Fallout 76 Review

• Titel: Fallout 76
  • Uitgever: Bethesda Softworks
  • Releasedatum: 14 november 2018

Fallout 76 brengt eindelijk multiplayer naar de serie

Toen Fallout 76 tijdens de E3 van dit jaar werd aangekondigd kwam dit zeker als een enorme verrassing. Fallout 4 was namelijk een geweldige game waar we vele uren in hebben rondgelopen. De toevoeging van een multiplayer modus zou de Fallout serie dus zeker naar een nieuw niveau kunnen tillen. Samen met vrienden op jacht naar loot en super mutanten. Een nederzetting bouwen en deze samen verdedigen, de mogelijkheden waren eindeloos. Maar Fallout 76 is totaal niet wat de fans hadden verwacht. Wat kun je dan wel verwachten van Fallout 76? Je leest het in deze review.

In Fallout 76 ga je op zoek naar holotapes

Zoals gewoonlijk is de wereld weer naar de tyfus en ben je opgegroeid in een van de vele ondergrondse bunkers die Vault-Tec gebouwd heeft om een deel van de mensheid te beschermen. Vault 76 wordt geopend en het is tijd om de wijde wereld in te trekken en op zoek te gaan naar de Overseer. Haar laatste bericht geeft je namelijk een missie. Ga op zoek naar andere overlevenden en zorg er voor dat kerninstallaties Alpha, Bravo en Charlie niet in de handen van de verkeerde mensen vallen. Dit leidt tot een kat en muis spel waarin je continu op zoek bent naar de Overseer, maar nooit een eindpunt weet te bereiken. Het verhaal van Fallout 76 wordt namelijk vooral verteld door middel van holotapes. In dit avontuur zul je vrijwel geen charmante NPC’s tegenkomen en het verhaal kunnen beïnvloeden door bepaalde keuzes te maken. Iets wat meteen tegenstrijdig voelt als je de voorgaande Fallout games hebt gespeeld. Deze zaten juist vol met verhaal en iconische personages die een betekenis voor het verhaal hadden.

V.A.T.S. is niet langer behulpzaam

Zodra je met Fallout 76 aan de slag gaat is je eerste prioriteit het vinden van wapens. In een post-apocalyptische wereld waar je omringd bent door gevaarlijke vijanden wil je namelijk wel een stevige dosis dood en verderf kunnen uitdelen. Gelukkig vind je al zeer snel een aantal pistolen en melee wapens. Om ammunitie te besparen is het vooral op de lagere levels een goed idee om zo veel mogelijk gebruik te maken van je melee wapens. De machete is bijvoorbeeld een goed wapen om die irritante scorched makkelijk uit te roeien. Wapens kun je upgraden, repareren en uit elkaar halen om vervolgens als grondstoffen te gebruiken. Iets wat al heel snel opvalt is dat het V.A.T.S. systeem uit de voorgaande games niet langer echt behulpzaam is. Fallout 76 speelt zich namelijk volledig in real-time af.

Crafting is nog altijd erg belangrijk in Fallout 76 en de beste nieuwe toevoeging is mogelijk wel jouw persoonlijke CAMP. Jouw eigen persoonlijke stekje is namelijk draagbaar en kan (bijna) overal in de wereld geplaatst worden. Dit is bijzonder handig omdat je door middel van fast-travel gratis naar je CAMP kunt reizen. Dit is een enorme verbetering sinds Fallout 4. Je hebt bovendien helemaal zelf in de hand hoe jouw CAMP er uit komt te zien. Je kunt bijvoorbeeld een gigantisch gebouw neerzetten of kiezen voor simplisme. De belangrijkste elementen van je CAMP zijn de stashbox (waar je belangrijke items in kunt bewaren) en de workbench (waar je allerlei handige items kunt craften of upgraden). Een bed is bovendien ook geen overbodige luxe, aangezien je allerlei ziektes kunt oplopen door op de grond te slapen.

Fallout 76 is gedeeltelijk een survival game, maar nooit eerder heb ik het zo frustrerend gevonden dat ik steeds op mijn voedsel moest letten, mijn ziektes moest genezen, de straling in de gaten moest houden, genoeg schoon water moest verzamelen, etc. Ik wil verdorie gewoon rustig op onderzoek kunnen gaan zonder om de tien minuten een SOA van een super mutant op te lopen. Op een gegeven moment zul je vooral veel op zoek moeten gaan naar grondstoffen. Sterker nog, je zult vanaf het moment dat je uit Vault 76 stapt grondstoffen moeten verzamelen. Elk blikje, elke ventilator en elk plantje zijn belangrijk. Zonder grondstoffen kun je namelijk geen nieuwe upgrades voor je wapens bouwen.

Ik wil verdorie gewoon rustig op onderzoek kunnen gaan zonder om de tien minuten een SOA van een super mutant op te lopen.

