A Total War Saga: Troy Review

• Titel: A Total War Saga: Troy
  • Uitgever: SEGA
  • Releasedatum: 13 augustus 2020

A Total War Saga: Troy brengt de Bronstijd naar de serie

Hebben jullie wel eens gehoord van de Illias? Een vroeg-Griekse epos die zich richt op een deel van de tienjarige Trojaanse oorlog? Creative Assembly Sofia koos dit verhaal namelijk als basis voor hun nieuwste toevoeging aan de A Total War Saga serie. Fans kunnen nu eindelijk in de lederen sandalen van helden als Achilles en Hektor stappen en op strategische wijze genadeloos oorlog voeren.

Turn based strategy games zijn altijd al een van mijn favoriete genres geweest. Maar is A Total War Saga: Troy een game waar je de komende tijd wat uurtjes in kunt investeren? Wij doken de Bronstijd in om ons koningrijk en leger zo snel mogelijk uit te breiden. Hoe dit ons is bevallen lees je hier.

Paris is verantwoordelijk voor de Trojaanse oorlog

Het zal jullie niet verbazen dat de Trojaanse oorlog ontketent wordt doordat een jonge prins besluit om de koningin van Sparta te stelen van haar oorlogszuchtige echtgenoot Menelaos. De daden van Paris zullen snel dood en verderf naar Troje brengen, maar eerst zul je in een uitgebreide campaign modus moeten kiezen welke held je vertegenwoordigt. Neem je de makkelijke weg en start je als de Griekse vorst Agamemnon? Of kies je juist voor het moeilijkere avontuur van de krachtige held Achilles. In A Total War Saga: Troje bepaal jij als speler je startpunt en hoe je de epos wilt ervaren.

Welke held kies jij?

Zodra je de campaign modus van A Total War Saga: Troy begint kun je kiezen of je als de Danaans (Grieken) of Trojanen wilt spelen. Elke factie biedt spelers vier verschillende helden die over speciale eigenschappen en eenheden beschikken. Zo heeft Achilles bijvoorbeeld maar liefst zes verschillende unieke eenheden die heel wat brute kracht met zich mee dragen. Zijn Spear-fighting Myrmidons en Myrmidon Swordsmen zijn legendarisch en kunnen bijvoorbeeld lopend ranged wapens gebruiken en tegenstanders beter flanken. Daarnaast is het onmogelijk om hun moraal te breken. Deze heldhaftige krijgers rennen voor niets weg.

De held die je kiest bepaald ook de moeilijkheidsgraad van de campaign die je gaat spelen. Er is dus genoeg diversiteit aanwezig voor zowel nieuwe als doorgewinterde spelers. Maar vechten is natuurlijk niet het enige wat je in ATWS: Troy doet. Er komt namelijk nog veel meer bij kijken. Een goede leider moet namelijk zijn rijk uitbreiden en handel drijven, grondstoffen verzamelen etc.

In ATWS: Troy zul je een vijftal grondstoffen moeten managen. De eerste is bijvoorbeeld voedsel. Deze kostbare grondstof is van levensbelang om je leger optimaal te laten functioneren. Het is dus erg belangrijk dat je in een vroeg stadium voedsel begint te verzamelen. Je kunt bijvoorbeeld nederzettingen en steden overnemen die over veel voedsel beschikken. Maar je kunt ook handel drijven met andere koninkrijken. Als je bijvoorbeeld veel steen hebt kun je deze grondstof ruilen voor voedsel. Overige grondstoffen zijn hout, brons en goud. Wees vooral erg zuinig op je goud en negeer de personages die een bijdrage van je vragen

Op een krachtige PC ziet de game er geweldig uit!

Om echt volledig van Total War games te genieten moet je een aardig krachtige PC in huis hebben. Al die verschillende eenheden, de omvangrijke omgevingen en vele details vergen nou eenmaal best wat van je computer. Zelf hebben we de game op medium grafische settings gespeeld en ook hier zag de game er zeker niet slecht uit. Puristen onder ons willen de grafische instellingen echter ongetwijfeld naar het hoogste niveau opkrikken. Bekijk dus zeker even de minimale PC specificaties als je van plan bent om de game in huis te halen. Het zou immers zonde zijn als je niet in volle teugen van al die grafische pracht zou kunnen genieten.

Het is oorlog en dat hoor je

Omringd door lavendel velden en groene bossen betreed je met je machtige leger het strijdveld als een van de verschillende helden. Het gedreun van de oorlogstrommels bulderen door je speakers en je leger marcheert vastberaden naar hun doelwit. Het geluid van een hoorn volgt en de strijd begint. Kletterende zwaarden, angsthazen die schreeuwend weg rennen. Dit is klassieke oorlogsvoering en dat hoor je in alle glorie. In A Total War Saga: Troy zit het dus qua muziek, geluidseffecten en dialogen helemaal goed.

Met A Total War Saga: Troy ben je wel even zoet

Deze game bevat zo ongelofelijk veel content dat het vooral in het begin enorm overweldigend is. Welke held selecteer je eerst? In welk gebied ga je missies spelen? Hoe ga je met de omringende volken om? Kies je voor handel of voor oorlog? Hoe manage je de verschillende grondstoffen? Je kunt je letterlijk tientallen uren vermaken met de verschillende facties in A Total War Saga: Troy. Wij raden je daarom ook aan om gewoon een held te kiezen en er voor te gaan. Niet achterom kijken, maar gewoon voorwaarts blijven marcheren. Voor je het weet ben jij een legendarische strijdheer met een kolossaal leger, rijkdom en een welvarend rijk.

A Total War Saga: Troy is voor fans

Niet iedereen zal van dit genre houden en A Total War Saga: Troy is zeker niet de beste game uit de omvangrijke reeks. Maar als je van de Griekse geschiedenis houdt ben je met deze game zeker wel zoet. Leer verschillende helden kennen en bewijs dat jij weet hoe je oorlog moet voeren. Wij hebben ons in ieder geval vele uren vermaakt. Let wel even op dat je de game op een goede PC speelt. Het zou namelijk zonde zijn als je niet van al die grafische pracht zou kunnen genieten. Dit is namelijk een game voor rasechte fans…casuals kunnen misschien beter een andere titel oppikken.