Kobolds and Catacombs Review

• Titel: Hearthstone – Kobolds and Catacombs
  • Releasedatum: 8 december 2017

Hearthstone Kobolds and Catacombs stort spelers in een spannend avontuur!

Als we het over Blizzard Entertainment hebben komen titels als Warcraft III, World of Warcraft , Overwatch en de verschillende Diablo games al snel naar voren. Maar er is nog een game die al jaren immens populair is, maar een hele distinctieve groep fans heeft. Het is namelijk een type spel die niet voor iedereen weggelegd is. Wij gingen de afgelopen maand uitgebreid aan de slag met Kobolds and Catacombs, Blizzard Entertainment’s 7e uitbreiding voor Hearthstone. Hoe deze ons is bevallen lezen jullie hier.

Betreed de donkere grotten van het Kobold koninkrijk

Nog niet zo lang geleden konden we in Hearthstone voor het eerst aan de slag met heuse Death Knights. Niet door de toevoeging van een nieuwe class, maar juist door negen splinternieuwe Legendary kaarten, die jouw held in zijn Death Knight alter ego kon veranderen. Inmiddels zijn de ijzige vlaktes van Northrend weer verleden tijd en is de kwaadaardige Lich King voor de zoveelste keer verslagen.

Het team van Hearthstone wou spelers daarom graag een nieuw avontuur bieden, iets ouderwets, iets vertrouwds, een thema die we als geeks en liefhebbers van Fantasy vast wel konden waarderen. Door middel van een hilarische presentatie tijdens Blizzcon 2017 liet Ben Brode het publiek kennis maken met Kobolds and Catacombs. Maar wat maakt deze nieuwe uitbreiding nou zo speciaal?

Kobolds and Catacombs bevat nieuwe kaarten

Zoals bij elke nieuwe Hearthstone uitbreiding voegt ook Kobolds and Catacombs nieuwe kaarten aan de game toe. Hiermee zijn de afgelopen weken door de omvangrijke community natuurlijk weer allerlei nieuwe decks bedacht. Alle classes hebben ten eerste een Legendary wapen gekregen, wat vooral bij classes als de Paladin en Rogue voor wat interessante tactieken heeft gezorgd. Maar dat is niet alles. De nieuwe uitbreiding voegt namelijk ook de “recruit” eigenschap aan kaarten toe. Door een kaart met recruit te gebruiken zal er een random minion uit je deck op het speelbord geplaatst worden. Dit zorgt er voor dat je soms al vrij vroeg in de game hele sterke minions tevoorschijn kunt toveren. Deze verliezen hiermee echter wel hun “battlecry” eigenschap om de boel een beetje gebalanceerd te houden. De vorige twee uitbreidingen voegden juist lifesteal (Knights of the Frozen Throne) en adept (Journey to Un’Goro) aan de game toe.

Naast de nieuwe kaarten heeft Blizzard ook nog GRATIS een speciale modus aan de game toegevoegd. De zogenaamde Dungeon Run wordt vaak omschreven als een roguelike modus omdat de acht verschillende bazen die je zult moeten trotseren elke keer weer anders zijn. Daarnaast ontvang je door te spelen verschillende schatten die je tijdens je avontuur kunnen helpen. Deze schatten bestaan uit passieve eigenschappen die je alleen tijdens een Dungeon Run kunt gebruiken en unieke krachtige kaarten die speciaal voor de nieuwe modus zijn ontworpen. Een leuk systeem die voor heel wat gekke situaties kan zorgen. Spelers die de Dungeon Run met alle negen classes weten te voltooien worden bovendien beloond met een speciale Kobolds and Catacombs card back. Erg leuk om mee te pronken, aangezien je deze niet zo maar in de wacht sleept.

Dungeon Run is vreselijk moeilijk en grotendeels bepaalt je geluk of je alle acht bazen weet te verslaan

Er moet helaas wel gezegd worden dat Hearthstone steeds meer een pay-to-win game aan het worden is. Om je staande te kunnen houden in de ranked modus zul je namelijk hele goede decks moeten hebben. Een beginner zal een enorme achterstand hebben in vergelijking met een speler die als sinds de launch van de game bezig. Je kunt met in-game geld pakjes kaarten kopen, maar dit duurt zo tergend lang dat veel spelers toch echt geld zullen gaan spenderen. Echt eerlijk is het niet helemaal. Gelukkig draait de game al lang niet meer alleen om het PVP aspect en kun je dankzij Knights of the Frozen Throne en met de komst van Kobolds and Catacombs ook lekker tegen de computer aan de slag. Dungeon Run is alleen vreselijk moeilijk en grotendeels bepaalt je geluk of je alle acht bazen weet te verslaan. Je zult namelijk de juiste schatten moeten vinden en geluk moeten hebben met je tegenstanders. Zo is het bijvoorbeeld met mijn geliefde Paladin nog steeds niet gelukt om alle acht bazen te verslaan, terwijl in totaal al 83 bazen door het heilige zwaard van Lady Liadrin zijn gesneuveld. De computer heeft vaak genoeg altijd precies de juiste kaarten om korte metten met je te maken en dat kan voor de nodige ragequit momenten zorgen. Dat wil echter niet zeggen dat de modus niet vreselijk veel plezier te bieden heeft. Het kan namelijk ook heel erg goed gaan en dan veranderd een speelsessie is een zeer aangename en vooral bevredigende ervaring.

Hearthstone is weer een stukje leuker geworden

Als je al een tijdje geen Hearthstone meer hebt gespeeld is er helemaal niets aan de hand. Je kunt de game zo weer eens opstarten en aan de slag met de gratis Dungeon Run modus. Spelers die liever aan PVP doen kunnen daarnaast natuurlijk gewoon de Play of Ranked modi spelen, een poging doen om prijzen te winnen in de Arena modus of gewoon elke week aan de slag met de Tavern Brawl. De Kobolds and Catacombs content maakt Hearthstone toch wel weer een stukje leuker en kunnen we daarom zeker aanraden.