Assassin’s Creed Origins Review

• Titel: Assassin’s Creed Origins
  • Uitgever: Ubisoft
  • Releasedatum: 27 oktober 2017

Assassin’s Creed Origins is het begin van het broederschap

De afgelopen jaren heeft Ubisoft ons met de Assassin’s Creed games voorzien van epische avonturen en een nieuwe lat gelegd voor het stealth genre. Het begon allemaal met Altaïr Ibn-La’Ahad tijdens de derde kruistocht. Als lid van een geheim genootschap van meesterlijke assassijnen nam je het voor de eerste maal op tegen de geheimzinnige tempeliers. Ubisoft wist fans keer op keer in een nieuw avontuur vol met verwijzingen naar bepaalde historische gebeurtenissen en personages te dompelen. Maar sinds de instabiele Assassin’s Creed Unity en matig ontvangen Assassin’s Creed Syndicate had de serie iets nieuws nodig. Dit jaar werden fans tijdens de E3 echter enorm verrast. Ubisoft had namelijk een oplossing gevonden. Het is nu eindelijk tijd om de oorsprong van de assassijnen zelf te ervaren. Reis mee naar het oude Egypte en stap in de lederen sandalen van Bayek of Siwa. Of dit het meest epische Assassin’s Creed avontuur aller tijden is geworden lezen jullie hier.

Bayek is de held van Assassin’s Creed Origins

Welkom in het oude Egypte waar de twaalfjarige Farao Ptolemy met een ijzeren vuist regeert. Het is echter niet de onervaren Farao die kwade bedoelingen heeft. Vanuit de schaduwen wordt hij namelijk gemanipuleerd door een groep die zich de Order of the Ancients noemen. Onze nieuwe held, de vastberaden Bayek, is een Medjay, een beschermer van de Farao, die zich tegen het koningshuis van Ptolemy heeft gekeerd. De Order of the Ancients is mede-verantwoordelijk voor de dood van Bayek’s zoontje en dit is natuurlijk genoeg om de Medjay op een wraakzuchtig avontuur te sturen. Samen met zijn adelaar Senu reist Bayek door Egypte om de boosdoeners op te sporen en meedogenloos naar het hiernamaals te sturen. Bayek’s wraak zal zoet zijn en jij mag hem er bij helpen!

De vertrouwde gameplay is een beetje aangepast

Wees gerust, Ubisoft heeft namelijk niet alles in de game op de kop gegooid. Er zijn echter wel een paar subtiele veranderingen naar de game gebracht. De eagle eye vision uit voorgaande games is verwijderd. Dit keer heb je namelijk toegang tot echte adelaarsogen in de vorm van Senu. Bayek’s vertrouwde adelaar is een expert in het opsporen van doelwitten, grondstoffen, schatten, etc. Erg handig als je bijvoorbeeld een gebouw moet infiltreren, of juist op zoek bent naar een specifieke grondstof. Senu is ook bijzonder handig in het ontdekken van nieuwe gebieden, je kunt er namelijk gewoon met hem naartoe vliegen. Zijn zicht wordt echter wel beperkt door het aantal synchronisatiepunten die je hebt vrijgespeeld. Maar zodra je er tien hebt kom je al een heel eind.

Nog een gameplay element die in een nieuw jasje is gestoken is de combat van AC Origins. In voorgaande delen moest je het vooral hebben van het parry systeem. Dit keer is dat niet meer nodig. Bayek kan vijandelijk aanvallen afweren met zijn schild of juist ontwijken om nietsvermoedende tegenstanders vervolgens af te straffen met een dodelijke combo. De combat voelt veel dynamischer en dat is ook mede dankzij de verschillende wapens. Bayek heeft toegang tot wapens die je als “common”(blauw), “rare”(paars) of “legendary”(geel) in de wereld zult tegenkomen.  Legendary wapens zijn vaak het beste en bevatten drie additionele bonussen zoals poison damage, bleed of health regeneration. Het is daarom aan te raden om alle Legendary wapens te houden, ook als je een te hoog level bent. Wapens kun je namelijk bij de smid upgraden naar je huidige level. De uitgebreide skilltree is verdeeld in drie verschillende specialitieten. Warrior maakt een heleboel van je melee aanvallen krachtiger, Hunter richt zich meer op je skills met pijl en boog en tot slot is er de Seer. Deze laatste zorgt er voor dat je verschillende gereedschappen verbeterd worden. Denk hierbij aan slaappijltjes, gifpijltjes, vuurbommen, etc. Met de juiste skills en wapens kun je met veel gemak de straten van het oude Egypte terroriseren. Het blijft enorm leuk om allerlei manieren te bedenken om een vijand uit te schakelen, ongezien een plek te infiltreren en verschillende skills te combineren.

De combat voelt veel dynamischer en dat is ook mede dankzij de verschillende wapens.

