Star Wars Squadrons Review

• Titel: Star Wars Squadrons
  • Uitgever: Electronic Arts
  • Releasedatum: 2 oktober 2020

Star Wars Squadrons brengt space combat naar je huiskamer

Het heeft even geduurd maar deze maand konden we eindelijk aan de slag met Star Wars Squadrons. Een titel die zich dit keer niet op krachtige Jedi’s of kwaadaardige Sith richt, maar spelers in de cockpit plaatsen van allerlei verschillende iconische ruimteschepen uit het omvangrijke Star Wars-universum. Altijd al als een X-Wing piloot door het leven willen gaan? Star Wars Squadrons biedt je deze ervaring. Maar dit keer kun je ook in de geweldige voertuigen van het keizerrijk stappen. Hoe dit is bevallen lees je hier.

Vernietig het rebelse uitschot!

Star Wars Squadrons speelt zich af na de gebeurtenissen van Star Wars: The Return of the Jedi. Als speler kun je jouw eigen piloot creëren en kiezen of je voor het keizerrijk of de rebellen vliegt. Voor mijn eerste playthrough koos deze Star Wars fan voor het keizerrijk. Een TIE Fighter besturen stond namelijk al een tijdje bovenaan mijn verlanglijstje. Het verhaal begon met een missie van niemand anders dan Darth Vader zelf. Spoor de rebellen op en vernietig hun vloot, makkelijker gezegd dan gedaan meneer Vader. Samen met Captain Lindon Javes en Terisa Kerill ga je er op uit om de rebellen uit te schakelen, maar dan gebeurt er iets “onverwachts”…

In Star Wars Squadrons leer je hoe je een ruimteschip moet besturen

Zodra je in jouw favoriete ruimteschip stapt merk je al snel dat er best wel wat bij komt kijken om een TIE Fighter of X-Wing piloot te zijn. Helemaal als je geen levensechte Luke Skywalker bent. De basis van het rondvliegen en het besturen van je voertuig is niet moeilijk. Maar al gauw leer je allerlei uitgebreide tactieken om je tegenstanders in het luchtruim…of eigenlijk in de ruimte te overmeesteren. Deze zijn een stuk uitgebreider. Je zult in iedere situatie moeten bepalen of je energie schakelt naar de snelheid en beweegbaarheid van je schip, of dat je juist je lasers een krachtige boost geeft. Het is een leuk systeem die je door middel van een druk op de d-pad reguleert.

Als je haast hebt activeer je dus de overdrive modus van je motor. Maar als je dat perfecte schot in je vizier hebt kun je er voor kiezen om alle energie van je schip naar de wapens om te leiden. Word je een beetje te veel geraakt? Geen probleem, je kunt je deflector shields ook gewoon een boost geven. Het systeem werkt vreselijk goed en is ook nog eens erg belangrijk. Daarnaast geeft het je echt een gevoel dat je een ruimtepiloot bent.

Als je geen ruimtevaart-rijbewijs hebt bemachtigd in de klassieke Star Wars: Rogue Squadron kost het je misschien even wat extra tijd om aan de gameplay te wennen. Maar voor je het weet zul je zonder probleem door het omvangrijke universum vliegen.  Vijanden verslaan voelde altijd erg bevredigend, al zijn de missies die je ontvangt niet echt bijzonder. Het komt vaak neer op het neerschieten van vijandelijke ruimteschepen en het begeleiden en beschermen van teamleden. Maar zeg nou zelf…heel veel anders deden de piloten in de Star Wars films niet. Op een gegeven moment kan het wel een beetje repetitief aan voelen.

De manier waarop de story modus van Star Wars Squadrons in elkaar zit kan ook zeker wat verbetering gebruiken. Tussen de missies zul je vanuit de hangaar met een soort point-and-click systeem met mensen praten en vergaderingen bijwonen. Dit was bijzonder saai en gaf me het gevoel dat ik zo snel mogelijk weer in de cockpit wilde stappen. Wat ontwikkelaar EA Motive hier mee wilde bereiken is mij in ieder geval nog niet duidelijk. Een missie menu of iets dergelijks was mogelijk een betere keuze geweest.

