Rain of Reflections is een ode aan klassiekers!
Afgelopen week waren wij tijdens Gamescom op bezoek bij Lionbite Games. Hier kregen we de kans om Rain of Reflections te spelen en een hele lading vragen te stellen aan Director Victor Lejonhuvud (of Lionhead, hoe hij zichzelf soms voor het gemak noemt). Lionbite Games is een kleine (acht man tellende) Zweedse studio uit Stockholm, waar ze met man en macht gewerkt hebben aan hun eerste game. Lees hieronder wat Victor ons allemaal te vertellen had.
Rain of Reflections: Chapter 1 – Set Free draait om Wilona
Rain of Reflections: Chapter 1 – getiteld “Set Free” – volgt Wilona, een wetenschapper die werkt aan een oplossing voor de wereldwijde onvruchtbaarheid-epidemie. Wanneer Wilona begint te twijfelen aan de moraliteit van de experimenten die zij uitvoert op het laatst geboren kind, begint ze een levensgevaarlijke reis die haar brengt naar de onberispelijke torens van de rijke elite, de overvolle sloppenwijken van de onderklasse en de koude, steriele laboratoria van de regering.
Rain of Reflections is een tactische turn-based rpg
Het eerste wat ons opvalt is dat Rain of Reflections veel weg heeft van een aantal van onze favoriete klassieke games. Zo zien we elementen uit Metal Gear Solid en Front Mission of Final Fantasy Tactics in de game terug. Wilona beweegt tijdens gevechten namelijk over een grid van vierkantjes. De afstand die ze kan bewegen is van te voren bepaald. Daarnaast zijn er ook elementen uit de omgeving waar je rekening mee zult moeten houden. Door een plas water lopen is een goed voorbeeld. Doe dit in de buurt van een vijand en deze gaat meteen op onderzoek uit. Wilona is in principe een personage die dankzij haar cloaking ability het liefst in stealth rond loopt. Maar zodra ze een vuurwapen heeft bemachtigd kan ze met veel gemak vijanden en obstakels uitschakelen. Je bepaald zelf hoe je de situatie wilt aanpakken.
Holo-hacken TM is verfrissend!
Buiten de gevechten kun je alles uitgebreid onderzoeken. Dit is erg belangrijk om stukjes verborgen lore te bemachtigen en voegt een extra laag aan het verhaal toe. Nog een belangrijk element van de game is hacken. Victor noemt het “holo-hacking” , een system die een drietal coole minigames aan de gameplay toevoegt. De eerste heet “Firewall”. Hier zul je een soort puzzelstukje in de juiste richting moeten draaien om de firewall te omzeilen. Je hebt echter maar een specifiek aantal bewegingen die je mag maken. Het is dus de bedoeling dat je goed nadenkt voordat je het puzzelstukje beweegt. “Breach” hacking werkt weer anders. Hier moet je een core over een grid verplaatsen zonder deze buiten het grid te laten vallen. De route die je volgt bevat allerlei hindernissen en vallen. Je kunt de core dus niet als een malloot door het grid verplaatsen en moet dit juist rustig stap voor stap doen. Ondertussen wordt je achtervolgd door een virtueel beveiligingssysteem. De laatste variatie op de hacking mini-game is “Comms” hacking. Dit werkt voornamelijk als een sonar. Je stuurt een geluid het netwerk in en kijkt waar deze terugkaatst. In die richting vind je jouw doelwit.
Het eerste wat ons opvalt is dat Rain of Reflections veel weg heeft van een aantal van onze favoriete klassieke games.
Rain of Reflections bevat meerdere eindes
De manier waarop je conversaties aanpakt heeft enorm veel invloed op de game. Het is een manier voor Wilona om te achterhalen hoeveel men over haar plannen weet. Maar het is ook een manier om nieuwe situaties in de game vrij te spelen. Mother, de bazin van Wilona, accepteert bijvoorbeeld geen tegenspraak. Zodra je voor die dialogen kiest wordt je in je eigen appartement opgesloten en moet je dus een manier vinden om te ontsnappen. Als je Mother meteen haar zin had gegeven kon je gewoon zonder probleem naar buiten lopen.
In Rain of Reflections moet je altijd in beweging blijven
Alle obstakels in de omgevingen kunnen vernietigd worden. Dit zorgt er voor dat je als speler altijd in beweging moet blijven. Je kunt namelijk niet constant dekking zoeken. Als de vloer bijvoorbeeld onder stroom staat moet je de bron van de elektriciteit uitschakelen om langs het obstakel te komen. Wilona kan namelijk niet over obstakels heen klimmen. In het derde hoofdstuk van de game zul je volgens Victor echter een nieuw personage vrijspelen die dit wel kan. De game zal dus genoeg diversiteit bevatten en spelers nieuwe mogelijkheden bieden om uitdagingen te voltooien. Wij hebben er in ieder geval zin in.
Rain of Reflections is een indrukwekkende game
Het is vrijwel niet te geloven dat een studio bestaande uit acht mensen deze geweldige game hebben gebouwd. Jaren geleden zou je hier niet eens van kunnen dromen. Lionbite Games laat zien dat je met genoeg passie en doorzettingsvermogen een heel eind kan komen. Rain of Reflections ziet er namelijk geweldig uit, bevat het type gameplay waar wij helemaal zot op zijn en is vanaf 20 september verkrijgbaar via Steam. Steun daarom Lionbite Games, deze studio verdient het!
Meer artikelen: