Assassin’s Creed Valhalla Review

• Titel: Assassin’s Creed Valhalla
  • Uitgever: Ubisoft
  • Releasedatum: 10 november 2020

Assassin’s Creed Valhalla vertelt het verhaal van stoere Vikingen!

Als er één game serie is waar ik iedere keer weer met vreugde naar uit kijk is het wel Ubisoft’s Assassin’s Creed. De grote open werelden waarin we de afgelopen games op avontuur mochten gaan waren vooral overweldigend door de gigantische hoeveelheid content. En dat is ook dit keer uiteraard niet anders. Weg zijn de Egyptenaren en de oude Grieken. Dit keer draait het namelijk om stoere Vikingen die er op uit gaan om een nieuw koninkrijk te stichten. Is Assassin’s Creed Valhalla de ultieme AC game waar we zo lang op hebben gewacht, of hebben we het weer over een game die niet veel nieuws te bieden heeft? Ik trok de afgelopen week ongeveer twintig uur lang de modderige laarzen van een Noorman aan en dit zijn tot nu toe mijn bevindingen.

Eivor is de hoop van de Raven clan

Noorwegen, het prachtige land van de fjorden en de besneeuwde bergtoppen. Hier komt de krachtige Eivor vandaan en dit is ook waar jouw avontuur begint. Er woeden vele oorlogen in het land van de Noormannen. Verschillende clans vechten om heerschappij en zijn continu hun grondgebied aan het uitbreiden. Tot dat er een koning herrijst die het volk wil verenigen. Oorlog onder de clans is tijdverspilling en samen zouden ze een groot welvarend koninkrijk kunnen zijn. Dit klinkt Eivor en zijn (of haar) stiefbroer Sigurd echter niet goed in de oren. Je nalatenschap weggeven aan een nieuwe koning? Vergeet dat maar! Een groot deel van de Raven clan besluit daarom dus hun schip vol te laden en op zoek te gaan naar een nieuwe woonplaats. Mercia, een jong koninkrijk in Engeland, wordt hun bestemming. Tijd om te moorden, te plunderen en allianties te smeden. Heb jij het in je om een echte Viking te worden?

Assassin’s Creed Valhalla is gigantisch…

AC Valhalla begint in Noorwegen en hier ben je zeker wel een paar uur bezig, maar zodra je Engeland bereikt begint het spel pas echt. Het verbaasde me enorm dat ik na een kleine twintig uur spelen ongeveer maar een kwart van de volledige landkaart onderzocht had. Het spel voelt werkelijk gigantisch aan en er is zo veel te doen dat je makkelijk afgeleid wordt. Zelfs als je probeert de richten op de main story missies komt er wel iets voorbij wat je gewoonweg niet kunt negeren. Dit is aan de ene kant erg positief maar aan de andere kant soms enorm overweldigend.

Zodra je in Mercia arriveert zul je een nederzetting moeten opbouwen. Dit doe je door op Raids te gaan en kostbare grondstoffen te verzamelen. Hiermee kun je nieuwe gebouwen neerzetten en je nederzetting verbeteren. Je eerste opdracht is bijvoorbeeld de bouw van een smederij. Een goede uitrusting is namelijk erg belangrijk als je kloosters en forten wil leeg kunnen plunderen. Hier ontdekte ik echter al gauw een probleem. Kloosters en forten hebben namelijk een specifieke powerlevel. In het begin vind je vaak plekken waar je maar een powerlevel van 20 hoeft te hebben. Maar al zeer gauw wordt dit verhoogd naar 90, 160 en zelfs 220. Na twintig uur spelen ben ik echter nog maar powerlevel 47 en begint het steeds moeilijker te worden om de benodigde grondstoffen via Raids te bemachtigen. Het ziet er dus naar uit dat er over de questflow van AC Valhalla slecht is nagedacht. Een probleem die ik ook al in AC Odyssey voorbij zag komen.

