Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age Review

• Titel: Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age
  • Releasedatum: 4 september 2018

Dragon Quest XI arriveert eindelijk in het Westen

Japanse fans konden in 2017 al aan de slag met Dragon Quest XI, maar na iets meer dan een jaar wachten kunnen nu ook eindelijk Westerse fans met de iconische titel aan de slag. En we kunnen jullie nu al vertellen dat Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age een gigantisch avontuur is. Nieuw in deze editie is de toevoeging van Engelse voice-acting, een uitdagende moeilijkheidsgraad genaamd Draconian Quest, volledig vernieuwde menu’s en userinterface, een first-person camera optie en tot slot een nieuwe dash functie om mee te kunnen rennen. Of al dit nieuws een positieve bijdrage aan de game heeft geleverd lezen jullie hier in de Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age review.

Maak kennis met de wonderlijke wereld van Erdrea

Tijdens een stormachtige nacht slaat het noodlot toe. Het Koninkrijk van Dundrasill wordt namelijk aangevallen door een leger van kwaadaardige monsters. Een dappere prinses weet het slagveld te ontsnappen met een kleine baby, die op zal groeien tot de legendarische held van dit verhaal. Na ruim zestien jaar in het vredige dorpje Cobblestone Village geleefd te hebben is het tijd om op avontuur te gaan. Van begin tot einde wist het verhaal van Dragon Quest XI te boeien en zul je het ware einde pas beleven, nadat je de standaard game hebt uitgespeeld. Er is namelijk nog veel meer te ontdekken in Erdrea.

Dragon Quest XI mixt ouderwetse met moderne gameplay

Laten we meteen met de deur in huis vallen. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age is een turn-based JRPG. Dit type gameplay is dus zeker niet voor iedereen weggelegd. Een turn-based vechtsysteem wordt door velen als ouderwets ervaren, maar voor een Japanse RPG, die al zo veel jaren bestaat is het gewoonweg niet uit de game weg te denken. Ja, een vechtssysteem die meer gericht is op actie zou zeker niet verkeerd zijn, maar toch blijft turn-based charme hebben en kan het ook zeker voor heel wat spannende situaties zorgen. De verschillende leden van je party hebben toegang tot allerlei verschillende skills door middel van een uitgebreide talent tree. Het is daarom erg belangrijk om voor alle partyleden een specialisme te kiezen. Een “jack of all trades” zal namelijk niet echt veel toevoegen. Gelukkig kun je op verschillende manieren de talent tree resetten. Wees dus niet bang om te experimenteren voordat je op die perfecte combinatie van skills stuit.

Verspreid over de wereld zul je veel monsters tegen komen. Maar als je geen zin hebt om deze te trotseren kun je ze gewoon ontwijken. Het voordeel hiervan is dat je sneller bij je doel arriveert, maar als nadeel zul je meer moeite hebben met de sterkere vijanden. Maar dit is meteen ook een leuke uitdaging voor spelers die de game iets te gemakkelijk vinden. Maak je jouw held een stoere ridder met schild en zwaard? Of geef je hem een krachtige two-hander waarmee hij extra veel schade aanricht? Er is echt van alles mogelijk. Daar komt ook nog eens bij dat je wapens en uitrusting kunt craften. Deze zijn altijd sterker dan de items die je gewoon in-game koopt en dus zeker de moeite waard om te verkrijgen. Craften doe je bij een “fun sized forged” door middel van een speciale mini-game. Tijdens je avontuur vind je zo veel grondstoffen dat je uren zoet kunt zijn met craften.

Zo nu en dan zul je speciale mounts tegenkomen door vijanden te verslaan. Met behulp van deze speciale mounts kun je vervolgens allerlei plekken bereiken waar je normaal gesproken niet kunt komen. Hier vind je verschillende zeldzame grondstoffen en andere loot die je tijdens je avontuur kunt gebruiken. De mounts zijn helaas alleen in de specifieke gebieden waar je ze vindt te gebruiken. Voor de rest van de wereld zul je gebruik moeten maken van jouw trouwe paard en een handige fast-travel functie. De wereld volledig te voet verkennen is echter een beter idee, want Eldrea is werkelijk adembenemend. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age is ene game waar je urenlang in kunt rondlopen, zonder dat je eigenlijk bezig bent met de main quest van dit verhaal.

Akira Toriyama voegt karakter toe aan de personages.

