Dragon Ball FighterZ Review

• Titel: Dragon Ball FighterZ
  • Uitgever: Bandai Namco Entertainment
  • Releasedatum: 26 januari 2018

Was Dragon Ball FighterZ het wachten waard?

Vechtspellen, wie kent ze niet? Wij groeiden op met Street Fighter II, Mortal Kombat, Battle Arena Toshinden, Virtua Fighter, Tekken, Soul Blade en Dragon Ball Z vechtspellen. Arc System Works verraste de wereld daarom vorig jaar enorm toen ze een nieuwe Dragon Ball Z game onthulden. De prachtige graphics en bliksemsnelle combat zorgden meteen voor een hele lading hype. Een paar weken geleden kwam de game eindelijk uit en hebben we Dragon Ball FighterZ uitgebreid getest. Hoe de game ons is bevallen lezen jullie in onze review.

Dragon Ball FighterZ introduceert Android 21!

In Dragon Ball FighterZ ontwaakt de heldhaftige Goku met geheugenverlies en is Android 16 op mysterieuze wijze teruggekeerd uit de dood. Daarnaast worden de krachtige Z Fighters één voor één uitgeschakeld door een dodelijk leger van Z Fighter klonen. Android 21, de nieuwste creatie en leider van de Red Ribbon Army, heeft hier meer mee te maken en Goku en zijn metgezellen zullen alles uit de kast moeten halen om deze krachtige tegenstander eens en voor altijd te stoppen. Als speler ervaar je het avontuur vanuit een drietal perspectieven: de Super Warrior Arc (Goku speelt hierin de hoofdrol), de Enemy Warrior Arc (Frieza speelt hier de hoofdrol) en tot slot de Android 21 Arc. Kun jij Android 21 stoppen?

Dragon Ball FighterZ is dieper dan je denkt!

Een van de beste gameplay elementen van Dragon Ball FighterZ is het feit dat de game makkelijk te leren is. Je hoeft geen EVO kampioen te zijn om geweldige combo’s uit je vingers te toveren en dat zorgt voor veel speelplezier. Elk personage beschikt namelijk over een aantal standaard combo’s die je vrij simpel kunt uitvoeren. Wees echter gewaarschuwd! Tijdens gevechten tegen de computer zul je misschien wat grootheidswaanzin ontwikkelen en denken dat je goed bent. Deze illusie wordt alleen snel verbroken op het moment dat je online gaat spelen. De tegenstand zal enorm zijn en de afgelopen weken zijn reeds geniale spelers opgestaan die op dit moment de leaderboards domineren.

Maar stel dat je geen beginner bent en redelijk wat ervaring hebt met vechtspellen. Bereid je dan maar voor op de meest ziekelijke combo’s, die naadloos gekoppeld worden aan combo’s van je teamgenoten, om vervolgens je tegenstander naar de verdoemenis te helpen met een over the top level 7 Ultimate attack! Dragon Ball FighterZ heeft veel weg van een game als Marvel vs. Capcom, is bliksemsnel en veel dieper dan je zou denken. Je hebt dash cancels, counters, parry’s en nog veel meer manieren om je tegenstander in verwarring te brengen. Iemand die zijn kostbare tijd wijdt aan een drietal krachtige personages heeft een goede kans om met dit team tegenstanders die alleen maar buttonbashen online en offline een lesje nederigheid te leren.

Een van de beste gameplay elementen van Dragon Ball FighterZ is het feit dat de game makkelijk te leren is.

In Dragon Ball FighterZ kun je uit vierentwintig verschillende personages kiezen. Dit zijn uiteraard de populairste personages zoals Goku, Vegeta, Piccolo en Gohan, om maar een paar te noemen. De paarse huurmoordenaar Hit zit echter ook in de game, evenals Android 21. Deze krachtige en kwaadaardige Android kun je bijvoorbeeld vrijspelen door de derde Arc van de Story modus te voltooien. Het is dus zeker de moeite waard om de verschillende hoofdstukken van de Story modus door te spelen.

Een aantal personages die uit de game zijn gelaten zijn toch te gebruiken als ondersteunende krijgers. Captain Ginyu heeft bijvoorbeeld een aantal aanvallen die de leden van de Ginyu Force oproept om heel wat schade aan te richten. Android 18 schakelt zo nu en dan de hulp in van Android 17 en zo zijn er nog wat personages die op verschillende manieren beschikbaar zijn. Zowel Goku en Vegeta zijn bijvoorbeeld beschikbaar in hun “Super Saiyan God Super Saiyan” vormen. Goku kan bovendien tijdens zijn Meteor Smash aanval kort in zijn Super Saiyan 3 vorm veranderen. Een slechterik als Frieza heeft weer toegang tot zijn “Golden Friezer” vorm. Maar dat is zeker niet alles. Er komt nog iets bij als je bepaalde teams samenstelt. De ultieme aanvallen zijn uitgebreider en doen meer schade als je de activatieknop langer inhoud. Een aangename verassing toen we dit in de Practice modus aan het oefenen waren. Dragon Ball FighterZ bevat dus heel wat leuke extra’s die je niet meteen zult opmerken. Ga er dus even goed voor zitten.

De graphics van Dragon Ball FighterZ zijn uitmuntend!

