Call of Duty WWII Review

• Titel: Call of Duty WW II
  • Uitgever: Activision
  • Releasedatum: 3 november 2017

Call of Duty is terug in een oude vertrouwde vorm

Na een viertal games waarin je als spelers over allerlei futuristische wapens en eigenschappen beschikte gaat de Call of Duty serie dit jaar eindelijk weer terug naar een historische setting. Naast een explosieve campaign en uitdagende multiplayer kun je ook wederom dood en verderf loslaten op zombies. Call of Duty WWII speelt zich af tijdens de Tweede Wereld Oorlog. We gaan dus terug naar de roots en daar hebben we lang op moeten wachten! Hoe dit ons is bevallen lees je in onze Call of Duty WWII review.

Call of Duty WW II’s meeslepende verhaal

Zodra je de campaign van Call of Duty WW II begint zul je merken dat dit een emotionele achtbaanrit is die op prachtige wijze in beeld is gebracht. Als speler stap je in de lederen kisten van soldaat Ronald Daniel. Deze ijverige plattelandsjongen staat op het punt om een bijdrage te leveren aan een van de meest gruwelijke militaire missies in de geschiedenis van oorlogsvoering. De landing van Normandië op D-Day is al in vele films en games op het beeldscherm getoverd, maar de manier waarop Sledgehammer Games het in deze nieuwe Call of Duty heeft uitgewerkt is gewoonweg gruwelijk. Verwacht dus een hele lading geweld terwijl jij het strand bestormt en de talloze kwaadaardige Nazi soldaten met vastberadenheid neer maait. De dreiging is overal in de game te vinden en dit is nog maar het begin.

Samenwerken is de sleutel tot succes in Call of Duty WW II

Als je wel eens eerder een Call of Duty game hebt gespeeld weet je dat de campaign modus (al is deze soms vrij kort) van een erg hoge kwaliteit is. In Call of Duty WW II zul je erg veel moeten samenwerken met squadmates. En dit doe je op allerlei verschillende plekken zoals Hürtgen Forest, de Battle of the Bulge, om vervolgens de Rijn over te steken en het binnenland van Duitsland te infiltreren. De campaign van dit nieuwe Call of Duty avontuur is niet innovatief of speciaal, maar dankzij de epische momenten en over the top gebeurtenissen echt de moeite waard. De diversiteit van de missies was ook erg aangenaam. Soms zul je missies met stealth moeten aanpakken en andere keren ga je als een ware WW II Rambo op oorlogspad uit.

De vele wapens in de game voelen goed en vereisen zeker wel wat skills van de speler. Al maakt Sledgehammer Games het bij sommige wapens toch wel wat makkelijker. Dit viel meteen op bij het gebruik van een sniper rifle. Je zult merken dat je ademhaling tijdens het richten vertraagt en het een stuk makkelijker wordt om te richten. Erg is het absoluut niet, aangezien je toch tegen npc’s speelt. De gunplay van Call of Duty WW II voelt verder gewoon solide aan.

Zo nu en dan verwacht de game van je dat je een heldhaftige actie maakt. Deze “Heroic Actions” bepalen of een van je wapenbroeders er levend vanaf zal komen. Je squad kan jou ook bijstaan door ammunitie of healthpacks met je te delen, een systeem dat in de praktijk echt wel goed werkt. Gelukkig hadden we nooit het gevoel dat je afhankelijk was van je squad, verspreid door de game zijn namelijk genoeg healthpacks, granaten en kogels te vinden.

Heb jij het in je om zo lang mogelijk te overleven tegen al die bloeddorstige en vooral gewelddadige Nazi-zombies?

Grote veranderingen voor de multiplayer modus zijn de nieuwe War modus en de Headquarters. Sledgehammer Games heeft met de HQ namelijk een social space aan de game toegevoegd. Het is een vrij groot gebied waar je wapens kunt testen op de schietbaan, een 1 vs 1 arena voor PVP kunt vinden, een oefengebied, een emblem ontwerpstudio en een Gunsmith waar je wapens kunt aanpassen. Bij de Quartermaster of Major Howard kun je bovendien speciale contracten oppikken die je belonen met goede wapens, etc. Je zult hiervoor bepaalde speciale doelstellingen moeten halen in een van de multiplayer game modi van Call of Duty WW II. Het hoogtepunt van de HQ is misschien wel het Rest & Relaxation gebied. Hier kun je maar liefst vijftien klassieke Activision arcade titels spelen.

Voor de multiplayer kun je aan de slag met de typische Team Deathmatch, Domination, Search and Destroy en de nieuwe War modus. Vooral deze laatste is erg vermakelijk en doet erg denken aan de Rush modus uit Battlefield. Maar de leukste multiplayer modus is toch zeker weer Zombies. Heb jij het in je om zo lang mogelijk te overleven tegen al die bloeddorstige en vooral gewelddadige Nazi-zombies?

