadowlands uitbreiding. Je zult er helaas ook in de endgame veel tijd moeten spenderen.

De nieuwe centrale questhub, waar een groot deel van de campaign zich afspeelt, is Oribos. De vliegende stad is een poort naar alle andere werelden van de Shadowlands. Het heeft veel weg van Bastion. Het thema van deze zones is de hemel en het paradijs. Iemand die wel eens Diablo 3 heeft gespeeld zal hier veel van in terug herkennen. De volgende zone die je bezoekt is Maldraxxus. Mijn favoriete zone en de thuisbasis van de Necrolords covenant. In deze zone leven de krijgers die de Shadowlands moeten beschermen. De hele zone heeft een thema dat goed aansluit bij de Death Knight class. Je komt er namelijk overal skeletten tegen, monsterlijke ondode wezens en angstaanjagende kolossale ridders.

Ardenweald is de wereld van feeën en andere mysterieuze magische wezens. Deze zone ziet er werkelijk prachtig uit dankzij de paarse/ blauwe tinten en de sprookjesachtige flora en fauna. Zelf ben ik niet echt van de feeën, dus dit maakte het spelen van de campaign af en toe wel enorm irritant. Er kwam namelijk maar geen einde aan. Tot slot bereikte ik op level 59 eindelijk Revendreth, het bloederige domein van de vampieren. De Gotische architectuur zorgt voor een authentieke sfeer en de vampieren zien er uit als de klassieke Nosferatu. Erg cool en zeker de covenant die ik voor mijn Demon Hunter of Death Knight zal kiezen.

Tot slot kom ik bij de het meest negatieve aspect van Shadowlands graphics. De verschillende armor onderdelen die je tijdens questen vindt zien er werkelijk niet uit. Daarnaast is vrijwel alles hetzelfde met enkel een simpele colorswap om diversiteit te bieden. Waarom kun je niet per zone loot ontvangen die aansluit op het thema van de zone? Nee, daar moet je eerst je Covenant voor kiezen en dus eerst de gehele campaign uitspelen. Geen probleem…dacht ik. Op level 60 raas ik gewoon door de Covenant campaign en kan ik een volledige set bemachtigen. Zo werkt het helaas niet want de Covenant campaign heeft een timegate. Elke week zal je renown kunnen verzamelen en bij bepaalde mijlpalen nieuwe Covenant campaign missies vrijspelen. Een waardeloos systeem als je het deze Orc vraagt. Wie heeft daar nou tijd voor? Ik wil er verdorie gewoon cool uit zien en nieuwe transmogs kunnen gebruiken.

Droom lekker weg

De muziek van iedere World of Warcraft uitbreiding is zo vreselijk goed gecomponeerd. Ook Shadowlands is weer een genot om naar te luisteren. Vooral in Ardenweald waande ik mij in een prachtig magisch bos en kwam ik volledig tot rust. Als je nou ook zo van dit soort muziek houdt raad ik je daarom zeker aan om de original soundtrack even op YouTube te beluisteren. Het begint al meteen met de iconische Through the Roof of the World main title. Een combinatie van oude bekende en nieuwe klanken. Vooral als WoW veteraan kan ik hier enorm van genieten en gaan mijn haren er echt van overeind staan. Qua geluidseffecten en voiceacting zit het overigens ook weer helemaal goed, dus hier valt vrij weinig over te vertellen.

Shadowlands heeft voor elke speler wel wat te bieden

Als je lijdt aan OCD zou ik je niet aanraden om de Shadowlands in te duiken. De game is namelijk enorm overweldigend. Je eerste personage naar level 60 brengen is niet echt moeilijk. De questflow is goed gestructureerd en voor je Revendreth bereikt kun je al level 60 zijn. Maar je zult ook het verhaal van deze zone helemaal door moeten spelen om de ware endgame content vrij te spelen.

