Trials of Mana Review

• Titel: Trials of Mana
  • Uitgever: Square Enix
  • Releasedatum: 24 april 2020

Trials of Mana in 3D, wie had dat ooit gedacht?

Fans van Japanse roleplaying games herinneren zich Secret of Mana misschien nog wel. Een klassieke JRPG waar velen van ons op de Super Nintendo van hebben mogen genieten. Trials of Mana (in Japan bekend als Seiken Densetsu 3), het vervolg op de klassieker van Squaresoft, is dit jaar volledig in een nieuw jasje gestoken en opnieuw uitgebracht.  De remake van Trials of Mana is dit keer bovendien volledig in 3D te spelen. Wij waren daarom reuze benieuwd naar deze game en hier lees je onze bevindingen. Kan Trials of Mana de klassieker evenaren of had Square Enix zich beter op een volledig nieuwe game kunnen richten?

De Goddess of Mana heeft gefaald!

Ooit was de wereld gehuld in duisternis en heerste kwaadaardige monsters over het land. De Goddess of Mana kon dit niet langer aanzien en gebruikte de legendarische Sword of Mana om de acht Benevodons uit de wereld te verbannen. Ze wist de monsters in verschillende Mana Stones gevangen te houden en de wereld was wederom een vredig paradijs. Het was tijd voor de godin om te rusten. Met haar krachtige magie veranderde ze zichzelf in een prachtige boom en viel ze in een lange slaap. Uiteraard duurde het niet lang voordat het kwaad in de wereld een manier zocht om de Benevodons te bevrijden. Een vreselijke oorlog werd ontketend en de Goddess of Mana, nu een sluimerende magische boom,  begon langzaam te sterven. Het is aan zes uitverkoren helden om de Benevodons te stoppen en de wereld te redden. Dit zijn de Trials of Mana!

Real-time combat werkt geweldig.

Het vechtsysteem van Trials of Mana is volledig real-time combat. Dit maakt het managen van je team daarom heel erg belangrijk om krachtigere vijanden te verslaan. Je kunt moeiteloos van personages wisselen en maakt gebruik van twee verschillende ring menu’s. Deze menu’s pauseren de game en geven spelers de mogelijkheid om de situatie te beoordelen en de juiste handeling te kiezen. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden is dit erg handig en kan het je leven redden. Het enige nadeel is dat het begin van de game nog al makkelijk is. Je bent maar een beetje op knoppen aan het rammen en aanvallen aan het ontwijken. Maar vrees niet, het wordt namelijk een stuk beter zodra je nieuwe classes kunt selecteren. Elk personage kan uit verschillende classes kiezen en een Light of Dark pad selecteren. Hiermee bepaal je welke eigenschappen je personages vrijspelen en dit zijn er nog al wat. Dit systeem zorgt er voor dat elke speler een andere ervaring kan hebben.

Een van de leukste aspecten van de gameplay in Trials of Mana zijn de creatieve boss fights. Kennis van je teamleden is hier van cruciaal belang. Is je DPS personage bijvoorbeeld wel voorbereid om elemental aanvallen uit te voeren, om de zwaktes van een vijand uit te buiten? Of heeft je healer wel de juiste magie geselecteerd? Ga zo maar door. Gelukkig is de AI van je teamgenoten erg goed en kunnen ze prima de juiste beslissingen maken. Als het om healen gaat zou ik echter wel aanraden om dit zo veel mogelijk handmatig te doen. Dit geldt ook voor speciale aanvallen, want voor je het weet heeft de AI een krachtige aanval verspild op een zwakke tegenstander. Je kunt overigens ook de strategy van je personages naar voorkeur aanpassen, hiermee bepaal je van te voren hoe je AI reageert op bepaalde situaties. Het werkt redelijk goed en geeft je wat minder kopzorgen tijdens de intensieve gevechten die zult moeten overwinnen.

Trials of Mana is kleurrijk, een beetje vreemd, maar vooral erg leuk.

