Darksiders 3 Review

• Titel: Darksiders 3
  • Uitgever: THQ Nordic
  • Releasedatum: 27 november 2018

Is Darksiders 3 de moeite waard?

Darksiders en Darksiders 2 zijn titels die ik in het verleden met heel veel plezier gespeeld heb. Naast de geweldige character designs van legendarische stripboek tekenaar Joe MADureira en de herkenbare gameplay was er enorm veel leuks in de game te vinden. Het was daarom ook schokkend nieuws dat THQ haar deuren sloot en het Vigil Games team geen mogelijkheid kreeg om het verhaal van de Four Horsemen af te maken. Gunfire Games, een kleine studio bestaande uit leden van het originele Vigil Games team, zijn echter de afgelopen jaren druk bezig geweest met de ontwikkeling van Darksiders 3 om dit epische verhaal na al die verloren jaren van een waardig einde te voorzien. Slaan ze de plank volledig mis of heeft Fury’s avontuur meer te bieden dan je denkt? Je leest het in deze Darksiders 3 review.

Fury gaat op jacht naar de dodelijke zeven hoofdzonden!

War, één van de vier ruiters van de Apocalypse, heeft de zegel te vroeg verbroken en de mensheid verdoemd. De engelen en demonen strijden daarom om de zielen van de mens en de aarde is omgetoverd tot een slagveld. Wij weten inmiddels dat er meer achter zit. De Charred Council heeft Fury echter opgeroepen om de balans tussen chaos en orde te herstellen. Hier zal ze de zeven hoofdzonden voor moeten confronteren en tot gerechtigheid moeten brengen. Zal Fury de onschuld van War kunnen bewijzen en de mensheid van verdoemenis kunnen redden?

Rust in vrede Rampage…

In de twee voorgaande games was je zowel als War en als Death veel op reis te paard. Ruin en Despair werden daarmee belangrijke middelen om door de gigantische werelden te bewegen. In Darksiders 3 heeft Gunfire Games echter voor een andere aanpak gekozen. De verschillende locaties in dit avontuur zijn op slimme manier met elkaar verbonden en zorgen voor veel meer verticale en horizontale gameplay. Er is in feite weinig ruimte voor een magisch paard en Fury zal haar speciale Hollow eigenschappen moeten gebruiken om door de donkere gangen van verlaten metrostations en griezelige grotten te navigeren. Daar komt ook nog eens bij kijken dat er geen minimap of map beschikbaar zijn. Je zult lekker ouderwets op onderzoek moeten uitgaan en dat is erg positief bevallen. Juist door wat extra moeite te moeten doen voelt het een stuk bevredigender om zeldzame items te bemachtigen. En deze items zul je vooral op de Apocalyptic moeilijkheidsgraad hard nodig hebben. Aanvallen van vijanden worden moeilijker om te ontwijken, ze hebben meer health tot hun beschikking en slaan ook nog eens een stuk harder.

De gevechten in Darksiders 3 draaien vooral om ontwijken en met veel woede terugslaan. Fury begint met de Barbs of Scorn, een magische zweep die met gemak hele groepen vijanden op bloederige wijze uitschakelt. Dit is je primaire wapen en tevens een handige manier om bepaalde afstanden te overbruggen. Je kunt de zweep namelijk ook gebruiken om op specifieke plekken in de game rond te slingeren. Nadat je een aantal opdrachten voor de Lord of Hollows hebt voltooid zul je als beloning speciale Hollow krachten ontvangen. Deze krachten zorgen er niet alleen voor dat Fury plekken kan bereiken die voorheen ontoegankelijk waren, maar voegen nog meer dodelijke wapens aan het arsenaal van de wulpse battle mage toe. De Chains of Scorn zijn krachtige dorsvlegels waarmee je snel en effectief vijanden in de fik kunt steken. De Lance of Skorn is een wapen waarmee je groepen vijanden kunt elektrocuteren. De Mallet of Scorn is een gigantische hamer waarmee je vijanden kunt verpulveren en tot slot kun je met de Edge of Scorn vijanden langzamer maken. Het is dus erg belangrijk om de verschillende eigenschappen van de wapens te gebruiken om moeilijke vijanden te verslaan. Naast de Hollow wapens die je van de Lord of Hollows ontvangt zul je ook nog de Salvation ontvangen, een heilig wapen dat enkel door de sterkste engelen gebruikt mocht worden om vijanden op afstand door midden te klieven.

