Pagan Online Review

• Titel: Pagan Online
  • Uitgever: Wargaming
  • Releasedatum: 28 Augustus 2019

Pagan Online gooit het action RPG genre op de kop

Wij houden enorm van het action RPG genre. Kies een held, voorzie deze van jouw favoriete skills en ga op jacht naar al die glimmende loot. Mad Head Games bracht vorige week met behulp van Wargaming het langverwachte Pagan Online uit. De game was al een tijd in early access, maar het Mad Head Games team heeft op basis van fan-feedback een hele lading veranderingen ingevoerd. Reden genoeg voor ons om de nieuwste versie uit te proberen. Wat we hebben ontdekt lees je hier.

Het ultieme kwaad wil de wereld sluieren in dood en verderf

Ooit heersten de goden over de vreedzame wereld van Pagan Online. Zij beschermden de mensheid tegen het kwaad en deelden hun kennis en schatten. Maar op een dag verdwenen de goden plotseling. Niemand wist wat er was gebeurt en langzaam vergaten veel de eens zo machtige wezens. Zonder de goden begonnen demonen en andere kwaadaardige monsters de wereld aan te vallen. Onder leiding van de titaan Primeval werd de wereld al snel gesluierd in kwaad met als gevolg dood en verderf. Het is aan jou om de gestoorde titaan te stoppen en de hulp in te schakelen van de goden. Jij bent namelijk een legendarische krijger van het Pantheon en zal niet rusten voordat je de wereld hebt gered van de ondergang.

Ervaar maar liefst acht uitdagende hoofdstukken waarin je kennis maakt met de vermiste goden en jezelf bewapend om de Primeval voorgoed te verslaan. Verken mysterieuze tempels in donkere bossen, overleef dodelijk drakenvuur in de Daeliblatt woestijn en vernietig demonen in de ijzige grotten van Igman. Dit is Pagan Online!

Kies een held en ga op avontuur

In Pagan Online kun je kiezen uit tien verschillende helden die allen een specifieke speelstijl met zich meebrengen. Dit biedt spelers enorm veel variatie en keuzes. Istok is een eeuwenoude wijze afkomtig uit de besneeuwde bergen van Igman. Zijn specialiteit is tanken, maar dit betekent niet dat hij niet onwijs veel schade kan aanrichten met zijn krachtige hamer. Hoe je Istok bouwt heb je dus helemaal zelf in de hand dankzij de uitgebreide ability tree en loot die je in de game kunt vinden. Wij kozen als start-personage echter voor Kingewitch. Deze machtige krijger is de kroonprins van een klein koninkrijk. Kingewitch verkoos echter zijn bijl boven zijn kroon. Het leuke van deze held is dat hij met veel gemak hele groepen vijanden kan uitschakelen met zijn Stomp ability. Combineer dit met zijn Flamestrike aanval en je zult nietsvermoedende vijanden massaal in de fik steken. Daarnaast is hij een uitstekende held om hero shards mee te verzamelen, maar daar vertellen we zo wat meer over.

In Pagan Online vind je een uitgebreide campaign waar de gemiddelde gamer volgens Mad Head Games ongeveer vijftig uur mee zoet zal zijn. Na bijna dertig uur hadden wij echter de level (soft)cap op Kingewitch bereikt en nog twee hoofdstukken te gaan. Maar er zijn nog een heleboel andere dingen die je tussendoor kunt doen. De game bevat namelijk ook speciale missies in de vorm van Expeditions, Patrols, Assassinations, Survivals en Defenses. Deze missies zijn kort en bedoeld om loot, crafting materials en key shards te farmen. Vooral de keys zijn erg belangrijk aangezien je deze nodig hebt om een assassination missie te betreden. Zodra je vijf key shards hebt verzameld veranderen deze in een bepaalde key (unholy, torment, gruesome en sinister) . Nu kun je een assassination missie doen. Het doel van deze missies is om hero shards te verzamelen waarmee je skins kunt vrijspelen. Geen irritante MTX, gewoon lekker farmen en je wordt beloond. Bovendien ontvang je voor het verslaan van iedere assassination missie ook nog eens eenmalig een hero soul. Hier kun je een splinternieuwe held of heldin mee vrijspelen. Je mag zelf kiezen welke volgorde. Daarnaast is er ook een optie om een held eerst even uit te proberen, erg handig als je niet zeker weet of de speelstijl wel bij je past.

Een van de kleine minpunten die we in het lootsysteem hebben gevonden zijn de specifieke drops voor jouw personage. Tot aan level 25 kwam het erg veel voor dat we krachtige wapens als beloning ontvingen voor helden de we nog niet eens vrij hadden gespeeld. Erg frustrerend omdat een sterk wapen je held’s DPS enorm kan verhogen. Daarnaast wordt je “might” gebruikt als maatstaaf om bepaalde content te kunnen spelen. Het is een soort gearscore systeem. Vanaf level 28 ging het gelukkig een stuk beter en zagen we een enorme verbetering. Epic items waren bovendien opeens ook niet meer schaars. Een voordeel van het loot system in Pagan Online is dat je alle gear behalve je wapen deelt met de andere helden. Je moet natuurlijk wel naar de stats kijken. Kingewitch heeft bijvoorbeeld niets aan intelligence, zijn belangrijkste stat is strenght. Maar dit betekent dat je al die loot gewoon kunt bewaren en aan je andere helden kunt geven. Dit zorgde er voor dat Istok, Anya, Lukian en Hector meteen op level 1 al extreem sterke gear hadden. Hiermee was het bijvoorbeeld mogelijk om met een level 5 Hector, level 18 missies te overwinnen. Dat is een hele lading XP! Door de divine favor buff ontvangen al je helden ook nog eens extra XP om sneller hetzelfde level als je primaire held te bereiken. Hier heeft Mad Head Games dus goed over nagedacht.

