God of War Review

• Titel: God of War
  • Uitgever: Sony
  • Releasedatum: 20 april 2018

Santa Monica Studios blaast nieuw leven in God of War

De onthulling van God of War was een van de hoogtepunten van de E3 2016 en het is bijna niet te geloven dat het al weer twee jaren geleden is. Kratos was klaar voor een nieuw avontuur en liet het warme klimaat van het Middellandse Zeegebied achter voor de besneeuwde bergtoppen en bossen van Scandinavië. Vreemd genoeg leek het na het zien van de eerste beelden een natuurlijke evolutie te zijn. Kratos hoort nou eenmaal te strijden tegen goden en de goden uit Asgard moesten wel geduchte tegenstanders zijn. De afgelopen dagen zijn we op avontuur gegaan in de negen rijken, die allemaal verbonden worden door de mythische Yggdrassil. Is dit het ultieme God of War avontuur?

De beer en de wolf

Dit is het verhaal van een krachtige oude beer en een gretige jonge wolf. Samen zullen ze bergen moeten verzetten en vele uitdagingen moeten overwinnen om de laatste wens van een dierbare te kunnen vervullen. Kratos en zijn zoon Atreus zijn namelijk in de rouw. Hun geliefde vrouw en moeder is overleden en gaf de opdracht om haar as vanaf de hoogste berg van Midgard te verstrooien. Een reis vol gevaren, duistere magie en wraakzuchtige goden. De beer en de wolf zullen daarom samen moeten werken om hun doel te bereiken. Dit avontuur is echter de perfecte manier om de band tussen vader en zoon te versterken. Zal het Kratos lukken om een man van Atreus te maken? En zal het Atreus lukken om de menselijkheid in zijn vader terug te vinden? Dit is de nieuwe God of War, een avontuur die alles volledig op de kop gooit!

Vergeet de oude God of War games

Het eerste wat je aan deze nieuwe God of War zal opvallen is dat je met een nieuw wapen begint. De Leviathan Axe werd speciaal voor de vrouw van Kratos gesmeed en bezit magische krachten. Na haar dood heeft Kratos het legendarische wapen overgenomen en bewijst het wapen al snel dat deze niet alleen handig is om Draugr te vernietigen. De Leviathan Axe is namelijk ook een middel om de vele puzzels van God of War op te lossen. De ene keer gebruik je de bijl om verschillende objecten te raken, of je gebruikt deze juist om een mechanisch object te bevriezen. Deze nieuwe insteek is ons enorm bevallen en brengt allerlei nieuwe gameplay elementen naar het nieuwe avontuur van Kratos.

Het gevechtssysteem van God of War is ook volledig veranderd. Weg zijn de combotellers en de hack-and-slash gameplay. Nee, dit keer zal Kratos tijdens zijn gevechten veel meer zijn hersenen moeten gebruiken. Combat is strategischer en zelfs op de normale moeilijkheidsgraad zul je vooral in het begin geduchte tegenstanders tegenkomen. Kratos kan zijn Leviathan Axe gebruiken om dodelijke aanvallen uit te voeren en het gooien van de legendarische bijl is ook erg belangrijk tijdens gevechten. Hiermee kun je namelijk na een aantal upgrades hele groepen vijanden bevriezen. Naast zijn bijl kan Kratos uiteraard ook los gaan met zijn vuisten, een strategie die veel voordelen met zich meebrengt. Er zijn namelijk ook verschillende aanvallen mogelijk waarin je schild en vuisten veel schade kunnen aanrichten of hele groepen vijanden tijdelijk kunnen verdoven. Als laatste redmiddel (of onverwachte opener) heeft Kratos ook nog zijn Spartan Rage, een kracht die vooral tijdens gevechten met sterkere vijanden enorm van pas kan komen. Laten we trouwens de jonge Atreus niet vergeten. Bewapend met de Talon Bow kan hij enorm veel schade aanrichten en zelfs verschillende Spirit Animals oproepen om bij te staan in het gevecht. Zodra je de Talon Bow bovendien helemaal hebt ge-upgrade is Atreus een serieuze tegenstander voor de duistere wezens van de negen rijken.

Atreus is niet zomaar een sidekick, maar een waardevolle metgezel

Als je gewend bent aan de oude God of War games zul je vast en zeker even aan deze game moeten wennen. Maar zodra je het nieuwe gevechtssysteem een beetje begrijpt zul je enorm veel plezier aan de nieuwe gameplay elementen kunnen beleven. Santa Monica Studios heeft de juiste beslissingen gemaakt om God of War weer op de kaart te zetten en heeft zelfs de lat voor andere games in het genre verhoogd. God of War heeft het in zich om Game of the Year te worden.

De negen rijken zijn wonderschoon!

