Red Dead Redemption 2 Review

• Titel: Red Dead Redemption 2
  • Uitgever: Rockstar Games
  • Releasedatum: 26 oktober 2018

Red Dead Redemption 2 maakt kans op de GotY titel

Ja, dat lezen jullie goed! Na vele uren in de modderige laarzen van Arthur Morgan rondgelopen te hebben zijn we er van overtuigd dat Red Dead Redemption 2 het in zich heeft om uitgeroepen te worden als Game of the Year 2018. Maar liefst acht jaren zijn verstreken voordat dit vervolg op Rockstar’s eerste Western avontuur in de winkelschappen lag. Maar het wachten was zeker elke minuut waard. Wat maakt Red Dead Redemption 2 nou zo’n geweldige game? Om eerlijk te zijn zal geen enkele review kunnen verklaren hoe het voelt om dit avontuur te beleven, we gaan echter een poging wagen. Lees dus snel verder!

Maak kennis met de van der Linde gang

Het verhaal van Arthur Morgan begint tijdens een woeste sneeuwstorm. Arthur en de rest van de bende zijn op de vlucht geslagen na een overval die niet helemaal goed is afgelopen. Blut en hongerig is de groep ijverig op zoek naar een plek om uit te rusten en zich een tijdje te verstoppen. Hun buit hebben ze in Blackwater achter moeten laten, maar op een geheime plek waar het kleine fortuin voor nu veilig zou moeten zijn. Dutch, leider van de bende, heeft een plan en wil een trein behorende tot de rijke olie magnaat Leviticus Cornwall beroven. Met deze buit kunnen ze een nieuwe start maken en een strategie samenstellen om hun buit uit Blackwater te claimen. Er is echter nog een lange weg te gaan en Arthur zal een grote bijdrage moeten leveren. Ben je klaar voor een avontuur van epische proporties?

In Red Dead Redemption 2 ben je een echte outlaw

Red Dead Redemption 2 biedt spelers enorm veel vrijheid en dit is wat ons betreft ook de grootste kracht van de game. Zodra je met de bende de open wereld bereikt begint je avontuur pas echt. Iedereen moet een bijdrage leveren om de geld -en goederenstroom van het kamp aan te vullen. Dit kun je op vele verschillende manieren bewerkstelligen. De gigantische wereld van Red Dead Redemption 2 bevat een hele lading opdrachten die je kunt vervullen, maar je kunt natuurlijk ook de outlaw uithangen en op rooftocht gaan. Treinen of koetsen beroven, rivaliserende bendes uitschakelen en meer van dat soort gewelddadige activiteiten kunnen gauw zorgen voor een leuke stroom inkomsten. Arthur kan echter ook de wildernis in gaan op zoek naar verborgen schatten of om op (legendarische) dieren te jagen. Er is in ieder geval genoeg te doen en geregeld zul je ook mensen in nood tegen komen. Het is helemaal aan jou om ze te helpen of gewoon te negeren. Tijdens onze speelsessies kregen we nooit het gevoel dat we iets “moesten” doen, er was altijd ruimte om zelf te beslissen wat je volgende stap was.

Wat is een Western game zonder guns? Hier heeft Rockstar Games gelukkig goed over nagedacht en gedurende je avontuur kun je op allerlei manieren aan geweldige wapens komen. Als je genoeg geld op zak hebt loop je gewoon een gunsmith winkel binnen en krijg je naarmate je verder in het verhaal komt steeds meer toegang tot krachtige wapens en upgrades. Voor je het weet heb je een waar wapenarsenaal opgebouwd. Voor de outlaws die niet over zoveel geld beschikken zijn er unieke wapens te vinden die je kunt stelen of door middel van speciale opdrachten kunt bemachtigen. Een nieuwe feature in de game is de mogelijkheid om twee wapens tegelijk te gebruiken. Wat dacht je van een sawed-off shotgun gecombineerd met een krachtige revolver? Je kunt aan de hand van je persoonlijke speelstijl zelf kiezen wat je wild dual-wielden. Naast vuurwapens heeft Arthur ook nog een handige pijl en boog, werpmessen, tomahawk bijlen en meer van dat soort handige wapens tot zijn beschikking. Soms wil je namelijk liever vanuit de schaduwen toeslaan om een missie te voltooien om geruisloos met de buit te ontsnappen.

