NieR: Automata Game of the YoHRa Edition Review

• Titel: NieR: Automata Game of the YoRHa Edition
  • Releasedatum: 26 februari 2019

Ervaar de beste versie van NieR: Automata!

Zo nu en dan wordt een game uitgebracht die je maar niet uit je hoofd kunt krijgen. Soms gaat het om een inspirerend verhaal, de geweldige gameplay of juist personages die net even wat anders zijn. In NieR: Automata vind je al deze elementen terug en is het zeker niet vreemd dat veel spelers de game nog altijd met veel plezier spelen. De originele game werd immers al in 2017 uitgebracht en ontving verschillende awards voor onder andere Best Narrative en Best Score/ Soundtrack. Als je het explosieve avontuur van androids 2B en 9S nog niet eerder hebt ervaren is dit je kans. NieR: Automata Game of the YoHRa Edition is wellicht de beste versie van de game tot nu toe. Hoe deze is bevallen lees je hier.

Een avontuur gevuld met verschillende eindes

Het verhaal van NieR: Automata is vrij complex omdat de game allerlei verschillende eindes bevat. Je begint het avontuur echter met 2B, een krachtige android die bewapend met zwaarden allerlei dood en verderf verspreidt. Het is aan 2B en later 9S om de dreiging van de machines tegen te gaan en Adam en Eve, de fysieke manifestaties van het machine netwerk, voor eens en altijd te stoppen. Gedurende het verhaal zul je achter vele geheimen komen en achterhalen wie 2B nou eigenlijk is en waarom haar missie zo belangrijk is. Ieder hoofdstuk biedt de speler een nieuw perspectief en dat is wat het verhaal van NieR: Automata zo interessant maakt.

NieR: Automata is een hybride game

In essentie is NieR: Automata een action role-playing game waarin spelers op avontuur gaan in een open wereld. Dit kun je lopend doen of in sommige gevallen in een stoere vliegende mech. De post-apocalyptische wereld heeft veel weg van een kleine stad. Dit zorgt er voor dat exploratie niet intimiderend is en je al gauw bepaalde routes gaat herkennen. Je vind allerlei sidequests waar je andere androids helpt met simpele opdrachten. Deze zijn zeker niet bijzonder maar voegen wel karakter aan de wereld toe. Daarnaast kun je ook gebruik maken van een fast travel systeem en wilde dieren waar je op kunt rijden.

Het hoogtepunt van de gameplay in NieR: Automata is ongetwijfeld de combat. Dankzij ontwikkelaar Platinum Games, bekend van titels als de Bayonetta-serie en Metal Gear Rising: Revengeance, weet je dat het met het knokken wel goed zit. Combat is razendsnel en bijzonder elegant. Gevechten zijn niet simpel gebruik maken van lichte en zware aanvallen, in NieR: Automata zul je constant gebruik maken van verschillende soorten zwaarden. Het combineren van de verschillende wapens zorgt voor prachtige animaties en uiteraard dodelijke resultaten. Daarnaast is 2B bijzonder lenig en zul je met veel gemak vijandelijke aanvallen kunnen ontwijken. Je zou zelfs kunnen zeggen dat NieR: Automata bijna een soort spirituele opvolger is van Metal Gear Rising: Revengeance. 9S is misschien niet zo bekwaam als 2B, maar al snel zul je inzien wat hem zo belangrijk maakt tijdens dit geweldige avontuur.

2B wordt ook vergezeld door haar eigen persoonlijke pod die haar verschillende soorten ondersteuning kan bieden. Het zwevende robotje kan op afstand vijanden aanvallen, maar is ook een manier om je persoonlijke vechtstijl aan te passen. Je kunt namelijk verschillende computerchips installeren die bepaalde stats verhogen of geautomatiseerde acties activeren. Een voorbeeld is dat de pod 2B’s levensmeter in de gaten houdt. Zodra deze onder een bepaald punt komt zal de pod je automatisch genezen. Erg handig!

Zelfs na twee jaar staat de gameplay nog als een rots en is het iets waar andere ontwikkelaars veel van zouden kunnen leren.

