Legend of Keepers Review

• Titel: Legend of Keepers
  • Uitgever: Goblinz Studio
  • Releasedatum: 29 april 2021

Legend of Keepers draait de rollen om

Drie helden sluipen rond in het donker. Wat doen ze in deze ijzige grot? Ze zijn op zoek naar een schat die de heldhaftige avonturiers eens en voor altijd rijk zal maken. Maar wat als het een keer niet om de helden gaat? Heb je ooit wel eens stilgestaan wat er aan de andere kant van het spectrum gebeurt? In Legend of Keepers bekijk je namelijk een avontuur vanuit de ogen van de angstaanjagende monsters. Zij doen immers enkel hun werk. Hoe zou jij het vinden als je elke dag inbrekers over de vloer zou hebben? Ontwikkelaar Goblinz Studio zet met hun game de wereld van rpg’s op originele wijze volledig op de kop. Hoe wij de Legend of Keepers hebben ervaren lees je in deze review.

Legend of Keepers Enchantress
Legend of Keepers Enchantress

Welkom bij de Dungeon Company

Ben je het zat om werkeloos te zijn? Wil je jouw kennis van dood en verderf op een manier inzetten waarmee je veel goud kunt verdienen? Bij de Dungeon Company ben je hiervoor aan het juiste adres. Maug, de beruchte slavenhouder, krijgt een aanbod die hij gewoonweg niet af kan slaan. Kom bij de Dungeon Company werken en bouw een leger van elite monsters op. Daarnaast krijg je toegang tot allerlei dodelijke vallen waarmee je nietsvermoedende helden naar hun dood kunt leiden. Klinkt dit goed in de oren? Mooi, jij bent dus geschikt om kostbare schatten te beschermen.

Welke monsters kies jij?

Om je schat te beschermen begin je met het verzamelen van krachtige monsters. Deze monsters ontvang je voornamelijk door succesvol avonturiers te verslaan, of door deze te ontvangen uit speciale beloningen. Voor je het weet heb je dus aardig wat monsters in je verzameling opgenomen. Het is erg belangrijk om verschillende soorten monsters te bemachtigen. Vooral monsters die op lange afstand vechten en de vijanden bestoken met allerlei dodelijke magie zijn een must. Daarnaast is het ook nog eens belangrijk hoe je deze monsters plaatst. De sterke gepantserde monsters zet je bijvoorbeeld het liefst vooraan, terwijl je de magie-gebruikers juist liever achteraan neer zet. Voor elke kamer in een kerker kun je maximaal drie verschillende monsters plaatsen. Het is dus erg belangrijk om in te schatten welke de juiste keuze zijn. Het gebruik van vallen speelt hier ook nog eens grote rol bij.

Naast de vele monsters moet je namelijk ook verschillende vallen selecteren. Sommige verlagen het moraal van je tegenstanders of zorgen er juist voor dat ze meer schade ontvangen als je vuur magie gebruikt. Deze speciale vallen (traps) bemachtig je ook door avonturiers te verslaan of kun je soms aanschaffen via een merchant die bij je dungeon op bezoek komt. Als meester van jouw eigen dungeon moet je namelijk heel wat dingen managen.

Kom bij de Dungeon Company werken en bouw een leger van elite monsters op!

Elke week staan er verschillende activiteiten op de planning. De ene keer moet je een kerker beschermen, maar andere keren zul je moeten kiezen of je naar de sportschool gaat, of je een evenement bijwoont, monsters er op uit stuurt om een stad te veroveren, etc. Deze momenten zijn bedoeld om er voor te zorgen dat je de volgende tegenstanders makkelijker uit de weg kunt ruimen. Het is een leuk systeem dat aardig wat tactisch inzicht met zich mee brengt. Je keuzes hebben namelijk daadwerkelijk effect op het beloop van een periode. Ga hier dus niet roekeloos mee om.

Naast Maug kun je nog twee andere meesters vrijspelen die allen over eigen unieke eigenschappen en aanvallen beschikken. Het zal echter wel even duren voordat je deze hebt vrijgespeeld. Er zijn namelijk talloze dungeons die je eerst met Maug moet beschermen. Maar dit zorgt natuurlijk wel voor heel wat replay waarde en plezier.

Legends of Keepers monsters

Pixel Art heeft enorm veel charme

Je moet er van houden, maar wij vinden pixel art helemaal geweldig. Deze stijl past zo verschrikkelijk goed bij Legend of Keepers. Het geeft de game een originele stijl en zorgt er voor dat Goblinz Studio prachtige animaties op je beeld heeft kunnen toveren. Werkelijk elke held en elk monster heeft een unieke death animatie. Het ziet er allemaal erg gelikt uit. Van angstaanjagende skeletten, tot dodelijke demonen, het leger aan monsters is zeer indrukwekkend.

De verschillende kamers in de dungeon zien er bovendien ook geweldig uit. De ene keer sluip je door een ijzige grot waarin de overblijfselen van een machtige draak door de kamer verspreid liggen. Maar je komt ook prachtige kastelen en duistere kerkers in de game tegen. let vooral op de subtiele details die je hier kunt vinden.

Legend of Keepers

De spanning is te snijden

De muziek in Legend of Keepers zorgt er voor dat je helemaal op gaat in de verslavende gameplay van deze verassende titel. Het voegt spanning toe en past erg goed. Verder zijn de dialogen enorm grappig en zul je een aantal helden tegen komen die de meest domme geluiden maken. Keer op keer zorgde dit voor een schaterlach.

Met Legend of Keepers zul je niet verveeld raken

Goblinz Studio heeft er voor gezorgd dat je heel wat uurtjes in hun nieuwe game kunt stoppen. Er zijn namelijk tientallen dungeons in de game te vinden die je met drie verschillende meesters zal moeten beschermen. Je begint echter met de krachtige Maug. Alle dungeons kun je zo vaak spelen als je wilt en zo steeds hogere scores en beloningen verzamelen. Je zult je zeker niet vervelen.

Legend of Keepers is een frisse nieuwe wind

Vergeet die standaard rpg formules. De held spelen is zo 2015. In deze game ben jij de dungeon meester en bouw je een krachtig leger van monsters op. Vanaf nu gaan avonturiers er niet langer met jouw schatten vandoor. Dankzij de prachtige pixel art en spannende muziek is Legend of Keepers een genot om te spelen. Daarnaast is er zo veel te doen dat je uren zoet zal zijn om al die dungeons te beschermen en monsters te verzamelen. De vraag is of jij het in je hebt om de nummer 1 dungeon meester te worden.