Het honor-systeem is overigens ook erg belangrijk in Red Dead Redemption 2. Goede daden verrichten zorgt voor een goede reputatie, maar je kunt natuurlijk ook als een ware outlaw aan de slag en zonder pardon naar hartenwens roven en moorden. Vreemd genoeg voelde deze outlaw zich vaak schuldig en werd het een kunst om zo veel mogelijk onschuldige slachtoffers te vermijden. Behalve die keer dat we in een paard-botsing terechtkwamen en per ongeluk een ruiter dood trappelden…hier ging het even helemaal mis. Iets waar we als outlaw wel van hebben kunnen genieten is winkels overvallen. Je stapt de winkel in, doet je masker op en eist de inhoud van de kassa. Het spannende hiervan is dat het alle kanten op kan gaan. Sommige winkeleigenaren zijn passief en laten je de hele kassa leeg roven. Maar zo nu en dan kom je een eigenaar tegen die onmiddellijk naar zijn wapen grijpt, wat vaak leidt tot een moord, een achtervolging en de dreiging dat er een premie op je hoofd wordt gezet. Premies kun je gelukkig bij het postkantoor afbetalen, maar je wilt waarschijnlijk je geld voor andere zaken bewaren.

Red Dead Redemption 2 biedt spelers enorm veel vrijheid en dit is wat ons betreft ook de grootste kracht van de game.

Red Dead Redemption 2 bevat een systeem waarin items onderhouden moeten worden. Je zult bijvoorbeeld wapens schoon moeten maken, maar ook je paard moeten verzorgen. Door je paard genoeg te voeden, te borstelen en van liefde te voorzien versterk je de band met dit edele dier. Daarnaast zul je Arthur ook goed moeten verzorgen. Voor je het weet is je baard weer gegroeid en moet je scheren of naar de kapper. Als je Arthur niet genoeg voedt wordt hij bovendien dunner of zelfs dikker als je hem juist te veel laat eten. Ga dus geregeld een hapje eten en ook eens in bad, niemand houdt van een stinkende cowboy.

Jagen en vissen is ook erg belangrijk in deze game. Naast inkomsten kun je er namelijk grondstoffen voor crafting en ingrediënten mee verzamelen om mee te koken. Het vlees neem je mee naar je kamp voor een heerlijke stoofpot of lever je af bij de lokale slagerij. Pelsen kunnen gebruikt worden om betere satchels te maken of om wat zakgeld mee te verdienen. Jagen is bovendien erg spannend en laat je sporen zoeken van dieren om ze vervolgens op kundige wijze met pijl en boog uit te schakelen. Niet alle dieren hebben een goede pels en daarom zul je met behulp van je verrekijker dieren moeten analyseren. Het is ook belangrijk om een prooi met één schot uit te schakelen, hier is het Dead Eye systeem erg handig. Een gewond dier zal proberen te ontsnappen en dit zijn die kleine details die de beleving van Red Dead Redemption 2 geweldig maken.

Is Red Dead Redemption 2 de mooiste game die we ooit gespeeld hebben?

Er zijn inmiddels heel wat prachtige open-wereld games uitgebracht, maar Red Dead Redemption 2 behoort zeker in de top 3 van mooiste games die we ooit gespeeld hebben. Dit heeft de titel vooral te danken aan het prachtige landschap en het feit dat de wereld levend aan voelt. Overal zijn bijvoorbeeld dieren te vinden die lekker hun eigen ding doen. Een hert dat rustig water drink uit een kabbelend beekje, een groep vogels die geschrokken de lucht in vliegen of een hongerige roedel wolven die op jacht zijn. Het mooie is ook dat deze dieren onvoorspelbaar zijn. Tijdens een zoektocht naar wat goud werden we bijvoorbeeld zomaar door een boze berggeit aangevallen. Een andere keer dook er opeens een bergleeuw uit de bosjes die ons zonder enige moeite afslachtte. Dit maakt de wildernis een gevaarlijke plek en voegt meteen weer een geweldige beleving aan de game toe.

