Ashes of Outland Review

• Titel: Hearthstone – Ashes of Outland
  • Releasedatum: 7 april 2020

Ashes of Outland introduceert een splinternieuwe held!

Het heeft een paar jaar geduurd, maar Blizzard Entertainment heeft met de komst van The Year of the Phoenix eindelijk een nieuwe speelbare held aan het nog altijd populaire Hearthstone toegevoegd. Zoals gewoonlijk is dit een leuke periode voor fanatieke Hearthstone spelers. Verschillende kaarten belanden in de Hall of Fame, waardoor de meta van de game volledig op de kop wordt gegooid. Nieuwe decks veroveren de competitieve speellijsten, sommige oude decks keren terug, nog sterker dan ooit te voren. Uiteraard doken ook wij de afgelopen weken in de nieuwe Ashes of Outland uitbreiding en dit zijn onze bevindingen.

Illidan Stormrage vertelt zijn droevige verhaal…

In Ashes of Outland draait het nieuwste avontuur om Illidan Stormrage. De eens zo nobele Nightelf Mage heeft zich door demonische krachten laten verleiden en keert zich tegen zijn eigen volk. Bewapend met nieuwe krachten en een demonisch wapen zweert hij om alle demonen die hem durven te trotseren te vernietigen. Zijn enorme woede zorgt er echter voor dat hij nooit kan terugkeren naar zijn oude leven. Maar hoe speel je Illidan eigenlijk vrij?

Alle Hearthstone spelers kunnen helemaal gratis aan de slag met een speciale prologue solo adventure. Door deze te voltooien leer je niet alleen meer over Illidan’s lot, maar speel je ook de iconische Demon Hunter vrij en ontvang je een leuk deck waarmee je meteen aan de slag kunt gaan. Spelers die een paar honderd arcane dust over hebben kunnen het gratis deck zelfs nog een beetje beter maken door een handjevol kaarten te craften. Iets wat eigenlijk ongekend is en een briljante zet van Blizzard Entertainment is.

Nieuwe spelers ontvangen een extra gratis deck

Naast de nieuwe Demon Hunter heeft de Ashes of Outland uitbreiding nog veel meer te bieden. Als je bijvoorbeeld minstens vier maanden niet meer hebt gespeeld, of een nieuwe speler bent mag je gratis een competitief deck (uit Year of the Dragon) uitkiezen. Maar laat het Galakrond Warlock deck nou net de ideale counter tegen Demon Hunter zijn. Zowel de Ranked als Standard speellijsten worden namelijk geteisterd door Demon Hunters. Iets wat wij alleen maar kunnen prijzen, aangezien het juist goed is dat er eindelijk een nieuwe speelbare class is.

De Demon Hunter class voegt een nieuwe class-specific keyword aan de game toe. Sommige Demon Hunter kaarten bevatten namelijk de Outcast mechanic. Outcast kaarten bieden krachtige bonussen, mits deze gespeeld worden vanuit de meest linker of rechter positie van je hand. Door dus een beetje vooruit te plannen kunnen slimme spelers enorm veel ravage aanrichten. Het is een leuk systeem dat helemaal bij de Demon Hunter past.

Nog een nieuwe toevoeging zijn de Prime minions. Deze Legendary minions beginnen als sterke kaarten die je al vrij snel kunt inzetten. Zodra ze dood gaan wordt een sterkere versie van de Prime minion aan je deck toegevoegd. Alle negen originele classes hebben een speciale Prime minion.

Verder zijn er ook nog de Imprisoned Demons minions. Deze krachtige demonen blijven twee beurten in slaap. Beide spelers kunnen deze minion niet aanvallen. Maar zodra deze ontwaken kunnen ze de loop van een match volledig omgooien, dankzij krachtige eigenschappen en effecten.

Outcast kaarten bieden krachtige bonussen, mits deze gespeeld worden vanuit de meest linker of rechter positie van je hand.

Voor de spelers die graag Ranked spelen heeft Blizzard Entertainment een nieuw ranking systeem bedacht. De verschillende competities zijn verdeeld in Bronze, Silver, Gold, Platinum, Diamond en Legend. Het duurt dus wel even voordat je Diamond of Legend behaalt. Vrees echter niet, want zelfs met een beginner deck is het niet al te moeilijk om Gold 10 te bereiken. De aanhouder wint, dus blijf gewoon lekker spelen. Het nieuwe ranking systeem brengt bovendien ook nieuwe beloningen met zich mee. Na vijf wins ontvang je zoals gewoonlijk je gratis cardback. Maar dit keer ontvang je ook verschillende Rare kaarten en gratis pakjes kaarten die je aan het einde van het seizoen kunt openen. En zeg nou zelf, gratis pakjes kaarten zijn altijd mooi meegenomen.

Kaarten met animaties blijven cool

Veel spelers zijn dol op de gouden versies van kaarten. Deze tonen namelijk een simple animatie, vergeleken met de standard versies van de kaarten. Ook Ashes of Outland heeft een hele lading nieuwe geanimeerde kaarten aan de game toegevoegd. Persoonlijk disenchant ik al mijn gouden kaarten, zodra ik de benodigde twee standaard versies heb, zo kun je namelijk best wat arcane dust verzamelen. Verder zul je op grafisch gebied niet echt wat bijzonders in Hearthstone vinden. Het is en blijft nou eenmaal een simpele game die je op de PC, Smartphone of Tablet speelt.

Op zoek naar schatkisten!

Op het moment van schrijven kunnen we helaas nog niet aan de slag met de nieuwe Solo Adventure van de Ashes of Outland uitbreiding. Maar als we kijken naar de vorige uitbreidingen zal ook dit keer weer allerlei leuks aan de game toegevoegd worden voor PVE liefhebbers. In de tussentijd kun je natuurlijk ook altijd terug in Galakrond’s Awakening duiken om wat exclusieve kaarten te bemachtigen. Deze worden op dit moment namelijk nog steeds in veel Ashes of Outland decks gebruikt.

Ashes of Outland is een geweldige uitbreiding

Het is altijd even wennen als het nieuwe Hearthstone jaar begint. Je oude favoriete decks zijn vaak niet meer bruikbaar of enkel in het Wild format te gebruiken. Gelukkig is de nieuwe Demon Hunter geweldig en kun je de held en zijn basis deck helemaal gratis aan je collectie toevoegen. De nieuwe Outcast, Prime en Imprisoned Demons kaarten hebben daarnaast veel potentie en we zijn benieuwd wat de solo adventure binnenkort te bieden heeft. Eindelijk heeft de ranked modus wat meer te bieden dan alleen maar een cardback, wat dust en gold.