In Dragon Quest XI is het niet raar om zo nu en dan de held van het verhaal niet in je party op te stellen. Hij is namelijk super overpowered, waardoor andere party leden een beetje in zijn schaduw leven. Geef ze dus een kans, ze hebben namelijk heel wat unieke eigenschappen te bieden. Het maakt het bovendien een stuk leuker.

Eldrea bevat gigantisch veel geheime locaties waar je pas op een later punt kunt terugkeren. Je kunt er dus beter bijna een notitieblok bij gebruiken, want voor je het weet ben je vergeten waar al die locaties in de game zijn. Dragon Quest XI kan nog al overweldigend zijn qua omvang en content. Het is ook erg makkelijk om afgeleid te worden door allerlei sidequest. Maar dat is allemaal juist positief.

Akira Toriyama voegt karakter toe aan de personages

Als je een beetje Dragon Ball fan bent zul je de personages in Dragon Quest XI al gauw vergelijken met de intergalactische helden uit de populaire anime en manga van Toriyama. Niemand minder dan Akira Toriyama heeft de personages van Dragon Quest XI ontworpen en dit voegt veel karakter aan de personages toe. Toriyama is bovendien geen vreemde als het gaat om JRPG character design. Hij was immers ook al betrokken bij titels als Chrono Trigger, oudere Dragon Quest games en Blue Dragon. Dragon Quest XI is een prachtige kleurrijke game waar veel details in is gestoken. De hoogtepunten zijn misschien wel de adembenemende steden in de game. Iedere keer dat we een grote stad betraden leek het alsof dit de hoofdstad van het verhaal was. Niets was minder waar, de steden werden namelijk steeds groter en gedetailleerder. Dankzij Toriyama’s iconische stijl zien monsters er bovendien ook geweldig uit. Het sliertje slijm dat uit een zombies mond hangt, de vastberaden uitdrukking van een draak die uit is op de vernietiging van jouw party, de designs zijn van het hoogste niveau.

De muziek van Dragon Quest XI is soms een beetje eentonig

Het enige minpunt van Dragon Quest XI is mogelijk de muziek. Op een gegeven moment worden de vrolijke deuntjes een beetje eentonig. Dit betekent echter niet dat er verder geen geweldige muziek in de game te vinden is. Zo is de battle muziek heel erg goed en gevuld met nostalgie. De toevoeging van Engelse voice-acting was eigenlijk een beetje overbodig. Deze zijn namelijk niet erg goed. Zo nu en dan weet je niet of iemand nou een Iers, Engels of Schots accent heeft omdat alles maar door elkaar gegooid wordt. Gelukkig kun je de voice-acting ook gewoon deactiveren en lekker ouderwets dialogen lezen.

Dragon Quest XI is een game die je meerdere keren kunt uitspelen

De meeste JRPG’s speel je een keer en daar laat je het bij, maar Dragon Quest XI heeft zo veel te bieden. Het is helemaal niet raar om de game meerdere keren door te spelen. Na het voltooien van het verhaal opent de post-game content en heb je nog zeker wel twintig uur extra speeltijd. Met het standaard verhaal kun je al makkelijk zestig uur zoet zijn. Eldrea bevat allerlei geheime locaties en schatten waar je naar op jacht kunt. Daarnaast kun je allerlei verschillende party samenstellingen uit proberen. Wij zijn in ieder geval nog lang niet klaar met Dragon Quest XI.

Dragon Quest XI is een van de betere JRPG’s

Fans van het genre hebben een goede tijd achter de rug, aangezien er de afgelopen jaren een aantal geweldige JRPG’s zijn uitgebracht. Het is duidelijk dat Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age in de persoonlijke Top 3 van deze JRPG veteraan thuis hoort. Vooral de graphics in de game zijn van het hoogste niveau en dankzij de character designs van manga-legende Akira Toriyama hebben de personages heel wat karakter. Daarnaast is dit eigenlijk wel de mooiste Dragon Quest game ooit gemaakt. Dit JRPG avontuur bevat prachtige muziek, al worden sommige deuntjes na tientallen uren een beetje eentonig. Verder is Dragon Quest XI een spel waar je minstens zestig uur mee zoet zult zijn. Je krijgt dus zeker wel waar voor je geld. Het vechtsysteem is turn-based, iets waar je echt van moet houden. Maar het is zit geweldig in elkaar. Voor je het weet verlies je jezelf in de uitgebreide talent tree en ben je constant bezig om een perfecte party te samen te stellen, nieuwe items te craften en nog veel meer! Dragon Quest XI is werkelijk waar een must-have voor JRPG-fans.