Een voordeel van het loot system in Pagan Online is dat je alle gear behalve je wapen deelt met de andere helden.

Pagan Online bevat co-op gameplay, maar deze beperkt zich tot missies. Je kunt helaas niet met een vriend of vriendin op avontuur in de campaign van de game. Wel kun je samen op jacht naar hero shards, crafting materials en andere loot. Het schijnt dat Mad Head Games bezig is om 4-player co-op ondersteuning aan de game toe te voegen. Wanneer dit klaar is kunnen we helaas nog niet zeggen. Voor nu bevat de game in ieder geval genoeg content om je vele tientallen uren mee te vermaken. En dan heb je nog niet eens de endgame bereikt.

Vergeet point and click

Nog een kenmerk van Pagan Online is dat je de helden bestuurd met de A W S D knoppen op je toetsenbord. Dit maakt de game qua beweging in feite een twinstick shooter. Voor de mensen die dit niet fijn vinden kun je de controls veranderen naar point and click of controller. Maar onze voorkeur gaat toch echt uit naar het A W S D system. Het voelt erg natuurlijk aan. Een controller is voor sommige abilities gewoon niet handig. Het richten van Kingewitch’s stomp ability werkt namelijk niet zo vloeiend. Probeer de verschillende controls daarom in ieder geval zelf even uit. Misschien werkt het voor jullie juist wel.

Craften is belangrijk

Het crafting system in Pagan Online is geweldig. Verspreid over de wereld vind je allerlei recipes waarmee je nieuwe items kunt maken. Een van de meest belangrijkste items om te craften zijn echter de common items die je overal vindt. In de meeste spellen gooi je deze gewoon weg of verkoop je ze voor een laag bedrag. In Pagan Online kunnen deze items echter geweldige stats bevatten en via het crafting system omgetoverd worden in iets wat je daadwerkelijk kunt gebruiken. Legendary recipes vind je zo te zien alleen in de endgame content.

Pagan Online is stijlvol

Grafisch gezien zijn we enorm gecharmeerd van Pagan Online. Vooral de personages en de vele verschillende skins zijn erg mooi gemaakt. Daarnaast is er ook veel liefde in de omgevingen van de wereld gestopt. Deze zijn erg sfeervol en lijken zo nu en dan bijna een schilderij. Het heeft wel wat weg van een RPG uit de stal van MAD! en dat is bedoeld als een gigantisch compliment. We zijn erg benieuwd wat voor skins en pets nog aan de game toegevoegd zullen worden. Een minpuntje is echter wel de prijs van alternatieve kleuren. Bij een legendary skin zul je 200.000 goud moeten betalen om een andere kleur aan te schaffen. En na meer dan dertig uur gespeeld te hebben hebben we in total ongeveer 300.000 goud verzameld. Hiervan hebben we meteen 80.ooo gebruikt om extra opbergruimte in onze stash te kopen. Daar heb je immers ook echt wat aan.

Kingewitch…koning der koningen!

Nog een element die extreem goed gedaan is zijn de stemmen van alle personages. We kunnen uren naar Kingewitch’ one-liners luisteren. Maar ook de stemmen van de goden, draken en kwaadaardige handlangers van Primeval zijn van de hoogste kwaliteit. Op het gebied van muziek zit het ook helemaal goed. Elk gebied heeft zijn eigen thema en de bijbehorende muzikale ondersteuning. Vooral de muziek in Daeliblatt geeft je het gevoel dat je in een sprookje uit het midden-oosten bent beland.

Pagan Online is overweldigend

Dit is een game die volgepropt is met content. De campaign is gigantisch en bestaat uit acht verschillende hoofdstukken waar je heel wat uurtjes mee bezig zult zijn. Daarnaast heb je ook nog allerlei missies waar je skins en nieuwe helden mee kunt vrij spelen. Hunts belonen je met goud en sacred offerings die je nodig zult hebben in de endgame. Het is dus verstandig om meteen al in het begin ook wat tijd te investeren in de content buiten de campaign. Maar je hebt dit natuurlijk helemaal zelf in de hand. Niets moet, alles mag!

Zo nu en dan vind je items met een origin bonus. Tot nu toe hebben we Bathed in Dragonflame, Battle-remnant of Krah en Heritage of Darkness items gevonden. Deze zeldzame items voegen visuele effecten aan je personage toe als je een bepaald aantal draagt. Het schijnt dat je bij acht Bathed in Dragonflames items vlammende vleugels ontvangt, erg cool en zeker een reden om op jacht te gaan naar de betreffende items. Het wordt alleen wel een uitdaging om gear te vinden die de origin bonus bevat en ook nog eens jouw gewenste stats heeft. Het houd je in ieder geval van de straat.

Pagan Online is onze nieuwe go-to action RPG

Het heeft even geduurd maar nu Pagan Online eindelijk volledig uit is hebben we enorm veel plezier aan de game beleefd. Het verhaal is erg vermakelijk en vooral de diversiteit in helden spreekt ons heel erg aan. De game is gevuld met content waar je tientallen, misschien wel honderden uren mee aan de slag kunt. Jammer genoeg kan dit niet altijd in co-op. Grafisch is Pagan Online een pareltje en bevat de game geweldige voice-acting en muziek. Als je een liefhebber bent van het genre kunnen we de game alleen maar aanraden.  Daarnaast is Pagan Online ook nog eens schandalig goedkoop! Voor slechts €24,99 kun je namelijk al op avontuur. Waar wachten jullie dus nog op?

Meer Pagan Online:

Pagan Online is nu verkrijgbaar via Steam en de Wargaming Store

Pagan Online beloont fans met exclusieve Gamescom 2019 pet