Rain of Reflections Review

• Titel: Rain of Reflections
  • Uitgever: Lionbite
  • Releasedatum: 3 oktober 2019

Rain of Reflections heeft potentie

Tijdens Gamescom spraken we Victor Lejonhuvud (a.k.a. Lionhead) van Lionbite Games en mochten we Rain of Reflections al zelf proberen. De game liet een zeer goede indruk achter en zorgde nog al voor wat enthousiasme. In Rain of Reflections vindt je namelijk gameplay elementen uit een aantal van onze favoriete games en genres. Na een vertraging van een kleine twee week is Lionbite’s eerste hoofdstuk van Rain of Reflections nu eindelijk verkrijgbaar via Steam. Wij doken daarom wederom de indiegame in om te beoordelen of deze het wachten waard was.

Set Free, Wilona’s hoofdstuk

In het eerste hoofdstuk van Rain of Reflections kruip je in de huid van wetenschapper Wilona Hart. Deze dame is al lange tijd op zoek naar de oplossing om wereldwijde onvruchtbaarheid om te keren. Ze krijgt echter haar bedenkingen over de moraliteit van haar experimenten en besluit om het laatste op natuurlijke wijze geboren kind uit gevangenschap te bevrijden. Ze sluit zich aan bij een verzetsgroep genaamd Infrareds en neemt het op tegen OneForce. Deze nieuwe wereldmacht zal er namelijk alles aan doen om Wilona’s plannen te dwarsbomen. Het verhaal is niet erg origineel maar zorgt er toch wel voor dat we ons verheugen op de volgende twee hoofdstukken. Wat heeft Lionbite nog meer voor ons in petto?

We gaan klikken en sneaken!

In Rain of Reflections beweeg je op twee manieren door de game. De eerste manier is point and click. Je onderzoekt kamers en gebouwen, leest documenten, spreekt met npc’s, etc. Hier zul je een groot deel van de lore vinden en meer ontdekken over de wereld waarin Wilona leeft. Lionbite heeft zeker veel tijd gestoken in de lore, maar spelers die niet op onderzoek uit gaan zullen een groot deel van het onderliggende verhaal mislopen. Het ziet er naar uit dat de ontwikkelaar niet echt rekening heeft gehouden met ongeduldige gamers die graag door hun games heen racen. Ook zul je simple puzzels in de game vinden die nodig zijn om verder in het verhaal te komen of juist extra beloningen vrij te spelen.

Wilona zal ook gebruik moeten maken van haar hacking skills. Hacken wordt in de vorm van verschillende mini-games aan de speler gepresenteerd. De ene keer moet je bijvoorbeeld een object (digitaal puzzelstukje) binnen een aantal bewegingen de juiste richting op draaien om een deur te ontgrendelen. De andere keer gebruik je juist een soort sonar om een hacking puzzel op te lossen. Het is nooit moeilijk of frustrerend en wij vinden het een leuk en origineel system.

Zodra Wilona in gevechtssituaties terecht komt is stealth haar belangrijkste wapen. In deze scenario’s verandert de game in een turn-based strategie game. Je beweegt over een grid van vierkantjes en kan een bepaald aantal stappen maken. Je zult bovendien ook rekening moeten houden met obstructies en gevaar binnen de omgeving. Als je bijvoorbeeld door een plas water loopt zullen vijanden dit opmerken en op onderzoek uit gaan. Het juiste gebruik van stealth is daarom enorm belangrijk. De strategische elementen van Rain of Reflections zijn wat ons betreft het sterkste punt van de game.

Lionbite heeft zeker veel tijd gestoken in de lore, maar spelers die niet op onderzoek uit gaan zullen een groot deel van het onderliggende verhaal mislopen.

Nog een interessant system is “motivation”. De personages in deze game hebben namelijk geen health. Op het moment dat je al je motivatie punten verliest is het game over. Maar dit geldt ook voor vijanden. Deze slaan namelijk op de vlucht en bieden je de optie om een tegenstander te laten ontsnappen of van zijn leven te beroven. Tijdens gevechten kun je dialogen voeren die jou en je metgezellen van positieve effecten voorzien. Daarnaast kun je dit natuurlijk ook gebruiken om negatieve effecten op tegenstanders los te laten en deze juist te demotiveren. Dit system was erg verfrissend en is eerlijk gezegd een element die we graag in andere games zouden willen zien.

Grafisch is Rain of Reflections indrukwekkend

Als je nagaat dat Rain of Reflections door een klein team gemaakt is zul je al gauw beseffen dat de game er indrukwekkend uit ziet. Moet je nagaan wat deze indie studio zou kunnen bewerkstelligen met een groot team en toegang tot geavanceerdere technologie. De personages in de game zien er goed uit, maar je merkt toch wel dat deze wat minder karakter hebben dan bij triple A titels. Dit zie je vooral aan de afwezigheid van gedetailleerde gezichtsuitdrukkingen en de soms mechanische manier van lopen. Toch is het zeker geen straf om de game te spelen. Er is namelijk genoeg sfeer in Rain of Reflections te vinden. Het regent tijdens het eerste hoofdstuk de hele tijd wat de game wel een beetje somber maakt, maar dit draagt zeker bij aan de charme.

De muziek is perfect

We zijn erg onder de indruk van de muziek die je in Rain of Reflections zult vinden. Het voegt enorm veel sfeer aan de game toe en maakt situaties extra spannend. Je hoort het science-fiction genre er duidelijk in terug. Daarnaast mag er ook gezegd worden dat de voice acting erg goed is gedaan. En dankzij de vele dialoog keuzes zul je hier heel veel mee in aanraking komen.

Lionbite, wij willen meer!

Als je op zoek bent naar een unieke indiegame zit je met Rain of Reflections helemaal goed. Het eerste hoofdstuk “Set Free” was interessant. Vooral de turn-based gameplay beviel ons enorm. Het point and click element is bovendien ook niet verkeerd en je vindt genoeg puzzels die je zult moeten op lossen. Op grafisch gebied zit het grotendeels hartstikke goed en hetzelfde geldt voor de muziek in de game. Wij zijn daarom erg benieuwd naar de overige hoofdstukken van Rain of Reflections. Het duurde namelijk maar ongeveer drie uur om het eerste hoofdstuk te voltooien. En inmiddels hebben we de smaak toch echt wel te pakken. Nou maar hopen dat de overige hoofdstukken snel het daglicht zien.