Een van de leukste aspecten van de game is wat ons betreft toch wel tombes onderzoeken. Hier is vaak goede loot te vinden en het blijft gewoon leuk om de eeuwenoude constructies beter te leren kennen. Binnen in de tombes moet je altijd alert blijven. Je weet maar nooit of er in de volgende donkere gang een dodelijke cobra of andere vijand op de loer ligt. Voor sommige spelers zijn de subtiele veranderingen aan de game misschien niet wenselijk. Maar zodra je even hebt gespeeld voelt het gewoon net zo vertrouwd als de voorgaande games en dat is goed. AC Origins bevat zo veel nieuwe elementen. Je kunt bijvoorbeeld in een strijdwagen meedoen aan races, tegen gladiatoren vechten in de arena of gewoon lekker op jacht om grondstoffen te verzamelen.

Het oude Egypte past perfect bij Assassin’s Creed Origins

Tijdens de E3 van dit jaar was onze eerste indruk erg positief. Het enige waar wij ons zorgen over maakten was verticaliteit. In een Assassin’s Creed game is het namelijk belangrijk dat spelers vrijwel overal omhoog kunnen klimmen. Gelukkig zijn er in het oude Egypte niet alleen maar torenhoge piramides te vinden. AC Origins bevat  prachtige steden met vele indrukwekkende tempels, torens, forten, paleizen en veel meer van dit soort architectuur. De omvangrijke wereld die Ubisoft heeft gebouwd is rijkelijk gevuld met details en geeft echt het gevoel dat de wereld leeft. Daar komt ook nog eens bij dat de wereld er wonderschoon uit ziet. Het is wel te merken dat Ubisoft een team van experts heeft ingehuurd om de game zo authentiek mogelijk te maken. De verschillende kostuums die Bayek kan dragen zien er ook prachtig uit en geven de speler veel opties om hun Bayek een persoonlijk tintje te geven. Ook in het oude Egypte wil je immers in stijl rond kunnen lopen. De meeste standaard NPC’s zien er in het algemeen wat minder indrukwekkend uit, maar dat is best te begrijpen bij een titel van deze omvang. Tijdens het spelen zul je ongetwijfeld vele momenten ervaren waar je gewoon echt even een screenshot van moet maken. De afbeeldingen in deze review zijn allemaal screenshots die tijdens het spelen van de game zijn gemaakt.

Egypte trakteert spelers op magische muziek

De muziek in AC Origins is werkelijk van het hoogste niveau en voegt enorm veel toe aan de sfeer en beleving van de game. Na tien minuten spelen zul je hoogstwaarschijnlijk net als ons al meteen de game ingetrokken worden. De instrumenten die gebruikt worden zijn authentiek waardoor het bijna lijkt alsof je in een blockbuster Hollywood film terecht bent gekomen. Daarnaast is er voor elk moment van de game wel iets toepasselijks te horen. Het enige wat ons stoorde was een soort bug die de muziek af en toe luider liet klinken dan de dialogen. Dit kan er voor zorgen dat je helemaal niets kan verstaan als je met een NPC in gesprek bent. Het kwam gelukkig niet al te vaak voor. De voiceacting van de game is erg goed en je merkt dat de wereld van AC Origins een multiculturele plek is. Zo zijn er naast Egyptenaren bijvoorbeeld ook Grieken, Romeinen en andere volken in de game te vinden.

Assassin’s Creed Origins is GI-GAN-TISCH!

Een ding is zeker, In AC Origins zul je niet snel verveeld raken. Er is zo ongelofelijk veel in de game te doen. Naast de story missies die al vrij veel tijd in beslag nemen zijn er talloze sidequests in de game te vinden. Ook kun je op zoek gaan naar verborgen tempels, jagen op dieren, meedoen aan strijdwagen races, in de arena vechten, de gevaarlijke Phylakes confronteren, verbeterde items craften en nog veel meer. Vandaag is bovendien de eerste “Trial of the Gods” missie uitgebracht. Hier neem je het deze week tegen niemand minder dan Osiris op. Door hem te verslaan wordt je beloond met een prachtig Osiris kostuum. Het is dus zeker de moeite waard als je van een leuke uitdaging houdt. Om alles in AC Origins te voltooien kun je wel op 100+ uren speeltijd rekenen en dat is zeker waar voor je geld. Daarnaast heeft Ubisoft aangegeven de game te voorzien van nieuwe DLC story content.

Assassin’s Creed Origins maakt kans op GotY

Het jaar 2017 is een goed jaar voor gamers en dit is te zien aan een aantal juweeltjes die dit jaar in de winkelschappen lagen. Qua sandbox games is AC Origins een titel die zich makkelijk met een game als Horizon Zero Dawn kan meten. Het verhaal zit goed in elkaar en qua gameplay hebben ze net genoeg aangepast. Grafisch is de game een juweeltje en zowel de soundtrack, als de voiceacting is van het hoogste niveau. Laten we nog maar even benadrukken dat er GI-GAN-TISCH veel in de game te doen is. Met Assassin’s Creed Origins kom je daarom de koude winterdagen zeker wel door!