Mortal Kombat 11 Review

• Titel: Mortal Kombat 11
  • Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Releasedatum: 23 april 2019

Mortal Kombat 11 brengt geweld terug naar je huiskamer

Het is al weer vier jaar geleden dat Mortal Kombat X werd uitgebracht, een geweldige titel die nieuw leven in de langlopende serie wist te blazen. Mortal Kombat is een fighting game serie die velen hebben geprobeerd na te doen, maar het is ze eigenlijk nooit echt gelukt. Mortal Kombat is puur, extreem gewelddadig en heeft sinds de allereerste game een enorme fanbase opgebouwd. NetherRealm Studios heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met de Injustice games en dat zie je terug in Mortal Kombat 11. Warner Bros. Interactive Entertainment was zo vriendelijk om ons alvast van een recensie exemplaar te voorzien zodat we het hele weekend konden knokken. We hebben de story volledig uitgespeeld, de uitdagende Towers of Time getrotseerd, tegenstanders vernietigd met brute fatalities en hebben tientallen schatkisten geopend in de Krypt. Hoe dit ons is bevallen lees je hier in onze Mortal Kombat 11 review!

Kronika heeft plannen voor het universum

Raiden, de machtige dondergod, is krachtiger dan ooit te voren door Shinnok’s duistere amulet. Maar de held die ooit de beschermer van de aarde was is veranderd in een gewelddadige heerser die problemen oplost met onthoofdingen. Zijn acties worden niet gewaardeerd door Kronika, de titaan die al millenia vanuit de schaduwen toekeek hoe de verschillende werelden oorlog met elkaar voerden. Raiden’s daden hebben haar verfijnde balans gebroken en dat is voor haar reden genoeg om zich eindelijk te openbaren. Kronika kan tijd manipuleren en is van plan om het hele universum te resetten en een nieuwe tijdlijn te creëren, waarin zij de balans tussen goed en kwaad bepaalt. Het is aan de helden van de aarde om haar plannen te dwarsbomen en het universum te redden.

Mortal Kombat 11 is een grote upgrade

Zodra je Mortal Kombat 11 opstart raad ik je aan om meteen in de story modus van de game te duiken. Het verhaal is namelijk bijzonder vermakelijk en het is een goede manier om een klein startkapitaal op te bouwen. De speciale koins die je hier verdiend kun je later gebruiken om allerlei content vrij te spelen. De story modus is bovendien één lange achtbaanrit waarin je het tegen talloze bekende vijanden (en een aantal nieuwe) zult moeten opnemen om uiteindelijk Kronika te verslaan. Er zit een goed tempo in de story modus en daarnaast wordt je getrakteerd op een hele lading cutscenes die vrijwel naadloos overgaan in gameplay. Je kunt daarnaast zelf de moeilijkheidsgraad kiezen, erg handig als je het verhaal graag op je gemak wilt ervaren. De modus bevat ook een chapter select optie waarmee je bepaalde gevechten met een ander personage kunt ervaren.

Fatal Blows kunnen je leven redden

De combat is in Mortal Kombat 11 ook aangepakt. De belangrijkste nieuwe toevoeging is waarschijnlijk het fatal blow systeem. Zodra je nog maar dertig procent leven hebt kun je een unieke fatal blow aanval uitvoeren. Deze aanvallen zijn bijzonder cinematisch, zorgen voor enorm veel schade en zijn soms nog gewelddadiger dan fatalities. Je kunt ze echter maar één keer per match gebruiken. Dit maakt de fatal blows erg belangrijk, omdat ze het mogelijk maken om toch als overwinnaar uit een verliezend gevecht te komen. Mortal Kombat 11 is minder gericht op cheesy juggle combo’s en maakt meer gebruik van korte combo’s die je aan elkaar kunt plakken. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Spelers die graag button bashen zullen daarom van een koude kermis thuiskomen, Mortal Kombat 11 wordt namelijk pas echt leuk als je daadwerkelijk skills hebt. Ga als je beter wilt worden dus zeker even aan de slag in de training modus. Je kunt hier uitdagende tutorials volgen, vrij trainen of juist fatalities oefenen. Voor de spelers onder ons zijn de easy fatality tokens ook terug. Deze krijg je tot nu toe gewoon door de game te spelen, maar op 23 april aanstaande zullen deze ook vast aan de store toegevoegd worden. Maar wees nou eerlijk, hoe moeilijk is het nou om een fatality te onthouden?

