Bakugan: Champions of Vestroia Review

• Titel: Bakugan: Champions of Vestroia
  • Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Platform: Nintendo Switch
  • Releasedatum: 2 november 2020

Bakugan wilde de wereld veroveren!

Ongeveer dertien jaar geleden probeerde de Bakugan franchise een groot deel van de markt te veroveren. Pokémon was namelijk wereldwijd een succesvol fenomeen en SEGA Toys en Spin Master wilden hier wel een slaatje van mee pikken. Zij riepen daarom Bakugan in het leven. Een vergelijkbaar concept, waarin Battle Brawlers kolossale monsters moesten verzamelden, om deze Bakugan het vervolgens tegen elkaar te laten opnemen. Erg origineel was het natuurlijk niet. Waarom er dit jaar een Bakugan game verscheen is mij dus niet echt duidelijk, maar ik ging er mee aan de slag.

Waarom moeten kinderen altijd de wereld redden?

Laat dit duidelijk zijn. Bakugan: Champions of Vestroia is een kindergame. Als volwassen gamer moet je er dus zeker niet veel van verwachten en dat is al meteen merkbaar in het verhaal. Een kind, jouw personage, vind een Bakugan in het bos. Opeens wordt zijn (of haar) rustige leventje verstoord door allerlei natuurlijke rampen en moet hij er op uit gaan om deze rampen te onderzoeken. Want dat is nou eenmaal wat kinderen in Japanse anime series doen…

Bakugan maakt gebruik van een apart vechtsysteem

De gameplay van Bakugan: Champions of Vestroia kan het best omschreven worden als volgt: Praat met een persoon, deze persoon stuurt je er op uit om een item te verzamelen of iemand uit te dagen. Doe een paar gevechten en herhaal. Niet erg bijzonder dus. In deze game zul je zeker wel ruim tachtig procent bezig zijn met knokken. Maar hier ontdek je ook de grootste frustratie. Bakugan monsters hebben maar vier verschillende aanvallen tot hun beschikking, dit zorgt er dus voor dat er weinig diversiteit is. Het enige verschil is vaak het element van de Bakugan. Vreemd genoeg blijven de aanvallen vrijwel allemaal hetzelfde. Je kunt door middel van speciale ability kaarten wel nieuwe eigenschappen aan je Bakugan toevoegen en deze naar smaak dus customizen. Het is echter zeer simplistisch.

De tweede frustratie is dat je als speler constant op het strijdveld moet rond rennen om energie op te pakken. De Bakugan hebben deze energie namelijk nodig om hun krachten op te laden. Het is eigenlijk een vreselijk systeem die op den duur gewoonweg irritant begint te worden. De energie verschijnt op willekeurige plekken en zonder de nodige upgrades voor je Battle Brawler zul je constant energie voor je neus weggekaapt zien worden. Op den duur krijg je gelukkig toegang tot upgrades die je sneller laten rennen, die energie magnetisch naar je toe trekken of zelfs eigenschappen waarmee je een tegenstander juist langzamer maakt. Maar het duurt wel even voordat je de nodige punten hebt verzameld om deze aan te schaffen.

Laat dit duidelijk zijn. Bakugan: Champions of Vestroia is een kindergame.

Naast het knokken zul je ook een groot deel van de tijd rond moeten rennen door je vredige stadje. Je vind hier vele npc’s waar je mee kunt praten en zelfs wat opdrachten voor kunt voltooien. Beloningen komen in de vorm van Bakugan of geld. Bakugan zijn schijnbaar niet echt waardevol, aangezien ze overal te vinden zijn. Je ontvangt bovendien ook cosmetische items waarmee je jouw Battle Brawler kan aanpassen.

Bereid je in ieder geval voor op het feit dat je heel veel rond zult moeten rennen en tijdrovende gevechten moet voltooien. Met een team van drie Bakugan kunnen de meeste gevechten soms in totaal wel vijftien of twintig minuten duren. Iets wat vooral tijdrovend is als je vijf tegenstanders achter elkaar moet trotseren. Om eerlijk te zijn kan ik geen Bakugan meer zien.

Bakugan zien er cool uit

Het positieve van Bakugan: Champion of Vestroia is dat de verschillende Bakugan er erg goed uit zien. Maar helaas blijft het er daar een beetje bij. Jouw eigen personage is niet echt om over naar huis te schrijven en de omgevingen zien er bijzonder simplistisch uit. Ik had toch meer van een Nintendo Switch game verwacht. Je koopt een Nintendo Switch natuurlijk niet voor de grafische prestaties, maar het is toch iets om eens over na te denken. Met de komst van de nieuwe next-gen consoles zou je dus beter je geld en tijd in een ander platform kunnen investeren.

Online brawlen is ook mogelijk

Als knokken tegen de AI niet bevredigend genoeg is kun je ook online aan de slag gaan. Daag een vriend of vriendin uit, of de eerste de beste vreemdeling. Al je eigenschappen en Bakugan uit de main game zul je kunnen gebruiken in de online modus. Balans is echt nergens te vinden. Als jij bijvoorbeeld meer hebt vrijgespeeld dan je tegenstander wordt het dus een heel oneerlijk gevecht. Wees gewaarschuwd!

Bakugan: Champion of Vestroia is voor echte fans

Het is jammer dat dit nieuwe Bakugan avontuur mijn hart niet heeft kunnen stelen, maar het is duidelijk dat ik niet de doelgroep voor dit spel ben. Bakugan: Champions of Vestroia is een game waar je kinderen, neefjes of nichtjes waarschijnlijk geen genoeg van zullen krijgen. Laat ze dus maar lekker door de stad heen rennen en Bakugan verzamelen. De gameplay is voor mij gewoon te langzaam en op grafisch gebied teleurstellend. Deze matige game kun je dus beter overslaan. Het is een game voor echte fans en de jongere gamers onder ons.