Octopath Traveler Review

• Titel: Octopath Traveler
  • Releasedatum: 7 juni 2019

Octopath Traveler biedt fans vooral nostalgie

Japanse roleplaying games waren sinds de Super Nintendo al onze “cup of tea”! Al tientallen jaren reisden we af naar geheimzinnige werelden, bemachtigden we de krachtigste magie en versloegen we de meest kwaadaardige slechteriken. Tijdens deze avonturen ontmoette je nieuwe metgezellen, verzamelde je legendarische wapens en maakte je jouw groep helden een onverslaanbare eenheid van magie, listigheid en scherp staal. Octopath Traveler grijpt allerlei verschillende elementen uit onze favoriete JRPG’s van vroeger en combineert deze elementen tot een interessant nieuw avontuur. Waarom Octopath Traveler ons zo is bevallen lees je in onze review.

De kracht van een diverse groep helden

Het mooie aan een game als Octopath Traveler zijn de verschillende personages die allemaal een verhaal te vertellen hebben. In totaal zijn er maar liefst acht in de game te vinden. Als speler bepaal je vervolgens helemaal zelf met welk personage je het avontuur wilt beginnen. De verhalen spelen zich af in Orsterra waar The Order of the Sacred Flame een hele belangrijke factie is geworden.

Laten we beginnen met Ophilia, een geestelijke van The Order of the Sacred Flame. Tijdens haar bedevaart komt ze in conflict met een vreemde cult. De leider van deze cult heeft blijkbaar een agenda die de levens van de acht helden zal beïnvloeden. Cyrus is een geleerde die les geeft aan de Koninklijke Academie. Deze slimmerik is op zoek naar een spreukenboek die in de handen van de verkeerde mensen is gevallen. Tressa is een verkoopster die op zoek is naar avontuur nadat ze een dagboek van een andere avonturier vindt. Natuurlijk zit er ook een krijger in het verhaal. De nobele Olberic was ooit een ridder van het Hornburg Koninkrijk, maar is nu op zoek naar een nieuw doel in het leven. Hij heeft gekozen voor wraak en wilt de verantwoordelijken laten boeten voor de val van zijn geliefde oude Koninkrijk. Al dansend is Primrose op zoek naar de moordenaars van haar vader. Hierdoor komt ze oog in oog te staan met de Obsidians, een gevaarlijke criminele organisatie. Alfyn is een reizende apotheker die graag andere mensen wilt helpen met hun kwaaltjes. Therion is de gemaskerde dief die is ingehuurd door een rijke familie. Hij heeft de opdracht gekregen om hun vermiste set Dragonstones terug te vinden. Tot slot is er H’aanit (een van onze absolute favorieten) die jaagt op Redeye…een bloeddorstig monster dat haar mentor heeft versteend.

Zodra je de acht verschillende verhalen hebt doorgespeeld begint het echte avontuur eigenlijk pas. Maar daar gaan we natuurlijk niets over verklappen. Met wie start jij het Octopath Traveler verhaal?

H’aanit is onze favoriete Octopath Traveler heldin!

Dankzij de acht verschillende helden ontdek je gedurende je avontuur vele manieren om een gevecht aan te pakken. Maar voordat je dat punt hebt bereikt kies je eerst één van de acht helden om mee te starten. Wij kozen voor H’aanit, de stoere jager, omdat wij het interessant vonden dat zij ook dieren kon temmen. Door krachtige dieren te temmen kan H’aanit deze tijdens gevechten oproepen om dodelijke aanvallen uit te voeren. Met de juiste dieren of monsters wordt H’aanit hiermee bijna onverslaanbaar. Bovendien is het gewoon heel gaaf om een gigantische Dreadwolf of Tyrannodrake als metgezel te hebben. H’aanit kan bijna alle soorten dieren en monsters in de game temmen, dus hier ben je wel even zoet mee. Let er trouwens wel op dat sommige dieren en monsters maar een bepaald aantal keren gebruikt kunnen worden voordat deze weer naar de wildernis terugkeren.

