Outriders Review

• Titel: Outriders
  • Releasedatum: 1 april 2021

Outriders moet het looter-shooter genre op de kop gooien!

People Can Fly is de Poolse ontwikkelaar die veel van jullie misschien al wel kennen van titels als Bulletstorm en Gears of War: Judgement. Nadat de studio haar banden met Epic Games in 2015 verbrak werd Outriders hun eerste nieuwe project. Deze explosieve 3rd person shooter moet het nu gaan opnemen tegen vergelijkbare games uit het genre. Maar heeft Outriders het in zich om deze games van hun troon te stoten? Ons team heeft dit nieuwe People Can Fly avontuur helemaal grijs gespeeld en in deze review kom je er achter of Outriders dat verlangen naar shiney loot net zo goed, of zelfs beter kan bevredigen dan de concurrentie.

Outriders The Daimyo
Outriders Spirit Hunter

Onze mooie groene planeet is niet meer veilig

Zoals in zo veel science fiction verhalen trekt de mensheid er op uit om nieuwe planeten te koloniseren. In Outriders beland je op de planeet Enoch. Vreemd genoeg is de gevaarlijke planeet niet het paradijs die de bemanning beloofd werd. Een vreemde storm woedt namelijk over de planeet en heeft de flora en fauna totaal aangepast. Als speler behoor je tot het Outrider team. Dit zijn specialisten die er op uit gestuurd worden om de boel te verkennen. Voor je het weet word je echter overvallen door de storm en ontwaak je dertig jaar later met onverklaarbare nieuwe krachten. Hier begint jouw avontuur en al gauw beklim je de besneeuwde toppen van Eagle Peak en verken je de ruines van een eeuwenoude beschaving. People Can Fly heeft een verhaal weten te schrijven dat mij oprecht van begin tot einde op het puntje van mijn stoel hield.

Een gameplay loop waarin je veel plezier kunt vinden

In Outriders kun je aan de slag als een van de vier unieke classes. Sinds de demo uitgebreid doorgespeeld te hebben werd het al gauw duidelijk dat ik tijdens mijn eerste playthrough op avontuur zou gaan als Technomancer. Hier heb ik ook geen enkele spijt van, want wat is dit toch een krachtige class. Het feit dat je belachelijk veel schade kunt aanrichten, maar tegelijkertijd ook je metgezellen sterker kunt maken met allerlei buffs is geweldig. Daarnaast is het de enige class die ook gebouwd kan worden als healer. Hartstikke handig zodra je aan de slag gaat met endgame content of co-op.

Een looter-shooter is niets zonder een gameplay loop die bevredigend is. Als speler ben je namelijk constant op zoek naar betere wapens en uitrusting, om die felbegeerde hogere moeilijkheidsgraden te bereiken. In de campaign van Outriders is dit gedaan met het World Tier-systeem. Als je gewoon lekker van het verhaal wilt genieten speel je gewoon op World Tier 1. Het nadeel hiervan is dat je nooit loot zult vinden dat hoger is dan je huidige level. Hoe hoger de World Tier, hoe sterker de loot. Een soortgelijk systeem wordt gebruikt in Expeditions, waar ik later wat meer over zal vertellen.

Tijdens het spelen van de campaign zul je talloze sidequests tegenkomen. Mijn advies is echter om deze te bewaren en eerst de hele campaign uit te spelen. Zo kun je er met wat voorbereiding voor zorgen dat alle sidequest beloningen allemaal relevant zijn op level 30.  Je hoeft dan ook geen grondstoffen te verspillen om je loot sterker te maken. De game bevat namelijk ook nog een krachtig crafting systeem waar je gebruik van kunt maken.

Een looter-shooter is niets zonder een gameplay loop die bevredigend is.

De gunplay in Outriders is echt heel erg bevredigend. Wapens voelen krachtig aan en geven je het gevoel dat je de hele wereld aan kunt. Zodra je de eerste Legendary gun vindt is het helemaal feest. Alhoewel je genoeg Epic guns kunt vinden die net zo goed of zelfs beter zijn. Hier komt het min/max verhaal meer naar voren. Het is namelijk mogelijk om wapens en uitrusting te vinden met de perfecte stats voor jouw class. Dit maakt de jacht nog leuker. Daarnaast is het mogelijk om jouw perfecte wapen te bouwen dankzij het crafting systeem.  Het zorgt er in ieder geval voor dat je uren zoet zult zijn.

