Destiny 2: Beyond Light Review

• Titel: Destiny 2: Beyond Light
  • Uitgever: Bungie
  • Releasedatum: 10 november 2020

Destiny 2: Beyond Light voegt allerlei nieuwe content aan de game toe

Bungie’s Destiny games hebben altijd een heel speciaal plekje in het ijzige hart van deze Guardian gehad. In de eerste game ontmoette ik een grote groep mensen van overal ter wereld. Mensen die tot op de dag van vandaag grotendeels nog altijd mijn beste online strijdmakkers zijn. Destiny was niet enkel een game, maar werkelijk een community waarin je samen de grootste ruimteavonturen kon beleven. Was de game perfect? Absoluut niet! Het duurde zeker een paar jaar voordat Bungie uiteindelijk door had wat nou echt goed werkte. Vreemd genoeg gooide ze met Destiny 2 alles op de kop en moesten spelers aan de slag in een wereld die volledig anders aanvoelde en speelde. Eventjes vreesden we dat dit het einde van de populaire IP was. Maar gelukkig kwam Bungie terug en werd Destiny 2 beter dan ooit te voren. Inmiddels zijn we eindelijk bij Destiny 2: Beyond Light aangekomen en kunnen we aan de slag met nieuwe krachten, nieuwe wapens en nieuwe missies. Hoe dit ons is bevallen lees je hier!

Maak kennis met Europa

De campaign van Beyond Light begint met een knal! Meerdere planeten uit ons zonnestelsel worden namelijk door het oeroude kwaad van de Darkness vernietigd. Het is daarom aan de Guardians om op de maan Europa op onderzoek uit te gaan. Hier ontmoet je de snode Eliksni Eramis, een gestoorde alien die heeft ontdekt hoe ze de krachten van de Darkness kan gebruiken. Deze nieuwe kracht heet Stasis en geeft de gameplay van Destiny 2: Beyond Light een totaal nieuwe speelstijl om te verkennen.

Het verhaal van deze uitbreiding is een van de leukste tot nu toe en zet verschillende personages in het zonnetje. De Drifter, Variks, Eris Morn (in een geweldige nieuwe outfit) en niemand minder dan de Exo Stranger uit de originele game zullen je tijdens het avontuur op de ijzige maan bijstaan. Zal de Exo Stranger nu eindelijk haar verhaal af kunnen maken? Ik ben nogal sceptisch, want om eerlijk te zijn had ik meer vragen dan antwoorden na het uitspelen van de campaign. Het ziet er naar uit dat het dus nog een aantal uitbreidingen zal kosten om nou echt te achterhalen wat er allemaal aan de hand is.

Brrr…op Europa is het ijskoud

Als je van sneeuw en ijs houdt zit je met Beyond Light helemaal goed. Europa is namelijk een paradijs voor Guardians die lekker in de kou op avontuur willen gaan. De planeet is gevuld met Fallen die gebruik maken van Darkness krachten en de stomme tijdrijzende Vex robots. Beiden gretig voor een lekker potje knallen. Een leuke toevoeging is qua gameplay de manier waarop het weer dynamisch aan het werk gaat. Laat je dus niet verassen door krachtige sneeuwstormen. Voor je het weet zie je namelijk geen hand voor ogen en zul je constant goed moeten opletten. Gevaar schuilt namelijk om elke hoek. Tijdens de campaign was het genieten en brachten de stormen veel sfeer aan de game. Maar zodra je aan de slag gaat met public events en patrol missies kan het al snel een beetje irritant worden.

Jammer genoeg brengt Jupiter’s Europa naast de ijzige stormen niet veel nieuws naar de game. Zoals op andere planeten ga je aan de slag met oneindige public events en vind je een aantal lost sectors. Deze geheime plekken zijn wat mij betreft nog altijd erg gaaf en een goede afleiding. Maar uiteindelijk zul je toch nog altijd rond moeten blijven rennen en frustrerende fetchquests moeten voltooien. Het hoort nou eenmaal bij Destiny gameplay en is wat mij betreft inmiddels een onoriginele manier om de levensduur van een game te verlengen. Dit keer vind je overigens geen nieuwe factie in de game en zul je het vooral moeten doen met simplistische nieuwe variaties van bestaande vijanden. Guardians die een hekel hebben aan de tijdreizende Vex hebben geluk, je mag deze vervelende metalen mannetjes tijdens de nieuwe “The Glassway” strike namelijk met behulp van je nieuwe stasis krachten naar de verdoemenis helpen.

