Impact Winter Review

• Titel: Impact Winter
  • Uitgever: Bandai Namco Entertainment
  • Releasedatum: 23 juni 2017

Trotseer de kou in Impact Winter!

Onlangs werden we op de redactie van Kijk-Online aangenaam verrast met een mysterieus pakketje. In het pakketje vonden we namelijk een oud en roestig survival kistje gevuld met kunstmatig sneeuw. Verborgen in het witte goedje was een cassettebandje (jullie weten waarschijnlijk niet wat dat is, maar hier speelden we onder andere ooit muziek mee af) ,waarin op vernuftige wijze een USB stick was verstopt. Verder zaten er allerlei andere hulpmiddelen bij die je tijdens een ijzige noodsituatie zouden kunnen bijstaan. Waarom ontvingen we dit pakketje eigenlijk? Simpel, Bandai Namco vierde de release van Impact Winter, een unieke game waarin je dertig dagen zult moeten overleven tijdens barre omstandigheden. We gingen met de game aan de slag en dit zijn onze bevindingen.

De impact van een asteroïde kan het leven op aarde in een oogwenk veranderen

Stel je toch eens voor. Een gigantische asteroïde daalt neer op de aarde en ontketend een nieuwe ijstijd. De dinosaurussen wisten het niet te overleven, maar wij mensen zijn blijkbaar toch net wat sterkere wezens. Dankzij onze technologie maken we een kans en zo ook in Impact Winter. De wereld is niet meer als voorheen en onze voormalige beschaving is bedolven onder een dikke laag sneeuw en ijs. Daar komt ook nog eens bij dat het non stop sneeuwt. In Impact Winter bestaat je team uit een zestal verschillende individuen en zul je samen moeten werken om te overleven. Jacob Solomon is de leider van de groep, een standvastige vent die goed beslissingen kan maken. Blane Bishop is een voormalige politieagent die met zijn zeeën van ervaring solide advies aan de groep kan geven. Maggie Booth is de ingenieur van het stel en zorgt voor een comfortabel leven, ondanks de ijskoude omstandigheden. Wendy Dolloway was ooit een verpleegster en kan nog altijd heerlijk koken. Christophe St. Pierre is de nerd die de behulpzame robot AKO-LIGHT opnieuw heeft geprogrammeerd en onderhoud. Je doel is simpel: hou je team in leven! Volgens een geheimzinnige radio boodschap zal namelijk over dertig dagen hulp arriveren. Lukt het je om zo lang in leven te blijven? Overleef de ijzige wereld van Impact Winter!

Impact Winter werd tijdens de lancering geteisterd door bugs

Mojo Bones, ontwikkelaar van Impact Winter, besloot hun game vorige maand uit te brengen terwijl deze nog niet helemaal naar behoren functioneerde. Iets wat in gameland natuurlijk niet echt een goede zet is. Dit resulteerde tot een game waarbij de controls niet lekker werkten en je bijvoorbeeld geen gebruik kon maken van een muis om door de menu’s van de game te navigeren. Inmiddels is een groot deel van deze problemen opgelost aan de hand van bug fixes en patches. Anno 2017 is het wat ons betreft echter een vreselijke zet om je game op zo’n manier uit te brengen en dit heeft Impact Winter een aantal slechte recensies opgeleverd. Wij hebben daarom expres gewacht met onze recensie om te kijken of Mojo Bones de problemen snel wisten op te lossen.

Inmiddels zijn een aantal grote problemen uit de wereld geholpen. Met de een na laatste patch zijn namelijk de controls van Impact Winter volledig aangepakt. Daarnaast kun je nu gewoon kiezen of je met toetsenbord/ muis of gamepad speelt. Een simpele muisklik of druk op een van de knoppen van je gamepad moet de hardware nu automatisch detecteren. De volgende grote stap is de optie voor keybindings toevoegen en de game verschillende soorten toetsenborden te laten ondersteunen.

HOE MEER QUESTS JE VOLTOOID, HOE SNELLER DE WACHTTIJD VERLAAGD WORDT EN JE DUS SNELLER EEN MOGELIJKE REDDINGSPLOEG KUNT VERWACHTEN.

Qua gameplay zul je met leider Jacob en AKO-LIGHT op avontuur gaan en verschillende opdrachten moeten voltooien om de in-game tijdklok te verlagen. Hoe meer quests je voltooid, hoe sneller de wachttijd verlaagd wordt en je dus sneller een mogelijke reddingsploeg kunt verwachten. Je begint met dertig dagen. Zo nu en dan worden quests helaas wel een beetje frustrerend. Je bent namelijk vooral bezig met zogenaamde “fetch quests”, die vaak ook nog eens tijdverspilling lijken te zijn. De verschillende personages hebben allen een specifieke rol en je kunt ze hier als speler beter in maken. Keuzes voor eigenschappen hebben echter een positieve en een negatieve kant. Als je er bijvoorbeeld voor kiest dat Maggie nooit gewond kan raken tijdens het craften van items betekent dit wel dat het een stuk langer voor haar duurt om een item te fabriceren. Super diep is het allemaal niet, maar toch is het wel een element die je even met wat anders bezig laat zijn.

De charmante graphics van Impact Winter doen wat met je…

Impact Winter is op grafisch gebied een simplistische game, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat de game zich niet kan meten met triple A titels waar miljoenen in een grafische engine zijn geïnvesteerd. Deze graphics zijn simpel maar bijzonder charmant en doen wat met je als speler. Constant kregen we het gevoel dat we ook daadwerkelijk in een ondergesneeuwde wereld rond liepen en tussen al die grauwe tinten vertegenwoordigt kleur een stukje hoop. Het warme licht van een kampvuur in de wildernis, de blauwe elektrische vonken van een machine die al een lange tijd niet meer aan is geweest, jouw roodgekleurde rugzak en meer. De verschillende personages zijn uniek vormgegeven en we zijn enorme fans van de stijl die vooral in de promotiemiddelen van de game naar voren komen. In-game zien ze er echter wel anders uit, maar dat heeft ook zeker te maken met de grenzen van de graphics die gebruikt zijn.

Een indrukwekkende soundtrack

Als er iets verschrikkelijk goed aan Impact Winter is kiezen we op de redactie van Kijk-Online voor de muziek. De manier waarop techno met melodische pianomuziek wordt gecombineerd is ook weer iets iets dat enorm veel charme aan de game geeft. Actie zorgt er onmiddellijk voor dat de muziek van toon veranderd en duidt aan dat er iets groots staat te gebeuren. Er bestaat daarom ook geen twijfel dat Mojo Bones de game met enorm veel passie en plezier heeft gemaakt.

Survival games blijven spannend

Ondanks de kritiek op Impact Winter heeft de game toch wel enorm veel charme. Dit is vooral zichtbaar in de grafische stijl van de game en het gebruik van prachtige muziek. De gameplay is zo nu en dan alleen een beetje saai. Jacob banjert door de sneeuw en moet allerlei items naar zijn groepje vrienden terug brengen. Dertig dagen in leven blijven lijkt makkelijk, maar daar komt blijkbaar nog best veel bij kijken. Als je op zoek bent naar een survival game en je liefde hebt voor het survival genre is Impact Winter zeker een game die je een kans moet geven.