De skills en skill tree in Outriders zijn ook bijzonder uitgebreid. In totaal kan elke class uit acht verschillende skills kiezen, waarvan je steeds drie tegelijk kunt instellen. Binnen elke skill tree vind je vervolgens een drietal paden die je personage specialiseren in een bepaalde rol. In het geval van mijn Technomancer was dit bijvoorbeeld de Pestilence skill tree. Ik maak namelijk vooral gebruik van de Toxic statuseffect en Assault Weapons. Als je toch meer een healer wilt zijn kies je juist voor de Tech Shaman skill tree. Zo is er voor iedereen wel wat te vinden en kun je natuurlijk ook hybride builds bedenken en alles tot in details aanpassen met mods.

Outriders Technomancer

Customization valt een beetje tegen

Het eerste wat me opviel toen ik mijn personages maakte was dat de customization opties best wel beperkt waren. Dit viel me dus wel een beetje tegen. Daarnaast duurde het ook nog eens best lang voordat ik gear vond die me echt het uiterlijk gaf van een Technomancer. Tot aan level 30 zag ik er namelijk precies zo uit als mijn collega die voor de Trickster had gekozen. Het was toffer geweest als elke class vanaf het begin al items met een uniek uiterlijk zou vinden. Ergens is de design keuze van People Can Fly wel begrijpelijk, omdat je alle items tussen je personages kunt delen. Het zou raar zijn als je Trickster er opeens uit zag als een Technomancer. Gelukkig zijn er voor elke class vier unieke Legendary sets te vinden, die aansluiten op de skills die je kiest.

Outriders Dunes

Sound design waar je U tegen zegt

De geluidseffecten in Outriders zijn echt van de hoogste kwaliteit. Explosies bulderen door je speakers of headset en de kogels vliegen je om de oren. Daarnaast heeft People Can Fly enorm veel tijd besteed aan geluiden die een geweldige sfeer creëren. Als je bijvoorbeeld door de jungle loopt hoor je geritsel in de struiken en geluiden van allerlei dieren. Je waant je echt in een levende jungle. Dit is iets wat me later eigenlijk pas opviel, aangezien je voornamelijk aan het knallen bent en niet echt de tijd hebt om te genieten van al die mooie natuur en subtiele details. Voeg hier de sfeervolle muziek aan toe en je hebt sound design waar je u tegen zegt. Petje af!

De endgame maakt me een beetje nerveus

Nou heb je de campaign helemaal uitgespeeld, alle sidequest gedaan en Expeditions vrijgespeeld… Wat is de volgende stap? Het antwoord is natuurlijk loot!!! Naast de typische sidequests vind je in Outriders drie hele belangrijke bronnen van loot. De Hunts, Wanted Posters en Historian missies. Allen bevatten tien opdrachten die je zult moeten voltooien en waar je rijkelijk voor beloond wordt. Je kunt deze na voltooing bovendien constant resetten en herhalen om weer op jacht te gaan naar nieuwe beloningen.

Zodra je de World Tier 15 moeilijkheidsgraad bereikt krijg je toegang tot level 42 items. Deze zijn nodig om krachtig genoeg te zijn om de Challenge Tier 9 Expeditions te voltooien. Volg je het nog een beetje? Expeditions zijn zeer uitdagende missies die je binnen een bepaalde tijd moet voltooien om de best mogelijke beloningen te ontvangen. Het zijn in feite korte horde modus-achtige missies en dat maakt me een beetje nerveus. We zijn nu namelijk een week verder en mijn team kan al met gemak Challenge Tier 9 (van de 15) overwinnen. Ik hoop daarom dat er in de nabije toekomst content wordt toegevoegd als DLC. Het is bijvoorbeeld zeer jammer dat de game geen raids bevat. Voor nu kun je in ieder geval wel tientallen, mogelijk honderden uren aan de slag met de Pyromancer, Trickster, Devastator of Technomancer.

Outriders is een verslavende looter-shooter waar veel plezier in te vinden is

Samen spelen is voor mij het leukste wat er is. Daarom is het ook geweldig dat je Outriders ook met twee vrienden kunt spelen. We hebben enorm genoten van het verhaal en de gameplay bevat genoeg diepgang om vele uren te sleutelen aan de perfecte build voor je favoriete class. Het crafting systeem bevat ook verassend veel diepgang en de jacht op nieuwe loot is enorm verslavend. Laten we eerlijk zijn, daar doe je het in een looter-shooter ook voor. Grafisch ziet de game er redelijk goed uit. Ik ben echter nog veel meer gecharmeerd van de sound design. Na het uitspelen van de campaign is er genoeg te doen, al ben ik wel een beetje nerveus over de endgame. Ik ben daarom erg benieuwd of People Can Fly plannen heeft om in de nabije toekomst nieuwe content toe te voegen. Ik raad jullie daarom aan om zeker even de demo te testen om een beetje een gevoel te krijgen van de gameplay. Als je in het bezit bent van Xbox Ultimate Game Pass kun je natuurlijk meteen aan de slag met de volledige versie van Outriders. De komende tijd ben ik in ieder geval een inwoner van Enoch.