Is het Battle Royale genre meer dan een trend?
Als ik denk aan de term Battle Royale is het eerste wat in mij op komt niet het populaire game genre die miljoenen spelers dagelijks naar hun favoriete platform lokken. Nee, mijn associatie gaat onmiddellijk uit naar de film Battle Royale uit 2000. In deze inmiddels Japanse klassieker worden groepen probleemleerlingen op een onbewoond eiland achtergelaten waar ze tot de dood met elkaar moeten strijden. Maar hoe zit het nou eigenlijk met games als Fortnite en Player Unknown’s Battlegrounds om maar een paar te noemen. Zijn spelers het genre na twee vruchtbare jaren al zat? Of is Battle Royale iets waar we het komende jaar ook nog mee opgezadeld zullen zijn?
Hoe lucratief is Battle Royale?
Als we naar een game als Fortnite kijken is al gauw duidelijk dat er immens veel geld aan het Battle Royale genre te verdienen is. Het businessmodel die Epic Games gebruikt is vrij simpel. Fortnite is gratis beschikbaar op verschillende platformen. Je kunt de game spelen op de PC, PlayStation 4, Xbox One en zelfs via mobiele platformen. Maar hoe verdien je geld met een free-2-play game? Simpel, je biedt spelers allerlei leuke cosmetische in-game items aan die ze met echt geld kunnen aanschaffen. Iets wat natuurlijk al vele jaren in andere games wordt toegepast. Maar als je kijkt naar de groei van Fortnite brengt dit momenteel belachelijk veel geld binnen. In 2018 hebben (volgens statistische gegevens van Epic Games) maar liefst tweehonderd miljoen spelers een account aangemaakt om Fortnite te kunnen spelen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal echt geld hebben gespendeerd. Maar stel dat tien procent van die spelers gemiddeld vijftien euro hebben besteed. Reken dan maar op een inkomstenbron van rond de driehonderd miljoen euro… denk daar dus maar eens goed over na.
EA Games wil ook aan het Battle Royale genre verdienen!
Een week geleden verraste EA Games de wereld met de onthulling van een game die niemand aan zag komen. Gevestigd in het Titanfall Universum toonden ze Apex Legends, de nieuwe Battle Royale game, die mogelijk een kans maakt om een grote groep Fortnite spelers voor zich te winnen. Apex Legends is inmiddels zeer goed door zowel spelers als de media ontvangen en kreeg het voor elkaar om na slechts een week al meer dan vijfentwintig miljoen spelers te verleiden. Het kostte Fornite maar liefst vier maanden om dertig miljoen spelers naar hun game te trekken, dus dat is nog al een verschil. Apex Legends is bovendien net als Fortnite free-2-play en zal de zakken van EA Games voornamelijk moeten vullen met de verkoop van cosmetische in-game items. Naar schatting zullen inkomsten uit Battle Royale games ook in 2019 wereldwijd meer dan twintig miljard dollar opbrengen. Reden genoeg voor grote uitgeverijen om hier van te profiteren en alles uit de kast te halen om te concurreren met de gevestigde orde. Het ziet er dus naar uit dat ook 2019 nog altijd het jaar van de Battle Royale zal zijn.
Apex Legends is inmiddels zeer goed door zowel spelers als de media ontvangen en kreeg het voor elkaar om na slechts een week al meer dan vijfentwintig miljoen spelers te verleiden.
Battle Royale is niet voor iedereen…
Als je niet van online PvP games houdt is het Battle Royale genre waarschijnlijk niets voor jou. Gelukkig zijn er nog vele andere genres waar je uren zoet mee kunt zijn. Battle Royale heeft wat mij betreft echter wel terecht een plek in de harten van gamers verdiend, al ben ik zelf nog altijd bijzonder sceptisch over de levensduur van het genre. De meeste ontwikkelaars bedenken namelijk niet echt baanbrekende nieuwe gameplay elementen om hun battle royale game speciaal te maken. De een gebruikt realisme als troef, de ander combineert bouwen en knallen, maar de derde richt zich vooral op unieke eigenschappen die je aan je personage kunt toekennen. Of de ultieme Battle Royale ervaring ooit nog het licht zal zien is nog even afwachten. Wie weet zal ook ik uiteindelijk een slachtoffer worden van dit populaire genre en de Japanse klassieker uit 2000 vergeten. De tijd zal het leren…