Destiny 2: Forsaken review

• Titel: Destiny 2: Forsaken
  • Uitgever: Activision
  • Releasedatum: 4 september 2018

Destiny 2: Forsaken is voor zowel oude als nieuwe Guardians

Iets meer dan een jaar geleden konden Guardians aan de slag met Destiny 2, het vervolg op een avontuur waar wij persoonlijk letterlijk duizenden uren in hadden geïnvesteerd. Het begon erg goed, zoals je hier in onze review kon lezen, maar bij de release van de Curse of Osiris uitbreiding begonnen veel van ons zich te realiseren dat Bungie de weg een beetje kwijt was. Dit zorgde er voor dat wij de Warmind uitbreiding volledig hebben overgeslagen, ondanks het feit dat we wel een season pass hadden. Destiny 2: Forsaken gooit alles op de kop en biedt spelers een heleboel verbeteringen, maar of dit genoeg is kunnen we nu nog niet echt bepalen. Wij gingen de afgelopen week op avontuur in het nieuwe gebied en op jacht naar al die nieuwe shiney loot! Hoe dit ons is bevallen lees je hier.

Destiny 2: Forsaken is een verhaal over wraak

Er mag gezegd worden dat Bungie ballen heeft. Het leek de studio namelijk een goed idee om hun meest geliefde personage te vermoorden. Dit moest spelers motiveren om de game in te duiken en wraak te nemen om de moordenaar van Cayde-6. Het begint allemaal met Prins Uldren Sov, de Master of Crows, broer van Koningin Mara Sov en (wat ons betreft) een van de meest irritante personages uit het Destiny universum. Tijdens de kolossale ruimteoorlog tegen Oryx en zijn Dreadnought wordt Koningin Mara Sov’s vloot volledig vernietigd. Velen denken dat ze dood is, maar Uldren gelooft dit niet en gaat op zoek naar een manier om zijn geliefde zus terug te brengen. Zonder na te denken laat hij acht van de meest gestoorde Fallen Baronnen los op het universum door de Prison of Elders op te blazen. Het is aan de Guardians om deze geduchte tegenstanders op te sporen, uit te schakelen en Uldren voor het gerecht te slepen. Er is echter maar een dunne scheidingslijn tussen goed en kwaad, iets wat je in Destiny 2: Forsaken zult leren. Het is tijd voor wraak!

De jacht op de Fallen Baronnen is geopend!

De campaign van Destiny 2: Forsaken zit erg goed in elkaar en combineert verschillende gameplay modi uit de game om betekenis te geven aan de missies die je moet voltooien. Elke Fallen Baron heeft namelijk een specialiteit en biedt spelers unieke uitdagingen. De eerste zes Baronnen vind je in de vorm van Adventure missies, maar voor de laatste twee zul je wat anders moeten doen. Wees wel gewaarschuwd, want als je zoals ons de Warmind uitbreiding hebt overgeslagen zul je mogelijk eerst wat betere gear moeten verzamelen. De boost naar level 30 is namelijk niet voldoende om meteen op jacht te gaan naar deze uitdagende tegenstanders. Iets wat best een minpunt is voor nieuwe of terugkerende spelers. Gelukkig heb je al vrij snel nieuwe gear verzameld en raden we je aan om eerst even powerlevel 420 te bereiken. Een dode Guardian kan namelijk niet schieten en geloof ons dat je vaak zult sterven als je powerlevel te laag is.

De manier waarop wapens werken is ook veranderd. Wapens hebben weer random rolls gekregen, dus is het goed mogelijk dat je zonder dit te beseffen een juweel van een wapen in je inventory hebt zitten. Gooi dus niet meteen alles weg en wacht even tot het duidelijk is welke guns goed werken en wat gezien wordt als een “god-roll”. Nu Bungie de vault heeft verhoogd naar 500 items kun je namelijk zonder probleem heel wat spullen bewaren. De gunplay van Destiny is altijd al goed geweest en de nieuwe pijl en boog werkt nog beter dan ik had gedacht. De boog voelt krachtig aan, heeft heel veel range en past gewoon perfect bij een Hunter. Vernieuwend is het echter niet, aangezien spelers van de free-to-play game Warframe al jaren bewapend zijn met bogen.

De campaign van Destiny 2: Forsaken zit erg goed in elkaar en combineert verschillende gameplay modi uit de game om betekenis te geven aan de missies die je moet voltooien.