De combo’s die je met de Hollow wapens kunt uitvoeren zijn bijzonder uitgebreid en het loont dus zeker om meer te doen dan alleen te button bashen. Er gaat een wereld voor je open zodra je begrijpt welke aanvallen het beste werken tegen de vele verschillende duistere wezens in Darksiders 3. Daarnaast hebben de wapens ook een speciale aanval die wrath energie zal kosten om uit te voeren. Wrath ontvang je simpelweg door vijanden te verslaan en voor je het weet heb je een gezonde hoeveelheid opgespaard. Maar dat is niet alles want Fury kan ook nog eens in haar Havoc-vorm veranderen. Met deze transformatie is ze vijftien seconden onoverwinnelijk en maakt ze gebruik van twee Barbs of Scorn om bazen of groepen vijanden met veel gemak naar het hiernamaals te sturen. Gebruik dit echter spaarzaam en alleen in noodgevallen. Het duurt namelijk wel even voordat je de benodigde energie weer hebt terugverdiend. Je kunt de Havoc-vorm gelukkig wel te allen tijde activeren of deactiveren en zelf bepalen hoe lang je gebruik maakt van de tijdelijke godenkracht. Het enige nadeel van het nieuwe vechtsysteem is dat veel gevechten in nauwe ruimtes plaatsvinden. De target lock-on functie werkt hier helaas niet altijd even goed. Maar met een goed geplaatste ontwijk manoeuvre kan Fury vrijwel altijd uit een lastige situatie ontsnappen. En geloof me als ik zeg dat vijanden meedogenloos zijn. Ze zullen je in je rug aanvallen en proberen te overweldigen met grote aantallen. Sommige vijanden zijn zelfs zo sterk dat ze je met gemak in één of twee aanvallen kunnen vernietigen. Wees dus altijd op je hoede.

Gedurende je avontuur zul je een heleboel weapon enchantments vinden waarmee je de Hollow wapens en de Barbs of Scorn kunt verbeteren. Maar ook kun je bij Ulthane, een van de vindingrijke Makers uit de voorgaande games, langs om wapens te verbeteren. Dit zal je echter wel wat kosten in de vorm van adamantine, een zeldzame metaalsoort die voor verschillende upgrades nodig is. Het is dus erg belangrijk om zo veel mogelijk items en grondstoffen op te pikken als je Fury zo krachtig mogelijk wilt maken.

De combo’s die je met de Hollow wapens kunt uitvoeren zijn bijzonder uitgebreid en het loont dus zeker om meer te doen dan alleen te button bashen.

Nog een bekend gezicht die een terugkeer maakt is Vulgrim, de demonische handelaar. Tijdens je avontuur zul je duizenden zielen verzamelen en deze bij de charmante demon kunnen inleveren om behulpzame items aan te schaffen of te gebruiken om Fury sterker te maken. Door zielen aan hem te voeden ontvang je ervaringspunten die je bij elke level up belonen met een attribute point. Deze kun je investeren in health, strenght of arcane. Health vergroot de hoeveelheid levensenergie die Fury tot haar beschikking heeft, strenght zorgt er voor dat Fury’s wapens meer schade aanrichten en arcane zorgt er voor dat Fury’s magische aanvallen meer schade aanrichten. Omdat je veel aanvallen moet ontwijken hebben we ontdekt dat strenght en arcane prioriteit hebben. Na een succesvolle dodge kun je namelijk een speciale counter uitvoeren die meer schade aanricht als je affiniteit met arcane hoog is. En de bedoeling is juist om helemaal niet geraakt te worden, vandaar dat health pas later in de game belangrijk is. Dit systeem zorgt in ieder geval voor veel diversiteit, ondanks het simplisme. Het nadeel is dat je het gebruik van je attribute points niet kunt resetten. Denk dus goed na voordat je punten gaat investeren.

De gevechten tegen de zeven hoofdzonden zullen op verschillende plekken uitgevochten moeten worden en elke hoofdzonde heeft unieke aanvallen. Zolang je maar op tijd ontwijkt kun je de kwaadaardige wezens zeker wel verslaan. Een klein frustratie puntje was echter wel dat je soms best een eind moest lopen om de baas weer te bereiken als je dood was gegaan. Ik had liever gezien dat je meteen weer in de boss room zou spawnen.