God of War is werkelijk een van de mooiste games die we ooit op de PlayStation 4 hebben mogen ervaren. De manier waarop Santa Monica Studios de verschillende werelden in de game heeft gevisualiseerd is enorm indrukwekkend. Daarnaast is er erg veel tijd besteed aan kleine details die je waarschijnlijk niet eens zullen opvallen. Atreus die zijn hand even speels in het water steekt terwijl je over een gigantisch meer vaart. De perfecte animaties van de vele wezens die een dreiging voor het duo vormen. De manier hoe de magische Leviathan Axe keer op keer terug vliegt naar de hand van Kratos. Nimmer hebben we ons zo krachtig gevoeld. Een kracht die zelfs kan concurreren met Thor’s Mjolnir hamer. Personages zien er prachtig uit en hetzelfde geldt voor de vele wapen en pantser upgrades die in de game te vinden zijn. Het enige minpunt die we tot nu toe hebben kunnen vinden is dat veel pantsers er hetzelfde uit zien en enkel verschillende stats bevatten en dat is wel erg jammer. Hier hadden we toch net even wat meer diversiteit in willen zien. Maar zodra je bepaalde items in de wacht hebt gesleept maakt het eigenlijk niet meer uit, je zult namelijk nooit meer iets anders willen dragen. God of War is een bijzonder kleurrijke game en dat is een enorme verbetering sinds de klassieke games die toch erg veel grijze en grauwe tinten met zich mee brachten. De eerste keer als je het Alfheim rijk betreedt zal je mond vast en zeker open vallen. Dit magische rijk is het thuis van de Elven en dat merk je meteen aan de prachtige kleuren en mysterieuze sfeer. In God of War zul je dus genoeg plekken vinden waar je echt even stil wilt staan om van het prachtige uitzicht te genieten.

Een soundtrack die je raakt

De laatste drie games waarbij we immens van de original soundtrack hebben mogen genieten waren Journey, Assassin’s Creed Origins en Horizon: Zero Dawn. Dankzij God of War hebben we echter een nieuwe OST die we aan onze Spotify afspeellijst kunnen toevoegen. De muziek die Bear McCreary heeft gecomponeerd is van epische proporties en zodra je de game begint zul je begrijpen wat we hiermee bedoelen. Het nummer “Ashes” bevat zo ongelofelijk veel emotie en maakt het moeilijk om hier geen kippenvel van te krijgen. En dat maakt een goede game werkelijk groots! De muziek van God of War vertelt een verhaal en voegt zo veel meer aan de sfeer van dit avontuur toe. Of je nou vecht tegen bloeddorstige trollen, een uitdagende puzzel moet oplossen of juist samen met Atreus geniet van het uitzicht. De muziek is van de hoogste kwaliteit. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de geluidseffecten. Vooral het geluid die je hoort als je de Leviathan Axe vanuit de lucht vangt geeft een geweldig gevoel van kracht. En niets is zo bevredigend als een groep Draugr aan de kant te beuken met een van de krachtige aanvallen met je schild. Tot slot hebben we de dialogen. Kratos roept de hele game honderden keren “Boy” als hij tegen Atreus praat. Iets wat de komende tijd ongetwijfeld voor vele Internet memes zal zorgen. Maar hij heeft ook wel eens wat anders te zeggen. Vooral als hij met Atreus een boottocht maakt mag hij graag verhalen aan zijn zoon vertellen. Dan hebben we natuurlijk ook nog de Dwarf broeders Sindri en Brok die voor een aantal hilarische (en vaak grove) dialogen zorgen. Het is daarom een goed idee om veel te luisteren naar wat de verschillende personages in de game te zeggen hebben.

God of War bevat overweldigende content

Als je op zoek bent naar een game waar je tientallen uren in kunt steken ben je bij God of War aan het juiste adres. Als speler word je namelijk aangespoord om op onderzoek uit te gaan. Zodra je denkt dat je het meeste van een gebied wel hebt gezien waarschuwt Atreus je dat er mogelijk nog wat dingen te doen zijn voordat je weg gaat. Vrijwel elk gebied herbergt talloze geheimen, speciale vijanden, zeldzame loot en nog veel meer. Of je nou op zoek gaat naar de raven van Odin of op jacht bent naar Legendary chests. Er is van alles in de game te doen! Het is eerlijk gezegd overweldigend en een goed idee om elk gebied gestructureerd te onderzoeken. Na het uitspelen van het verhaal kun je natuurlijk terug naar alle plekken waar je mogelijk nog dingen te ontdekken hebt. Maar soms vind je juist items die je tijdens je eerste speelsessie enorm kunnen helpen. Gelukkig kun je helemaal zelf bepalen hoe je de game wilt spelen. Niets moet, alles mag. Met God of War ben je dus wel even zoet.

God of War is een aangename verrassing!

We hadden zeker niet gedacht dat God of War een slechte game zou zijn, maar dat dit nieuwe avontuur van Kratos zo goed zou zijn hadden we zeker ook niet gedacht. Vooral het gevechtssysteem was even wennen, maar na een paar uurtjes werden we steeds beter. De manier waarop Atreus je ondersteunt is ook erg goed uitgewerkt. Nooit was hij een storende factor en werkelijk onmisbaar. Puzzelen is ook nog altijd erg leuk om te doen en was gelukkig nooit frustrerend en juist erg bevredigend. Daarnaast helpt het natuurlijk ook dat de game er werkelijk prachtig uit ziet. Dankzij de geweldige soundtrack van Bear McCreary wordt de game zelfs nog meer naar een hoger niveau getild. Voeg daar ook nog eens een overweldigende hoeveelheid content aan toe en je hebt een game waarmee je tientallen uren zoet zal zijn. Dit is de allerbeste God of War game ooit en we zijn daarom reuze benieuwd of Santa Monica Studios dit zal kunnen overtreffen.