In eerste instantie lijkt Tangled Shore een kleine zone te zijn. Maar al snel zul je merken dat dit nieuwe gebied vol met ondergrondse faciliteiten zit, die de omvang van het gebied zeker verdubbelen. Maar de echte fun begint pas als je de Dreaming City hebt vrijgespeeld. Er zijn nieuwe Public Events, Lost Sectors en Adventures. Na het voltooien van de campaign openen er bovendien nieuwe missies waarmee je onder andere toegang tot de Raid kunt vrijspelen. Wij hebben de nieuwe Raid helaas nog niet kunnen ervaren omdat deze nog niet uit is en zullen dit dus niet meenemen in de beoordeling van deze review. Na zo lang weg te zijn geweest zullen er ongetwijfeld zaken zijn die we op dit moment over het hoofd hebben gezien. Destiny 2: Forsaken is in ieder geval al een hele verbetering als je dit vergelijkt met vorig jaar. Hopelijk heeft Bungie dit keer goed naar de spelers geluisterd.

Destiny 2: Forsaken ziet er geweldig uit

Op grafisch gebied heeft de Destiny-reeks nooit teleurgesteld en in Destiny 2: Forsaken is dit ook niet anders. De game blijft er gewoon prachtig uit zien en vooral de nieuwe Fallen vijanden zijn geweldig. De acht Baronnen hebben allemaal een eigen identiteit en bijbehorende speciale krachten. De Tangled Shore bevat duistere catacomben, verlaten bunkers en ondergrondse grotten. Het was keer op keer weer spannend om op ontdekkingsreis te gaan. Het enige minpunt die we hebben kunnen vinden is de gear die je ontvangt. Grotendeels zat er niet echt iets nieuws bij en hadden we gehoopt dat er een aantal unieke sets met een Fallen thema aan de game toegevoegd zouden worden. Mogelijk is dit wel het geval bij de gear uit de nieuwe raid en bij de powerlevel 500+ items.

De soundtrack van Destiny 2: Forsaken is geweldig

Met de muziek van Destiny 2: Forsaken zit het helemaal goed! De prachtige muziek transformeert spannende momenten in epische momenten en is geweldig voor de sfeer van de game. Het is daarom ook zeker aan te raden om de soundtrack een keertje goed te beluisteren. De geluidseffecten zijn tevens van hoge kwaliteit en het blijft een goed gevoel om de vele explosies, het vijandelijke gebrul van krachtige monsters en het overtuigende geknal van wapens door je speakers of headset te horen bulderen.

Op zoek naar shiney loot!

Met Destiny 2: Forsaken ben je wel even zoet, want er is weer gigantisch veel in de game te doen. Het vernieuwde Bounty systeem beloont je met krachtige items en zijn nu zeker de moeite waard om te doen. Daarnaast kun je ook aan de slag op de oudere planeten en wordt je niet gedwongen om alleen maar in de Tangled Shore rond te hangen. Nog een belangrijk stukje replay value is de nieuwe Gambit modus. Gambit combineert PVE en PVP om een unieke speelervaring te bieden. Wij hadden niet verwacht dat er zo veel plezier in te vinden was. Zelfs als je niet van PVP houdt is Gambit namelijk zeker de moeite waard om uit te proberen. Als je toch liever PVE content speelt heb je natuurlijk ook nog de nieuwe Raid, drie (op PlayStation 4 zelfs vier) splinternieuwe Strikes en allemaal nieuwe supers.

Destiny 2: Forsaken heeft charme

Zonder iets te spoilen kunnen we zeggen dat de campaign van Destiny 2: Forsaken erg leuk was om te spelen. De invloed van Highmoon Studios heeft dus zeker geholpen. De terugkomst van random rolls op wapens verlengd de levensduur van de game, want jagen op dat wapen met een perfecte god-rolls kan even duren. Daarnaast is er natuurlijk een nieuwe Raid, nieuwe Strikes, de geweldige PVE/PVP Gambit modus en nog veel meer! Grafisch is de game nog altijd wonderschoon en zijn de muziek en geluidseffecten van het hoogste niveau. Destiny 2: Forsaken bevat genoeg nieuwe content om weer een paar maanden zoet te zijn. Geef de game dus zeker een kans. Bungie heeft zo te zien geleerd van het verleden.