Vijanden verslaan voelde altijd erg bevredigend, al zijn de missies die je ontvangt niet echt bijzonder.

Iets wat wel erg goed werkt is de multiplayer modus van de game. Helaas kun je maar uit twee verschillende modi kiezen. Er zijn 5v5 Team Deathmatch gevechten of Fleet Battles. Vooral de laatste is erg leuk en laat je het samen met je team opnemen tegen kolossale vlaggenschepen. Er zijn echter maar zes verschillende maps beschikbaar, dus nou maar hopen dat er in de nabije toekomst wat meer maps worden toegevoegd. De multiplayer modus is overigens niet weggelegd voor amateurpiloten. Je zult de verschillende systemen van de game goed moeten begrijpen als je succesvol wilt zijn. Er zijn tevens allerlei loadout mogelijkheden en customization opties in de multiplayer modus te vinden. En dat allemaal zonder microtransacties! Hoera!

Tot slot kun je de hele game in VR spelen. En dit is zeker een aanrader als je Star Wars Squadrons op een nog intiemere manier wilt ervaren. De VR headset brengt namelijk heel wat gameplay voordelen met zich mee en geeft je nog meer het gevoel dat je echt in een cockpit van jouw favoriete ruimteschip zit.

Het universum is een prachtige plek

Iets wat Star Wars Squadrons erg goed doet zijn de graphics. Het was werkelijk een genot om door de ruimte te vliegen en langs een kolossale Star Destroyer te bewegen. Je waant je al gauw in een heuse Star Wars film, waarin jij dit keer de hoofdrol speelt. De personages zien er redelijk goed uit, maar die zijn slechts in cutscenes en tussen missies te zien. Het zijn vooral de prachtige ruimteschepen en omgevingen die de show stelen. Daarnaast voegt de VR modus een extra laagje wow-factor aan het grafische aspect van de game toe.

Pew pew…laser geluiden

Er zijn twee geluidseffecten die elke Star Wars fan wel kent. Het iconische geluid van een TIE Fighter die rakelings langs je vliegt en het geluid die de laserwapens maken. EA Motive heeft dit geweldig gedaan en dat mag gezegd worden. De sound design van Star Wars Squadrons is namelijk van het hoogste niveau. Daarnaast past de muziek ook erg goed bij de game. Niemand minder dan Gordy Raab, die ook de muziek voor Star Wars: The Old Republic, Star Wars Battlefront, Star Wars Battlefront II en Star Wars Jedi: Fallen Order heeft gecomponeerd, voorziet de game van glorieuze muziek. Het is niet voor niets dat de beste man de afgelopen jaren talloze awards voor zijn muziek in de wacht heeft gesleept.

Zit Star Wars Squadrons boordevol content?

De gemiddelde speler zal ongeveer een tiental uurtjes spenderen aan de story modus van Star Wars Squadrons. Deze is nou niet bepaald omvangrijk en op sommige gebieden een beetje saai en repetitief. Je moet het dus vooral van de multiplayer modus hebben. Let wel op dat je heel wat zult moeten oefenen om succesvol te kunnen zijn in deze competitieve modus. Star Wars Squadrons is helaas een spel die je voor korte momenten speelt en niet iets is waar je tientallen uren zoet mee zult zijn.

Star Wars Squadrons bedoelt het goed

Met deze nieuwste Star Wars titel kun je jouw kinderdroom om in een TIE Fighter of X-Wing rond te vliegen verwezenlijken. De uitgebreide gameplay mechanics helpen hier enorm bij. Maar op sommige gebieden slaat EA Motive de plank een beetje mis. De story modus is niet altijd even leuk, al kun je deze wel vanuit twee verschillende perspectieven spelen. De multiplayer modus is  daarnaast een beetje te mager. Meer modi en meer omgevingen hadden de multiplayer zeker naar een hoger niveau kunnen tillen. Grafisch ziet de game er geweldig uit en de VR functionaliteit is ook zeker de moeite waard. De game is in ieder geval niet slecht, maar ook niet meteen een must have. Star Wars fans zullen er waarschijnlijk de meeste plezier aan beleven.