Arc System Works, de Japanse ontwikkelaar achter spellen als Guilty Gear, BlazBlue en zelfs klassiekers als Double Dragon en Battletoads, hebben er alles aan gedaan om Dragon Ball FighterZ een grafisch spektakel te maken. Laten we beginnen met de achtergronden van de stages waarin je vecht. Deze bestaan uit verschillende lagen en bevatten een hele lading kleurrijke details. De ene keer ben je omringd door gevaarlijke lava en spuit het gloeiende hete goedje overal om je heen de lucht in. Maar je kunt ook gewoon een stevig partijtje knokken in West City. Er zijn genoeg verschillende omgevingen in de game te vinden. Zo nu en dan zal het je bovendien lukken om je tegenstander te verslaan met een “Destructive Finish”. Heel vet en zeker goed voor de beleving. Daar komt ook nog eens bij dat je de omgeving kunt beschadigen door vijandelijke aanvallen te reflecteren. De vele Z Fighters en iconische vijanden zien er ook geweldig uit en zijn zo vreselijk goed geanimeerd. Elke beweging, elke super aanval, elke cinematic schreeuwt Dragon Ball Z. Het is net alsof je in een interactieve aflevering van de populaire anime speelt. De game wordt door velen 2.5D cel-shaded genoemd. De personages zijn 2D en enkel voor de over the top super aanvallen veranderen deze van 2D naar 3D. Arc System Works heeft hier ongetwijfeld een aantal leuke trucjes voor moeten toepassen en daar zijn we ze enorm dankbaar voor.

Dragon Ball FighterZ speel je in het Japans

Veel van ons zijn opgegroeid met de Engelstalige versie van Dragon Ball Z. Persoonlijk gaat onze voorkeur echter uit naar de Japanse taaloptie. Goku’s kinderlijke stem heeft wat ons betreft namelijk veel meer charme en past juist bij het onvolwassen karakter van deze oersterke buitenaardse krijger. Daarnaast was het probleem van de Engelstalige versie ook dat de voice actors veel te vaak veranderden. De geluidseffecten zijn werkelijk iconisch en geven de game net dat extra vleugje authentieke “Dragon Ball Z”. Van de Kamehameha’s tot aan het geluid van teleporteren, alles zit er in. De muziek in Dragon Ball FighterZ is opzwepend en voegt nog meer aan de snelheid van de gevechten toe.

Lekker knokken op je eigen tempo

In Dragon Ball FighterZ is genoeg te doen. De story modus bevat drie uitgebreide verhaallijnen die je het verhaal vanuit verschillende perspectieven laat zien. Hier ben je dus zeker wel een aantal uren mee bezig. Je kunt bovendien missies ook opnieuw spelen om meer XP en behulpzame bonus krachten te verzamelen. Oefenen doe je in de Practice modus en je kunt je skills ook verfijnen in de verschillende moeilijkheidsgraden van de Arcade modus. Als je het liever tegen menselijke spelers wilt opnemen raden we je aan om de Arena of online Ranked modi te proberen. Al kun je het natuurlijk ook gewoon opnemen tegen een vriend of vriendin in de lokale Versus modus.

Met vrijwel alles wat je in de game doet verdien je Zeni. Deze in-game valuta gebruik je om capsules aan te schaffen. In deze capsules vind je allerlei cosmetische items om je personages wat te personaliseren. Denk hierbij aan verschillende kleuren, titels, stempels en verschillende lobby personages. Het mooie is dat je geen echt geld zal hoeven gebruiken, maar de game gewoon op je gemak kunt spelen. Uiteindelijk zul je alles gewoon vrij kunnen spelen. Hier willen we Bandai Namco en Arc System Works dus graag voor bedanken. Weg met microtransactions!

Dragon Ball FighterZ was liefde op het eerste gezicht

Na Dragon Ball FighterZ vorig jaar op Gamescom gespeeld te hebben was het wel duidelijk. Deze game had alles in zich om het beste Dragon Ball Z vechtspel tot nu toe te worden. En Arc System Works heeft absoluut niet teleurgesteld. De Story modus is eigenlijk het enige wat verbeterd zou kunnen worden. De dialogen zijn langdradig en de gevechten vervolgens vrij kort. De enige reden om de Story modus door te spelen is zodat je Android 21 unlocked. De combat van de game is verder geweldig en makkelijk om te leren. De meest onervaren speler zal dankzij het simpele basis combosysteem indrukwekkende (geautomatiseerde) combo’s uit zijn vingers kunnen toveren. Online zul je hier echter volledig mee door de mand vallen en door echte combo-koningen afgestraft worden. Dragon Ball FighterZ bevat meer diepgang dan je denkt en een aantal gameplay elementen worden niet benadrukt tijdens de verschillende tutorials. Grafisch gezien is dit de mooiste Dragon Ball Z game die we ooit hebben gespeeld en zijn we erg benieuwd naar wat Arc System Works nog meer voor ons in petto heeft. De game bevat zowel een Engelse als Japanse taal optie, dus dat is altijd mooi meegenomen. Daarnaast zul je niet verveeld raken dankzij de verschillende modi die de game te bieden heeft. Hier zorgen de Story, Practice, Arcade, Versus, Arena en Ranked modi wel voor. Dragon Ball FighterZ is gewoonweg een geweldige aankoop als je van vechtspellen houdt en hoort daarom in de collectie van elke vechtfanaat of Dragon Ball Z-fan thuis!