Maak kennis met de verbeterde Fury

Stripboek-legende Joe MADureira heeft niet uitgebreid aan Darksiders 3 meegewerkt. Maar volgens John Pearl, Design Director bij Gunfire Games, hebben ze wel zijn hulp ingeschakeld om Fury’s design aan te passen. MAD’s originele Fury ontwerp was namelijk al maar liefst vijftien jaar oud. Gelukkig heeft ze haar wilde bos haren en gloeiende verleidende blik wel gehouden en zie je in alle character designs MAD’s stijl terug. De verschillende vijanden en de zeven hoofdzonden zien er erg goed uit. Gunfire Games heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om de hoofdzonden juist een uiterlijk mee te geven die passen bij de hoofdzonde die ze vertegenwoordigen. Wrath is een duistere gepantserde ridder, Sloth is een vet insect dat al duizend jaar niet van zijn troon is opgestaan en Pride is een arrogante engel die niets van Fury wilt weten. Zo heeft elke hoofdzonde echt karakter. Het valt overigens wel op dat de voorgaande Darksiders games wat gepolijster waren. Dit zie je vooral in de animaties en sommige textures. Zo nu en dan duurt het een paar seconden voordat een texture inlaadt. Gelukkig hebben we in de Xbox One versie geen enkele keer een technisch probleem gehad zoals de vastlopers, framerate drops en corrupted savefile problemen die de PlayStation 4 versie teisteren.

Darksiders 3 bevat prachtige muziek

De soundtrack van Darksiders 2 was uitmuntend en deze heb ik vele malen met veel plezier beluisterd. Het doet me daarom ook een genoegen om te melden dat de soundtrack van dit nieuwe Darksiders avontuur ook een lust voor het oor is. Zo nu en dan zul je herkenbare melodieën horen die heel veel sfeer aan de game toevoegen. Daarnaast zijn de dialogen ook geweldig. Fury spreekt met een bepaalde arrogantie en minachting over zwakkere wezens en haar Watcher metgezel heeft het continu zwaar te verduren. Bereid je dus maar voor op een aantal hilarische conversaties, het luidruchtige gekletter van dodelijke wapens en brullende angstaanjagende demonische wezens.

Durf jij de Apocalyptic moeilijkheidsgraad aan?

De replay waarde van Darksiders 3 vind je vooral in de verschillende moeilijkheidsgraden. Het is namelijk enorm uitdagend om de game op Apocalyptic uit te spelen, nog moeilijker dan in de voorgaande games. Door de afwezigheid van een minimap en gewone map is het bovendien mogelijk om een heleboel verborgen items mis te lopen. Voor sommigen dus reden genoeg om de game meerdere keren door te spelen. Het bedenken van een perfecte build voor de Apocalyptic moeilijkheidsgraad is in principe de endgame. Dit is geen open wereld, maar een vrij lineaire game. Als je de befaamde Abyssal Armor wilt bemachtigen zul je helaas moeten wachten tot de eerste content dlc. Ik had persoonlijk gehoopt dat de game wat meer geheime wapens of goodies zou bevatten. De meeste spelers zullen Darksiders 3 waarschijnlijk enkel één keer helemaal doorspelen en daarna verder gaan met een andere leuke game.

Darksiders 3 heeft meer te bieden dan je denkt

In een tijdperk van gigantische open wereld games, kwalitatieve graphics vol fotorealisme en online gameplay valt Darksiders 3 misschien een beetje buiten de boot. Maar ik garandeer dat Darksiders 3 meer te bieden heeft dan je denkt. Het Gunfire Games team, bestaande uit voormalige leden van het Vigil Games team, hebben werkelijk hun passie, bloed, zweet en tranen in deze game gestoken en een enorme gok genomen. Dit genre van games wordt nauwelijks vertegenwoordigd, dus zal de media Darksiders 3 al gauw vergelijken met andere Triple A titels. Dat gaan we bij Protoculture niet doen, want Darksiders 3 is een ware Darksiders game. Een titel die verschillende gameplay elementen uit andere succesvolle games leent en er een eigen draai aan geeft. De kracht van Darksiders 3 zijn de ontwerpen van MAD, het originele Four Horsemen verhaal en de uitgebreide combat. Grafisch gezien is het misschien niet de allermooiste of grootste game die mijn Xbox One heeft mogen zegenen, maar de game is wel verdraait sfeervol en leuk om te spelen. Fury’s avontuur hoort in de collectie van deze diehard Darksiders fan thuis en verdient van jullie een kans.