Marvel’s Avengers Review

• Titel: Marvel’s Avengers
  • Releasedatum: 4 september 2020

Is Marvel’s Avengers een waardige superhero game?

Superhelden, wie kent ze niet? De afgelopen 15 jaar zijn de fictieve heldhaftige personages hartstikke populair geworden. Dankzij het gigantische aanbod aan Marvel films kennen zelfs de casuals minstens drie superhelden . Vroeger was je maar een geek als van stripboeken hield, maar tegenwoordig kijkt niemand er echt meer van op. De populairste groep superhelden zijn ongetwijfeld de Avengers. Reden genoeg om dus een splinternieuwe game uit te brengen.

Marvel’s Avengers, van ontwikkelaar Crystal Dynamics, is echter niet wat je zou verwachten van een Avengers game. Natuurlijk mag je als de Hulk alles kort en klein slaan, vlieg je als de arrogante Tony Stark rond de stad en gebruik je de legendarische Mjolnir om vijanden naar Valhalla te sturen. Maar de game heeft zo veel meer te bieden. Marvel’s Avengers is een origin story van een heldin die de meeste mensen niet eens kennen. Iets wat natuurlijk een gigantisch risico met zich mee brengt. Ik was echter aangenaam verrast door deze beslissing. Hoe de game is bevallen lezen jullie in deze review.

De Avengers zijn criminelen…

Marvel’s Avengers begint met een geweldig Avengers evenement waar de jonge Kamala haar helden Captain America en Black Widow ontmoet. De Avengers hebben namelijk een nieuw hoofdkwartier geopenend in het bruisende San Fransico en een heuse Helicarrier gelanceerd. De ceremonie wordt echter bruut verstoord door een terroristische aanval die geleid wordt door de mysterieuze Taskmaster. De vernietiging van de Helicarrier zorgt voor de dood van de geliefde Captain America en verspreidt de “Terrigan Mist”. Een vreemde stof die mensen in “inhumans” met ongelofelijke superkrachten veranderd. Vijf jaar later ontdekt Kamala wat er echt gebeurt is en besluit ze de Avengers, die nu als criminelen beschouwd worden, te verzamelen en de snode plannen van de schurken achter de aanval te dwarsbomen. Heb jij het in je om een ware Avenger te worden?

Kamala is Ms. Marvel!

Het begin van Marvel’s Avengers richt zich volledig op de origin story van Kamala Khan en haar pad om Ms. Marvel te worden. Met Kamala moet je zeker niet sollen, want je komt er al snel achter dat deze jonge dame haar elastische krachten goed in gebruik neemt. De manier hoe ze shapeshifting als wapen in zet is geweldig gedaan en voor je het weet vliegen de slechterikken door je beeld. Nog een element die Kamala’s gameplay zo leuk maakt zijn de platform elementen. Het grijpen van randen, en de spanning die elke wilde sprong met zich meebrengt deed me veel denken aan de Tomb Raider games van Crystal Dynamics. Daarnaast zul je ook een aantal stealth hindernissen moeten overwinnen door kundig de robots van badguy MODOK te ontwijken.

Zodra Ms. Marvel kennis maakt met de Hulk veranderd de hele game. Wat eerst lineaire, story-driven gameplay was verandert in iets wat meer op een RPG lijkt. Je hebt een hub waar je naar toe kunt gaan om items te kopen en waar je allerlei verschillende single player en co-op missies kunt selecteren. Je zou het kunnen vergelijken met de Tower uit de Destiny games van Bungie. Vanuit de hub verzamel je steeds meer Avengers tot dat je team helemaal compleet is.