Nog een element waar Rockstar Games enorm veel tijd in heeft gestoken zijn paarden. De paarden in deze game zijn zo vreselijk goed geanimeerd. Je kunt de spieren en billen van het dier zien bewegen en paarden worden qua rassen erg goed vertegenwoordigd. Werkpaarden zijn groter en sterker dan “normale” paarden en op een gegeven moment kun je zelfs een paar hele zeldzame dieren temmen. Paarden vertonen ook echt paardengedrag…het heen en weer schudden van hun manen, even een lading paardenstront voor het kantoor van de Sheriff deponeren of de manier waarop ze lopen als ze een steile helling afdalen. Overal is over nagedacht en dit maakt de paarden in Red Dead Redemption 2 super realistisch en een genot om mee te spelen. Je band met je paard is ook erg belangrijk, want eenmaal dood zul je het paard voor altijd kwijt raken en opnieuw een band moeten opbouwen met een ander paard. Wees dus op je hoede!

De personages zien er overigens ook erg goed uit en vooral Arthur steelt de show. Dankzij de uitgebreide customization modus kun je bovendien zelf beslissen hoe jouw outlaw er uit komt te zien. Er zijn verschillende kostuums beschikbaar, maar je kunt ook zelf wat samenstellen. Loop je rond als een rijke pokerspeler, of wil je liever op een stoere jager lijken? Er is van alles mogelijk. Daarnaast kun je ook uit verschillende kapsels kiezen en je baard scheren. Er is niets mooier dan in een splinternieuwe outfit genieten van een prachtige zonsondergang.

Arthur klinkt als een ruige kerel

De dialogen in Red Dead Redemption 2 zijn geweldig en dat was in de vroege trailers al wel bekend, maar nu de game uit is en je alles in levende lijve kunt ervaren overstijgt het de verwachtingen. Acteur Roger Clark heeft onze geliefde Arthur van een passende ruige stem voorzien en gedurende onze speelsessie hingen we continu aan Arthur’s lippen. Wat zou deze ruige outlaw nou weer te zeggen hebben? De muziek in de game is ook van het hoogste niveau en geeft het gevoel dat je de hoofdrol speelt in een klassieke Western, wat in feite ook zo is. Dit keer niet op het zilveren scherm maar gewoon lekker thuis op de bank.

Waar is Red Dead Online?

Gretig zijn we aan het wachten op Red Dead Online, want we willen namelijk ook online het fictieve Wilde Westen onveilig maken met onze eigen dodelijke bende. Volgens Take Two CEO Strauss Zelnick zal de beta versie van Red Dead Online ergens aan het einde van deze maand beschikbaar worden gesteld. Meer info is helaas nog niet bekend. Gelukkig is er genoeg te doen in de single player modus. Naast een uitgebreide story zijn er talloze sidequest, uitdagingen en geheimen in de game te vinden. Neem dus lekker de tijd en geniet van al die pracht en praal. Met Red Dead Redemption 2 ben je zeker nog tientallen uren zoet.

Welke titel zal Red Dead Redemption 2 dit jaar verslaan?

Als je op zoek bent naar een geweldig Western avontuur hoef je niet lang te zoeken. Het genre is de afgelopen jaren namelijk niet echt sterk vertegenwoordigd. Maar Red Dead Redemption 2 is zo veel meer dan een “Western avontuur”. Het is een verhaal over vriendschap, broederliefde en vrijheid. Dit is een game waar een grote groep mensen met veel bloed, zweet en tranen aan hebben gewerkt. Dit merk je in alle aspecten van de gigantische open-wereld. Het verhaal is ijzersterk en pakkend. Daarnaast is de gameplay ook zeer goed uitgewerkt. Als speler heb je helemaal zelf in de hand wat je wilt doen. Grafisch is de game uitmuntend en bevat het de meest realistische paarden die we ooit in een game gezien hebben. De dialogen zijn met veel karakter ingesproken en Clark steelt de show als Arthur Morgan. De bèta van Red Dead Online komt misschien pas ergens aan het einde van de maand uit, maar de komende weken heb je ongetwijfeld nog enorm veel te doen in de singleplayer modus van dit epische outlaw avontuur. Red Dead Redemption 2 moet dit jaar wat ons betreft de Game of the Year titel winnen, want Rockstar Games heeft het gewoon dubbel en dwars verdiend. Dit is een iconische game die zeker thuis hoort in je collectie en nog vele jaren gespeeld zal worden.