Appalachia is een gigantisch gebied, maar voelt eigenlijk erg leeg aan. De afwezigheid van NPC’s of een speciale questhub zijn hier grotendeels de boosdoeners. Andere spelers kwam ik nauwelijks tegen omdat deze zo verspreid waren en vaak met andere quests bezig waren. Daarom moet je de game ook met vrienden spelen. Samen spelen is een stuk leuker, maar tilt de game echter niet naar een hoger niveau. De quests zijn bijzonder saai en laten je vaak domme opdrachtjes uitvoeren. Maar nu kun je tenminste met een vriend of vriendin gefrustreerd rond rennen.

PVP bestaat vrijwel niet in Fallout 76. Beide spelers moeten namelijk tegen elkaar willen vechten om PVP te activeren. Het voordeel hier van is dat je niet zomaar geganked kunt worden door hogere level spelers. Het nadeel is dat er nooit een dreiging is om dingen kwijt te raken. Behalve als je door wat anders sterft, iedereen kan namelijk je eigendom van de grond oppakken. Maar aangezien er vrijwel nooit iemand in de buurt is kun je snel naar je spulletjes terug rennen om ze weer veilig in je rugzak te stoppen.

In Fallout 76 kun je muteren door genoeg blootgesteld te worden aan straling. In eerste instantie denk je misschien dat dit negatief is, maar sommige mutaties kunnen afhankelijk van je speelstijl zeker ook een positief effect op de gameplay van Fallout 76 hebben. Als je bijvoorbeeld graag melee wapens gebruikt is de mutatie Twisted Muscles erg handig. Deze zorgt er voor dat je 25% meer schade aanricht met melee aanvallen en een kans dat je vijand de cripple status ontvangt. De mutatie zorgt er alleen ook voor dat je vuurwapens minder accuraat worden. Naast mutaties ontvang je bovendien ook allerlei perk cards waarmee je de eigenschappen van jouw personage volledig kunt aanpassen. Door je personage te levellen ontvang je perk packs die de perk cards bevatten. Daarnaast kun je de perk cards te alle tijden veranderen en ben je nooit gebonden aan een specifieke build. Ga dus lekker experimenteren.

Scorchbeasts zijn het hoogtepunt van Fallout 76

Tijdens je avontuur in Appalachia zul je zeker momenten ervaren waar Fallout 76 er geweldig uit ziet, het probleem is echter dat dit best schaars is en je goed moet opletten. De wereld is vaak grauw, wat begrijpelijk is voor een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische omgeving, maar mist charme. Fallout 76 is op grafisch gebied geen verbetering op Fallout 4, terwijl de voorgaande game maar liefst drie jaar geleden werd uitgebracht. De vele verschillende monsters die je tijdens je avontuur tegenkomt zijn gelukkig wel erg gaaf en vooral de dodelijke Scorchbeasts zijn een hoogtepunt van de geweldige monster-designs. Als je echt op zoek bent naar een open-wereld game, die dankzij graphics voor een geweldige beleving zorgen, raad ik je aan om verder te zoeken.

Waar komt dat gegrom vandaan?

In Fallout 76 zul je zeker wat spannende momenten ervaren. Geregeld hoor je namelijk scorched grommen zonder dat je weet waar ze zich schuil houden. De geluidseffecten in de game zijn erg goed gedaan. Hetzelfde geldt voor de muziek, want deze voegt wel veel aan de sfeer van de game toe. Door de afwezigheid van NPC’s bevat de game erg weinig dialoog, hier is dus vrij weinig over te zeggen. Sommige robots willen wel een praatje met je maken, maar de meesten willen je een kopje kleiner maken.

Fallout 76 heeft nu al nieuwe content nodig

De wereld van Fallout 76 is erg uitgebreid en het is leuk om op onderzoek te gaan in deze gigantische zandbak. Het nadeel is dat de quests in de game gewoon niet bijzonder zijn. In de game zijn een aantal legendarische wapens te vinden en kun je natuurlijk op zoek gaan naar de krachtige power armors. Maar zodra je de endgame hebt bereikt zul je snel constateren dat er niet zo veel meer te doen is, behalve alles wat je de eerste vijftig levels al gedaan hebt en dat is erg jammer. Level 100 bereiken is nogal een opgave als je niet gebruikt maken van de vele exploits die spelers al hebben gevonden. Ik ben benieuwd hoe Bethesda deze online wereld in leven wilt gaan houden als er niet snel interessante nieuwe content aan de game wordt toegevoegd.

Fallout 76 is nog niet afgeschreven

Het is al wel duidelijk dat Fallout 76 niet is wat iedereen had verwacht. Dat wil echter niet zeggen dat er geen plezier in de game te vinden is. Op onderzoek uit gaan is leuk, wapens craften is bevredigend, evenals het bouwen van jouw ultieme post-apocalyptische krijger. Grafisch laat de game wat steekjes vallen, maar zorgen de muziek en geluidseffecten wel weer voor een goede sfeer. Fallout 76 is een game die je het beste met vrienden kunt spelen, want de wereld voelt gewoon leeg en dood aan. Iets wat absoluut niet past bij een online wereld die bevolkt zou moeten zijn door andere spelers. Fallout 76 is daarom een matige game die heel wat nodig heeft om te kunnen overleven. Voor nu willen we Fallout 76 nog niet afschrijven en hopen we op een betere toekomst. Laat die patches dus maar komen!