Als je van sneeuw en ijs houdt zit je met Beyond Light helemaal goed. Europa is namelijk een paradijs voor Guardians die lekker in de kou op avontuur willen gaan.

De nieuwe stasis krachten zijn erg bevredigend om te gebruiken tegen nietsvermoedende vijanden. Zonder moeite zul je hele groepen vijanden naar hun ijzige graf sturen. Eerst bevries je de slechteriken en vervolgens knallen ze met veel spektakel in duizende kleine scherfjes. Space magic was nog nooit zo gaaf!

Zodra je de endgame van Beyond Light bereikt zul allerlei nieuwe eigenschappen, aspects en fragments vrijspelen. Deze zijn nodig om je stasis krachten te verbeteren en naar smaak aan te passen. Mijn persoonlijke favoriet waren de grenades die meerdere vijanden konden bevriezen dankzij de homing functie. Geen enkele kwaadaardige alien was veilig voor mijn nieuwe sneeuw-krachten.

Prachtige omgevingen zijn in Destiny nooit schaars

Als er iets is wat Bungie de afgelopen jaren goed doet zijn het wel de prachtige omgevingen van hun Destiny games. Keer op keer is het weer genieten. Op Europa kijk je zeker je ogen uit. Uiteraard ziet je Guardian er ook nog altijd geweldig uit en kun je deze weer op allerlei manieren een eigen tintje geven. Er is heel wat gear in de game te vinden. Let the hunt begin!

Deep Stone Crypt is een juweeltje

Al mijn Guardian’s zijn Exo’s, aangezien dit het superieure meester-ras is in Destiny. Tijdens de nieuwe Deep Stone Crypt Raid duik je in de geschiedenis van de robotische Exo en zul je de Fallen moeten dwarsbomen. Zij willen de Exo technologie namelijk voor hun snode plannen tegen de mensheid gebruiken. De nieuwe Raid is een geweldige uitdaging gevuld met puzzels, die je enkel met een goed team van Guardians zal kunnen voltooien. Het is echt de moeite waard, ook als je niet van raids houdt.

Een negatief punt van Beyond Light is dat Bungie een groot deel van bestaande content heeft verwijderd. Destiny 2 werd volgens hun namelijk te groot en steeds moeilijker te onderhouden. Ik ben er echter niet van gecharmeerd dat een groot stuk content, waar je als speler ooit voor betaald hebt, als sneeuw voor de zon verdwijnt. (al is veel content inmiddels natuurlijk free-to-play) Er zijn minder Strikes, minder Gambit maps en de Crucible is erger dan ooit tevoren. Persoonlijk ben ik nooit een fan van de Crucible geweest, aangezien deze modus het alleen maar moeilijker maakt om de game te balanceren voor pvp en pve spelers. De nieuwe stasis krachten maken het daarom ook echt niet leuker. Je kunt midden in je super animatie bevroren worden, je kunt door muren geraakt worden en meer van dat soort fratsen. Nee, deze Guardian blijft de komende tijd zeker uit de buurt van de Crucible.

Destiny 2: Beyond Light is een vermakelijke uibreiding

Destiny 2: Beyond Light blijft een geweldige toevoeging aan de reeks uitbreidingen die Bungie in de loop der jaren heeft uitgebracht. Het enige probleem is dat de game nog altijd geteisterd wordt door dezelfde saaie endgame content. Public events en patrol missies zijn gewoon niet leuk. Ik had liever een hele lading leuke sidequests in de game willen zien, maar jammer genoeg is Destiny gewoon niet zo’n soort game. De campaign is erg kort (maar krachtig) en zal de meeste spelers ongeveer zes uurtjes zoet houden. De nieuwe Deep Stone Crypt raid is echter waar je de meeste plezier uit zult halen. Ga dus zo snel mogelijk op zoek naar een goed fireteam. May RNGsus bless you.