Mocht je dan toch een keer verslagen worden door moordlustige robots zul je al je ervaringspunten kwijtraken. Dit gebeurt enkel als je niet terugkeert naar de locatie waar je bent gesneuveld. Een systeem die sommigen van jullie mogelijk wel kennen uit games als Dark Souls en het meer recente Darksiders 3. Je kunt daarnaast ook nog alle geïnstalleerde computerchips van je pod kwijtraken. Dit zorgt er dus zeker voor dat je altijd op het randje van je stoel zit.

NieR: Automata is het type game die succesvol verhaal, hack-and-slash en shoot-em-up gameplay combineert in een unieke titel waar we Platinum Games en Director Yoko Taro zeker voor mogen bedanken. Zelfs na twee jaar staat de gameplay nog altijd als een rots en is het iets waar andere ontwikkelaars veel van zouden kunnen leren.

NieR: Automata kan nog altijd meedraaien

Grafisch gezien is NieR: Automata  op sommige momenten nog al een grauwe game en kun je wel merken dat de titel inmiddels wat ouder is. Toch zorgen de graphics voor een speciale sfeer. Het is vooral de dynamische combat die de show steelt. Flitsende bewegingen, prachtige animaties en grote explosies sieren de wereld van 2b en 9S. De imposante baasgevechten voegen ook veel aan het grafische spektakel van de game toe. 2B is een geblinddoekte sexy Gothic Lolita…mega Japans dus… Of het functioneel is om op hoge hakken door de wereld van NieR: Automata rond te rennen betwijfel ik, maar ze doet het in ieder geval in stijl. De vele vijanden zien er bovendien ook goed uit en hebben erg veel charme. Het zijn vaak vriendelijke uitziende robotjes met een dodelijke agenda.

NieR: Automata bevat prachtige muziek

Het is niet voor niets dat NieR: Automata tijdens de Game Awards 2017 de prijs voor Best Score/ Soundtrack binnensleepte. De game zit namelijk boordevol prachtige en vooral sfeervolle muziek van componist Keiichi Okabe. Zelf ben ik echter niet echt een fan van de Engelse dub voor deze game, maar je kunt dit gelukkig op Japans instellen als je echt hardcore wilt zijn. De geluidseffecten in de game zijn overigens ook erg goed gedaan en voegen veel toe aan de bliksemsnelle explosieve combat van dit hack-and-slash avontuur.

Welke einde is jouw favoriet?

Met NieR: Automata zul je vele uren zoet zijn. De game bevat namelijk allerlei verschillende eindes. Als je het complete verhaal wilt ervaren zul je de game dus meerdere keren uit moeten spelen. Daarnaast bevat de NieR: Automata Game of the YoHRa Edition ook nog wat extra content die niet in de originele game zat. Dankzij de bijgevoegde 3C3C1D119440927 uitbreiding ontvang je:

• Drie nieuwe outfits: 2B’s Revealing Outfit, 9S’s Young Man’s Outfit en A2’s Destroyer Outfit.
  • Nieuwe uitdagende gevechten in drie verschillende arena’s waar je het opneemt tegen Square Enix’s CEO Yosuke Matsuda en Platinum’s CEO Kenichi Sato.
  • Nieuwe verhaal elementen die de fascinerende wereld van NieR: Automata uitbreiden.
  • Nieuwe hairsprays en accessoires waarmee je het uiterlijk van 2B en 9S naar smaak kan aanpassen.
  • Nieuwe Jukebox tracks.
  • Pod skins: de Grimoire Weiss (uit de originele NieR game) Pod skin, de Retro Grey Pod skin, de Red Pod Skin en de Cardboard Pod skin.

Deze versie van NieR: Automata zit dus boordevol content die je niet mag missen!

NieR: Automata, de game die iedereen een keer moet ervaren!

Liefhebbers van een hack-and-slash avontuur met een goed verhaal, interessante personages en bevredigende combat zitten met NieR: Automata helemaal goed. Het avontuur van 2B, 9S en A2 bevat veel verschillende eindes en staat garant voor tientallen uren speelplezier. NieR: Automata Game of the YoHRa edition is wat mij betreft daarom de perfecte game voor nieuwe spelers en zeker de moeite waard om aan je collectie toe te voegen.