L.A. Noire review

• Titel: L.A. Noire
  • Uitgever: Rockstar Games
  • Releasedatum: 14 november 2017

L.A. Noire is terug!

Het is alweer zes jaar geleden dat de originele versie van L.A. Noire werd uitgebracht. De sterkste punten van de game waren vooral het meeslepende verhaal en de geweldige gezichtsanimaties. Anno 2017 kan een nieuwe generatie genieten van deze geweldige game, dankzij de HD Remaster voor de Nintendo Switch, Xbox One en PlayStation 4. Is L.A Noire nog altijd de moeite waard? Of is het misschien een goed idee om deze game als veteraan gewoon over te slaan? Lees het hier in onze review.

Van marinier naar detective

Maak kennis met Cole Phelps. Deze voormalige marinier heeft zijn groene uniform ingeruild voor een blauwe en is sinds zijn terugkomst werkzaam als politieagent. Phelps is van mening dat hij meer in zijn mars heeft en besluit zich als een ware detective te bemoeien met een moordzaak. Tegen iedereens verwachtingen in weet hij de zaak op te lossen en krijgt hij een promotie aangeboden. Phelps wordt een heuse detective en gaat voor de afdeling “Traffic” op onderzoek uit naar allerlei misdaden. Ben jij een good cop of een bad cop? De tijd zal het leren!

Een goed onderzoek is de sleutel tot succes

Daar sta je dan. Een verlaten auto volledig besmeurd met bloed en een eigenaar die nergens te bekennen is. Wat is hier gebeurt? Als detective werkend voor de Traffic afdeling van LAPD zul je moeten achterhalen wat er op de plaats delict is gebeurd. Gata het hier om een moord of is er juist wat anders aan de hand. In L.A. Noire zul je de crime scene goed moeten onderzoeken en de verschillende puzzelstukjes aan elkaar moeten plakken om achter de waarheid te komen. En dit hebben de makers van L.A. Noire erg goed uitgewerkt. Het is in de meeste gevallen alleen niet erg moeilijk of uitdagend. Voor je het weet heb je namelijk een vol notitieblok en kun je verschillende aanwijzingen volgen.

De ene keer zul je een ooggetuige moeten ondervragen of juist een verdachte moeten beschuldigen van de misdaad. Hierbij is het belangrijk dat je genoeg bewijsstukken hebt verzameld om überhaupt te kunnen beschuldigen. Ook zul je goed op de gezichtsuitdrukkingen van personages moeten letten. Er zijn namelijk nog al een boel mensen die liegen of de waarheid verdraaien. Je krijgt tijdens ondervragingen de keuze om een “good cop” te zijn (je gelooft de verdachte), een “bad cop” (je gelooft hem/ haar niet en gebruikt intimidatie om een bekentenis af te dwingen), of je beschuldigd gewoon onmiddellijk. Een leuk systeem die zeker het gevoel gaf dat we een echte detective waren.

L.A. Noire is een game die een grote groep mensen zeker zullen waarderen

Naast onderzoeken en ondervragingen zul je in je auto door de straten van L.A. moeten rijden. Reken er trouwens wel op dat niet voorgekauwd wordt hoe je op een gewenste locatie dient te komen. Je zult een vlaggetje op de map kunnen tonen, maar zelf een route moeten bedenken. Dit kwam de gameplay niet altijd ten goede omdat je constant je kaart van de stad moest openen. Vuurgevechten zijn niet echt spannend en de auto-aim had eigenlijk niet gehoeven. Gelukkig is in het werkelijke detective werk erg veel plezier te vinden. Qua gameplay vinden we de game daarom ook grotendeels hartstikke goed en weer eens wat anders. Op een gegeven moment komen al die FPS games je namelijk toch echt wel een beetje de strot uit.

MotionScan was altijd al de troefkaart van L.A. Noire

Grafisch gezien was L.A. Noire zes jaar geleden op grafisch gebied echt wel een indrukwekkende game. Inmiddels zien de graphics van de game er echter een beetje ouderwets uit. Het hoogtepunt blijven de uitmuntende gezichtsanimaties die met behulp van MotionScan tot stand zijn gekomen. De uitdrukkingen die de verschillende personages zien er levensecht uit en dat is ook wel nodig. Een belangrijk aspect van de gameplay in L.A. Noire bestaat namelijk uit het “lezen” van het gezicht van een verdachte. Op basis hiervan zul je onder andere moeten bepalen of iemand schuldig of onschuldig is. Het Los Angeles van eind Jaren ’40 is met veel liefde nagebouwd met behulp van allerlei oude luchtfoto’s en dat gaf de game in 2011 al heel wat charme.

Personages in L.A. Noire hebben karakter

De dialogen in L.A. Noire geven het verhaal en omgang tussen personages enorm veel karakter en bootsen met veel realisme eind Jaren ’40 na. Dit zul je vooral merken tijdens de vele ondervragingen, waarin bepaalde begrippen worden gebruikt die zeker niet meer in het hedendaagse Engels voorkomen. De muziek van L.A. Noire is erg sfeervol en geeft de game echt een detective-film tintje. Het is natuurlijk niet voor niets dat de makers van de game inspiratie hebben gevonden in het klassieke Film noir genre. Aangezien het hier om een detective game gaat hoef je geen spectaculaire explosies te verwachten. Het onderzoeken van misdaden is belangrijker dan actie. Je kunt beter aan de slag met Grand Theft Auto V als je op zoek bent naar bulderende geluidseffecten.

Veeg de straten van L.A. schoon!

Is er veel in L.A. Noire te doen? Naast het uitgebreide verhaal van de game kunnen spelers ook aan de slag met tientallen street crimes. Deze zijn echter niet heel special maar voegen wel wat extra content aan de game toe na het uitspelen van het verhaal. Je zult bovendien ook een aantal bekende personages voorbij zien komen. Spelers die de originele game gespeeld hebben zullen behalve een grafische update helaas niets nieuws in deze HD Remaster vinden. Maar voor de mensen die voor het eerst beginnen is er echt wel genoeg te doen.

De vernieuwde L.A. Noire is bedoeld voor nieuwkomers

L.A. Noire is een game die een grote groep mensen zeker zullen waarderen. Het verhaal is namelijk bijzonder meeslepend en je zult spelenderwijs steeds dichterbij de “clue” van het verhaal komen. Gooi daar nog eens een plottwist in en je detective honger zal ongetwijfeld gestild worden. Grafisch is de game nog al verouderd door de komst van nieuwe consoles, technologie en mogelijkheden. Dat neemt echter niet weg dat L.A. Noire zes jaar geleden op grafisch gebied zeker een technisch hoogstandje was. De gezichtsuitdrukkingen zijn dankzij MotionScan van het hoogste niveau en essentieel voor de gameplay van dit detective avontuur. Je zult gedurende de game bij verschillende afdelingen moeten werken en allerlei misdaden moeten oplossen. Het blijft echter niet alleen bij onderzoeken. Je zult verdachten moeten ondervragen, getuigen moeten interviewen, maar zo nu en dan ook verwikkeld raken in een vuurgevecht of achtervolging. L.A. Noire is vooral bedoeld voor nieuwkomers en mogelijk oudgedienden die de game uit nostalgische redenen toch nog eens willen ervaren. Als je op zoek bent naar een goede detective game hoef je in ieder geval niet lang verder te zoeken.