Tijdens de verschillende missies kun je bijvoorbeeld als de Hulk nietsvermoedende vijanden en omgevingen kapot slaan. Thor’s Mjolnir gameplay geeft je echt het gevoel dat je een god bent met ongelofelijke krachten. Black Widow is petit maar kan dankzij haar acrobatische bewegingen en snelheid iedere vijand met gemak aan. Iets wat ik soms wel irritant vond was het feit dat je gewond in een missie werd gegooid zonder krachten of wapens. Deze moest je vervolgens terug verdienen… De enige held die me eigenlijk een beetje tegen viel was Iron Man. Zijn melee aanvallen zijn niet zo krachtig als de rest van de helden en zijn ranged aanvallen waren nooit echt zo spectaculair. Kom op…het is toch Iron Man?

Het begin van Marvel’s Avengers richt zich volledig op de origin story van Kamala Khan en haar pad om Ms. Marvel te worden.

De verschillende helden voelen stuk voor stuk echt anders, terwijl de combo’s en aanvallen qua input gewoon hetzelfde zijn. Elke held heeft light en heavy combo’s en een manier om vijanden op afstand aan te vallen. Het ontwijken, blokken en pareren van aanvallen werkt ook erg goed tegen de meeste vijanden. Jammer genoeg zijn er alleen niet heel veel verschillende in de game te vinden. Ik had hier graag wat meer diversiteit in willen zien.

Tijdens het spelen verzamel je experience punten die je kunt gebruiken om nog meer nieuwe aanvallen en eigenschappen vrij te spelen. Hier komt het RPG element erg prominent naar voren. Het is niet zo dat je een volledig andere held kunt bouwen, maar je kunt zeker zijn of haar bestaande arsenaal uitbreiden. Het is een uitgebreid systeem waar je uren zoet mee zult zijn. Het is overigens veel leuker om samen te spelen. De co-op in Marvel’s Avengers werkt gelukkig perfect!

Ook kun je de helden nieuwe gear toewijzen. Dit is helaas niet cosmetisch en zal je favoriete held of heldin alleen op papier sterker maken. Door gebruik te maken van een “power rating” wordt vervolgens  bepaald welke missies je kunt accepteren. Betere gear zorgt voor een hogere power rating. Moeilijkere missies zorgen voor betere gear, etc.

Customize jouw favoriete held

De gear die je in de game vindt veranderd vreemd genoeg niet het uiterlijk van jouw held. Maar gelukkig heeft Crystal Dynamics een apart systeem aan de game toegevoegd waarmee je allerlei verschillende kostuums kunt verzamelen. Echte fans van de stripboeken zullen al die eastereggs dus zeker kunnen waarderen. Je kunt de kostuums bemachtigen door een van de verschillende (vooral verwarrende) valuta’s in de game te verzamelen of speciale blueprints te vinden. Grafisch heb ik bovendien enorm van de game genoten, want er komen genoeg epische set pieces voorbij. Daarnaast zien de verschillende helden er ook erg goed uit.

Tijd om de sterkste held te worden

Wie is de sterkste Avenger? Dat heb je helemaal zelf in de hand! Je zult je namelijk uren kunnen vermaken met het verzamelen van nieuwe gear, het verhogen van je power rating, etc. Om dit voor al je helden te doen zal dus zeker wel wat tijd kosten. Verder kun je natuurlijk ook nog op jacht gaan naar alle cosmetische items die in de uitgebreide game te vinden zijn. Met de replay waarde zit het dus helemaal goed!

Marvel’s Avengers is een aangename verrassing

Na de eerste beelden van de game was ik nog al skeptisch. De Avengers IP was wat mij betreft dood na de laatste film uit de MCU. Maar Crystal Dynamics heeft me met Marvel’s Avengers zeer aangenaam verrast. De game vertelt een interessant verhaal en Crystal Dynamics maakt een riskante power move door een groot deel van de game op Kamala Khan te richten. Ik vreesde even op een onderliggende social justice warrior agenda, maar dat was gelukkig niet zo. De game ziet er prachtig uit en er is genoeg te doen. Daarnaast voegt Crystal Dynamics nu al allerlei nieuwe content aan de game toe? Als je van superhelden houdt is dit dus zeker geen miskoop.