RAGE 2 Review

• Titel: RAGE 2
  • Uitgever: Bethesda Softwaorks
  • Releasedatum: 14 mei 2019

RAGE 2 is een knotsgekke en vooral kleurrijke sequel

Het is vrijwel niet te geloven dat de originele RAGE ergens in het najaar van 2011 in de winkelschappen lag. Dit post-apocalyptische avontuur was alles behalve spectaculair en vrijwel in alle opzichten vrij saai. Acht jaar later mag Avalanche Studios nu aan de wereld bewijzen dat hun vervolg, genaamd RAGE 2, wel een spectaculaire titel is waar gamers zich de komende tijd nog lang mee kunnen vermaken. Als ze iets goed hebben gedaan is het wel de knotsgekke gameplay en felle kleuren die van je scherm af spatten. Hoe RAGE 2 ons is bevallen lees je in deze RAGE 2 review!

Walker…de allerlaatste Ranger!

Als speler stap je in de laarzen van Walker, de laatste Ranger en onverslaanbare badass van dit gestoorde avontuur. De wereld is volledig op de kop gegooid na de inslag van asteroide 99942 Apophis. Dankzij dit extinction level event is het grootste deel van de mensheid vergaan en moeten de overlevenden een nieuw bestaan opbouwen in een dodelijke wereld. In deze nieuwe wereld heersen de bandieten en de bloeddorstige mutanten, dus onbewapend zul je het niet lang volhouden. De catastrofe schonk leven aan nieuwe facties, nederzettingen en een nieuwe militaire macht. De Authority, zoals ze zich noemen, nemen geen gevangenen en zijn vastberaden om alle overgebleven nano-technologie te bemachtigen en de wereld met een ijzeren vuist te regeren. Hier is Walker het echter niet mee eens. Na een dodelijke Authority aanval op de laatste Ranger basis besluit Walker dat er maar één oplossing is: de totale vernietiging van de Authority. Stof je laarzen dus maar af en grijp de krachtigste wapens uit je arsenaal. Het is namelijk tijd om te jagen en heel veel badguys genadeloos naar het hiernamaals te sturen!

Bereid je voor op chaos

Na een geweldige intro die je de fijne kneepjes van het Ranger vak uitleggen ga je met Walker op avontuur. De (vrij kleine) open wereld waar dit avontuur zich afspeelt bevat namelijk een hele lading verborgen schatten in de vorm van Arks. Deze geheimzinnige plekken bieden Walker allerlei handige nano-upgrades. Het is daarom een goed idee om zo snel mogelijk alle Arks te vinden. En hier draait het uiteindelijk in RAGE 2 vooral om. Je gaat op zoek naar een ARK, vernietigd op overtuigende en vaak originele wijze een hele groep bandieten en/of mutanten, om vervolgens naar buiten te lopen met nog meer knotsgekke krachten. Na een paar uur spelen ben je zo krachtig dat niets of niemand je meer in de weg zal staan. Verwacht dus geen diepgaande conversaties, een inspirerend verhaal of allerlei iconische personages. Nee, in RAGE 2 draait het vooral om chaos en vernietiging.

De gunplay in RAGE 2 is zeer goed uitgewerkt en als speler voel je zeker de impact van al die vette wapens die je gedurende je reis aan je arsenaal toevoegt. Het is duidelijk dat Avalanche Studios ons als spelers een zandbak hebben gegeven waarin we op ons gemak lekker dood en verderf kunnen zaaien. Daarnaast heeft Walker ook nog eens toegang tot de speciale Overdrive functie. Zodra je deze activeert wordt Walker nog sterker, krijg je een hele lading health terug en zul je met veel gemak korte metten maken met de meest uitdagende vijanden die de game te bieden heeft. Of je rent gewoon rond met standaard wapens en ontdekt dat je even effectief bent.

