Rise of Shadows Review

• Titel: Hearthstone – Rise of Shadows
  • Releasedatum: 9 april 2019

Het nieuwe Hearthstone jaar is begonnen met Rise of Shadows!

Ieder jaar is het weer reuze spannend voor Hearthstone spelers. Het nieuwe jaar begint namelijk altijd door een groot aantal kaarten naar de Hall of Fame te verplaatsen en een nieuwe uitbreiding te introduceren. De game wordt volledig op de kop gegooid en de eerste twee weken van een nieuwe uitbreiding zijn vaak het leukst. Er worden allerlei nieuwe decks bedacht en sommige oude decks keren terug, nog sterker dan ooit tevoren. Wij doken de afgelopen week natuurlijk ook de tavern in om al die nieuwe mogelijkheden uit te proberen, hoe dit ons is bevallen lezen jullie hier.

In Rise of Shadows stelen de schurken de show

De gehele Rise of Shadows uitbreiding is gebouwd op basis van een aantal iconische schurken die weer allerlei snode plannen hebben bedacht. Ze willen namelijk proberen om de magische stad Dalaran te beroven. De zogenaamde League of E.V.I.L. bestaat uit boeven als de bloeddorstige Swampqueen Hagatha, de pyromaan Blastmaster Boom, de magische Arch-Villain Rafaam, de gierige Heistbaron Togwaggle en de mysterieuze Madame Lazul. Heb jij het in je om deze groep kwaadaardige individuen te verslaan en Dalaran’s ontelbare schatten en relikwieën te redden? Dit is Rise of Shadows!

Hearthstone gameplay evolueert continu

De Rise of Shadows uitbreiding voegt maar liefst honderdvijfendertig nieuwe kaarten aan Blizzard’s populaire digitale TCG toe. En omdat het thema gericht is op schurken beginnen we met de nieuwe Lackey kaarten. Deze kwaadaardige kornuiten van de League of E.V.I.L. kosten 1 mana hebben allemaal een unieke battlecry eigenschap. Deze nieuwe kaarten zijn daarom bijzonder handig en voegen veel aan de early game toe. Je kunt je andere minions krachtiger maken of allerlei geweldige combinaties uit je vingers toveren afhankelijk van de Lackey die je gebruikt.

Nog een nieuwe toevoeging aan de gameplay van Hearthstone zijn de Schemes kaarten. Deze kaarten worden met elke beurt krachtiger en daarom is het een goed idee om deze een tijdje in je hand te houden zodat je maximale schade kunt aanrichten. Hagatha’s scheme zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ALLE minions op het bord beschadigd. Hoe langer je de kaart in je hand bewaart, hoe meer schade je aanricht. Zolang je zelf geen sterke minions op het bord hebt staan is het een geweldige manier om de minions van je tegenstander met veel gemak van het bord weg te vegen.

Twinspell kaarten kunnen een gevecht volledig omdraaien.

Tot slot hebben we de splinternieuwe Twinspell kaarten. Deze spreuken zijn bijzonder krachtig omdat je ze twee keer kunt gebruiken. Hier moet je natuurlijk tijdens jouw beurt wel genoeg mana voor hebben. Maar Twinspell kaarten kunnen een gevecht volledig omdraaien. Het is inmiddels al vaak genoeg gebeurt dat mijn zege mij werd ontnomen door een speler die goed gebruik maakte van zijn Twinspell kaarten. Maar dat is natuurlijk ook de kracht van een potje Hearthstone. Het kan vaak alle kanten op gaan en daarom moet je nooit zomaar opgeven. De nieuwe Lackey, Schemes en Twinspell kaarten zijn in ieder geval genoeg om spelers de komende weken zoet te houden.

Wat zal de solo adventure te bieden hebben?

Op dit moment is de solo adventure nog niet beschikbaar en zijn spelers nog een beetje aan het kijken welke decks nou super goed zijn om de ladder te beklimmen. Maar zodra de solo adventure beschikbaar is kunnen we het eindelijk opnemen tegen de League of E.V.I.L. Voor nu is het dus nog even afwachten. Blizzard heeft al wel eerder aangeven dat alle solo adventures dit jaar op elkaar aan zullen sluiten. Wij zijn dus erg benieuwd wat de ontwikkelaar allemaal voor ons in petto heeft. Ga in ieder geval niet nu als een malloot al je arcane dust spenderen aan kaarten die misschien over twee weken waardeloos zijn. Wees geduldig en voor je het weet heb je een paar ijzersterke decks waar je de komende tijd nog veel van kunt genieten.

Rise of Shadows is een goede start

Het is altijd even wennen als het nieuwe Hearthstone jaar begint. Je oude favoriete decks zijn vaak niet meer bruikbaar of enkel in het Wild format te gebruiken. Gelukkig zijn een aantal van onze voormalige favoriete decks weer terug en sterker dan ooit te voren. De nieuwe Lackey, Schemes en Twinspell kaarten hebben veel potentie en we zijn benieuwd wat de solo adventure binnenkort te bieden heeft. Wij hopen toch wel op een betere beloning dan slechts een nieuwe cardback.