Nadat je het verhaal van je startpersonage hebt uitgespeeld kun je de volgende held kiezen. Elk personage heeft een verhaal bestaande uit vier hoofdstukken, reken er dus maar niet op dat je door deze game heen kan vliegen. Octopath Traveler is gigantisch en vaak ook heel erg uitdagend. De wereld van Orsterra bevat verschillende dungeons die allemaal gekoppeld zijn aan een danger level. Als je party bijvoorbeeld level 15 is raden we je niet aan om een danger level 30 dungeon binnen te lopen. Je zult namelijk genadeloos worden afgestraft door de vele krachtige vijanden. Dit leidt alleen maar tot frustraties. Probeer daarom eerst de wat makkelijkere content en investeer tijd in je personages om deze sterker te maken. Bepaalde personages combineren is ook erg belangrijk. Je wilt namelijk wel een gebalanceerde party hebben.

Octopath Traveler kan soms best overweldigend zijn doordat de game nog al wat verschillende systemen gebruikt. Zo hebben alle helden een bepaald beroep waar je specifieke skills mee kunt vrijspelen. Op een gegeven moment kun je echter een tweede beroep kiezen en deze als ware mengen met je primaire beroep. Laten we als voorbeeld Olberic nemen. Deze ridder valt onder het beroep Warrior. Dit geeft de held allerlei offensieve eigenschappen en vaardigheden. Maar als je een soort Paladin van hem wilt maken zou je zijn primaire beroep met Cleric kunnen combineren. Deze combinatie voegt healing en holy magie aan Olberic’s vaardigheden toe. Zo zijn er dus voor elk personage allerlei interessante combinaties mogelijk.  Ga dus vooral lekker experimenteren.

Octopath Traveler kan soms best overweldigend zijn doordat de game nog al wat verschillende systemen gebruikt.

Tijdens gevechten ontvangen de helden speciale Boost Points. Met deze Boost Points kun je helende of aanvallende vaardigheden van je held(in) voor een beurt versterken. Hoe meer punten je gebruikt, des te groter is het effect. Fysieke aanvallen worden bijvoorbeeld vermenigvuldigd, maar magische aanvallen worden gewoonweg krachtiger. Daarnaast kun je Boost Points ook gebruiken om zwakke party members sneller te genezen. Het is een leuk systeem die veel strategie aan gevechten toevoegt.

Iedere held heeft ook nog een eigen Path action waar hij of zij het avontuur mee kan beïnvloeden. Deze zijn onderverdeeld in een tweetal categorieën: nobel en vals. Een nobele held kan bijvoorbeeld speciale items van dorpelingen kopen of informatie verkrijgen. Deze acties geven je held juist een goede reputatie. Maar je kunt natuurlijk ook vals zijn. Een held als Therion kan bijvoorbeeld zeldzame en kostbare items van nietsvermoedende dorpelingen stelen. Als dit te vaak mislukt wordt je reputatie echter aangetast en zul je deze bij de plaatselijke barkeeper moeten laten verbeteren. Dit gaat je alleen wel geld kosten en is dus niet aan te raden. Een sneaky methode om dit systeem te omzeilen is bijvoorbeeld om altijd eerst te saven voordat je met Therion op rooftocht gaat. Als je het gewenste item niet weet te bemachtigen begin je gewoon zonder consequenties opnieuw door je laatste savefile te laden. Het Path action systeem is in ieder geval een leuke manier om de acht helden een bepaald karakter te geven.

Wat hebben de sprites in Octopath Traveler toch veel charme

Tegenwoordig draaien de meeste games om fotorealisme, een hoog aantal frames per seconde en al die andere zaken waar graphic whores opgewonden van worden. Als je dus zo’n type gamer bent kun je beter uit de buurt blijven van Octopath Traveler. De game heeft namelijk nog al een ouderwets uiterlijk. Maar als je een liefhebber bent van nostalgie zul je de sprites van deze game enorm kunnen waarderen. De manier hoe personages en monsters zo veel karakter hebben terwijl ze enkel bestaan uit een lage hoeveelheid pixels is nog al indrukwekkend. De acht hoofdpersonages zien er allemaal geweldig uit en zijn makkelijk om van elkaar te onderscheiden. Orsterra is een mooie wereld met een geweldige atmosfeer. De ene keer loop je door een mysterieus bos, maar de andere keer vecht je juist ergens op de hoge muren van een indrukwekkend kasteel of dwaal je door een gloeiend hete woestijn. Octopath Traveler is gewoon een game boordevol charme.

