Ace Combat 7 – Gamescom 2017 presentatie en hands-on

In Ace Combat 7 ben jij wederom een piloot met zieke skills!

Van kleins af aan hebben veel jongens de droom om ooit in een straaljager rond te vliegen. Bulderend met mach 1 door het luchtruim schieten is helaas niet voor iedereen weg gelegd. Naast een hele dure opleiding moet je nog al van goede huize komen om in een straaljager van miljoenen rond te mogen en kunnen vliegen, Defensie is namelijk niet op hun achterhoofd gevallen. Maar wat als je dit allemaal kunt doen vanuit de veiligheid van je huiskamer? De Ace Combat serie begon ooit als een reeks waar vooral arcade gameplay de fundering was. Maar met de komst van Ace Combat 7 merk je toch dat de games steeds realistischer worden. David Bonacci, Brand Manager van Ace Combat 7: Skies Unknown, en voormalig straaljager piloot bij de Amerikaanse luchtmacht, verwelkomde ons hartelijk voor een heuse Ace Combat 7 presentatie. Naast een hele lading scherpe humor had hij ook nog eens heel wat handige tips voor ons. Wat de beste man ons had te vertellen lees je hier.

Ace Combat 7 piloot

De storm clouds in Ace Combat 7 zijn de grootste nachtmerrie van iedere piloot

Bonacci viel meteen met de deur in huis. Met Ace Combat 7 wil Bandai Namco namelijk een nieuwe belevenis bieden. Ze hebben er daarom alles aan gedaan om de meest realistische weather effects in de game te implementeren en deze zijn ook nog eens dynamisch. Dat wil zeggen dat een prachtige zonnige middag al snel kan veranderen in een helse storm. Waar zul je in Ace Combat 7 rekening mee moeten houden? Laten we beginnen met turbulentie. Zodra je een storm cloud in vliegt zul je namelijk immens veel last hebben van dit natuurlijk verschijnsel. Wij als mens zijn immers niet gemaakt om te vliegen, laat staan met zulke belachelijke hoge snelheden. Door turbulentie zul je moeite hebben met koers aanhouden en natuurlijk enkel met geluk een vijandelijk vliegtuig kunnen neerhalen. Dat is volgens Bonacci gewoon een feit. Maar turbulentie is nog het minste van je zorgen. Condensatie zorgt er bijvoorbeeld voor dat je niets meer door je cockpitraam kunt zien. En dat is natuurlijk helemaal irritant als je omringd bent door vijanden. Het meest gevaarlijke is echter zogenaamde “icing”. Door icing verliest je toestel zijn aerodynamische vorm en zul je voor je het je beseft een wisse dood tegemoet zien. Door icing veranderd je vliegtuig immers in een baksteen die zeker niet lang in de lucht zal kunnen blijven.

The technical term for weather in storm clouds in “crap”. Flying into a lightning storm is a pilot’s worst nightmare! – zei David Bonacci, Brand Manager Ace Combat 7: Skies Unknown.

Naast al die gevaarlijke elementen die storm clouds met zich meebrengen is er op de grond ook een gevaarlijk fenomeen te vinden. Ground fog belemmert namelijk ook enorm je zicht en voor je het weet veranderd jouw toestel in een vurige bal des doods, omdat je zojuist tegen een rotswand bent aangevlogen. Dit is allemaal te danken aan ground fog en zelfs de beste piloten moeten bovenmenselijke reflexen hebben om zich door een vergelijkbare omgeving te kunnen navigeren. Storm clouds bieden tijdens dogfights echter wel een positief element. De “water vapors” die je toestel produceert kunnen in een storm cloud namelijk de air-to-air radar foppen. Zo kun je dus aan een vijandelijke target lock ontsnappen en heelhuids uit de strijd komen. Makkelijk en zonder gevaar is het natuurlijk niet, want je hebt nog steeds te maken met icing en turbulentie. Een goede piloot kan volgens Bonacci storm clouds strategisch gebruiken en verzocht ons daarom ook om zijn tips mee te nemen en te gebruiken tijdens onze speelsessie.

The only thing I would be targeting in a storm cloud is my barf bag – gaf David Bonacci, Brand Manager Ace Combat 7: Skies Unknown, toe met een grote grijns op zijn gezicht.

Ace Combat 7

Kunnen wij de dodelijke Arsenal Bird neerhalen?

Na Bonacci’s geweldige peptalk en tips was het tijd om zelf in de cockpit te stappen. Wij konden kiezen uit twee verschillende gevechtsvliegtuigen, de F/A-18F Super Hornet of F-14D Tomcat. Nostalgisch als wij zijn kozen we natuurlijk voor de F-14D Tomcat, alhoewel deze sinds 2006 is uitgefaseerd en inmiddels vervangen is door de superieure F/A-18F Super Hornet. De stijlvolle inklapbare vleugels en het stoere uiterlijk waren in ieder geval geval genoeg om ons over de streep te trekken en toch voor de F-14D te kiezen.

Onze missie was simpel. Vernietig alle vijandelijke activiteit om het luchtruim boven onze bevoorradingsroutes veilig te stellen. Samen met de rest van het eskader gingen we er op uit om de slechteriken op te sporen en met veel stijl uit de lucht te schieten. Met de tips van Bonacci in ons achterhoofd bereikten we het vijandelijke luchtruim en barstte er midden in een storm cloud een hevig gevecht los. Constant waren we bezig met het ontwijken van vijandelijke raketten en gebruikten we de storm clouds om de vijanden te flanken en op een dwaalspoor te brengen. De controls voelde erg goed aan en vooral vanuit de first person view/ cockpit view leek het allemaal net echt. De vijanden waren verslagen en we konden naar huis…of hadden we het mis?

Plotseling doemde er echter uit de wolken een gigantisch vliegtuig op. De vijandelijke Arsenal Bird was gearriveerd en verraste ons met een vloot van de nieuwste bewapende onbemande drones. Na een hevig vuurgevecht werd het al snel duidelijk dat dit een gevecht was die we niet konden winnen. Als enige zette deze piloot de achtervolging in en wist ik de Arsenal Bird meerdere keren te raken. Het mocht alleen niet baten en voor ik het wist veranderde het scherm naar zwart…thank you for playing, de boodschap die iedere gamer die helemaal in zijn element is haat. De missie in kwestie gaf in ieder geval goed weer wat we van Ace Combat 7: Skies Unknown kunnen verwachten en was een goede manier om de nieuwe weather effects van de game goed te ervaren. Wij staan daarom te popelen om de game volgend jaar te spelen. Ace Combat 7 zal namelijk pas in 2018 verkrijgbaar zijn voor de PC, Xbox One en PlayStation 4. Nog even geduld dus!

Author: Nino

Mijn eerste console was de SEGA Mastersystem II en sindsdien game ik op verschillende platformen. Geef mij maar allerlei toffe games, coole toys en adembenemende art!

Share This Post On