Vreemd genoeg zitten er geen sidequests of side stories in de vernieuwde Trials of Mana. De diversiteit vind je juist in de verschillende verhalen die gekoppeld zijn aan ieder personage. Er zijn in total zes personages (Angela, Duran, Riesz, Kevin, Charlotte of Hawkeye), die allen een eigen origin story hebben die invloed zullen hebben op het overkoepelende verhaal. Het is echter niet verplicht om de game zes keer uit te spelen. Trials of Mana is vooral een lineaire game. Je reist van locatie naar locatie om het verhaal te ervaren en opdrachten te voltooien.

Personages als Kevin en Duran waren al gauw mijn favorieten. Met deze twee helden in je team kun je namelijk belachelijk veel schade aanrichten. Koppel hier de schattige (soms irritante) Charlotte aan vast en je hebt een team waarmee je de game met veel plezier doorspeelt.

Trials of Mana in 2D of 3D, wat is “mooier”?

Het is geen geheim dat de klassieke Trials of Mana in de Jaren ’90 al een prachtige game was. De 2D graphics hadden enorm veel charme en brachten de omvangrijke wereld met alle levendige kleuren naar je ouderwetse beeldbuis televisie. Inmiddels vinden veel mensen 2D graphics achterhaald en willen ze genieten van 3D graphics waar je u tegen zegt. De nieuwe Trials of Mana weet de wereld en personages gelukkig zeer goed in beeld te brengen, maar toch miste ik soms wel een beetje de charme van de klassieke versie. Ik ben nou eenmaal een enorme liefhebber van pixel art.

Schijnbaar heeft de Nintendo Switch versie heel erg te kampen met framerate drops en kan deze vaak niet eens 30 fps in stand houden. Hier heb je gelukkig op de PlayStation 4 geen last van. De game is super stabiel en draait als een zonnetje. Zo nu en dan zie je wel eens dat bepaalde elementen in de vele cutscenes even een paar seconden nodig hebben om te laden, maar erg storend was het niet. Trials of Mana 2020 laat zien dat de ontwikkelaars er alles aan hebben gedaan om het origineel zo trouw mogelijk te vertalen naar een modernere versie en dat is ze zeker goed gelukt.

Welke soundtrack kies jij?

Veel modern JRPG remakes bevatten de optie om te wisselen tussen nieuwe en klassieke muziek. Ook Trials of Mana ontkomt hier niet aan en dat is alleen maar goed. De klassieke soundtrack is namelijk geweldig om naar te luisteren, als je echt dat nostalgische gevoel wilt ervaren. De moderne versies van de muziek zijn net zoals de graphics erg trouw aan de originele game. Het enige nadeel is dat de soundtrack niet zo uitgebreid is. Op een gegeven moment begint de muziek in steden en dungeons een beetje monotoon te worden. Iets meer diversiteit zou daarom enorm helpen. Inplaats van alleen text hoor je personages nu ook spreken. De Engelse voiceover is echter matig, iets waar de meeste JRPG’s tegenwoordig last van hebben. Gelukkig kun je de game ook gewoon op Japans zetten.

Zes personages, zes verhalen!

Na het uitspelen van Trials of Mana is er nog genoeg te doen. Je kunt de game namelijk met alle personages uitspelen om verschillende verhaallijnen te ervaren. Daarnaast zul je ook een vierde nieuwe class optie vrijspelen. De vele verschillende items, builds en tactieken zorgen er voor dat je vele uren zoet zult zijn met Trials of Mana. Het is zeker geen straf.

Trials of Mana is een leuke JRPG

Trials of Mana is kleurrijk, een beetje vreemd, maar vooral erg leuk. Het is duidelijk te zien dat ook klassieke JRPG’s met gemak in een modern jasje kunnen worden gestoken. Dit avontuur behoudt de charme van vroeger grotendeels, maar biedt spelers nu prachtige 3D graphics. Qua story is het allemaal vrij standaard, wat niet gek is omdat de originele game bijna dertig jaar oud is. Maar laat je hierdoor zeker niet weerhouden om de game een kans te geven. Je zult aangenaam verrast worden als je van JRPG’s houdt en de originele game nooit hebt kunnen spelen. Trials of Mana kan zich wat mij betreft zeker meten met de originele game en zal ongetwijfeld een hele lading nieuwe fans van de serie genereren.