Je hebt burgeroorlogen weten te stoppen, een magisch zaadje weten te laten bloeien en nu ben je eindelijk level 60. Wat ga je nu doen? Hier begint de gigantische chaos. Je kiest namelijk eerst een Covenant: Kyrian, Necrolords, Night Fae of Venthyr. Nu kun je allerlei campaign missies doen en toegang krijgen tot speciale krachten, zones en schatten. Als Necrolord ga je aan de slag om vier verschillende sanctum upgrades vrij te spelen. De Transport Network zorgt er voor dat je met gemak via portalen door Maldraxxus kunt reizen. De Anima Conductor kan anima naar verschillende plekken in Maldraxxus geleiden om speciale schatten en zeldzame monsters doen te laten verschijnen. Met de Command Table stuur je speciale troepen op missies die je met leuke items kunnen belonen. Tot slot is er de Abomination Factory waarmee je speciale monsters kunt bouwen die je in het strijdveld zullen bijstaan. Ook hier is een timegate aan gekoppeld omdat je dagelijks maar een bepaalde hoeveelheid aan anima kunt verzamelen. Hou hier dus zeker even rekening mee en selecteer eerst de upgrades waar je ook echt iets aan hebt.

Het volgende onderdeel van de nieuwe endgame is Torghast. In deze speciale dungeon kun je Soul Ash verzamelen. Een schaars goedje die je nodig zult hebben om de Runecarver te gebruiken. Deze mysterieuze smid kan namelijk Legendary items voor je craften. Maar voordat je zo ver bent moet je een hele lading opdrachten voltooien, waarvan een aantal alles behalve makkelijk zijn. Hier kun je dus ook weer een hele tijd mee aan de slag. Ga dus op zoek naar een goede groep, want de meeste classes kunnen de moeilijke Torghast levels echt niet in hun eentje overwinnen.

Naast de roguelite Torghast dungeon heb je uiteraard ook de klassieke stijl dungeons. Deze zijn speelbaar in normal, heroic en mythic. Daarnaast is het de beste manier om goede loot te vinden. Deze zul je zeker nodig hebben als je een kans wilt maken om de nieuwe Castle Nathria raid te doen. Voor de spelers die PVE maar stom vinden kun je natuurlijk ook lekker aan de slag met de uitgebreide PVP modus van Shadowlands. Er is voor iedereen wel wat! Misschien ga je liever op jacht naar alle nieuwe mounts en pets in de game en dat kan natuurlijk ook gewoon.

Shadowlands is een waardige uitbreiding

Het blijft intimiderend om de omvangrijke wereld van World of Warcraft te betreden, ook als je een lange tijd niet gespeeld hebt. Maar tegelijkertijd is het een geweldig gevoel om weer in de laarzen van jouw favoriete held of heldin te stappen. In de loop der jaren heb ik zo veel leuke dingen in de populaire mmorpg meegemaakt en dat blijft je altijd bij. De manier hoe je een verhaal verteld heeft Blizzard inmiddels wel in de smiezen, aan de quests kunnen ze echter misschien toch nog wat meer tijd besteden. World of Warcraft heeft gewoon iets nieuws nodig om avonturiers te prikkelen.

De endgame content van Shadowlands is robuust en zeer uitgebreid. Zo uitgebreid zelfs dat het me echt een hele week kostte om het meeste een beetje te begrijpen. Gelukkig worden veel van de nieuwe systemen vrij goed uitgelegd. Kijk anders gerust eens op Icy Veins of Wowhead als je er even niet uitkomt. Dit zijn zowel voor nieuwe als terugkerende spelers geweldige bronnen van informatie.

Grafisch gezien is Shadowlands een prachtige game en dit vind ik vooral in zones als Ardenweald en Revendreth naar voren komen. Maldraxxus is misschien niet voor iedereen weggelegd. Het enige nadeel vind ik de saaie gear die je bemachtigd. Wat mij betreft mag elke zone zijn eigen unieke questgear ontvangen. Als Orc Hunter wil ik er bijvoorbeeld liever niet uit zien als een Kyrian. Maar ja, je kunt niet iedereen tevreden stellen. Na Wrath of the Lich King is Shadowlands denk ik wel een van mijn favoriete uitbreidingen geworden en ben ik zeer benieuwd wat de komende contentpatches ons zullen brengen. Voor nu ga ik dus maar weer op jacht naar anima en de talloze andere zeldzame materialen die je nodig hebt. Lok’tar Ogar!!!