Mijn nederzetting is op het moment van schrijven level 3 plus en ik heb toegang tot de smederij, het Assassin’s kantoor, een jager, de stal, de barakken, de handelspost en een speciale verkoper. Er zijn echter nog heel wat andere gebouwen nodig om de nederzetting te optimaliseren. Het is in ieder geval een systeem waar ik als jonge viking veel plezier uit kan halen en maakt de game weer net even anders.

Welk wapen kies jij?

Eivor is een rasechte krijger en kan gebruik maken van allerlei verschillende wapens. Niet iedereen kiest voor de standaard bijl en schild loadout. Sommige Vikingen rennen misschien liever rond met een speer, een zwaard of een gigantische bijl die je met twee handen moet vasthouden. In AC Valhalla kan het allemaal! Het feit dat je twee verschillende wapens in je handen kunt houden zorgt bovendien voor nog meer diversiteit. Het countersysteem is erg bevredigend. Door op het juiste moment op LB (ik speel de game op Xbox One) te drukken kun je een bloederige counteraanval op je tegenstander los laten en deze spectaculair naar het hiernamaals helpen. Naast de standaard combo’s vind je allerlei geheime perkament rollen in het spel. Deze geven Eivor toegang tot allerlei nieuwe aanvallen en zijn erg handig tegen nietsvermoedende vijanden.

Een van de gameplay elementen die mij echter erg is tegen gevallen zijn de skills. De skill tree in AC Valhalla is wat mij betreft namelijk enorm verwarrend. Er zijn in feite drie richtingen te vinden: Raven, Bear en Wolf. Je zou denken dat iedere richting zich specialiseert in een bepaalde speelstijl. In werkelijkheid is het echter één grote fustercluck… Het eerste pantser die je bemachtigd is de Raven Clan armor. Dus je zou denken dat je skills moet kiezen die dit pantser complimenteren. Maar vervolgens ontdek je dat je in de Wolf en Bear skills ook eigenschappen en stats hebt die je graag wilt kunnen gebruiken. Ik heb dus nog steeds niet ontdekt welke skills ik nou het beste zou kunnen kiezen. Gelukkig kun je altijd je hele (of delen van) je skill tree GRATIS resetten en alle punten opnieuw indelen.

Eivor is een rasechte krijger en kan gebruik maken van allerlei verschillende wapens.

Ga op jacht naar leden van The Order of Ancients

AC Valhalla zou geen Assassin’s Creed game zijn als je niet op jacht ging naar leden van een rivaliserend geheim broederschap. Zodra je het Assassin’s kantoor in je nederzetting hebt vrijgespeeld kun je aan de slag met een hele lading speciale opdrachten. Het is aan jou de taak om leden van The Order of Ancients te identificeren en uit te schakelen. Het identificeren doe je vooral door de main story te spelen en andere behulpzame hints in de wereld te vinden. Zodra je genoeg info hebt verzameld kun je vervolgens iemand uitschakelen. Doe dit genoeg en de Assassin’s zullen je rijkelijk belonen. Ook word je er op uit gestuurd om vergeten Assassin’s Bureau in de wereld te vinden. Hier kun je krachtige onderdelen van een prachtig pantser bemachtigen, iets wat dus zeker de moeite waard is. De bureau’s zijn vaak verborgen in geheime catacomben waar de Assassin’s ooit vanuit de schaduwen opereerden.

Maak je eigen Eivor en geniet van het uitzicht

Eivor begint als een jongetje, maar kan door een glitch in de Animus ook gewoon een meisje worden. Ja, dat lees je goed. In het begin van de game krijg je de optie om als een mannelijke of vrouwelijke Eivor door het leven te gaan. De derde optie (die ik overigens heb gekozen) is dat je de Animus voor je laat beslissen. Mijn Eivor is daarom een stoere dame met een hele gave tatoeage van een raaf op haar hoofd. Eivor ziet er geweldig uit en je kunt naar smaak delen van haar (of zijn) pantser visueel uitschakelen. Handig als je met al die tatoeages wilt pronken. Je kunt ze namelijk op armen, borst, rug en gezicht plaatsen.

