Arms Review

• Titel: ARMS
  • Uitgever: Nintendo
  • Platform: Nintendo Switch
  • Releasedatum: 28 juni 2017

Zal ARMS het goed in eSport’s doen?

Dit hele weekend nemen de beste fighting game spelers het weer tegen elkaar op in het jaarlijkse Evolution toernooi. Dit populaire evenement vindt elk jaar plaats in Las Vegas en bevat dit jaar games als Street Fighter V, Tekken 7, Guilty Gear Xrd REV 2, Injustice 2, Super Smash Bros. Melee, Super Smash Bros. for Wii U, BlazBlue Central Fiction, The King of Fighters XIV en tot slot Ultimate Marvel VS. Capcom 3. Een aantal van deze titels zijn splinternieuw, maar het is vrij uniek dat Nintendo (nog steeds) ook wordt vertegenwoordig met hun twee meest populaire fighting games. Met ARMS biedt Nintendo spelers en fans een nieuwe titel die mogelijk best goed in de eSports zou kunnen presteren. Bevat de game echter wel genoeg diepgang, of is het enkel de opgepoetste versie van de Wii Sports Boxing game? Wij gingen aan de slag met de vele kleurrijke ARMS personages. Hoe dit ons is bevallen lees je hier.

Simpele gameplay zorgt voor een lading plezier

ARMS is een titel die je vrij snel onder de knie kunt krijgen. De fundering heeft eigenlijk erg veel weg van rock, paper, scissors. De game laat je als speler continu raden wat je tegenstander van plan is. Wat betekent dit? Blocken wint van een aanval, een aanval wint van een worp en een worp wint van een block. Simpel toch? Vrijwel elke fighting game hanteert immers deze principes. In ARMS mag je echter als een gek met je armen rondzwaaien dankzij de motion controls van de game. Iets wat we de afgelopen jaren best wel gemist hebben. Nog een belangrijk stukje gameplay is positionering. Om een match te winnen zul je namelijk veel moeten bewegen om aanvallen van je tegenstander te ontwijken en hier een krachtige counter op los te laten. Het heen en weer dashen en springen brengt een leuke dynamiek en veel snelheid met zich mee.

De Joycons  geven je als speler veel meer mogelijkheden

In traditionele fighting games zijn motion controls niet echt handig. In ARMS zul je juist motion controls moeten gebruiken. De Joycon’s geven je als speler namelijk veel meer mogelijkheden. De Joycon een richting opdraaien zorgt er bijvoorbeeld voor dat je een aanval kan laten bijdraaien en een ontwijkende tegenstander toch nog zult raken. De meeste gevechten in ARMS beginnen daarom ook op afstand. Het doel is om je tegenstander uit te lokken en zijn onoplettendheid onmiddellijk af te straffen met een worp of krachtige Rush of Charged aanval. Zodra je een speciale aanval inzet (je moet hier natuurlijk wel eerst je Rush meter voor vullen) zul je meer schade aanrichten en een regen van vuisten op je tegenstander loslaten. Gevechten kunnen zodra beide spelers weinig levensenergie over hebben daarom nog al intens worden en lieten ons in ieder geval op het puntje van onze stoelen zitten. Reken dus maar op intens gezwaai van armen, geschreeuw, gevloek en mogelijk zelfs wat gehuil.

In deze multiplayer game kun je kiezen uit een heleboel verschillende personages. De sluwe schaduwsluiper Ninjara is bliksemsnel en kan midden in de lucht verdwijnen. Erg handig om tegenstanders in verwarring te brengen. Als je toch meer van een langzame, maar enorm sterke personage houdt is Master Mummy bijvoorbeeld een goede keus. Op de een of andere manier doet hij veel denken aan King Hippo uit het originele Punch Out. De wulpse Twintelle is een personage die zowel snel als sterk is. Er zit dus voor iedereen wel iets bij en door middel van DLC zullen nieuwe vechtersbazen aan ARMS worden toegevoegd. Mr. Brass, een van de bazen uit de Grand Prix modus, zal binnenkort bijvoorbeeld als Max Brass aan de game worden toegevoegd.

De ARMS personages hebben charme

De cartoony look van de ARMS personages werkt perfect. Ten eerste past het gewoon helemaal bij het omvangrijke Nintendo Universum van kleurrijke personages. Daarnaast zijn de verschillende personages en “arms” erg goed uitgewerkt. Voor de match begint kun je een linker en rechter arms selecteren en elke ronde je loadout veranderen. De arms bevatten bovendien verschillende elementen die allerlei coole visuele effecten aan je personages armen toevoegen. Denk aan vuur, bliksem of ijs effecten, om maar een aantal op te noemen. De verschillende arena’s zien er overigens ook erg mooi uit en hebben net zoals de personages enorm veel charme. Je moet echter wel van de cartoony look houden om er natuurlijk volledig van te kunnen genieten.

Vrolijke deuntjes voor een kleurrijke game!

ARMS bevat een hele lading vrolijke muziek die goed bij de game past. Maar wat echt de show steelt op het gebied van audio zijn de verschillende geluidseffecten in de game. Aanvallen krijgen hierdoor wat meer aanwezigheid en geven je het gevoel dat de verschillende arms ook echt uniek zijn. Personages praten eigenlijk vrijwel helemaal niet, maar het is eigenlijk wel erg grappig om te horen wat de ARMS vechters allemaal uitschreeuwen zodra ze wat te zeggen hebben.

Is er naast de Versus modus plezier in ARMS te vinden?

Naast de standaard Versus modus is er eigenlijk niet erg veel spannends in ARMS te vinden. Er zijn een aantal speciale mini games in de vorm van 1 vs 1 modi’s als V-Ball (volleybal), Hoops (basketbal), 1 vs 100 (hierin vecht je tegen een leger van bots), Skillshot (raak allerlei bewegende doelwitten) en Grand Prix.

In de Grand Prix modus neem je het op tegen tien (of elf, afhankelijk van de geselecteerde moeilijkheidsgraad) tegenstanders en zul je twee mini games moeten voltooien. Deze modus kan best uitdagend zijn en beloont spelers met in-game geld waarmee je nieuwe arms kunt unlocken. We hadden echter gehoopt dat je ook volledig nieuwe outfits voor je ARMS personages zou kunnen vrijspelen. Je moet het helaas doen met een aantal verschillende kleuren voor kostuums van de personages, wat dus best teleurstellend is.

Heeft ARMS onze harten gestolen?

Qua gameplay zul je met ARMS heel wat online of offline plezier kunnen beleven. De verschillende personages en talloze arms zorgen voor nieuwe strategieën en heel wat replay value. Het simplisme van de game maakt ARMS makkelijk om te leren, maar best uitdagend om werkelijk een ster in te worden. De motion controls werken erg goed en zijn zeker een verbetering sinds Wii Sports Boxing. Grafisch is de game erg gepolijst en passen de verschillende vechters en de ARMS wereld perfect in het Nintendo Universum. Naast de Grand Prix modus en Versus modus zijn er nog een aantal mini games die onze aandacht helaas niet lang konden vasthouden. ARMS is een leuke game geworden, maar we zijn er niet zeker van of dit Nintendo’s nieuwe eSports game zal kunnen worden. Wel kunnen we claimen dat ARMS zeker in je Nintendo Switch collectie thuis hoort. Zo heb je (naast Mario Kart 8 Deluxe en Splatoon 2) in ieder geval wat te doen tot de nieuwe The Legend of Zelda: Breath of the Wild DLC uit is.