Walker reist overigens in stijl en kan allerlei coole voertuigen vrijspelen om de levens van bandieten en mutanten enorm zuur te maken. Met de juiste onderdelen en valuta tover je binnen de kortste keren je voertuig om in een monsterlijke machine, die het uitmoorden van gespuis bovendien naar een nieuw niveau tilt. Voor je het weet heb je “jouw” eigen Walker gemaakt en dit is soms best overweldigend. Al die superkrachten, wapens, etc. RAGE 2 biedt spelers talloze keuzes in de vele talenttrees die in de game te vinden zijn.

Zin in een potje explosief geweld? RAGE 2 is er om je te bevredigen.

Het is jammer dat RAGE 2 eigenlijk niet zo veel boeiende missies en sidequests bevat. Het wordt niet echt spannender dan: reis af naar locatie A, maak alle vijanden af, reis vervolgens naar locatie B…enz. Je moet er eigenlijk gewoon niet te veel over na denken. RAGE 2 is een game die je puur speelt om te ontdekken op wat voor gruwelijke manieren je de levens van vijanden kunt beëindigen. Het is een game die je makkelijk oppakt en even snel weer aan de kant gooit. Maar dat is helemaal niet erg! Zin in een potje explosief geweld? RAGE 2 is er om je te bevredigen.

Neon lichten en kleurrijke personages

De originele RAGE was de typische post-apocalyptische game gevuld met veel aardetinten, grauwe personages en een dode wereld. Ondanks de catastrofe die in RAGE 2 heeft plaatsgevonden is het juist een kleurrijke wereld. Je zou kunnen zeggen dat de game bijna een Sunset Overdrive palet gebruikt. De personages in de game zien er goed uit en alle bloederige combat wordt ook geweldig op je beeld getoverd. Van indrukwekkende explosies en afgehakte ledematen, tot kolossale mutanten, RAGE 2 zal je niet teleurstellen. RAGE 2 is op grafisch gebied daarom een hele verbetering en dat mag gezegd worden.

Walker is een coole dude

Zet je headset maar iets zachter, want voor je het weet worden je trommelvliezen opgeblazen door al die brute explosies en andere geluidseffecten. RAGE 2 zorgt namelijk voor een geweldige beleving. De voice acting is wat mij betreft niet altijd van het hoogste niveau en sommige grappen landen gewoon niet zo goed. Maar dat is natuurlijk meer een persoonlijke smaak. Qua muziek zit het verder  goed. De muziek past namelijk bij de post-apocalyptische wereld en het RAGE 2 knalfestijn.

Ben jij de ultieme Ranger?

De zoektocht naar de verschillende Arks, daar zul je de meeste tijd in investeren. Daarnaast kun je natuurlijk ook verscheidene andere wapens en voertuigen in de game vinden. Toch vrees ik een beetje dat er niet al te veel speciaals in RAGE 2 te doen is. Op een gegeven moment ben je maar een beetje aan het rond rijden om nieuwe tactieken uit te proberen op nietsvermoedende vijanden. Er is dus niet veel replay waarde in RAGE 2 te vinden. Wel blijft het (hopelijk een lange tijd) leuk om de game gewoon even op te starten en dood en verderf te zaaien. Even al die frustraties kwijtraken in een digitaal potje geweld is nooit verkeerd, toch?

RAGE 2 is vermakelijk

Als je zin hebt in een game waarbij je niet te veel hoeft na te denken, maar gewoon lekker wat stoom kunt afblazen is RAGE 2 de game voor jou. Het verhaal is niet echt boeiend en vrij cliché. De gameplay is over the top, geweldig explosief en geeft je als speler het gevoel dat je extreem krachtig bent. Daarnaast ziet RAGE 2 er ook nog eens erg goed uit. RAGE 2 is vooral vermakelijk zolang je gewoon simpele dingen doet en de game niet te serieus neemt. Gewoon lekker knallen en gebruik maken van al die geweldige nano-krachten.