De omvangrijke wereld van AC Valhalla ziet er verder prachtig uit en er zijn vaak redenen genoeg om even van dat prachtige landschap te genieten. Engeland kent bijvoorbeeld vele groene bossen waar de warme zonnestralen je wang strelen door stiekem  door het bladerdak te gluren. Ook is het land overspoelt met mysterieuze ruines van vergeten beschavingen. Het loont daarom echt om op onderzoek uit te gaan. Wat wel opvalt is dat sommige npc’s er echt lomp uit zien en dat de game zonder de day 1 patch heel wat screentearing vertoont. Hopelijk is dit vanaf morgen verleden tijd. De Xbox One Series X en PlayStation 5 zullen hier ongetwijfeld geen last van hebben. Als je dus de mooiste versie van deze game wilt spelen zul je dit op de next-gen consoles of op een krachtige game pc moeten doen.

Black Flag had shanties, Valhalla heeft verhalen…

Naast je trouwe strijdros kun je in AC Valhalla ook via schip rond reizen. Het leuke hier van is natuurlijk dat je de wereld op een totaal andere manier ervaart. Daarnaast zul je verschillende muziek kunnen kiezen tijdens het varen. Helaas bevat de game geen pakkende shanties, zoals in Black Flag, en zul je het moeten doen met de verhalen van je mede-Vikingen. Het is leuk bedacht, maar ik had de behaarde Noormannen liever horen zingen. Nog een gemiste kans is dat je de gesproken taal van de game niet op Noors kan zetten. Ik had erg graag Eivor haar hele avontuur in het Noors horen vertellen. Het zou echt wat toevoegen aan de beleving van Assassin’s Creed Valhalla. Dat iedereen maar Engels spreekt vind ik maar niets. De voice-acting is overigens wel geweldig gedaan en vooral de vrouwelijke Eivor heeft mijn hart gestolen. De Deense Cecilie Stenspil vertolk de rol van Eivor perfect!

Laat het plunderen beginnen

In Assassin’s Creed Valhalla is zo vreselijk veel te doen. Het opbouwen van je nederzetting is bijvoorbeeld al een element van de game waar je erg veel tijd in zult investeren. Daarnaast kent Engeland vele geheime schatten, ruines, collectibles en sidequests waar je uren zoet mee zult zijn. Vooral veel van de sidequests zijn hilarisch en laten je bijvoorbeeld een groep onbekwame Noormannen helpen om hun eigen huis te plunderen. Ga je na een lading paddo’s gegeten te hebben zwaar hallucineren en moet je de vonk bij een getrouwd echtpaar terug zien te vinden door hun huis in de fik te steken… Alles wat je doet is schijnbaar honderd procent #likeaviking, althans dat is wat Ubisoft je wilt doen laten geloven. Ik ben in ieder geval nog lang niet klaar met Eivor’s avontuur.

Assassin’s Creed Valhalla is mogelijk een van de leukste AC games

De gameplay van AC Valhalla is uitgebreid en net weer wat anders dan de vorige game uit de serie. Het Vikingen thema past erg goed in het universum en het is zeer bevredigend om plunderend door Engeland te trekken. Het enige minpuntje is wat mij betreft de skilltree. Deze is onoverzichtelijk en voor mijn gevoel niet goed gestructureerd. Ook hadden de ontwikkelaars wat beter over de questflow moeten nadenken. Grafisch ziet de game er geweldig uit en vooral Eivor steelt de show. Het is echter jammer dat een aantal hele mooie armor sets in de Ubisoft Store worden aangeboden voor Helix punten. Deze met in-game valuta verzamelen duurt echt een eeuwigheid, dus veel mensen zullen ongetwijfeld verleid worden om gebruik te maken van MTX. Iets waar we met zijn allen toch echt vanaf moeten. AC Valhalla zit verder zo boordevol content dat je minstens tot de release van een andere populaire open wereld game zoet zult zijn met dit Vikingen avontuur. Naast AC Origins en Black Flag is dit mogelijk wel een van de leukste AC games die ik ooit heb gespeeld.