Naast de fatal blows bevat de game ook allerlei speciale gear die je kunt gebruiken om je personages sterker te maken. Elk personage kan namelijk kiezen uit een drietal items. Vaak is het een helm of masker, een wapen en een accessoire. Deze items kun je vervolgens verbeteren door experience te verzamelen. Met verbeteren bedoel ik dat je augment slots kunt vrijspelen. In deze augment slots plaats je augments die je personage (of je teamgenoten) een bepaalde bonus geven. Denk hierbij aan meer schade, meer leven, etc. Daarnaast veranderen de items (en het gebruik van skins) het uiterlijk van jouw krijger ook. Dit geeft je favoriete personages wat meer persoonlijkheid en dat is iets waar wij als fans zeker wel blij van worden toch? Je kunt zelfs kiezen welke abilities je aan jouw custom character wilt toewijzen. Als je bijvoorbeeld liever niet Sub-Zero’s Ice Slide wilt gebruiken, verander deze dan met een druk op de knop naar de Shoulder Bash. Er zijn erg veel variaties mogelijk en je kunt in totaal vijf verschillende loadouts opslaan, dus eigenlijk vijf verschillende versies van jouw personage maken.

Spelers die graag button bashen zullen van een koude kermis thuiskomen, Mortal Kombat 11 wordt namelijk pas echt leuk als je daadwerkelijk skills hebt.

Elke modi die je in Mortal Kombat 11 speelt beloont je wel met iets. En de manier waarop ze beloningen verspreid hebben zorgt er voor dat je iedere modi wel een keertje moet proberen. Door de story modus te spelen ontvang je dus koins, maar ook items waarmee je personages kunt aanpassen. In de Towers of Time vind je allerlei uitdagende gevechten die je met specifieke skins en verschillende items belonen. Dit kunnen bijvoorbeeld ook tower konsumables zijn. Items die je kunt gebruiken om gevechten in de Towers of Time makkelijker te maken. Iets wat je vooral op de hogere moeilijkheidsgraden nodig zult hebben. Door de Klassic Tower modus te spelen kun je bepaalde unieke items verkrijgen (en overigens de character endings vrijspelen), die weer nodig zijn om nieuwe gebieden in de Krypt te openen. Ja, dat lees je goed. De Krypt is namelijk terug en beter dan ooit te voren.

Wie kent Shang Tsung?

In de Krypt ontmoet je Shang Tsung (gevoiced door niemand minder dan Cary-Hiroyuki Tagawa, de Shang Tsung uit de originele Mortal Kombat film uit 1995) die je uitlegt dat je de vele schatten van zijn eiland mee naar huis mag nemen. De eerste twee gratis schatkisten bevatten meteen 100.000 koins. Als je mijn raad opvolgt en dus eerst even de story modus uitspeelt kun je ruim 200.000 koins spenderen in de Krypt. Maar voordat je dat doet moet je echt even op onderzoek uit gaan. In de Krypt vind je namelijk vele key items waarmee je nieuwe gebieden op Shang Tsung’s eiland kunt openen. Zo heb je Shao Khan’s hamer waarmee je muren kunt slopen, Scorpion’s speer waarmee je moeilijk bereikbare items kunt bemachtigen, Kenshi’s blindoek om verborgen geheimen te ontdekken en nog veel meer.  Voor je het weet open je schatkisten met fatalities, brutalities, skins, gear, crafting material, etc. De Krypt is een bijna een standalone game geworden waar je uren in kunt rondlopen. Zelfs na drie uur heb ik zeker nog niet alle gebieden vrijgespeeld.

Mortal Kombat 11’s crafting systeem is een misser!

Iets wat minder goed lijkt te zijn is het crafting systeem in Mortal Kombat 11. In de Krypt vind je namelijk een plek waar je items kunt combineren om hier vervolgens een beter item mee te maken. Het probleem is dat je de benodigde recepten zo ver ik weet niet zomaar kunt bekijken en hier de Krypt steeds voor moet verlaten. Als je maar op de gok gaat craften verlies je vaak je koins en andere waardevolle in-game valuta. Craften kan namelijk ook mis gaan, iets wat niet wordt aangegeven met een slagingspercentage of iets dergelijks. Wat mij betreft hadden ze het crafting systeem dus gewoon uit de game kunnen laten. Het voegt zo te zien vrij weinig toe.