Ronald Daniel ziet er tof uit

Zowel tijdens het spelen en gedurende cinematics zien de graphics van Call of Duty WW II er oogstrelend uit. Er is zoveel detail in de verschillende personages te vinden en deze zien er enorm realistisch uit. Hetzelfde geldt voor de diverse omgevingen die je tijdens de game zult bezoeken. Het ene moment bestorm je een zwaar verdedigd strand, maar voor je het weet ren je door groene bossen of ruïnes van steden. Call of Duty WW II is erg indrukwekkend en de historische setting zorgt voor veel sfeer. Naast prachtige omgevingen en personages bevat de game ook een hele lading prachtig vormgegeven wapens en zul je in stijl het vuur openen op nietsvermoedende Nazi’s, zombies of menselijke spelers in de multiplayer modus. Let vooral op de herlaad animaties en de manier hoe de verschillende wapens afvuren.

Call of Duty WW II bevat indrukwekkende audio

Geluidseffecten zijn enorm belangrijk in een first person shooter. Wij zijn daarom van mening dat de buren letterlijk het gevoel moeten hebben dat je een vuurwapen in je huiskamer afvuurt. Het geknal brengt veel realisme naar de game toe en geeft wapens net even wat meer karakter. Een single bolt action geweer moet natuurlijk heel anders klinken dan een vol automatisch wapen of een shotgun. Op het gebied van geluid heeft Sledgehammer daarom ook echt heel goed werk afgeleverd. De muziek in Call of Duty WW II is van epische proporties en zo nu en dan vergaten we dat we een game aan het spelen waren. Het leek wel alsof je de hoofdrol speelde in een Holywood Blockbuster oorlogsfilm. Daar komen ook nog eens al die creepy geluiden bij die je tijdens de zombie modus van de game zult ervaren. Er aan denken zorgt al weer voor kippenvel en rillingen, je haren zullen er van overeind gaan staan. De voiceacting in de game is trouwens ook nog eens van de hoogste kwaliteit en geeft de personages een eigen persoonlijkheid.

Een goed verhaal, zombies knallen of online oorlog voeren

In Call of Duty WW II is voor iedere FPS speler wel een modus te vinden waarmee je uren bezig kunt zijn. Solo spelers kunnen bijvoorbeeld aan de slag met een uitgebreide campaign modus. Het verhaal van soldaat Ronald Daniel is namelijk geweldig in beeld gebracht. Maar dat is zeker niet alles want ook dit keer kun je weer op jacht naar zombies. Op de “Final Reich” map, gelegen in een rustig mijnstadje in Mittelberg, zul je alleen of samen met een drietal metgezellen golven bloeddorstige zombies moeten uitroeien. En niet zomaar zombies, maar Nazi-zombies, wat ons betreft de beste soort zombies! In de zombie modus zul je een aantal doelstelling opgedragen krijgen, kun je wapens plus ammunitie kopen en verschillende perks verbeteren. Spelers kunnen bovendien ook kiezen uit een viertal verschillende classes: Control, Medic, Offense en Support. Elke class brengt speciale eigenschappen met zich mee en je wordt als speler niet gedwongen om een specifieke rol te spelen. Dit kan dus voor een aantal hilarische of juist frustrerende team samenstellingen zorgen. Naast de campaign modus is de zombie modus wat ons betreft de leukste extra toevoeging aan de game. Call of Duty WW II bevat uiteraard ook gewoon een multiplayer modus waar je veel uren mee aan de slag kunt. Zogenaamde “Supply Drops” belonen spelers met cosmetische items en geweldige wapens. Legendarische versies van wapens zijn in vele gevallen echter heel erg zeldzaam. Dus je zult zo nu en dan een hele lading geluk moeten hebben om te bemachtigen wat je echt wilt hebben. Wij raden je echter aan om hier geen echt geld voor te gebruiken. Ga gewoon lekker knallen!

De historische setting van Call of Duty WWII is een stap in de goede richting

Voor ons blijft de campaign modus van een Call of Duty game een van de belangrijkste elementen, al zijn FPS games tegenwoordig veel meer gericht op de multiplayer modi. Deze moeten de levensduur van de titel in kwestie immers verlengen. Het probleem van Call of Duty WW II is dat deze historische game totaal niet accuraat is. Bepaalde wapens die in de game gebruikt worden werden tijdens de Tweede Wereld Oorlog zeker niet ingezet. Grafisch gezien ziet de game er echt wel goed uit en met het geluid is ook helemaal niets mis. Daarnaast kunnen spelers zich vele uren vermaken in de campaign, (co-op) zombie en multiplayer modi. Met deze nieuwe Call of Duty kom je dus ongetwijfeld wel de winter door. De game is alleen niet echt vernieuwend.