Dromerige muziek

Naast een pakkend verhaal en een lading interessante personages is er nog een aspect van de JRPG die het genre interessant maakt. Hiermee doel ik natuurlijk op de muziek. Vroeger luisterden we nog massaal naar cd’s en hadden Spotify en YouTube de wereld nog niet veroverd. We kochten soundtracks van onze favoriete games. Square Enix, toen nog Squaresoft bracht namelijk geweldige muziek uit. Uren lang konden we wegdromen op de muziek van Final Fantasy 7, Xenogears en Chrono Trigger. De muziek in Octopath Traveler gaf tijdens de lange speelsessies meteen hetzelfde gevoel. Dit is muziek waar je bij weg kunt dromen en die je zelfs ook kunt beluisteren als je niet op avontuur in Orsterra bent.

Nog een pluspunt van Octopath Traveler zijn de taalopties. Je kunt de game namelijk volledig met Japanse audio ervaren, en dat is wat ons betreft ook de enige correcte manier om een JRPG te spelen. Het enige nadeel zijn de ondertitelingen. Deze zijn namelijk in een soort faux oud-Engels geschreven. Je zult dus af en toe bepaalde woorden even twee keer moeten lezen om deze goed te begrijpen. Als je geen fan van lezen bent kun je de game natuurlijk ook gewoon op Engels instellen.

Waar vind je replay waarde in Octopath Traveler?

Octopath Traveler zal voor de meeste mensen een titel zijn die je gewoon een keer helemaal door speelt en misschien een paar jaar later uit nostalgie nog een keer helemaal door speelt. De replay waarde ligt voornamelijk in de acht verschillende personages en hun persoonlijke verhalen. Elk personage kan bovendien beroepen combineren en een unieke Path Action selecteren. Deze acties zijn er in twee variaties: nobel of vals. Je hebt dus zelf in de hand of je door de bevolking van Orsterra gezien zult worden als gemenerik of goedzak. Na het uitspelen van het totale verhaal speel je een nieuwe uitdaging vrij. Ergens in Orsterra is namelijk een geheime dungeon te vinden. Deze kun je echter alleen betreden door een aantal specifieke sidequests op te lossen. In de zogenaamde post-game vind je hele uitdagende gevechten en kun je de acht helden nog sterker maken.

Square Enix biedt fans van de klassieke JRPG een ode aan het genre

Octopath Traveler is zeker niet voor iedereen weggelegd en een titel voor JRPG fans die op zoek zijn naar een stukje nostalgie. De game kwam natuurlijk in 2018 al uit op de Nintendo Switch. Het grote voordeel van deze versie is dat je de game op een handige wijze vrijwel overal mee naar toe kunt nemen. Dit kun je uiteraard met de PC versie van de game mogelijk maken door deze op een compacte notebook te spelen.

Grafisch gezien is de game een en al nostalgie en zullen fans van sprites en pixelart hun ogen uitkijken. Combineer dit met de prachtige muziek en je hebt een JRPG met een zeer indrukwekkende sfeer te pakken. De manier waarop de acht verschillende verhalen verteld worden en in elkaar overvloeien bieden spelers genoeg diversiteit. De ouderwetse turn-based combat werkt nog altijd geweldig en de helden hebben genoeg speciale aanvallen en vaardigheden tot hun beschikking om vijanden met veel stijl uit te schakelen. Daarnaast zijn de path actions ook een interessante manier om zeldzame en kostbare items te bemachtigen. Al is dit soms echter wel ten koste van je goede reputatie.

Als je op zoek bent naar dat klassieke JRPG gevoel zit je met Octopath Traveler helemaal goed! Dit is een game waar je vele uren zoet mee zult zijn. Daarnaast is het ook nog eens een game die je fijn onderweg op je notebook kunt spelen. Octopath Traveler is een prachtige JRPG die zowel de harten van nieuwe als oude fans zal veroveren.