De Unreal 4 engine tilt Mortal Kombat 11 naar een hoger niveau

Al dat digitale geweld wordt met veel pracht en praal op je scherm getoverd dankzij het gebruik van de Unreal 4 engine. Mortal Kombat 11 ziet er namelijk geweldig uit. De gezichtsuitdrukkingen en animaties zijn van het hoogste niveau en cutscenes en gameplay vloeien vrijwel naadloos in elkaar over. Daarnaast zijn de omgevingen ook erg gedetailleerd en haarscherp. In Mortal Kombat X oogden de omgevingen soms een beetje te druk aan waardoor de fijnere details soms verloren gingen. NetherRealm Studios heeft er dit keer echter alles aan gedaan om dit te verbeteren. De fatalities, brutalities en fatal blows zijn extreem gewelddadig en voor sommige mensen mogelijk te shockerend. Maar dit is Mortal Kombat en deze fighting game is niet voor mensen met een zwakke maag.

Flawless victory…

Mortal Kombat 11 zit vol met herkenbare geluidseffecten, muziek en geweldige voice acting. Cary-Hiroyuki Tagawa verzorgt de stem van de kwaadaardige ziel verslindende tovenaar Shang Tsung. Jamieson Price, de announcer (Mortal Kombat, Mortal Kombat X) die we allen kennen van het iconische “Finish Him”, “Flawless Victory”, etc. is ook terug voor Mortal Kombat 11. Maar als je dit saai vindt heeft NetherRealm Studios de perfecte oplossing. Je kunt namelijk ook Kronika’s en Shao Khan’s stemmen vrijspelen als announcer.

Mortal Kombat 11 is volgestampt met content

Met deze NetherRealm Studios titel ben je wel even zoet. De game is namelijk volgestampt met content die iedereen wel iets te bieden heeft. Je kunt aan de slag met de uitgebreide story modus waar je, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, minstens een zestal uren mee bezig zal zijn. Daarnaast kun je ook knokken in de uitdagende Tower of Time modus. Hier vind je verschillende vijanden en speciale beloningen waar timers aan verbonden zijn. Om de zoveel uren worden ze namelijk gereset. In de Klassic Tower modus kun je de verschillende character endings en zeldzame items vrijspelen die nodig zijn om een nieuw gebied in de Krypt te openen. Als je liever online aan de slag wilt kun je dit natuurlijk ook gewoon doen. Vecht tegen andere spelers, start een toernooi of laat een team van drie krijgers een A.I. Battle voor je uitvechten. In deze modus kun je een defensief en offensief team samenstellen. Door te winnen ontvang je vervolgens augments waarmee je gear kunt verbeteren. Lukt het je maar niet om een bepaalde fatality uit te voeren? Ga dan lekker even op je gemak oefenen in de speciale training modi. Kortom, er is van alles te doen in Mortal Kombat 11.

In dit Mortal Kombat avontuur vind je overigens ook de Kollection modus. Je zult namelijk geregeld nieuwe concept art vrijspelen die je hier kunt bekijken. Maar je kunt er bijvoorbeeld ook muziek uit de game beluisteren. Het meeste vind je in de Krypt. Hier zul je echter wel een paar miljoen koins voor moeten uitgeven.

Mortal Kombat 11 is een bloederige liefdesbrief bedoeld voor gepassioneerde fans

Het is bijna niet te geloven dat er sinds 1992 inmiddels vierentwintig verschillende Mortal Kombat games zijn uitgebracht. Mortal Kombat 11 is op zowel grafisch als gameplay gebied een enorme verbetering geworden en een spel waar je vele uren zoet mee zult zijn. De story modus is erg vermakelijk en de nieuwe fatal blows, fatalities en brutalities zijn mooier en bloediger dan ooit te voren. Nou vraag ik me toch stiekem af of we ooit weer animalities een terugkeer zullen zien maken. Mortal Kombat 11 is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar een game die absoluut in je collectie thuis hoort als je van vechtspellen houdt, stoere ninja’s kunt waarderen en je maag niet omdraait van rondvliegende ledematen en liters bloed.